Gå til innhold

Ikke fått vannkopper enda


Mone12335

Anbefalte innlegg

Hei! Datteren min er  fem og et halvt år og har enda ikke hatt vannkopper. Jeg er redd for at når hun får det så blir det veldig kraftig, og med evt skumle bivirkninger. De eldre barna mine fikk det i alderen 1-3 år. Det var en runde med det i barnehagen da hun var ca to, men ble ikke smittet da. Har ikke fått med meg at det har vært noe utbrudd i barnehagen eller i omgangskretsen vår siden da.

Bør jeg vaksinere henne? Og i såfall når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, Mone12335 skrev:

Hei! Datteren min er  fem og et halvt år og har enda ikke hatt vannkopper. Jeg er redd for at når hun får det så blir det veldig kraftig, og med evt skumle bivirkninger. De eldre barna mine fikk det i alderen 1-3 år. Det var en runde med det i barnehagen da hun var ca to, men ble ikke smittet da. Har ikke fått med meg at det har vært noe utbrudd i barnehagen eller i omgangskretsen vår siden da.

Bør jeg vaksinere henne? Og i såfall når?

Evt. vaksine kan du spørre hesesøster om. Men du er helt sikker på at hun ikke ble smittet? Det er ikke alle unger som blir syke og får en million prikker, noen får 3 prikker og er i like fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mone12335 skrev:

Jeg er redd for at når hun får det så blir det veldig kraftig, og med evt skumle bivirkninger.

Jeg synes det er i tidligste laget å tenke slik når hun bare er fem år. Jeg ville ventet til hun nærmet seg tenårene med å vurdere vaksine, det kommer trolig flere "sjanser" til å bli smittet i løpet av de nærmeste årene. 

Men spør helsesøster om hun er enig med meg, det er lenge siden jeg trengte å vite mye om barnesykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvis du får vite om noen som har vannkopper i hus, kan du få smittet henne aktivt. Ei venninne av meg kom på besøk til oss da minstemor hos oss hadde vannkopper, og vi byttet rundt på glassene de hadde drukket av for at hun andre skulle bli smittet. Og det ble hun - inkubasjonstiden er på 10-21 dager, og jeg tror det tok drøye to uker før jeg fikk melding om at smitteforsøket var vellykket :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym 2

Jeg tror ikke man får vaksine. Har prøvd å høre selv. Mine tvillinger på 21 år har ikke hatt det. Nå fikk jeg helvetesild,  og nå har sønnen min på 21 år fått vannkopper. Han ble nok smittet av min helvetesild. Legen sa til han at han ville nok få vannkopper veldig sterkt nå, men han måtte ikke lese på nettet om alt som kunne skje, for det stemte ikke. Han fikk beskjed om å ta det med ro og ikke gå på jobb på 7 dager, og så var det over etter det. Det er ikke allright å få vannkopper i voksen alder, men legen hadde beroliget han med at dette ville gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...