Gå til innhold

Dårlig vektøkning baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har en jente som nettopp har fullt 5 mnd. 

Fødselsvekt 3995, lengde 50 cm. I dag er hun 5095 gr og 62 cm. 

Hun har hele tiden slitt med liten vektøkning. Hun har ikke gått ned i vekt, men veldig sakte oppover. Hun har blitt undersøkt på helsestasjon, lege og sykehus. Hun hadde en overnatting på sykehus for 2 mnd siden for at legene skulle følge med på spisingen og tilstanden hennes. Hun er en kjempe glad og tilfreds baby. Hun er frisk og har ingen plager, ifølge lege, sykehus, helsestasjon, kiropraktor og fysioterapaut. På sykehuset fikk jeg beskjed om å ikke prøve å gi flaske så ofte, og heller vente 3 timer slik at hun er mer sulten når hun skal drikke. Ernæringsfysiolog anbefalte en ekstra skei med MME i hver flaske, og en teskje kaldpresset olje i grøten.  Det har hjulpet litt å ikke tilby flaske så ofte. På en "god" dag drikker hun ca 6 flasker til dagen, hvor hun drikker 100 per flaske, av og til opp mot 200 ml. Men, hun viser sjelden tegn til at hun er sulten og det er ikke alltid hun vil ha flaske når den tilbys. Det er for mange dager hvor hun protesterer på flasken og bare drikker 50 ml om gangen. De dårligste dagene drikker hun bare 400 ml. Jeg gir hun HIPP morsmelkerstatning på DrBrown flaske. Har forsøkt flere MME typer og flasker, men er mest fornøyd med det jeg bruker i dag.

I tillegg til melk får hun nå 2 porsjoner grøt til dagen og dette er ingen problem å gi hun. Men, når hun spiser grøt gjør dette at hun drikker enda mindre melk enn før! Hun har ingen tegn til væskemangel, men de sier jo at det er melken som er den viktigeste næringskilden i denne alderen. På den ene siden vil jeg gi mer grøt for å få hun opp i vekt. Men på den andre siden er jeg bekymret over at hun da ikke får nok melk. Hvor mye fokus skal jeg ha på å få i hun melk? 

Har du noen råd til meg for å få hun til å gå mer opp i vekt? Noe jeg kan gi henne av fast føde som er fettrikt? Kan jeg øke til 3 porsjoner grøt og akseptere at hun drikker lite melk? Vet du om noen av morsmelkerstatningene er fetere enn andre? 

Bekymrer meg for de neste mnd når hun blir enda mer aktiv, da kommer hun sikkert til å forbrenne bort alt hun får i seg... 

 

Anonymkode: 92b74...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde et barn som fikk i seg veldig lite mat. Han var undervektig lenge og er nå, som 10-åring, så vidt normalvektig. Nå spiser han mye. Det beste jeg kan råde deg til, og som jeg ønsket jeg hadde fulgt selv, er å ikke henge deg opp i det. Så lenge barnet er friskt og i godt humør, så tror jeg vi må akseptere individuelle forskjeller.

Du kan forsøke en blanding av avokado og banan, det gir både karbohydrater og sunt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun spiser såpass at hun går opp i vekt, om enn sakte, og er glad og fornøyd hadde jeg ikke bekymret meg. :) Vi prøvde en gang å gjøre mme'en sterkere for å få i guttungen mer næring, det eneste det førte til var at han fikk vondt i magen og hylskrek i flere timer...

Men rundt 1 liter melk + 2 porsjoner grøt om dagen - er ikke det bra for en liten baby på nesten 6 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    Hun er en kjempeglad og tilfreds baby. (...)

I tillegg til melk får hun nå 2 porsjoner grøt til dagen og dette er ingen problem å gi hun. Men, når hun spiser grøt gjør dette at hun drikker enda mindre melk enn før! Hun har ingen tegn til væskemangel, men de sier jo at det er melken som er den viktigeste næringskilden i denne alderen. På den ene siden vil jeg gi mer grøt for å få hun opp i vekt. Men på den andre siden er jeg bekymret over at hun da ikke får nok melk. Hvor mye fokus skal jeg ha på å få i hun melk?

Tidspunktet for når man skal gå over fra mest melk til mest grøt er ingen absolutt sannhet.  Det er mange som har vært fortvilet over det motsatte (f.eks. for 25 år siden, da anbefalingen var å innføre grøt gradvis fra ca. tre mnd), nemlig at ungen var fornøyd med bare melk og stort sett spyttet ut grøten.  Jeg blir litt matt over at disse anbefalingene fremdeles kjøres fram som regler som alle bør følge - de forandres jo stadig vekk, og unger er faktisk forskjellige. 

