Gå til innhold

6 eller 5 timers dag for småbarnsforeldre synes jeg høres ut som en veldig god idé.


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg synes det er en god idé. Det er vanskelig å kombinere to 100% stillinger med barnehage uansett. 

Det "koster", men jeg synes det er bedre anvendte penger enn å stadig øke forbruket. Kanskje det ville forebygget noen samlivsbrudd også.

Så får man gå ned i stilling da. Du vil at andre skal ta regningen.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig å omfordele fra smørbukker på 50+ til småbarnsfamilier. Når man passerer 50 har lønna nådd maks, man er barnefri, gjeldsfri og arver gjerne mange millioner på toppen av alt. 

Anonymkode: aa5e1...141

Det gir ingen rett til å stjele fra andre.

Anonymkode: 6cef6...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig å omfordele fra smørbukker på 50+ til småbarnsfamilier. Når man passerer 50 har lønna nådd maks, man er barnefri, gjeldsfri og arver gjerne mange millioner på toppen av alt. 

Anonymkode: aa5e1...141

Vi smørbukker har vært småbansforeldre vi også, mange av oss. Jeg jobbet 80% i en del år da ungene var små for å få det hele til å gå rundt. At ungene mine har blitt store og at jeg har klart å betale ned lånene mine så jeg er gjeldfri er da ikke noe jeg skal straffes for?

Ang. arv så er det vel de færreste som arver mange millioner? Jeg arvet ca. 300.000,- etter min mor da hun gikk bort da ungene mine var små og det bidro godt til nedbetaling av gjeld. Etter min far er det ingenting når han en dag faller fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så får man gå ned i stilling da. Du vil at andre skal ta regningen.

Anonymkode: 6cef6...4c6

Ikke andre. Jeg tar regningen. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.

Det gir ingen rett til å stjele fra andre.

Anonymkode: 6cef6...4c6

Kaller du det tyveri å omfordele gjennom skatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi «arvet» en stor gjeld fra våre foreldre. Pluss at vi må hjelpe våre egne ungdommer med å etablere seg og komme inn på boligmarkedet. Folk er lite interessert i fellesskapets beste. Det beste er at vi slutter å få barn i solidaritet til de barnløse, enslige og trygdede. Uten nye plagsomme verdensborgere blir jo alt så mye bedre. (???) .Da kan alle jobbe til de går i graven og finansiere livet til de her på forumet som klager mest.( og det er ikke småbarnsforeldre). Folk er sannelig seg selv nærmest. 

Anonymkode: d0cff...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man passerer 50 har lønna nådd maks, man er barnefri, gjeldsfri og arver gjerne mange millioner på toppen av alt. 

Anonymkode: aa5e1...141

Dette gjelder nok langt fra alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er en veldig god idé at fellesskapet skal betale småbarnsforeldre for å jobbe redusert.

 

Det ER travelt å være småbarnsforeldre i full jobb, og jeg tror mange kunne ønske seg å jobbe litt redusert i denne perioden. Det er imidlertid ikke i alle typer jobber dette er mulig. I mange miljøer er det "karrieremessig selvmord" om man vil ta lengre foreldrepermisjon eller jobbe redusert i en lengre periode. På papiret skal dette sikkert være mulig, men jeg tror mange vil kvie seg på grunn av muligheter de da kan gå glipp av.

 

Husker med gru tiden med barn i ulike barnehager og to foreldre med mer enn full jobb. Det krevede en viss innsats og fleksibilitet, kan du si. Eller - det var jo en fantastisk tid - men ganske stressende også. Vi kunne jo valgt annerledes, så vi klaget ikke (høylydt ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
51 minutter siden, Rytmehans skrev:

Ikke andre. Jeg tar regningen. 

Kaller du det tyveri å omfordele gjennom skatt? 

Det er måte på hvor mye man skal omfordele til småbarnsforeldre. Folk har jobbert hardt i mange år, betalt skatt og betalt ned lån, og så skal de straffes ekstra hardt når de kommer litt oppe i åra og endelig har ok økonomi. Det kalles jeg tyveri.

Anonymkode: 6cef6...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Maggie55 skrev:

Man er vel ikke småbarnsforeldre hele livet og helt praktisk ville det vel bli en fridag i uken. Er det ikke nettopp " tidsklemma" man trenger å gjøre noe med? 

