Gå til innhold

PMDD og Graviditet


Guerrito

Anbefalte innlegg

PMDD er jo en ekstrem PMS- man skulle vel da anta at denne går over under en graviditet? 

Jeg er nå i første trimester og ble rett og slett demprimert av dette- så langt at jeg har vurdert abort! Og dette til og når vi med vilje ikke har benyttet prevansjon og vi er 40 og 42 år gamle.

Jeg har lest at gravide som får fødselsdepreasjoner ofte hat hatt en depresjonslidelse eller depresjon tidligere- Høres logisk ut. Jeg har hatt det- som følge av PMDD eller at PMDD iallefall ikke har hjulpet på...

Måten jeg fant ut at jeg var gravid var... at keg først fikk PMDD sympotmer, ble trist og deppa- men at brysene begynte å vokse - så skjønte at her var det noe som ikke stemte. Jeg blir ikke alltid så hardt rammet av PMDD lenger- før var jeg dårlig i 14 dager i måneden.. så egentlig var jeg vandrende hormonell bombe- mens etter at jeg har fått styr på en del andre helsemssige ting i kroppen så har det tilhørt sjedenetene at jeg har PMDD. Så sjedent at jeg har begynt å tvile på om diagnosen faktisk er korrekt...

Men nå er jeg altså redd for at PMDD har vært med på å forsårsake at jeg nå er deprimert og vil være mer utsatt for svangerskapsdepresjon. Det andre jeg tenker er at jeg gruer meg enormt til første menstrasjon etter at babyen kommer for er livredd for å bli superdeprimert.

Er det noen erfaringer med kvinner med PMDD/Ekstrem PMS og graviditet/barsel osv- kilder eller no jeg kan henvises til for lesning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

På ‎14‎.‎08‎.‎2018 den 13.06, Guerrito skrev:

PMDD er jo en ekstrem PMS- man skulle vel da anta at denne går over under en graviditet? 

Jeg er nå i første trimester og ble rett og slett demprimert av dette- så langt at jeg har vurdert abort! Og dette til og når vi med vilje ikke har benyttet prevansjon og vi er 40 og 42 år gamle.

Jeg har lest at gravide som får fødselsdepreasjoner ofte hat hatt en depresjonslidelse eller depresjon tidligere- Høres logisk ut. Jeg har hatt det- som følge av PMDD eller at PMDD iallefall ikke har hjulpet på...

Måten jeg fant ut at jeg var gravid var... at keg først fikk PMDD sympotmer, ble trist og deppa- men at brysene begynte å vokse - så skjønte at her var det noe som ikke stemte. Jeg blir ikke alltid så hardt rammet av PMDD lenger- før var jeg dårlig i 14 dager i måneden.. så egentlig var jeg vandrende hormonell bombe- mens etter at jeg har fått styr på en del andre helsemssige ting i kroppen så har det tilhørt sjedenetene at jeg har PMDD. Så sjedent at jeg har begynt å tvile på om diagnosen faktisk er korrekt...

Men nå er jeg altså redd for at PMDD har vært med på å forsårsake at jeg nå er deprimert og vil være mer utsatt for svangerskapsdepresjon. Det andre jeg tenker er at jeg gruer meg enormt til første menstrasjon etter at babyen kommer for er livredd for å bli superdeprimert.

Er det noen erfaringer med kvinner med PMDD/Ekstrem PMS og graviditet/barsel osv- kilder eller no jeg kan henvises til for lesning?

Jeg har også PMDD - og har to barn. Med førstemann var graviditeten normal, men jeg fikk fødselsdepresjon. Med andremann ble jeg deprimert i svangerskapet i uke 10-13 - det var helt forferdelig, men heldigvis var det kortvarig. Jeg fikk ekstra oppfølging hos jordmor pga dette. Fikk ikke fødselsdepresjon andre gang.

Men ja, det stemmer i alle fall for meg at PMS'en går over under graviditeten og er borte så lenge menstruasjonen er fraværende. Nå har jeg fått tilbake menstruajsonen og også PMS'en, dessverre. Jeg er nysgjerrig på hvilke andre helsemessige ting du har fått orden på som gjør PMS plagene mindre - hvis du har lyst til å dele?

Ellers kanskje du kan stille dette spørsmålet til Mette Moen i gynekologi-/graviditetsforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎10‎.‎2018 den 8.25, bib_84 skrev:

Jeg har også PMDD - og har to barn. Med førstemann var graviditeten normal, men jeg fikk fødselsdepresjon. Med andremann ble jeg deprimert i svangerskapet i uke 10-13 - det var helt forferdelig, men heldigvis var det kortvarig. Jeg fikk ekstra oppfølging hos jordmor pga dette. Fikk ikke fødselsdepresjon andre gang.

Men ja, det stemmer i alle fall for meg at PMS'en går over under graviditeten og er borte så lenge menstruasjonen er fraværende. Nå har jeg fått tilbake menstruajsonen og også PMS'en, dessverre. Jeg er nysgjerrig på hvilke andre helsemessige ting du har fått orden på som gjør PMS plagene mindre - hvis du har lyst til å dele?

Ellers kanskje du kan stille dette spørsmålet til Mette Moen i gynekologi-/graviditetsforumet?

Hei, eetig var dette spm ment å nå Mette- men jeg hr tydeligvis ikke forstått hvordan jeg legger det inn korrekt hehe.

 

Uansett - nå er jeg i uke 16 g jeg har ingen tegn på depresjon- jeg var litt "blue" en dag for et par uker siden men det gikk over.

 

Du spør hva andre helsemessige ting jeg har fått orden på som gjør PMS plagene mindre  og spør om jeg har lyst til å dele- og det kan jeg godt.

Dette er jo svært individuelt vil jeg anta- men for meg så har det funket å endre kosthold. Jeg har lsitt med matintoleranser i åresvis og alltid ment de har påvirket alt- jeg har også merket at PMDD blir værre når jeg spiser ting jeg ikke tåler. Så endret jeg altså klostholdet fullstendig- tilpasset meg da... feks tåler jeg ikke melk så godt ( verken laktose eller protein) og jeg lever stort sett glutenfritt , etter lavkarbo prinsippene ( uten høyt inntak av fett) og på lav FODMAP diett. Dette har gjort underverker på meg og jeg glemmer som regel at jeg har diagnosen PMDD. Jeg har også lest at man kan få forverret PMDD under feil kosthold-legen min hadde ingne erfaring med dette- men for meg har det iallefall funket. Samtidig trener jeg vanligvis 3-4 ganger i uken- men i første trimester nå har jegliggt flat på en soffa og mistet alt av muskler og kondisjon- men deprimert har jeg ikke blitt.

Jeg er dog redd for at depresjonen kan komme etter fødsel- sterkere enn "vanlig" men får vel bare stålsette meg. Jeg har levd med den i mange år og blitt bedre på å "holde ut" til den går over..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...