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å gi mer grøt (som er "godkjent" for alderen hennes) hvis dette gir en mer tilfredsstillende vektøkning og hun er fornøyd, frisk og uten mageproblemer.  Ikke la helsesøster eller andre forståsegpåere bestemme at hun skal øke i vekt på noe hun ikke er så glad i, hvis det finnes alternativer.  Det er ingen magisk grense ved nøyaktig 6 mnd - hvis hun tåler og liker grøt, så la henne få det.  Som en variasjon kan du blande inn litt finmoset banan.  Tilby litt melk når hun har spist noe av grøten, så får hun nok i seg tilstrekkelig med væske.  Prøv gjerne tutekopp i stedet for flaske, kanskje det går greiere.  Lykke til og ikke vær for bekymret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har en jente som nettopp har fullt 5 mnd. 

Fødselsvekt 3995, lengde 50 cm. I dag er hun 5095 gr og 62 cm. 

Hun har hele tiden slitt med liten vektøkning. Hun har ikke gått ned i vekt, men veldig sakte oppover. Hun har blitt undersøkt på helsestasjon, lege og sykehus. Hun hadde en overnatting på sykehus for 2 mnd siden for at legene skulle følge med på spisingen og tilstanden hennes. Hun er en kjempe glad og tilfreds baby. Hun er frisk og har ingen plager, ifølge lege, sykehus, helsestasjon, kiropraktor og fysioterapaut. På sykehuset fikk jeg beskjed om å ikke prøve å gi flaske så ofte, og heller vente 3 timer slik at hun er mer sulten når hun skal drikke. Ernæringsfysiolog anbefalte en ekstra skei med MME i hver flaske, og en teskje kaldpresset olje i grøten.  Det har hjulpet litt å ikke tilby flaske så ofte. På en "god" dag drikker hun ca 6 flasker til dagen, hvor hun drikker 100 per flaske, av og til opp mot 200 ml. Men, hun viser sjelden tegn til at hun er sulten og det er ikke alltid hun vil ha flaske når den tilbys. Det er for mange dager hvor hun protesterer på flasken og bare drikker 50 ml om gangen. De dårligste dagene drikker hun bare 400 ml. Jeg gir hun HIPP morsmelkerstatning på DrBrown flaske. Har forsøkt flere MME typer og flasker, men er mest fornøyd med det jeg bruker i dag.

I tillegg til melk får hun nå 2 porsjoner grøt til dagen og dette er ingen problem å gi hun. Men, når hun spiser grøt gjør dette at hun drikker enda mindre melk enn før! Hun har ingen tegn til væskemangel, men de sier jo at det er melken som er den viktigeste næringskilden i denne alderen. På den ene siden vil jeg gi mer grøt for å få hun opp i vekt. Men på den andre siden er jeg bekymret over at hun da ikke får nok melk. Hvor mye fokus skal jeg ha på å få i hun melk? 

Har du noen råd til meg for å få hun til å gå mer opp i vekt? Noe jeg kan gi henne av fast føde som er fettrikt? Kan jeg øke til 3 porsjoner grøt og akseptere at hun drikker lite melk? Vet du om noen av morsmelkerstatningene er fetere enn andre? 

Bekymrer meg for de neste mnd når hun blir enda mer aktiv, da kommer hun sikkert til å forbrenne bort alt hun får i seg... 

 

Anonymkode: 92b74...5fb

Jeg har ingen forutsetninger for å kommentere vektøkningen til barnet ditt og hvorvidt denne er bekymringsverdig (husker ikke hvor mye mine veide på det tidspunkt), men har en generell kommentar:

 

Helsesøstere har en tendens til å være veldig opphengt i gjennomsnitt og retningslinjer. Min første hadde også noe lav vektøkning, og det var ikke grenser for tiltak helsesøster mente jeg burde innføre. Jeg hadde imidlertid støtte i en legevenninne som minte meg på at variasjonene er store, og at jeg ikke skulle bekymre meg så lenge barnet var friskt og glad. Jeg valgte derfor delvis å overhøre rådene fra helsesøster. Det er vel unødvendig å si at barnet har hatt normal vekst og ingen problemer i forhold til dette siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode råd alle sammen! Mange gode poeng.. 

Hadde det ikke vært for helsestasjonen så hadde jeg faktisk ikke tenkt så veldig mye på at hun ikke går nok opp i vekt, for hun er så tilfreds og ser frisk ut. Litt tynn er hun jo, har liksom ikke de gode valkene som mange små har - men så er jo alle forskjellige! Nå som jeg har fått sjekket hun fra topp til tå så kan jeg vertfall slippe å bekymre meg for at det er noe gale! 

Jeg må bare minnes på i blant at hun har det bra, og at jeg ikke må stresse for mye med dette... 

Merkelig med desse vektforventningene helsestasjonen har. Enten er barna for tykke eller så er de for tynne. I de siste føler jeg veldig mange har fått beskjed om at babyene må legge på seg! I mitt tilfelle er det jo riktig, til en viss grad, men det er etter min mening alt for mange mødre som må bekymre seg unødvendig over dette! Så lenge ungen er fornøyd og allmenntilstanden er bra så går vel det meste seg til av seg selv... De første 3 mnd til min baby var bare kaos og fullt av stress over bekymring, pga helsestasjonen.Så bortkastet tid når hun likevel var så fornøyd og frisk... Skulle ønske jeg heller hadde slappet av, fulgt mammahjertet og fornuften i stedet... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...