Gå til innhold

Ulven som ble skutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minute ago, Gargamel said:

Nå var det altså en annen som trakk inn bildet fra ulvejakt i USA, og påsto at man bare gjorde kort prosess med ulven der. Det måtte jeg svare på.

Bildet er kanskje fra Alaska. Det er en stat jeg har sansen for. Der må man klare seg selv, og man ordner opp selv. Det er mye rovdyr der, men det er bare å plaffe løs hvis de blander seg. I Alaska er det faktisk løs å spise bjørnen og, skulle likt å se Jonas Gahr Støre dra til Hedmarken på bjørnemiddag.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutes ago, Trine said:

Du er faktisk mer avhengig av mitt yrke enn jeg er av ditt ;)

Hva trenger man mer enn mat? Vann?

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

26 minutter siden, Trine skrev:

Ulven er en del av Norsk fauna, ferdig snakka.

Feil feil feil. Den norskeulven ble utryddet på 60-tallet. Ulven som lever i Norge i dag er av finsk-russisk opprinnelse, og stammer fra kun tre individer.

Biologisk sett lever ulven vår i beste velgående i stortantall på russisk territorium. På den internasjonale rødlisten (IUCN) er ulvenregnet som livskraftig, altså ikke utrydningstruet. Ulven vi debatterer om er altså ikke en del av norsk natur, og heller ikke utrydningstruet.

Ulvestammeni Norge er på ca. 30 individer, sterkt preget av innavl, og ikke levedyktig.

Dette handler ikke bare ombøndenes personlige ønske om å la dyrene gå i friluft.

Det handler om hvorvidtvi ønsker å produsere mat i Norge, basert på norske ressurser. Hvis sauen skal gå på et jorde i stedet for i skog mister vi, logisk nok, et stortarealgrunnlag i matproduksjonen. Det er dessuten heller ikke uvanlig at ulven drepersau på inngjerdet innmark.

26 minutter siden, Trine skrev:

Akkurat nå tjener du ingen nytte du heller, bare irritasjon. Du er en bølle og en mobber. 

Snakk for deg sjæl.

 

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Trine skrev:

Du er faktisk mer avhengig av mitt yrke enn jeg er av ditt

For noe tull. Alle trenger mat. 

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bildet er kanskje fra Alaska. Det er en stat jeg har sansen for. Der må man klare seg selv, og man ordner opp selv. Det er mye rovdyr der, men det er bare å plaffe løs hvis de blander seg. I Alaska er det faktisk løs å spise bjørnen og, skulle likt å se Jonas Gahr Støre dra til Hedmarken på bjørnemiddag.

Anonymkode: 7a111...a94

Bjørn smaker fortreffelig. Har ikke smakt ulv ennå, men gleder meg til den første ulvebiffen. Blir nok i løpet av høsten vil jeg tro. Børsa står klar.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Bjørn smaker fortreffelig. Har ikke smakt ulv ennå, men gleder meg til den første ulvebiffen. Blir nok i løpet av høsten vil jeg tro. Børsa står klar.

Anonymkode: 58d69...f66

Hehe, jeg tror jeg står over. Jeg har snakt rev. Det avgjør saken for min del. Men skal ikke se bort i fra at jeg og gutta tar oss noen kveldsturer.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
58 minutes ago, Trine said:

Er mer enn nok elg igjen i Hedmark selv om ulven spiser noen av dem. Alternativet er at de får en eller annen pest eller blir påkjørt av biler.

Denne bare må jeg kommentere. De mener altså at man skal kaste mat. Elgkjøtt er priset desidert høyere enn lam, og det er mer ettertraktet i utlandet enn lam (som man har de fleste steder på kloden). Det er mange som ikke har tilgang på kjøtt, men du mener altså at man skal kaste kjøtt. Det var vel det du klagde på tidligere i tråden; at man kastet så mye kjøtt. For det er akkurat det det er, å la gråbeina drepe den (du visste at når de jakter elg, så biter de bare av hasene, og spiser elgen levende?).

