Gå til innhold

Skolestart...


laban

Anbefalte innlegg

...og for første gang siden 1996 foregår det uten at jeg har noe barn i grunnskolen.  Det blir ikke noe savn, men litt uvant er det jo :unsure:

 

I DOLs glansdager var det mange mødre med barn fra 1999-årgangen her.  Det er blitt langt færre med årene, men de som er igjen - og ungdommene deres - vil jeg gjerne ønske lykke til på videregående!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanvittig som de vokser til - kan snart ikke si "ungene" lenger... Hos oss var det to glade og spente jenter som faktisk gledet seg til første skoledag i hhv 6. og 9. klasse. 1999-eren vår starter ikke før torsdag. Tror han gleder seg han og. Blir fint med ny skole og nye venner :-) Jeg fikk slengt ham inn på trafikalt grunnkurs i går, med oppstart i dag. Han hadde bursdag i vår, men har ikke hatt tid til å ta det. Nå får han det unna før skolearbeidet starter for alvor. Har din begynt å øvelseskjøre? Oæææææ, tenker jeg om det.... Håper faren tar seg av de første timene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk slengt ham inn på trafikalt grunnkurs i går, med oppstart i dag. Han hadde bursdag i vår, men har ikke hatt tid til å ta det. Nå får han det unna før skolearbeidet starter for alvor. Har din begynt å øvelseskjøre? Oæææææ, tenker jeg om det.... Håper faren tar seg av de første timene...

 

Det anbefales å la trafikkskolen ta seg av de aller første timene, og så ta mengdetreningen i familien. Det tror jeg vi skal gjøre.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring

 

Det finnes også informasjonsmøte for foreldre som skal være med på øvelseskjøring:

 

http://public.mengdetrening.vegvesen.no/mengdetrening/public/listCourses.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det, Kalevaala. Men de datoene for de møtene passer så himla dårlig :-( Vi bør vel kanskje prioritere det likevel. Blir gøy å høre om hvordan kurset i kveld blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk slengt ham inn på trafikalt grunnkurs i går, med oppstart i dag. Han hadde bursdag i vår, men har ikke hatt tid til å ta det. Nå får han det unna før skolearbeidet starter for alvor. Har din begynt å øvelseskjøre? Oæææææ, tenker jeg om det.... Håper faren tar seg av de første timene...

Status hos oss er at jeg har mast om at han skal ta kurset, men han har ikke orket foreløpig. 

 

Den eldste fikk lappen i fjor, hun var heller ikke spesielt motivert, men skjønte til slutt at man må gjøre det før man sitter i klisteret med fast arbeidstid etc.  Håper jeg får dyttet junior inn på kurset når høstens treningstider er fastlagt, slik at vi får prøvd litt før det blir mørkt og glatt.

 

Det er jeg som må øvelseskjøre med dem, faren har ikke tålmodighet til sånt...

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir gøy å høre om hvordan kurset i kveld blir!

Ikke ha for store forventninger.  Ifølge datteren min var det kun et "skremmekurs" - de gnålte i tre dager om hvor farlig det var å kjøre bil, spesielt i fylla.  Hun er til å stole på når det gjelder sånt, så jeg tror dessverre hun har rett.  Men dette er noen år siden.

 

Kjæresten hennes derimot, var på et kurs med litt innhold. 

 

De kan legge omtrent hva de vil i disse kursene, siden de er obligatoriske.  Så det er nok store variasjoner.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og for første gang siden 1996 foregår det uten at jeg har noe barn i grunnskolen.  Det blir ikke noe savn, men litt uvant er det jo :unsure:

 

I DOLs glansdager var det mange mødre med barn fra 1999-årgangen her.  Det er blitt langt færre med årene, men de som er igjen - og ungdommene deres - vil jeg gjerne ønske lykke til på videregående!   

Lykke til der og. Min skal ut i praksis nå, spent på det. Det blir jo noe nytt å være lærling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skal ut i praksis nå, spent på det. Det blir jo noe nytt å være lærling. 

