Gå til innhold

Godt hun har planen klar


påskelilje

Anbefalte innlegg

Vi har stadig noen diskusjoner om hvilke husarbeidsoppgaver ungene skal ha, og hvor mye vi skal minne dem på det, før det blir mas.

I går snakket vi om å ta ut oppvaskmaskinen og støvsuging, og snart 12-åringen syntes det var mye bedre å ha støvsuging som oppgave enn å rydde på kjøkkenet. Hun stønnet nok litt. Da sa jeg: "Det blir jammen gøy når du om noen år skal flytte for deg selv, da må du gjøre alt selv!"

Hun svarte kjapt: "Ja, men da er jeg jo alene, og da blir det jo bare ett glass og en tallerken, det blir jo ikke så mye rot av det"

Jeg sa da: "Ja, det er jo sant, men kanskje etter noen år har du både mann og tre barn..."

Snuppa hadde planen klar: "Ja, da skal jeg lære barna å rydde etter seg med en gang, sånn at det aldri blir noe mas - da gjør de det bare av seg selv!"

Vel - jeg har nå prøvd det i snart 17 år (vel kanskje ikke helt i 17 år da, men i alle fall i 15), og det er vel egentlig bare en av dem som har skjønt at det faktisk er litt lurt å rydde før det trengs å mases om det...

Alle vi fem synes jo det er veldig koselig når det er ryddig og fint hos oss, men det er himla mye jobb å sette ting på plass i stedet for bare la det ligge....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe - "skal bare lære barna..." Minner meg litt om søsteren min som sa som ungdom at hennes barn skulle aldri få lov til å klistre fra seg klistremerker på skapdørene! Da syntes hun vel det var flaut med Donald-klistremerker der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - "skal bare lære barna..." Minner meg litt om søsteren min som sa som ungdom at hennes barn skulle aldri få lov til å klistre fra seg klistremerker på skapdørene! Da syntes hun vel det var flaut med Donald-klistremerker der :-)

Tjihi :-)

Husker en gang ungene mine sa at vi godt kunne ha vært litt strengere med hvor mye TV de kunne få se. De synes kanskje at det har vært litt vel fritt. Men så er vi strengere på andre områder da, som f.eks. kinofilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjihi :-)

Husker en gang ungene mine sa at vi godt kunne ha vært litt strengere med hvor mye TV de kunne få se. De synes kanskje at det har vært litt vel fritt. Men så er vi strengere på andre områder da, som f.eks. kinofilmer.

:lol:

Min datter skal selv være kjempestreng på øvetider på instrument med sine barn har hun sagt, hun akspeterer absolutt ikke sluntring unna og latskap:huh:

Nå syns hun jeg har vært alt for lite streng:-)            ( hyggelig siden jeg for et par år siden fikk høre jeg var en nazi på saker og ting:rolleyes:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Min datter skal selv være kjempestreng på øvetider på instrument med sine barn har hun sagt, hun akspeterer absolutt ikke sluntring unna og latskap:huh:

Nå syns hun jeg har vært alt for lite streng:-)            ( hyggelig siden jeg for et par år siden fikk høre jeg var en nazi på saker og ting:rolleyes:)

 

 

Det er jo morsomt da, når ungene blir litt eldre, og de faktisk anerkjenner en del av de tingene vi som foreldre har fokusert på og vært "strenge" på, og at de ser verdien i dette!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo morsomt da, når ungene blir litt eldre, og de faktisk anerkjenner en del av de tingene vi som foreldre har fokusert på og vært "strenge" på, og at de ser verdien i dette!

 

 

 

 

 

 

Ja:rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjihi :-)

Husker en gang ungene mine sa at vi godt kunne ha vært litt strengere med hvor mye TV de kunne få se. De synes kanskje at det har vært litt vel fritt. Men så er vi strengere på andre områder da, som f.eks. kinofilmer.

Var ikke det litt rar prioritering? Jeg vil da mye heller barna mine ser ordentlige filmer enn all den søppelen som finnes på TV.

 

Når det er sagt er det flere år siden mine barn har sett noe særlig på TV. Nå er det bare spilling som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det litt rar prioritering? Jeg vil da mye heller barna mine ser ordentlige filmer enn all den søppelen som finnes på TV.

 

Når det er sagt er det flere år siden mine barn har sett noe særlig på TV. Nå er det bare spilling som gjelder...

Jo, det så litt rart ut, det jeg skrev. Mente at vi har vært strenge med aldersgrense på filmer. Er helt enig i at det er mye bedre å se en skikkelig film enn "søppel-TV". Men, så har de i perioder slappet veldig av med "søppel-TV" etter skolen, og vi har latt dem få lov til det. Det er faktisk hun yngste som nok har sett mest av de himla amerikanske latter-programmene. Alle tre har hele tiden jobbet greit med skolen, vært aktive med idrett og innimellom andre aktiviteter - så derfor har de fått lov til å sløve foran Tv'en om ettermiddagen når de ikke gjør lekser, trener eller er ute og leker.

Ingen har mine har spilt noe særlig. Jentene driver på bittelitt innimellom, men det har vært så lite at det bare har vært helt OK.

Når det gjelder aldersgrense på film, så er vi altså fremdeles strenge. Snart 15-åringen  har fått se 15-års grense film på TV sammen med oss, men ikke på kino uten oss. Snart 17-åringen får ikke lov å se filmer med 18 års grense.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det så litt rart ut, det jeg skrev. Mente at vi har vært strenge med aldersgrense på filmer. Er helt enig i at det er mye bedre å se en skikkelig film enn "søppel-TV". Men, så har de i perioder slappet veldig av med "søppel-TV" etter skolen, og vi har latt dem få lov til det. Det er faktisk hun yngste som nok har sett mest av de himla amerikanske latter-programmene. Alle tre har hele tiden jobbet greit med skolen, vært aktive med idrett og innimellom andre aktiviteter - så derfor har de fått lov til å sløve foran Tv'en om ettermiddagen når de ikke gjør lekser, trener eller er ute og leker.

Ingen har mine har spilt noe særlig. Jentene driver på bittelitt innimellom, men det har vært så lite at det bare har vært helt OK.

Når det gjelder aldersgrense på film, så er vi altså fremdeles strenge. Snart 15-åringen  har fått se 15-års grense film på TV sammen med oss, men ikke på kino uten oss. Snart 17-åringen får ikke lov å se filmer med 18 års grense.

Ok, da skjønner jeg.

 

Vi har ikke vært strenge med aldersgrenser på filmer, og særlig ikke når de ser sammen med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Følgende skussmål fikk jeg av den yngste for en tid tilbake : - Jeg er glad du ikke er like hysterisk streng som moren til " Kari". Jeg liker at du er litt avslappa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...