Gå til innhold

Menn+ vold i parforhold


Mari Y

Anbefalte innlegg

Mulig jeg synser litt her. Men er ikke vold mot menn i parforhold litt for lite snakket om? Isaafall hva er grunnen til det? Er det fordi vi ikke kan se for oss at kvinner ogsaa kan vaere voldsutovere? At menn kanskje opplever at det er flaut aa melde Ifra om vold, fordi det baerer med seg et lett stempel? 

 

Eksempelvis mener noen artikler jeg kom over at det er flere kvinner enn menn som utsettes for vold. For meg skaper det mer spoersmaal enn svar. For det foerste lurer jeg paa om det finnes lettere tendenser til aggressjon hos enkelte menn enn hos kvinner. Det andre jeg lurer paa er om det faktisk er flere kvinner som melder ifra om vold, fordi vi oftere snakker om menns vold mot kvinner enn motsatt. F eks hadde Kvinneguiden en artikkel om at vold mot menn meldes oftere til politiet. Men det var altsaa da snakk om fysisk vold paa offentlig plass. Den hevdet foroevrig at kvinner oftere var utsatt for vold i hjemmet. Men igjen: hva betyr egentlig dette? Betyr det at faerre menn melder ifra om vold? Eller at det faktisk er stoerre fare for vold mot kvinner i naere relasjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Mari Y skrev:

Mulig jeg synser litt her. Men er ikke vold mot menn i parforhold litt for lite snakket om? Isaafall hva er grunnen til det? Er det fordi vi ikke kan se for oss at kvinner ogsaa kan vaere voldsutovere? At menn kanskje opplever at det er flaut aa melde Ifra om vold, fordi det baerer med seg et lett stempel? 

 

Eksempelvis mener noen artikler jeg kom over at det er flere kvinner enn menn som utsettes for vold. For meg skaper det mer spoersmaal enn svar. For det foerste lurer jeg paa om det finnes lettere tendenser til aggressjon hos enkelte menn enn hos kvinner. Det andre jeg lurer paa er om det faktisk er flere kvinner som melder ifra om vold, fordi vi oftere snakker om menns vold mot kvinner enn motsatt. F eks hadde Kvinneguiden en artikkel om at vold mot menn meldes oftere til politiet. Men det var altsaa da snakk om fysisk vold paa offentlig plass. Den hevdet foroevrig at kvinner oftere var utsatt for vold i hjemmet. Men igjen: hva betyr egentlig dette? Betyr det at faerre menn melder ifra om vold? Eller at det faktisk er stoerre fare for vold mot kvinner i naere relasjoner? 

Muligens litt på siden men likevel: https://forskning.no/2015/01/vold-mot-kvinner-er-en-tragedie-vold-mot-menn-er-komedie

I familievold ser i dag 2017/2018 ser man at både kvinner og menn slår, spesielt i yngre forhold. Volden er jevnere fordelt men den rammes hardere (rent fysisk antar jeg de mener) når den er utført av menn enn kvinner. Emosjonell vold er det lite forsket på i dag, der tror jeg kvinner lett tar "seieren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at menn er som gruppe er langt mer tilbøyelige til vold og at skadene er langt større når de utagerer. 

 

Anonymkode: 74465...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at menn er som gruppe er langt mer tilbøyelige til vold og at skadene er langt større når de utagerer. 

 

Anonymkode: 74465...562

Akkurat det jeg undrer meg litt over. Gjenspeiler forskningsresultatene virkeligheten eller er det morketall vi allerede ikke vet saa mye om pga hvordan teamet snakkes om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at menn er som gruppe er langt mer tilbøyelige til vold og at skadene er langt større når de utagerer. 

 

Anonymkode: 74465...562

Nei. Det betyr at begge kjønn er like tilbøyelige til å bruke vold, men at menn påfører mer skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mari Y skrev:

Akkurat det jeg undrer meg litt over. Gjenspeiler forskningsresultatene virkeligheten eller er det morketall vi allerede ikke vet saa mye om pga hvordan teamet snakkes om? 

Vil tro det er mørketall blant både menn og kvinner. Menn anmelder antagelig sjeldnere kvinner siden det er uvanlig at kvinner er en reell fare om de utagerer. Men samtidig er det nok store mørketall også blant kvinner. Utenlandske kvinner har f.eks ofte høy list før de anmelder eller søker hjelp.

Anonymkode: 74465...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Nei. Det betyr at begge kjønn er like tilbøyelige til å bruke vold, men at menn påfører mer skade.

