Gå til innhold

Hva tenker dere om dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En helt vanlig familie i nabolaget vårt fikk livet snudd på hode for noen mnd siden. De har tre flotte unger som har vært sammen med både mine barn og andre i nabolaget. De har gått inn og ut hos hverandre. 

Så kommer " bomben". Det viser seg at far i huset ved noen anledninger har kommet med seksuelle tilnærminger og blottet seg for noen av nabojentene. 

Far blir hengt ut i media , flytter fra bygda , mister jobben, det blir mye snakket om og det blir informasjonsmøter på skolen osv osv .... 

Men konen og barna bor jo her fremdeles. Naboene har blitt enig om at barna deres ikke skal bort i dette huset. Til og med da den ene jenten ble 8 år og inviterte til bursdag gav de beskjed om at man ikke ville komme pga av saken med faren. 

Naboene er rasende fordi konen og ungene fremdeles har kontakt med " overgriperen". ( selv om han ikke bor i samme nabolag lenger). De ser på det som et svik mot "ofrene" at de ikke kutter ut " overgriperen". ( men han er jo far og ektefelle for de). 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.?. 

Hva tenker dere om dette ? .

Anonymkode: 4bff4...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ydmyk over for livet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En helt vanlig familie i nabolaget vårt fikk livet snudd på hode for noen mnd siden. De har tre flotte unger som har vært sammen med både mine barn og andre i nabolaget. De har gått inn og ut hos hverandre. 

Så kommer " bomben". Det viser seg at far i huset ved noen anledninger har kommet med seksuelle tilnærminger og blottet seg for noen av nabojentene. 

Far blir hengt ut i media , flytter fra bygda , mister jobben, det blir mye snakket om og det blir informasjonsmøter på skolen osv osv .... 

Men konen og barna bor jo her fremdeles. Naboene har blitt enig om at barna deres ikke skal bort i dette huset. Til og med da den ene jenten ble 8 år og inviterte til bursdag gav de beskjed om at man ikke ville komme pga av saken med faren. 

Naboene er rasende fordi konen og ungene fremdeles har kontakt med " overgriperen". ( selv om han ikke bor i samme nabolag lenger). De ser på det som et svik mot "ofrene" at de ikke kutter ut " overgriperen". ( men han er jo far og ektefelle for de). 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.?. 

Hva tenker dere om dette ? .

Anonymkode: 4bff4...ba0

Noen må se mor og barn og bekrefte de. Mor har kanskje ingen å velger å bli manipulert av far. Kanskje mor er psykisk syk egentlig, og hva da med barna som e r utsatte her? Noen må se dem!!!barnevern !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En helt vanlig familie i nabolaget vårt fikk livet snudd på hode for noen mnd siden. De har tre flotte unger som har vært sammen med både mine barn og andre i nabolaget. De har gått inn og ut hos hverandre. 

Så kommer " bomben". Det viser seg at far i huset ved noen anledninger har kommet med seksuelle tilnærminger og blottet seg for noen av nabojentene. 

Far blir hengt ut i media , flytter fra bygda , mister jobben, det blir mye snakket om og det blir informasjonsmøter på skolen osv osv .... 

Men konen og barna bor jo her fremdeles. Naboene har blitt enig om at barna deres ikke skal bort i dette huset. Til og med da den ene jenten ble 8 år og inviterte til bursdag gav de beskjed om at man ikke ville komme pga av saken med faren. 

Naboene er rasende fordi konen og ungene fremdeles har kontakt med " overgriperen". ( selv om han ikke bor i samme nabolag lenger). De ser på det som et svik mot "ofrene" at de ikke kutter ut " overgriperen". ( men han er jo far og ektefelle for de). 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette.?. 

Hva tenker dere om dette ? .

Anonymkode: 4bff4...ba0

Trist situasjon. Det jeg tenker er at jeg skulle ønske mor samlet inn naboene (de som fra før har vært gode venner) til et møte, en dialog på nøytral grunn (dvs for all del ikke i morens hus). Evt kan man alliere seg med en bekjent men om det ikke er tilfelle -leie et rom på skolen eller noe slikt for noen timer. Jeg skulle ønske moren fikk lagt frem sin sak, sin situasjon og sitt perspektiv, - fått frem at her handler det også om noen barn som helt uforskyldt blir straffet. Hverken mor eller barna har gjort noe galt, likevel fortsetter lokalmiljøet å straffe dem (naturlig nok på mange måter uansett hvor dumt og trist det er). 

Informasjonsmøtene og slikt som har vært kan nok være nyttige, problemet er at situasjonen i seg seg selv lett kan hauses veldig opp på feil måte, og så glemmer man at den uskyldige parten. 

Jeg skulle som sagt ønske at mor tok initiativ, fordi min erfaring er at dette ikke løser seg ved å håpe på at andre tar til vett. Tvert i mot tror jeg tid kan gjøre at det eskalerer enda mer. Er moren klok allierer hun seg med en fagperson som kan være møtets "leder". Gjerne en psykolog eller lege (som kjenner henne og hennes situasjon, men som likevel kan være noenlunde nøytral i møte med naboene). Poenget er ikke å utbasunere morens privatliv på noen måte men være tilgjengelig for alle spørsmålene som kan komme  (slik som forekomst, hva videre, osv osv),-  - og være en beskyttelse for moren i en tøff situasjon.

Dersom moren synes det er vanskelig å snakke fritt vil jeg anbefale å skrive en tale på forhånd hun kan lese opp på møtet.

 

Jeg håper også faren får hjelp, han er utvilsomt i en rimelig vanskelig situasjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Dette skal da for all del ikke gå utover barna eller moren. Mobbing og utestengelse kalles dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...