Gå til innhold

Ulven som ble skutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
24 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg mener at man ikke skal ha rovdyr der man skal drive jordbruk. Jeg mener man skal drive jordbruk i norske skoger og fjell, fordi det er bærekraftig matproduksjon i forhold til storfe- og svine-produksjon. Jeg mener vi må utnytte de ressursene vi har på best mulig måte, også i Norge, uten at man skal fokusere for mye på profitt og lønnsomhet.

Jeg mener villsau er bedre egnet til å klare seg i naturen og at det kan være mye galt med hvordan man har avlet på, men jeg mener likevel at rovdyr som ulv og bjørn uansett dreper beitedyr som sau, som fra naturens side er et byttedyr, og ikke et rovdyr. Det er noen få dyr som ikke er rovdyr som ikke har noen fiender (bortsett fra mennesket), men sau - og villsau - er ikke en av dem.

Jeg mener det ikke dreier seg om planmessig utryddelse, eller utryddelse, når man bare vil begrense rovdyr der hvor en skal drive jordbruk, det vil si jordbruk som er en trussel mot det jordbruket (rovdyr som f.eks. mår er ingen trussel mot sauedrift).

Anonymkode: 7a111...a94

Det hadde vært interessant om debatten fra nå av kunne handle om dette, ikke min person.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis du hadde tatt med det fulle sitatet, som er:

"Dine "tankerekker" og deres mangel på relevant sammenheng og logikk, er svært lette å gjennomskue, og er slett ikke noen intelligensmessig utfordring for noen som innehar middels IQ. Siden du selv ikke evner å se sette, og attpåtil ytrer "Min logikk er feilfri" (hvilken logikk?), mistenker jeg at alt ikke står helt rett til."

Så er det en tydelig insinuasjon om min IQ. Men, det kan såklart være feil, det skal jeg innrømme.

 

Det kan også være at jeg mener du ikke evner å argumentere for deg, da jeg mener argumentasjonen faller sammen på nevnte grunnlag som relevant sammenheng og logikk. Og det at du ikke evner å se disse kritiske manglene i din egen argumentasjon, kan tyde på f.eks. manglende evne til realitetsorientering og sunn selvkritikk.

 

Quote

"Utrolig hvor mange stråmenn, generaliserte antakelser (også om meningsmotstandere), og hvor mye irrelevant + irrasjonelt svada du klarer å lire av deg i en og samme post. Det blir herved vanskelig å ta deg seriøst, så jeg melder meg ut av diskusjonen."

Meg:

"Det er du som ikke henger med på tankerekkene. Min logikk er feilfri."

Det eneste jeg har sagt her er å forsvare meg mot avfeielser i form av at jeg bruker stråmenn, har mange generasliserte antagelser, og irrasjonelle ytringer. Disse påstandene er ikke saklige, det er bare personangrep og/eller lettvinne avfeielser. Du får finne en stråmann da, som ikke bare er følelesmessige utbrudd og ikke noe som er ment som saklige argumenter.

Anonymkode: 7a111...a94

Igjen: Det er bare å lese gjennom tråden, så vil de fleste se flere eksempler på hva jeg har påpekt. Bare for igjen å nevne noen få ting igjen, før jeg køyer: Generaliserte antagelser: De som vil ha ulv i norsk natur er "rovdyrromantikere" og hipstere som kommer fra Oslo eller storbyen. Logiske feilslutninger og irrasjonelt svada er når argumentasjonen din mangler saklighet, hopper fra det ene til det andre  (som den ofte gjør i denne tråden) med svak eller ingen relevans til utgangspunktet. Stråmenn er når du tillegger folk utsagn eller meninger ved å late som folk har ytret noe de ikke har ytret et pip om. Skulle være unødvendig, da du bør se dette selv, men det gjør du jo ikke. Så da får jeg dra frem eksempler på dette i mrg. Nå er jeg dessverre for trøtt til å bruke særlig tid på å dra frem dette og forsøke å forklare deg.

 

32 minutes ago, AnonymBruker said:

 

Ang. det med quislinger etc, så må du nok skille mellom de ulike anonyme brukerene. Du får se på "anonymkode" under.