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva trenger man mer enn mat? Vann?

Anonymkode: 7a111...a94

Det finnes veldig mye annen mat enn sau, så denne "jeg er mye viktigere enn deg" holdningen kan du droppe. Om jeg tar i så spiser jeg kanskje sauekjøtt 2 ganger i året, og det er kun fordi jeg får det servert. Selvfølgelig er det bra vi har bønder, selv om det i Norge også er på grensa til dyremishandling så er det tross alt bedre enn fabrikkene i utlandet. Men akkurat sauedrifta har jeg lite til overs for slik som den er i dag, da det faktisk er dyremishandling å slippe de på beite uten tilsyn (og det er ikke pga rovdyra, de gjør relativt kjapp prossess). Men denne holdningen du og f66 viser, om det er holdningen til bønder generelt så blir jeg skremt. Jeg trodde ikke voksne mennesker kunne være så utrolig fordomsfulle. Hvordan dere snakker nedlatende om Oslo-folk (nei, jeg bor ikke i Oslo selv), hvordan dere prøver å fortelle oss hvor mye mer rosa alt hadde vært uten ulv, hvor morderistisk den er, mens alle de andre dødsårsakene, de snakker vi ikke om. Hvordan sau dør på beite av skader, sykdom, forgiftninger, parasitter (som absolutt ikke gjør rask prossess, men som seigpiner sauen til den dør). Hvordan dere "overser" kommentarer om hjernhinnebetennelse som er en vanlig sykdom i fjøset, og at mattilsynet har satt spørsmålstegn til hele bransjen. Dere roper ulv så høyt dere kan, er det for å overskygge at dere faktisk ikke gjør en god nok og forsvarlig jobb med sauene? For det er det som er virkeligheten. Det er tross alt lettere å legge skylden på en tredjepart (ulven) enn å se hva man selv holder på med og endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om hvorvidtvi ønsker å produsere mat i Norge, basert på norske ressurser. Hvis sauen skal gå på et jorde i stedet for i skog mister vi, logisk nok, et stortarealgrunnlag i matproduksjonen. Det er dessuten heller ikke uvanlig at ulven drepersau på inngjerdet innmark.

Hva skal man si TILSYN!!!!! Er det så forbanna vanskelig å forstå? Sauen er uansett ikke levedyktig i utmark uten tilsyn, samme om det er ulv der eller ikke. Antall sau som dør i utmark er for høyt. Det er ikke nødvendigvis de stedene som har rovdyr som også har størst tap. Sauenæringa i seg selv er dyremishandling og vi klarer oss meget godt uten sauekjøtt.

Som jeg skrev til a94, det er fint at vi har bønder. Men med de holdningene dere to har til resten av befolkningen så tenker jeg at jeg nok heller burde kjøpe kjøtt fra jegeren framfor bonden. Om bøndene skal gå rundt og tro de er småkonger og de viktigste i verden, så kan de se lenge etter noen som helst form for respekt ihvertfall. Folk liker ikke kjepphøye "verdensmestere". Men foreløpig har jeg bare hørt sauebønder være så høye på seg selv og sauekjøtt klarer jeg meg utmerket godt uten.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil feil feil. Den norskeulven ble utryddet på 60-tallet. Ulven som lever i Norge i dag er av finsk-russisk opprinnelse, og stammer fra kun tre individer.

Ulven som lever i dag er den skandinaviske ulven, samme gener som den vi hadde, men som noen utryddet. Det er ikke slik at om vi utrydder en rase så hører den plutselig ikke til her lenger. Og ja, bestanden i Norge er for liten, og hvem sin skyld er det????? I hvertfall en god del trigger-happy sauebønder.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Alle trenger mat. 

Som jeg sa til a94, jeg lever utmerket godt uten sau. Å være så ekstremt høy på seg selv er forøvrig et veldig lite sjarmerende trekk. Ikke at jeg tror du bryr deg om det, men å tro at man er så mye mer viktig enn alle andre får ikke folk til å like deg, respektere deg, eller høre på dine meninger.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Børsa står klar.

