Gå til innhold

Ulven som ble skutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gress i utmarken. Masse gress. Man kan ikke gjerde inn hele kommuner for å beskytte alle overflater fra ulv, spesielt ikke når ulven befinner seg i midten. Det er viktig å utnytte det man har av ressurser. Om noen bønder klarer å overleve på å ha en liten flik de gjerder inn, så er jo det flott for dem, men man klarer aldri i verden å utnytte det som er av ressurser på denne måten - med mindre man fjerner det som er problemet i utgangspunktet.

Anonymkode: 7a111...a94

I skogen her har de klart å gjerde inn en hel jævla del. Men som afb skriver over her, flyttbare gjerder, gjetere og hunder. Det finnes mange tiltak, men selvfølgelig er det enkleste for bonden bare å plaffe ned alt som står i hans vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Han utnytter ikke det han har av mark og ressurser. Jeg begynner å bli trøtt.

Anonymkode: 7a111...a94

Joda, her ser det meste ut til å bli utnyttet. Også annen manns ubrukte mark. Kanskje du skal ta deg en tur ut i naturen for å se på den flotte ulven? Så får du muligens ny glød og energi!?

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis det hadde vært mulig å overvåke sauen hadde det vært mulig å oppdrive døde kropper (som du selv har dokumentert at man ikke klarer) - sjakk matt!

Anonymkode: 7a111...a94

Har jeg dokumentert at man ikke klarer det? Det har jeg ikke gjort. Vil tro gps funker like bra på sau som på ville dyr så det er helt klart mulig å overvåke sau. Bedre tilsyn hadde også hjulpet godt, men det hjelper ikke når bonden ikke gidder. Så sjakk matt må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fyller tråden med mest anekdotisk innhold. Ulv dreper sau, uansett. Uansett ulv, uansett sau.

Anonymkode: 7a111...a94

Det gjør jeg ikke, jeg fyller tråden med fakta som du ikke liker å høre og derfor prøver å snakke bort med fancy ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutes ago, Trine said:

Har jeg dokumentert at man ikke klarer det? Det har jeg ikke gjort. Vil tro gps funker like bra på sau som på ville dyr så det er helt klart mulig å overvåke sau. Bedre tilsyn hadde også hjulpet godt, men det hjelper ikke når bonden ikke gidder. Så sjakk matt må du lenger ut på landet med.

Kan man gps-merke katter, hunder og andre dyr, kan man fint gps-merke sauen også ja. Og det har de vel drevet på med en stund, også her i landet: https://www.nrk.no/ho/na-bruker-ogsa-sauer-gps-1.11780103

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har ofte blitt "stanget" (som du kaller det)... det er ikke alltid de gjør som jeg vil.

Anonymkode: 7a111...a94

Og hjernehinnebetennelsen, som faktisk er mer alvorlig, den ville du ikke uttale deg om. Kanskje på tide å innse at ulven er et lite problem i forhold til alle de andre forholdene som sauen må leve i? Det er ikke pga ulven at mattilsynet stiller spørsmål til hele sauenæringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man gps-merke katter, hunder og andre dyr, kan man fint gps-merke sauen også ja. Og det har de vel drevet på med en stund, også her i landet: https://www.nrk.no/ho/na-bruker-ogsa-sauer-gps-1.11780103

Anonymkode: 30bf3...afb

Nei, har du sett a. Men hva skal de da skylde på, når sauen døde av skade eller sykdom? Det er ikke nødvendigvis positivt for dem at dyra blir funnet. Jeg leste en artikkel om en bonde som hadde gjort tiltak for å unngå at sauen ble ulvemat, han sa at man får 800 kr pr dyr hos slakteren, mens man får 1700 kr pr dyr tatt av rovdyr. Han hadde ikke mistet et eneste dyr, men de andre bøndene var forbanna på han fordi de visst nok tjener mer på dyr som blir spist av ulv, eller kanskje spist av ulv, enn på dyr som blir sendt til slakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutes ago, Trine said:

Nei, har du sett a. Men hva skal de da skylde på, når sauen døde av skade eller sykdom? Det er ikke nødvendigvis positivt for dem at dyra blir funnet. Jeg leste en artikkel om en bonde som hadde gjort tiltak for å unngå at sauen ble ulvemat, han sa at man får 800 kr pr dyr hos slakteren, mens man får 1700 kr pr dyr tatt av rovdyr. Han hadde ikke mistet et eneste dyr, men de andre bøndene var forbanna på han fordi de visst nok tjener mer på dyr som blir spist av ulv, eller kanskje spist av ulv, enn på dyr som blir sendt til slakteren.

