Gå til innhold

Baby hyler av smerter etter mating - trenger råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg er veldig fortvilet og lurer på om noen her inne kan lese litt om datteren min. Hun er nå 9 uker gammel og fra hun var 5-6 uker har hun tydelig fått store smerter etter måltider. Hun får flaske med enten morsmelkerstatning eller morsmelk jeg har pumpet.

Etter måltider begynner hun ofte å stikke ut tungen. Hun blir urolig og begynner å fekte/sparke ned bein og armer i litt rykkete bevegelser. Hun ser mer og mer plaget ut. Etter en tid, noen ganger bare minutter, andre ganger opptil en time, begynner hun å gråte, eller egentlig skrike og hyle. Hun høres ut som om hun har store smerter. Dette kan pågå fra 20 minutter til timer.

Jenten vår er tvilling og den andre datteren vår har mer det jeg vil kalle "vanlig" kolikk, der gråten kan komme ofte kveld og natt og så holde på lenge og der det mer ser ut som om hun er plaget med magesmerter. De oppfører seg ikke likt. Vi har prøvd melkefri morsmelkerstatning, holde henne oppreist ved mating, legge henne litt hevet i sengen, små og hyppigere måltider, være veldig påpasselige med raping under og etter måltider, samt gitt medisinen gaviscon (mot halsbrann) etter måltider, men synes ikke det blir bedre.

Hun gulper en del, men jeg synes ikke det virker å være så mye og hun virker heller ikke så plaget av selve gulpingen. Men jeg lurer på om hun egentlig har gulpet opp noe når hun stadig stikker tungen ut på den litt rare måten. Hun lager også et litt rart fjes, der hun runder munnen, litt vanskelig å forklare. Jeg takler bedre min andre datters kolikkgråt enn denne gråten som virker helt desperat, hun hyler til - for meg virker det som i store smerter.

Man kan heller ikke trøste, som vi kan med hun andre, med for eksempel bæring, vugging etc. Hun er helt utrøstelig. Tror dere dette kan være refluks, f.eks stille refluks, eller virker ikke symptomene å være slik? Andre ideer, noen som har opplevd noe lignende? Vi mener hun fikk litt hjelp av Gavisccone i starten, men kan være det bare var noe vi innbilte oss. Jeg er så sliten og lei meg, trenger sårt noen råd.

Anonymkode: 75139...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er veldig fortvilet og lurer på om noen her inne kan lese litt om datteren min. Hun er nå 9 uker gammel og fra hun var 5-6 uker har hun tydelig fått store smerter etter måltider. Hun får flaske med enten morsmelkerstatning eller morsmelk jeg har pumpet.

Etter måltider begynner hun ofte å stikke ut tungen. Hun blir urolig og begynner å fekte/sparke ned bein og armer i litt rykkete bevegelser. Hun ser mer og mer plaget ut. Etter en tid, noen ganger bare minutter, andre ganger opptil en time, begynner hun å gråte, eller egentlig skrike og hyle. Hun høres ut som om hun har store smerter. Dette kan pågå fra 20 minutter til timer.

Jenten vår er tvilling og den andre datteren vår har mer det jeg vil kalle "vanlig" kolikk, der gråten kan komme ofte kveld og natt og så holde på lenge og der det mer ser ut som om hun er plaget med magesmerter. De oppfører seg ikke likt. Vi har prøvd melkefri morsmelkerstatning, holde henne oppreist ved mating, legge henne litt hevet i sengen, små og hyppigere måltider, være veldig påpasselige med raping under og etter måltider, samt gitt medisinen gaviscon (mot halsbrann) etter måltider, men synes ikke det blir bedre.

Hun gulper en del, men jeg synes ikke det virker å være så mye og hun virker heller ikke så plaget av selve gulpingen. Men jeg lurer på om hun egentlig har gulpet opp noe når hun stadig stikker tungen ut på den litt rare måten. Hun lager også et litt rart fjes, der hun runder munnen, litt vanskelig å forklare. Jeg takler bedre min andre datters kolikkgråt enn denne gråten som virker helt desperat, hun hyler til - for meg virker det som i store smerter.

Man kan heller ikke trøste, som vi kan med hun andre, med for eksempel bæring, vugging etc. Hun er helt utrøstelig. Tror dere dette kan være refluks, f.eks stille refluks, eller virker ikke symptomene å være slik? Andre ideer, noen som har opplevd noe lignende? Vi mener hun fikk litt hjelp av Gavisccone i starten, men kan være det bare var noe vi innbilte oss. Jeg er så sliten og lei meg, trenger sårt noen råd.

Anonymkode: 75139...303

Ene barnet vårt hadde kolikk, og det var lite som hjalp, det bare gikk over etterhvert.

 

Hver amming ble avsluttet med at kroppen spente seg og han vrælte alt han var god for, og brukte lang tid på å roe seg før han sovnet utmattet. Etter en times tid var det på'n igjen - døgnet rundt.  Vi forsøkte alt av tips (grundig raping, magemassasje, alle type vugging, unngå melk og diverse andre produkter, spesielle teer, sukkervann, og enda mye mer).  Eneste som hjalp for oss var kiropraktor, etter første behandling lå han stille og fornøyd i vognen for en stakket stund, omtrent for omtrent første gang. Etter det ble det langsomt bedre, men som sagt var det jo også tiden som hjalp.

 

Det var en slitsom tid! Nå står du midt oppi det og jeg kan knapt forestille meg hvordan det er å ha to mens det står på. Dårlig med tips herfra, bortsett fra kiropraktor, men mye forståelse! :). 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene barnebarnet mitt hadde refluks og skrek skikkelig etter mating.  Dattera mi gikk og bar på henne lenge etter hvert måltid og kunne ikke legge henne ned da ble det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...