Gå til innhold

Smokk - glede eller besvær. Kan noen gi råd ??


mori-mori

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har begynt med smokk etter 3,5 mnd. uten. De første månedene ble jeg brukt som smokk, og ammet svært ofte på dagtid, og i ett hele kvelden. Barnet hadde normal nattrytme etter leggetid (kl. 23.00).

Så kom dagen da barnet hadde fått nok. Det fikk vere grenser for mye melk han måtte svelge for å få suge. Han ville ikke ha puppen med mindre han var sulten. Men suge det ville han. Var helt fortvila. Så var det å trene med smokk da.

Og nå syns jeg situasjonen er helt på tuppa. Barnet, nå 4,5 mnd. kan jo knapt sitte i stolen sin før han hyler og skaaaaal suge på noe. I tillegg våkner han for tiden hver eller hver andre time hele natten og vil suge, pupp eller smokk. Jeg brukte ikke smokk på mine 2 første barn, så jeg er ganske uten erfaring på dette området.

Nå trenger jeg hjelp, slik kan det ikke fortsette. Skal jeg trappe ned smokkbruken ? Og hvordan gjør jeg det ? Først og fremst må jeg få en ordning på natta. Er det best helt uten smokk om natta, og hvordan evt. få avvent barnet.

Erfarne smokkeforeldre - gi gode råd !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi smukk!

Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det. Når han blir eldre og lettere å underholde på andre måter kan du heller begrense smukkbruken, slik at han kun bruker smukken i senga og i bilen.

Tennene tar ikke skade av det.

Jeg har en som bruker smukk, og som koser seg veldig med den. Han bruker den bare når han er trett. Jeg har også en som ikke bruker smukk. Han er håpløs å roe når han er trett, så mitt neste barn skal få smukk før han blir for gammel til å skjønne hvordan han bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

hei på deg

jeg har fire gutter og jente som alle bruker smokk: vi kaller den for lyddemperen...

jeg har aldri forstått hvorfor enkelte foreldre ikke vil bruke smokk på barnet av prinsipp. det må da være bedre å gi smokk og ha en fornøyd unge. for ikke å snakke om når du er ute blandt folk og barnet begynner å skrike f. eks i butikkø på bussen osv. det er dessuten lettere å venne dem av med smukk enn med f.eks tommelen for den kan du ikke ta fra dem. jeg tror ikke det er smukken som er årsaken til natteproblemene. det kan være sovevanene som må gjøres noe med. ikke ta barnet opp når det våkner(hvis det ikke er sultent selvfølgelig) vis at du er der og at han kan få smukken. kjøp en spilledåse med figurer som går rundt over ham, den gir trøst å høre på og gjør barnet døsig. stå på og la ham få tilfredstillt sugebehovet sitt.

lykke til videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nikkaba

Det er bare å innse det -noen barn er smokkebarn!

Min førstefødte, som i dag er 8 år, ville ikke ha smokk, men brukte meg som smokk til hun var tre mnd. Da fikk jeg nok, og nødet henne til å ta smokk. Avvenningen kom da hun var to år, og jeg har bare positiv erfaring med det.

Nummer to er 6 år i dag, hun sutter fremdeles litt på totten, hun var "flink" og fant totten da hun var bare noen timer gammel.

Nummer tre er 8 mnd, snart, og bruker smokk. Jeg hadde bestemt meg for at han ikke skulle ha smokk, det er mer praktisk med totten, men han fant den ikke, samme hvor mye han strevde...

Smokken henger i ei MAM-reim på klærne hele døgnet, og skiftes hver tredje uke. Jeg tror ikke vi kvitter oss med den før i to-års alderen, vi får se hvordan poden trives med smokken og hvor avhengig han er...

På dagtid når gutten min er oppe og leker, bruker han ikke smokken særlig mye, selv om den henger der. Han bruker den alltid når han sover eller skal kose.

Han finner frem til smokken selv, og bruker den gjerne for å fortelle at han er mett. Smokk er ikke så ille som mange skal ha det til, synes barnet ditt kan få ha smokken i fred, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...