Så tøff i trynet da du, håper du treffer deg selv i foten med den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne bare må jeg kommentere. De mener altså at man skal kaste mat. Elgkjøtt er priset desidert høyere enn lam, og det er mer ettertraktet i utlandet enn lam (som man har de fleste steder på kloden). Det er mange som ikke har tilgang på kjøtt, men du mener altså at man skal kaste kjøtt. Det var vel det du klagde på tidligere i tråden; at man kastet så mye kjøtt. For det er akkurat det det er, å la gråbeina drepe den (du visste at når de jakter elg, så biter de bare av hasene, og spiser elgen levende?).

Vet du, nå får du til helvete se å skjerpe deg. Hvor har jeg skrevet at man skal kaste mat? HVOR????? Les hva jeg skriver, ikke vri og vreng på det.

Det finnes ingen sammenheng mellom å kaste kjøtt og at ulven tar elg. Du har så forvridde konklusjoner på ting at jeg blir helt matt.

Den drapsmetoden får du fremlegge bevis for. Det tror jeg nemlig ikke noe på. Ulven ville ikke klart å spise elgen mens den fortsatt var levende, er du klar over hvor tung en elg er? Eller hvor mange haser den har. Det var da en festlig røverhistorie du har blitt fortalt der. Og om du prøver å få meg til å syns synd på elgen så kan jeg bare si at et hvert angrep fra dyr er mer humant enn hvordan sauebonden behandler sauene sine.

Her har du forøvrig noe interessant lesing, men du tror vel ikke på det heller. Forskere aner jo ingenting mener jeg.

https://ulvebok.no/ulvejakt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutes ago, Trine said:

Det var den artikkelen jeg leste da jeg fant ut hva de får i erstatning ;)

Akkurat! :) Var jo mistenkelig likt det du fortalte om. ;) 

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
49 minutter siden, Trine skrev:

Det var den artikkelen jeg leste da jeg fant ut hva de får i erstatning ;)

Dette er for det første en eldgammel artikkel. Som for øvrig er full av propaganda og ren feilinformasjon fra bondehatende byfolk.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette er for det første en eldgammel artikkel. Som for øvrig er full av propaganda og ren feilinformasjon fra bondehatende byfolk.

Anonymkode: 58d69...f66

Sikkert ikke blitt bedre. Intet tyder iallefall på det utifra det du, og andre "medsauebønder", har prestert å gulpe opp i denne tråden. Det var jo dessuten en bonde selv i artikkelen, som var veldig sentral i kritikken. Du kan vel neppe kalle han også for "bondehatende byfolk" vel? Ærlig talt burde du legge fra deg skjellsordene og heller forsøke å finne gode og saklige argumenter. 

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er for det første en eldgammel artikkel. Som for øvrig er full av propaganda og ren feilinformasjon fra bondehatende byfolk.

Anonymkode: 58d69...f66

Har alderen på artikkelen noe å si? Propaganda fra byfolk? Jaha, mener du fyren har sauedrift i en bakgård på Grünerløkka? Du har bemerkelsesverdig lite å komme med i denne diskusjonen. Du har nok bare bestemt deg for at ulvehatende bønder er konger og alle andre er bondehatende byfolk.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutes ago, Trine said:

Har alderen på artikkelen noe å si? Propaganda fra byfolk? Jaha, mener du fyren har sauedrift i en bakgård på Grünerløkka? Du har bemerkelsesverdig lite å komme med i denne diskusjonen. Du har nok bare bestemt deg for at ulvehatende bønder er konger og alle andre er bondehatende byfolk.

Her var det mange kvemere og filurer.

Anonymkode: 02126...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kveme = Surre/tulle.

Filur = Skøyer

Anonymkode: 02126...826

Mener du innlegget du siterte eller tråden generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...