Gå til innhold

Norsk Barnevern.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vaert innad i dette systemet selv, og hittil har jeg egentlig ikke turt aa ta noe saerdeles standpunkt om det. Mitt inntrykk er at ufattelig mange enten ser Barnevernet kun positivt eller negativt. Og det er ofte ekstremt ensidig. 

Jeg lurer på hvordan man tilegner seg mest mulig kritisk informasjon om det norske Barnevernet. Fordi det finnes vel egentlig også mange konspirasjonsteorier om Barnevernet rundt omkring, dersom jeg ikke tar helt feil? Hvordan er det mulig å tilegne seg mest oversiktlig informasjon om hvordan Barnevernet fungerer i dag? 

Anonymkode: a3a6a...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vaert innad i dette systemet selv, og hittil har jeg egentlig ikke turt aa ta noe saerdeles standpunkt om det. Mitt inntrykk er at ufattelig mange enten ser Barnevernet kun positivt eller negativt. Og det er ofte ekstremt ensidig. 

Jeg lurer på hvordan man tilegner seg mest mulig kritisk informasjon om det norske Barnevernet. Fordi det finnes vel egentlig også mange konspirasjonsteorier om Barnevernet rundt omkring, dersom jeg ikke tar helt feil? Hvordan er det mulig å tilegne seg mest oversiktlig informasjon om hvordan Barnevernet fungerer i dag? 

Anonymkode: a3a6a...0ee

De tenker nok først og fremst på barnet og hva som er best for det, derfor kan de overkjøre foreldrene endel. Men tror de mener godt, og så spørs det hvem man møter på i BV. De er forskjellige der og som alle andre plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.7.2018 den 17.38, stjernestøv skrev:

De tenker nok først og fremst på barnet og hva som er best for det, derfor kan de overkjøre foreldrene endel. Men tror de mener godt, og så spørs det hvem man møter på i BV. De er forskjellige der og som alle andre plasser. 

Det er en stor del kvinner som er umoden og har null livserfaring. På annen sida er det snill folk der.

Anonymkode: 1e32f...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor del kvinner som er umoden og har null livserfaring. På annen sida er det snill folk der.

Anonymkode: 1e32f...7c4

Ja det er sant, nyutdannede har jeg aldri likt. De må ha litt erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 3.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har vaert innad i dette systemet selv, og hittil har jeg egentlig ikke turt aa ta noe saerdeles standpunkt om det. Mitt inntrykk er at ufattelig mange enten ser Barnevernet kun positivt eller negativt. Og det er ofte ekstremt ensidig. 

Jeg lurer på hvordan man tilegner seg mest mulig kritisk informasjon om det norske Barnevernet. Fordi det finnes vel egentlig også mange konspirasjonsteorier om Barnevernet rundt omkring, dersom jeg ikke tar helt feil? Hvordan er det mulig å tilegne seg mest oversiktlig informasjon om hvordan Barnevernet fungerer i dag? 

Anonymkode: a3a6a...0ee

Gjennom oppdatert faglitteratur. Det finnes mye god litteratur om BV i dag, som er både kritisk og nyansert. Er det noe konkret tema du er på utkikk etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ville vare greit når det fins det samme som legelisten hvor en kan skrive en vurdering. Heldigvis er jeg for gammel å få mer barn. Med denne bv her blir man forskrekket å få barn. Det fins også gode kanskje. Når du har nesten mistet ditt barn tenker du litt annerledes. Jeg trenger nå psykiatrisk behandling. 

Anonymkode: 1e32f...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville vare greit når det fins det samme som legelisten hvor en kan skrive en vurdering. Heldigvis er jeg for gammel å få mer barn. Med denne bv her blir man forskrekket å få barn. Det fins også gode kanskje. Når du har nesten mistet ditt barn tenker du litt annerledes. Jeg trenger nå psykiatrisk behandling. 

Anonymkode: 1e32f...7c4

De er veldig redd for psykiske lidelser i BV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

De er veldig redd for psykiske lidelser i BV.

Det er det kanskje grunn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

De er veldig redd for psykiske lidelser i BV.

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du forklare meg?

Anonymkode: 1e32f...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, slabbedask skrev:

Det er det kanskje grunn til?

Det trenger ikke bli en heksejakt ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hva du mener. Kan du forklare meg?