Nei. Det betyr dessverre ikke det. Menn er et mer voldelig kjønn i følge all forskning og all historie. Sjekk ut Stacey Dooley dokumentaren på NRK. "Kvinnedrap i Honduras". Den gir et ganske greit bilde på hva som skjer når menn gjør som de vil..

Anonymkode: 74465...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det betyr dessverre ikke det. Menn er et mer voldelig kjønn i følge all forskning og all historie. Sjekk ut Stacey Dooley dokumentaren på NRK. "Kvinnedrap i Honduras". Den gir et ganske greit bilde på hva som skjer når menn gjør som de vil..

Anonymkode: 74465...562

All forskning? Har du virkelig lest all forskning?

I så fall må du ha lest at kvinner slår like ofte som menn, men ikke utøver like grov vold. Det har vært noen undersøkelser i Norge, og så vidt jeg ser konkluderer omtrent alle med det samme. Her er en ganske ny og stor undersøkelse:

"I undersøkelsen kom det også frem at mindre alvorlig fysisk og psykisk vold ble utført i like stor grad mot sin partner av både kvinner og menn.

– Når det gjelder mindre alvorlig fysisk vold ser vi at det nesten er 50/50 i antall tilfeller fra begge kjønn, sier Hjemdal."

https://www.nrk.no/norge/18.000-menn-bankes-av-konen-arlig-1.11748942

"Denne viser at like mange menn (16,3 prosent) som kvinner (14,4 prosent) rapporterte mindre alvorlig partnervold noen gang i livet (kløpet, klort, lugget eller slått med flat hånd) (NKVTS 2014)." 

http://www.krisesenter.com/backup240616/tall-og-fakta/nasjonal-statistikk

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

All forskning? Har du virkelig lest all forskning?

I så fall må du ha lest at kvinner slår like ofte som menn, men ikke utøver like grov vold. Det har vært noen undersøkelser i Norge, og så vidt jeg ser konkluderer omtrent alle med det samme. Her er en ganske ny og stor undersøkelse:

"I undersøkelsen kom det også frem at mindre alvorlig fysisk og psykisk vold ble utført i like stor grad mot sin partner av både kvinner og menn.

– Når det gjelder mindre alvorlig fysisk vold ser vi at det nesten er 50/50 i antall tilfeller fra begge kjønn, sier Hjemdal."

https://www.nrk.no/norge/18.000-menn-bankes-av-konen-arlig-1.11748942

"Denne viser at like mange menn (16,3 prosent) som kvinner (14,4 prosent) rapporterte mindre alvorlig partnervold noen gang i livet (kløpet, klort, lugget eller slått med flat hånd) (NKVTS 2014)." 

http://www.krisesenter.com/backup240616/tall-og-fakta/nasjonal-statistikk

Jeg forstår ikke hvorfor du viser til dette for å underbygge påstandene dine. De underbygger da mine påstånder:huh:

Du viser til det som handler om lite alvorlig parter vold. Der begge kjønn er like ille. Jeg syns det er irrelevant fordi det dreier seg om bagateller som klyping og lugging. Noe de færreste ville anmeldt i det hele tatt uansett kjønn, selv om det er plagsom oppførsel.

Jeg snakker om vold. Ikke "vold". 

Når det gjelder grov partnervold og voldtekt f.eks er det store forskjeller mellom menn og kvinner. Ca 1 av 100 menn blir voldtatt eller grovt mishandlet av partner (der det ofte da er en annen mann som står bak i tillegg). Mens 1 av 10 kvinner må regne med samme behandling som regel fra menn.

Anonymkode: 74465...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor du viser til dette for å underbygge påstandene dine. 

Anonymkode: 74465...562

 Fordi det viser at min påstand er helt korrekt: Begge kjønn er like tilbøyelige til å bruke vold, mem menn utøver grovere vold.

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De underbygger da mine påstånder:huh:

Anonymkode: 74465...562

Ja. Du måtte bare definere bort mild vold,  så passet det perfekt med dine påstander.

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 1 av 100 menn blir voldtatt eller grovt mishandlet av partner (der det ofte da er en annen mann som står bak i tillegg). Mens 1 av 10 kvinner må regne med samme behandling som regel fra menn.

Anonymkode: 74465...562

Du har et viktig og godt poeng, men hvorfor ikke bruke riktige tall? Du har jo tallene på din side uansett. Kvinner er 4-5 ganger mer utsatt for grov vold i parforhold. Ikke 10 ganger mer utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...