Spennende - så fint at han(?) har fått plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende - så fint at han(?) har fått plass!

Ja det blir spennende, er veldig spent både jeg og han :) Håper virkelig han kommer til å like seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og for første gang siden 1996 foregår det uten at jeg har noe barn i grunnskolen. Det blir ikke noe savn, men litt uvant er det jo :unsure:

I DOLs glansdager var det mange mødre med barn fra 1999-årgangen her. Det er blitt langt færre med årene, men de som er igjen - og ungdommene deres - vil jeg gjerne ønske lykke til på videregående!

Og det samme til deg og "lille" Torres, laban! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med yngstemann på VGS! :-) Her begynte "barnet" på siste året - russ til våren! Gosj!

Og apropos førerkort & sånn: Min tok trafikalt grunnkurs først som 17-åring, men fortsatt uten nevneverdig interesse for øvelseskjøring. Det var først tett oppunder 18-årsdagen han begynte å interessere seg for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Så hyggelig å kikke innom og se at så mange med -99 barn fremdeles er her, vi var en ganske stor gjeng, som fulgte hverandre i mange år, ja.

Her har guttungen dessverre hatt ME de siste 4 årene, så det ble med et spedt forsøk på vgs.  Til tross for veldig god tilrettelegging ble det for mye.  Vi forsøker igjen neste år.

Anonymkode: 0c526...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig å kikke innom og se at så mange med -99 barn fremdeles er her, vi var en ganske stor gjeng, som fulgte hverandre i mange år, ja.

Her har guttungen dessverre hatt ME de siste 4 årene, så det ble med et spedt forsøk på vgs.  Til tross for veldig god tilrettelegging ble det for mye.  Vi forsøker igjen neste år.

Anonymkode: 0c526...ec6

Huff, lykke til - 4 år var lenge - krysser fingrene for at det snur i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å kikke innom og se at så mange med -99 barn fremdeles er her, vi var en ganske stor gjeng, som fulgte hverandre i mange år, ja.

Her har guttungen dessverre hatt ME de siste 4 årene, så det ble med et spedt forsøk på vgs.  Til tross for veldig god tilrettelegging ble det for mye.  Vi forsøker igjen neste år.

Anonymkode: 0c526...ec6

Hyggelig at du er innom her! Har ofte tenkt på hvordan det går med dere.

Fire år altså, med ME... Klarer ikke å fatte hvor mye det innvirker på hverdagen til både gutten og hele familien....

Klem <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status hos oss er at jeg har mast om at han skal ta kurset, men han har ikke orket foreløpig. 

 

Den eldste fikk lappen i fjor, hun var heller ikke spesielt motivert, men skjønte til slutt at man må gjøre det før man sitter i klisteret med fast arbeidstid etc.  Håper jeg får dyttet junior inn på kurset når høstens treningstider er fastlagt, slik at vi får prøvd litt før det blir mørkt og glatt.

 

Det er jeg som må øvelseskjøre med dem, faren har ikke tålmodighet til sånt...

Gutten min var veldig fornøyd med trafikalt grunnkurs. Det varierer sikkert mye fra sted til sted. Vi fikk også med oss møte på trafikkstasjonen (for ungdommene og foreldre) - også det veldig bra. Og i høstferien startet han og faren med øvelseskjøring. Foreløpig har jeg bare sittet i baksetet en gang - og overlater øvelseskjøringen til faren. Greit det. Han er så flink atte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var veldig fornøyd med trafikalt grunnkurs. Det varierer sikkert mye fra sted til sted. Vi fikk også med oss møte på trafikkstasjonen (for ungdommene og foreldre) - også det veldig bra. Og i høstferien startet han og faren med øvelseskjøring. Foreløpig har jeg bare sittet i baksetet en gang - og overlater øvelseskjøringen til faren. Greit det. Han er så flink atte :-)

Sønnen min har også tatt kurset nå, det er en stund siden tråden startet ;) Vi har ikke øvelseskjørt ennå, men nå er alle formaliteter i orden, så det blir nok ikke lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...