Som Laban og Lillemus sier, det må hver og en familie bestemme, for så å ta regningen for det selv. 

Da jr var liten betalte vi 4000,- i mnd i barnehageutgifter på en stipendiatlønn og ett studielån vi. Vi vekslet på å hente og bringe, og sørget for at jr ikke hadde lange barnehagedager. Vi tok tom en fridag innimellom, og alt dette betalte vi for selv - selvfølgelig - det var jo vårt ønske å gjøre det sånn. I og med at vi prioriterte sånn var vi ikke del av noe forbrukersamfunn og galskap av effektivitetskrav så der får du nesten bare snakke for deg selv. I dag jobber jeg mye og trives med det, og det «rammer» ingen i min nærhet siden jr er voksen. 

Skal alle bare ha dittogdatt og forlange å få alt dekket av stat eller kommune, smuldrer velferdstaten opp. For at dette systemet skal funke må voksne arbeidsføre mennesker jobbe, og i historisk og internasjonal sammenheng er ikke 37,5 time jobb pr uke mye. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Har ikke sett så mye til denne velferdsstaten selv som det snakkes så mye om men det er ofte så mye som hende kan.

Jeg tror høye effektivitetskrav står bak mye ugagn på folks helse.

Forbrukssamfunn referer jeg mye til hva økologiske krefter hevder. De tenker vel meste på det totale bildet i sine statistiske beregninger. Vil ikke akkurat si det noen gang har preget vår privatøkonomi så mye om man ikke sammenlikner med noen som lever helt på eksistensminimum dag.

Men vi har freden. Det kosteligste av alt. Ikke sant.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Har ikke sett så mye til denne velferdsstaten selv som det snakkes så mye om men det er ofte så mye som hende kan.

Jeg tror høye effektivitetskrav står bak mye ugagn på folks helse.

Forbrukssamfunn referer jeg mye til hva økologiske krefter hevder. De tenker vel meste på det totale bildet i sine statistiske beregninger. Vil ikke akkurat si det noen gang har preget vår privatøkonomi så mye om man ikke sammenlikner med noen som lever helt på eksistensminimum dag.

Men vi har freden. Det kosteligste av alt. Ikke sant.😊

Jeg tror jeg anbefaler deg å lese litt om forskjeller, fattigdom og offentlig velferdstilbud i Norge vs resten av verden jeg. Det vi har bygd opp her til lands, mye takket være kombinasjonen sosialisme og oljerikdom, er uten sidestykke globalt sett. Selv om forskjellene øker også i Norge, er de marginale om vi sammenligner med andre land, og det er ikke gitt at dette vil være mulig å opprettholde i framtiden. (Nesten) gratis velferd koster, og da må voksne, arbeidsføre folk jobbe, og vi alle må finne oss i at stat og kommune IKKE skal dekke våre egne bekvemmelige prioriteringer.  

For min del er det hundre ganger viktigere at vi fremdeles har gratis grunn/ og videregående skole, så og si gratis universitetsutdannelse, så og si gratis helsehjelp, rimelige barnehager, opplyste veier, idrettshaller, kulturskoletilbud, sykelønnsordninger, trygdeordninger etc etc etc, enn at barnefamilier skal kunne føde barn og la andre ta regninga dersom de ønsker å ha fri i småbarnsfasen. Dersom vi fører en slik politikk vil konsekvensen være et dobbelt tap; først kostnad knyttet til at disse foreldrene skal lønnes for jobb de ikke gjør, og dernest kostnad i form av skatteinntektstap til stat og kommune fordi de ikke jobber.

Jeg har like lite tro på dette som på 6-timersdag for å si det sånn, og skulle mye heller ønske egenandelfinansiert tannhelsetilbud dersom det skulle innføres et nytt, utjevnende velferdstilbud.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Maggie55 skrev:

Så gratis synes jeg ikke mye er.

Da bør du google hva det ville kostet å la seg operere etter beinbrudd om du bodde i USA, ta utdannelse om du bodde i Frankrike, eller hva du hadde hatt å rutte med om du levde på trygd i England. Og da har jeg ikke engang bedt deg sammenligne med India, Filippinene eller Mexico, der er det enda værre stelt.