Anonymkode: 7a111...a94

Her må jeg bare beklage så mye, da jeg i farten har lest feil "anonymkode". Forøvrig synes jeg det er kjempebra at du ikke har sagt dette. :)

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Det kan også være at jeg mener du ikke evner å argumentere for deg, da jeg mener argumentasjonen faller sammen på nevnte grunnlag som relevant sammenheng og logikk. Og det at du ikke evner å se disse kritiske manglene i din egen argumentasjon, kan tyde på f.eks. manglende evne til realitetsorientering og sunn selvkritikk.

Igjen: Det er bare å lese gjennom tråden, så vil de fleste se flere eksempler på hva jeg har påpekt. Bare for igjen å nevne noen få ting igjen, før jeg køyer: Generaliserte antagelser: De som vil ha ulv i norsk natur er "rovdyrromantikere" og hipstere som kommer fra Oslo eller storbyen. Logiske feilslutninger og irrasjonelt svada er når argumentasjonen din mangler saklighet, hopper fra det ene til det andre  (som den ofte gjør i denne tråden) med svak eller ingen relevans til utgangspunktet. Stråmenn er når du tillegger folk utsagn eller meninger ved å late som folk har ytret noe de ikke har ytret et pip om. Skulle være unødvendig, da du bør se dette selv, men det gjør du jo ikke. Så da får jeg dra frem eksempler på dette i mrg. Nå er jeg dessverre for trøtt til å bruke særlig tid på å dra frem dette og forsøke å forklare deg.

Nei, jeg ser ikke hva slags argumentasjonsbrist jeg har fremvist her. Hvis du sikter til mine subjektive og flåsete følelsesutbrudd, så har jeg argumentert for hvorfor det ikke har med saken å gjøre, og at jeg beklager utbruddene i en saklig debatt.

Jeg ser heller ikke hva slags etterprøvbare påstander jeg har skrevet som er feil.

Men, du får korrigere meg i morgen, hvis du orker.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ved ulven sin side. Vi er dårlige til å ta vare på ulv i Norge og sauebøndene er for late til å bruke fysiske sperrer og evt gjetere for å passe på sauen. De overdriver også antall sau som blir drept, og hauser opp frykten for ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det mange rabiate sauehatere.

Anonymkode: 58d69...f66

Ser ikke så mye "sauehat" her. Kritikken går vel mer på sauebønder, da mange av dem mener at den lille ulven som er, ikke har livets rett fordi den går løs på sauer. Virker ikke som de er villige til å engang diskutere andre tiltak som kan redusere problemet.

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lurer på hva som hadde skjedd om alle bøndene nektet å selge eiendelene sine... da ville de nok blitt hentet med makt. Et overtramp ikke ulikt hva som skjer når rovdyrfanatikere indirekte er ansvarlig for bondens tap av eiendom.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lurer på hva som hadde skjedd om alle bøndene nektet å selge eiendelene sine... da ville de nok blitt hentet med makt. Et overtramp ikke ulikt hva som skjer når rovdyrfanatikere indirekte er ansvarlig for bondens tap av eiendom.

Anonymkode: 7a111...a94

??? Det er vel fritt for enhver, også bønder, å ville slutte å selge sine varer/tjenester. Er da ingen som tvinger deg til å være bonde? Uansett sikkert en fordel å finne seg en annen jobb der en VIL tilby sine varer og tjenester, ellers er jeg redd  det blir en umulig økonomisk oppgave å livnære seg, ha til salt i såret, smør på flesket og mer til. 

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om alle norske bønder skulle slutte å være bønder, hadde det nok vært verst for bøndene selv. Kanskje derfor de ikke gjør det. Norske bønder er i den heldige posisjon at de så og si er skjermet fra all utenlandsk konkurranse. Ganske sjelden kost det. Men om alle bønder skulle nekte å selge sine varer og tjenester, ville det etter all sannsynlighet ført til mye mer utvalg og konkurranse i butikkene, lavere priser, høyere kvalitet etc. Dessuten måtte bønder få seg jobb med reell lønn, uten stor grad av subsidier fra staten. Staten hadde tjent på å få inn reelle skattekroner fra eksbønder som ikke lenger mottar subsidier og har måttet finne seg en "bærekraftig jobb", samt dessuten sluppet å betale 20 milliarder årlig i subsidier.