Anonymkode: 1e32f...7c4

Ta meg f.eks som slet psykisk, det ble rene heksejakten. Det var jeg som var i fokus, på tross av at ungene hadde en far og andre slektninger. Jeg var så veldig skummel,kan ikke forstå hvorfor. Jeg var da en rolig person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ta meg f.eks som slet psykisk, det ble rene heksejakten. Det var jeg som var i fokus, på tross av at ungene hadde en far og andre slektninger. Jeg var så veldig skummel,kan ikke forstå hvorfor. Jeg var da en rolig person. 

Jeg er utlending så passer jeg også i dette skjemaet. Det var en heksejakt også med fokus på meg. Jeg gjør alt for barna. Det er en stor del frustrerte fruer som jobber der.

Anonymkode: 1e32f...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er utlending så passer jeg også i dette skjemaet. Det var en heksejakt også med fokus på meg. Jeg gjør alt for barna. Det er en stor del frustrerte fruer som jobber der.

Anonymkode: 1e32f...7c4

Ja det er triste greier! Ja de vet ikke hva de holder på med, psykisk sykdom er vanlig i dag. Og det er det å være utlending også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det er triste greier! Ja de vet ikke hva de holder på med, psykisk sykdom er vanlig i dag. Og det er det å være utlending også. 

De trodde vi forstått ikke alt. Så gjørde de det villeste utsagn. Ingen sjanse å slette det. Løgn står på papiret for mye år. Når blir det egentlig slettet eller er det i arkivet for alltid ?

Anonymkode: 1e32f...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De trodde vi forstått ikke alt. Så gjørde de det villeste utsagn. Ingen sjanse å slette det. Løgn står på papiret for mye år. Når blir det egentlig slettet eller er det i arkivet for alltid ?

Anonymkode: 1e32f...7c4

Vet ikke om de har det i arkivet sitt i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ta meg f.eks som slet psykisk, det ble rene heksejakten. Det var jeg som var i fokus, på tross av at ungene hadde en far og andre slektninger. Jeg var så veldig skummel,kan ikke forstå hvorfor. Jeg var da en rolig person. 

Litt selvinnsikt er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Litt selvinnsikt er en fin ting.

Det har jeg også. Jeg anklager hvordan de behandlet oss. Det var respektløs.

Anonymkode: 1e32f...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Je har sette både negative og positive sider ved barnevernet- min opfattning er at de er dårlige på å kommunisere med de det gjelder og særlig personer med en annen språkbakgrunn/kulturell bakgrunn- dette sier jeg som en salgs fagperson som jobbet med dem i flere år. 

De er også dårlige på å kommunisere ut ad i samfunnet om hva som eegentlig er deres oppgave og hva de feks kan bidra med- at barnevern er involvert er ikke nødvendigvis negativt- de kan også yte bistand og hjelp til familier så de kan fungere bedre!

Så de gjør mye bra- veldig mye bra og mange foreldre aner ikke selv at det de gjør skader barnet-noen foreldre ser ut til å tro at fysisk vold er det eneste som er "dårlig" - selv er jeg vokst op med nære familiemeldemmer som har slitt psykisk- det har ingenting å si om det er fysksik vold eller hvor rolige den psykiske personene  har vært rundt meg- jeg er påvirket av det den dag i dag! 

MEN det blir jo mye følelser rundt dette når det gjelder barn og kritikk av hvordan man som forelder ikke egener seg eventuelt. Det finnes vel ikke noe værre enn å høre at man ikke er egnet til å ta vare på sine barn

I flere tilfeller hart jeg sett barneveret favorisere foreldrene fremfor barna også- det er IKKE bra. det biologiske prinsipp er altfor sterkt fortsatt både i barnevern men ikke minst i fylkesnemda og rettssystemet generelt- heldigvis er det blitt noe endring som jeg håper brer seg mer utover i norges land. Tvilen bør komme barn til gode- selv om jeg annerkjenner at det ikke alltid er korrekt utfall- tvilen bør iallefall ikke være med på å henlegge saken til foreldrenes fordel.

Det er et vanskelig arbeid fordi man ikke har vitner til stede 100% av tiden, man har ikke anelse om hvordan akkurat DITT barn vil kunne reagere eller bli preget eller ikke av noe i fremtiden- derfor vil det ikke nødvendigvis alltid være helt korrekt alt det branevernet gjør eller korrepsoendere med virkeligheten _senere erfaringer hos de involverte. Barnevernet kan hele tiden endres til  det bedre- som de fleste instituasjoner osv.

Jeg er stolt og glad av å bo i et land der vi har barnevern- selv om vi kjenner til negative historer- har barnevenert også hjulpet uttalige barn- og barn har rettigheter og krav på å bli sett og hørt uavhengig foreldrene- for ingen eier et barn- noen må tale deres sak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...