Gå til innhold

Opposisjonelt barn. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet jeg trenger veiledning men hva gjør man i I situasjonen når var nekter å legge seg, og INGENTING verbalt hjelper. Og det skal jeg få, men i mellomtiden? Dette blir verre og verre,  Barnet løper rundt og holder. Eller om jeg er der, tjener rundt i senga og synger. Hun er svært utholdende. Prøver gi minst mulig. oppmerksomhet, men det er vanskelig. Hun blir hjerne bare mer høylytt og vill om ikke får svar. Forsøkt å lokke. Og gi konsekvenser . Det KAN funke, men ofte bryr hun seg ikke. Funker helst å si hun ikke kan gå på noe kvelden dagen etter, men det er jo ikke alltid hun skal noe spesielt. 

Lyer ikke i andre situasjoner heller, og hun tvinger meg til å adlyde henne, ellers gjør hun slik at vi f.e ikke kan lære bil forsvarlig. Eller om morgenen slik at verken eller søsken rekker skolen. Eller at bror blir alt fir mye overlatt til seg selv. Han trenger meg egentlig litt ekstra nå.

Og hva med når hun ligger og slår, meg, bror og venner av bror. Tenkepause virker ikke. Ta frå skjermtid har sluttet å virke. Stjernedrysskalender har sluttet å virke

Skulle gjort mer positivt sammen men dette har blitt en ond sirkel der oppførselen gjør det vanskelig. Når alt av daglige nødvendige aktiviteter, som stelle seg, lære et sted, kle på seg tar så mye tid, og energi.

Tips?

Det er forresten IKKE slik på skolen, og mye mindre hos far. Slik har det vært siden hun var fire, men mer påfallende og eskalerende nå. Hun er nå 7 år.

Anonymkode: 1482d...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk hjelp fra familiekontoret og seinere abup til vårt barn. Anbefaler å ta i mot hjelp fra andre før du blir for sliten.

Les gjerne om Cirkle of security - mye klokt der om samspill mellom barn og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skjønner du har utfordringer. Her bør du få hjelp av fagfolk.

Har litt erfaring med barn med utfordringer og det som tilslutt fungerte noe, var belønning for god adferd. Dvs ikke bare med en stjerne, men etter opparbeidet x-antall stjerner fikk barnet noe det ønsket seg. Ved siden av dette var det veldig viktig med rutiner og grenser.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Pepperonifrik

Du er sjefen. Husk det. Du er nødt til å fullføre konsekvensene hver gang hun går over grensen. Ellers får du et troll i hus som tror hun kan manipulere hele familien slik hun selv vil. Hun er ikke slik andre steder fordi andre setter grenser og hun vet så godt hva hun har å forholde seg til. Dropp å bruke ipad! Unger blir gale av det. Gå heller ut i skogen, og finn på noe positivt med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...