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle verdens bønder... de får ikke respekt fra "eliten", som er finans-blærer eller hipstere på kafe.

Anonymkode: 7a111...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva som hadde skjedd om alle bøndene nektet å selge eiendelene sine... da ville de nok blitt hentet med makt. Et overtramp ikke ulikt hva som skjer når rovdyrfanatikere indirekte er ansvarlig for bondens tap av eiendom.

Anonymkode: 7a111...a94

Alle som driver næringsvirksomhet må ta hensyn til miljøet selv om det går ut over lønnsomheten.

Man kan ikke kalle det et overtramp eller "tap av eiendom" at man ikke kan herje fritt. Sånn er det for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Alle verdens bønder... de får ikke respekt fra "eliten", som er finans-blærer eller hipstere på kafe.

Anonymkode: 7a111...a94

Jeg sitter akkurat her og skummer gjennom Kaptial + Dagens Næringsliv, og rekker visst akkurat en Frappuccino før jeg må møte min PT kl. 14.30 sharp. Ville bare i farten uttrykke min grenseløse medfølelse, og ønske riktig god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er virkelig ikke hipstere som går helgetur med pipe i munnen og puddel i bånd som skal bestemme hvordan bøndene skal drive husdyrholdet sitt. Makan!

Anonymkode: 58d69...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er virkelig ikke hipstere som går helgetur med pipe i munnen og puddel i bånd som skal bestemme hvordan bøndene skal drive husdyrholdet sitt. Makan!

Anonymkode: 58d69...f66

Det er virkelig ikke ignorante, tilkortkomne, gretne rednecks av noen bondetamper - opptanket på surmelk og konstant fikserte på sin egen navle -, med sugerøret limt fast i innerst i subsidiekassa etc. etc, som skal bestemme om ulv skal få leve i norsk natur.

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig ikke ignorante, tilkortkomne, gretne rednecks av noen bondetamper - opptanket på surmelk og konstant fikserte på sin egen navle -, med sugerøret limt fast i innerst i subsidiekassa etc. etc, som skal bestemme om ulv skal få leve i norsk natur.

Anonymkode: 30bf3...afb

Sånn som dere fisefine byfolk holder på er en skam for nasjonen. Bøndene har landets viktigste jobb, de skaffer mat til oss alle, mens dere byslasker sitter på kontor og flytter papir. Bøndene gjør en kjempejobb!

Anonymkode: bcb0f...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke så mye "sauehat" her. Kritikken går vel mer på sauebønder, da mange av dem mener at den lille ulven som er, ikke har livets rett fordi den går løs på sauer. Virker ikke som de er villige til å engang diskutere andre tiltak som kan redusere problemet.

Anonymkode: 30bf3...afb

Det enkleste er ofte det beste. Utrydd ulven.

Anonymkode: bcb0f...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutes ago, AnonymBruker said:

Sånn som dere fisefine byfolk holder på er en skam for nasjonen. Bøndene har landets viktigste jobb, de skaffer mat til oss alle, mens dere byslasker sitter på kontor og flytter papir. Bøndene gjør en kjempejobb!

Anonymkode: bcb0f...3e8

Hva får deg til å være så sikker på at jeg er fra eller bor i "byen"? Tror du alle som bor på bygda deler ditt syn? Det andre oppgulpet du kommer med, gidder jeg ikke kommentere en gang.

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutes ago, AnonymBruker said:

Det enkleste er ofte det beste. Utrydd ulven.

Anonymkode: bcb0f...3e8

"Det enkleste" er kanskje det eneste enkelte enkle mennesker klarer å forholde seg til...

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig ikke hipstere som går helgetur med pipe i munnen og puddel i bånd som skal bestemme hvordan bøndene skal drive husdyrholdet sitt. Makan!

Anonymkode: 58d69...f66

Nei, det skulle tatt seg ut. Det er vel best å la stortinget bestemme sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er virkelig ikke hipstere som går helgetur med pipe i munnen og puddel i bånd som skal bestemme hvordan bøndene skal drive husdyrholdet sitt. Makan!

Anonymkode: 58d69...f66

Ville det hjulpet om hipsteren hadde sluttet å være så "hipstrete", evt byttet ut pipen med sigar, og/eller puddelen med en fårehund som fikk gå løs?

Anonymkode: 30bf3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...