Gå til innhold

Barnemøbler som forebygger belastningsskader


GunnarA

Anbefalte innlegg

I gamle dager, på barneskolen i Askvoll i Sunnfjord, satt vi ved noen tunge trepulter med skrå bordplate. Kjempeflotte å arbeide med og bruke tollekniven på. Så kom moderniseringen til bygda og vi fikk moderne respatexbord med flat bordplate. Jeg husker fremdeles hvor forferdelig det var å skrive og tegne på den flate plata. Lese ble også vanskeligere. Men heldigvis er det noen som har forstått verdien av en skrå bordplate til barna. Bare sjekk www.kidsoffice,no så ser du et godt eksempel.

Vi bruker store ressurser på å forebygge belastningsskader hos oss voksne som er ferdig utviklet. Ergonomiske kontorstoler, sitte og ståbord er en selvfølge på norske arbeidsplasser, men barna våre sin arbeidsplass går for lut og kaldt vann både hjemme og på skolen. Jeg frykter at mange norske barn pådrar seg unødvendige belastningsskader, andre lidelser og svekket lærelyst på grunn av elendige arbeidsforhold hjemme og på skolen.

I dag kan vi få flotte skrivebord og stoler som vokser med barna våre - og som har skrivebordsplate som kan skråstilles. De koster litt mer enn et billigbord fra svensker, men er en gullkantet investering i forebyggende helse og et godt læremiljø. Jeg har valgt et slikt bord til min datter og så langt er vi kjempefornøyde. Interessant å se hvordan bord og stol "tvinger" jenta til å sitte riktig samtidig som hun får bevege seg mer mens hun sitter - og blir mindre sliten etter en lekseøkt.

https://sourceable.net/tablet/single/?name=classroom-ergonomics-getting-children-posture-perfect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...