Oh boy... her kommer konspirasjonsteoriene! På tide av avslutte dette...

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh boy... her kommer konspirasjonsteoriene! På tide av avslutte dette...

Anonymkode: 7a111...a94

Kall det hva du vil du! Jeg tror det heller er at du til slutt måtte innse at vi ikke er Løkka-hipstere og dermed gikk tom for "argumenter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, Trine said:

Kall det hva du vil du! Jeg tror det heller er at du til slutt måtte innse at vi ikke er Løkka-hipstere og dermed gikk tom for "argumenter".

Kanskje verden ikke er så sort hvitt som jeg vil ha det til, ja. Men vi får se hvordan jeg føler det i morgen... det er bare så jævla tungt å bevitne dette.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje verden ikke er så sort hvitt som jeg vil ha det til, ja. Men vi får se hvordan jeg føler det i morgen... det er bare så jævla tungt å bevitne dette.

Anonymkode: 7a111...a94

Ja, vi får det. God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutes ago, Trine said:

Nei, har du sett a. Men hva skal de da skylde på, når sauen døde av skade eller sykdom? Det er ikke nødvendigvis positivt for dem at dyra blir funnet. Jeg leste en artikkel om en bonde som hadde gjort tiltak for å unngå at sauen ble ulvemat, han sa at man får 800 kr pr dyr hos slakteren, mens man får 1700 kr pr dyr tatt av rovdyr. Han hadde ikke mistet et eneste dyr, men de andre bøndene var forbanna på han fordi de visst nok tjener mer på dyr som blir spist av ulv, eller kanskje spist av ulv, enn på dyr som blir sendt til slakteren.

Isåfall bør jo rovdyret være bondens beste venn. :D Nå fikk du meg til å tenke på denne:

 

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Trine skrev:

Kall det hva du vil du! Jeg tror det heller er at du til slutt måtte innse at vi ikke er Løkka-hipstere og dermed gikk tom for "argumenter".

Jeg blir så eitrende forbanna på dere frekke hipster-byfolk som ikke skjønner hvilket slit det er å være bonde i dagens Norge. Vi jobber livet av oss for en slikk og ingenting!

Ulven som er i Norge nå er ingen del av Norsk fauna, og vi burde ha hatt helårsjakt på den, slikt som med Minken. Den tjener ingen nytte her i Norge, bare ugang. Jeg bor selv i Hedmark (fylket i Norge med mest ulv) og det stedet i hedmark med mest ulv. Opplever stadig vekk at jeg ser ulv da jeg er ute i skogen, og det gjør mange andre her også. 

Den tar husdyr, bikkjer, og den spiser latterlig mye elg, som vi mennesker kan bruke til mat, og økonomiske tjenester. Den samlede bestanden av ulv er i dag trolig omkring 150 000-200 000 dyr, så om vi har ut ulven fra Norge (som ikke engang er en del av norsk fauna) vil det ikke ha stort å si for om ulven vil overleve.

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

og vi burde ha hatt helårsjakt på den, slikt som med Minken.

Anonymkode: 58d69...f66

Minken Fossheim?

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg blir så eitrende forbanna på dere frekke hipster-byfolk som ikke skjønner hvilket slit det er å være bonde i dagens Norge. Vi jobber livet av oss for en slikk og ingenting!

Ulven som er i Norge nå er ingen del av Norsk fauna, og vi burde ha hatt helårsjakt på den, slikt som med Minken. Den tjener ingen nytte her i Norge, bare ugang. Jeg bor selv i Hedmark (fylket i Norge med mest ulv) og det stedet i hedmark med mest ulv. Opplever stadig vekk at jeg ser ulv da jeg er ute i skogen, og det gjør mange andre her også. 

Den tar husdyr, bikkjer, og den spiser latterlig mye elg, som vi mennesker kan bruke til mat, og økonomiske tjenester. Den samlede bestanden av ulv er i dag trolig omkring 150 000-200 000 dyr, så om vi har ut ulven fra Norge (som ikke engang er en del av norsk fauna) vil det ikke ha stort å si for om ulven vil overleve.

Anonymkode: 58d69...f66

Det du sier blir ikke sannere bare fordi du har satt på autorepeat.

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg blir så eitrende forbanna på dere frekke hipster-byfolk som ikke skjønner hvilket slit det er å være bonde i dagens Norge. Vi jobber livet av oss for en slikk og ingenting!

Ulven som er i Norge nå er ingen del av Norsk fauna, og vi burde ha hatt helårsjakt på den, slikt som med Minken. Den tjener ingen nytte her i Norge, bare ugang. Jeg bor selv i Hedmark (fylket i Norge med mest ulv) og det stedet i hedmark med mest ulv. Opplever stadig vekk at jeg ser ulv da jeg er ute i skogen, og det gjør mange andre her også. 

Den tar husdyr, bikkjer, og den spiser latterlig mye elg, som vi mennesker kan bruke til mat, og økonomiske tjenester. Den samlede bestanden av ulv er i dag trolig omkring 150 000-200 000 dyr, så om vi har ut ulven fra Norge (som ikke engang er en del av norsk fauna) vil det ikke ha stort å si for om ulven vil overleve.

Anonymkode: 58d69...f66

Takk for støtten... kanskje litt drøyt med 150 000 - 200 000 ulv, men at det er mengder, det kan jeg se med mitt blotte øyne.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Isåfall bør jo rovdyret være bondens beste venn. :D Nå fikk du meg til å tenke på denne:

 

Anonymkode: 30bf3...afb

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja vi vet jo hvor Otto Jespersen stod politisk  tidligere, når han var NRK-gutt... han var ikke lojal til kommunismen engang. Ingen bør være lojale mot kommunismen, som forsøker å frata oss grunn og eiendom, men det er jo lett å se at han solgte sjela.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å drive jordbruk i USA og i norske fjellbygder kan ikke sammenlignes for alt i verden. Det er en helt annen geografi. De klarer å produsere kjøtt mye billigere over dammen, men jeg mener vi må utnytte de ressursene vi har på best mulig måte, for å dekke fremtidig kjøttbehov for en stadig voksende befolkning! Det handler ikke bare om utnyttelse av ressurser heller, men om hva som er sunt mat, og økologisk bærekraftig. I USA er det ikke bondegårder, men fabrikker! Med sprøyter og medisiner. Det er ikke bærekraftig. Og det er slettes ikke bra for helsa.

Anonymkode: 7a111...a94

Nå var det altså en annen som trakk inn bildet fra ulvejakt i USA, og påsto at man bare gjorde kort prosess med ulven der. Det måtte jeg svare på.

Bare for å gjøre det klart: Jeg er ikke imot sau, og jeg er ikke uenig i alt du skriver, men jeg er imot å utrydde arter. Hvis noen mener at man må utrydde ulven for å drive med sau, så har vedkommende dømt sin egen næring nord og ned. Det er INGEN næringer som får lov til å gjøre sånne inngrep i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så eitrende forbanna på dere frekke hipster-byfolk som ikke skjønner hvilket slit det er å være bonde i dagens Norge. Vi jobber livet av oss for en slikk og ingenting!

Ulven som er i Norge nå er ingen del av Norsk fauna, og vi burde ha hatt helårsjakt på den, slikt som med Minken. Den tjener ingen nytte her i Norge, bare ugang. Jeg bor selv i Hedmark (fylket i Norge med mest ulv) og det stedet i hedmark med mest ulv. Opplever stadig vekk at jeg ser ulv da jeg er ute i skogen, og det gjør mange andre her også. 

Den tar husdyr, bikkjer, og den spiser latterlig mye elg, som vi mennesker kan bruke til mat, og økonomiske tjenester. Den samlede bestanden av ulv er i dag trolig omkring 150 000-200 000 dyr, så om vi har ut ulven fra Norge (som ikke engang er en del av norsk fauna) vil det ikke ha stort å si for om ulven vil overleve.

Anonymkode: 58d69...f66

Jeg blir så eitrende forbanna over at navlebeskuende bønder kaller meg for hipster-byfolk! Og jeg blir forbanna på bønner som tror at de er de eneste i dette landet med hardt arbeid. Du er faktisk mer avhengig av mitt yrke enn jeg er av ditt ;) Og hva får jeg igjen for det, yrkesskade uten et snev av erstatning. Forbanna møkka bønder som bare skal hove inn alle skattepengene i subsidier.

Ulven er en del av Norsk fauna, ferdig snakka. Akkurat nå tjener du ingen nytte du heller, bare irritasjon. Du er en bølle og en mobber. Burde det vært helårsjakt på sånne som deg også eller?

Er mer enn nok elg igjen i Hedmark selv om ulven spiser noen av dem. Alternativet er at de får en eller annen pest eller blir påkjørt av biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...