Jeg tror du burde bekymre deg litt mindre og verdsette samfunnet du er så heldig å leve i litt mer jeg Maggie. Det er ikke bare sånn at det ikke er så ille som du tror/frykter i innleggene dine, det er faktisk temmelig bra! ;) :) 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enig i at enkelte mennesker " bare burde " finne seg sjøl" og trenger mere tid til modning og vekst. Uten å tenke på noen spesielle.

Ville aldri frivillig la meg operere eller behandle for noe som helst verken her eller der eller noe sted. Landene du refererer til preges vel først og fremst av enda større forskjell på fattig og rik enn Norge utover noe annet.

Synes igrunn debatten ikke kommer noe lenger mellom oss.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maggie55 skrev:

Har ikke sett så mye til denne velferdsstaten selv som det snakkes så mye om men det er ofte så mye som hende kan.

Jeg lurer virkelig på hva slags verden du lever i...

I går så jeg et program på tv hvor det bl.a. var en kar i Alaska, Usa. Hans gamle mor hadde blitt syk og trengte pleie og i motsetning til her i landet må du der ha (dyre) helseforsikringer for å få slikt. Innen moren var død og gravlagt hadde han vært nødt til å selge alt både moren og han selv eide og hadde for å betale for dette slik at han måtte bo i telt i hagen til en venn etterpå... 

Å jo du, vi bor i en velferdsstat i Norge, ingen tvil om det. Hadde jeg bodd i USA hadde jeg ikke hatt råd til å betale for behandlingene til min hjertesyke (nå friske) sønn, her har vi ikke betalt en krone annet enn over skatteseddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.1.2019 den 6.36, Maggie55 skrev:

Jeg tror det ville vært et veldig klokt tiltak og at mange ville hilst det forslaget velkommen selv om det gikk på bekostning av mye annet.

Endelig virkelig et forslag på barnas premisser synes jeg.

Hva synes dere.

Det er visst ikke grenser for hva som skal tilrettelegges for småbarnsforeldre og som de synes er helt greit at andre må ta støyten for. 

Anonymkode: 8e594...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Håper ikke dere misforstår. Jeg kan forsikre deg at jeg har full respekt for alle syn  og meninger om saker og ting. Jeg deler bare ikke ditt syn på norsk helsevesen og har ikke de samme overveiende gode erfaringer. Heldigvis har man lov her i landet å gi uttrykk for egne oppfatninger om ting. De fleste baserer vel seg mye på egne erfaringer. Heldigvis trenger jeg selv minimalt med slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maggie55 skrev:

1 Enig i at enkelte mennesker " bare burde " finne seg sjøl" og trenger mere tid til modning og vekst. Uten å tenke på noen spesielle.

2. Ville aldri frivillig la meg operere eller behandle for noe som helst verken her eller der eller noe sted.

3. Landene du refererer til preges vel først og fremst av enda større forskjell på fattig og rik enn Norge utover noe annet.

4. Synes igrunn debatten ikke kommer noe lenger mellom oss.😊

1. ?? Umulig å forstå hva du mener her. 

2. Du har nytt godt av å være født i en velfungerende velferdstat helt fra dagen du ble født og din mor og evt far knapt betalte for å ligge på fødestuen, for at du skulle få vaksiner, kontroller som vurderte utviklingen din etc etc etc. Og dette før du i det heletatt begynte på gratis skole. Om du lurer på hvor betydningsfullt dette er, kan du Google «Malala», og lese hva man fremdeles må jobbe hardt for å få i andre deler av verden, og hva dette betyr for utjevning av fattigdom. 

Utsagnet «Jeg ville ikke latt meg operere (...)» er så ureflektert at det faller på egen urimelighet å kommentere.

3. Eh ja, det var poenget ja. Fattige, store forskjeller, ingen velferd tilsvarende den vi systematisk har bygd opp for fellesskapet, på fellesskapets midler. 

4. Nei, dette ligner ikke mye på debatt, det har du rett i ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kayia skrev:

Som Laban og Lillemus sier, det må hver og en familie bestemme, for så å ta regningen for det selv. 

Da jr var liten betalte vi 4000,- i mnd i barnehageutgifter på en stipendiatlønn og ett studielån vi. Vi vekslet på å hente og bringe, og sørget for at jr ikke hadde lange barnehagedager. Vi tok tom en fridag innimellom, og alt dette betalte vi for selv - selvfølgelig - det var jo vårt ønske å gjøre det sånn. I og med at vi prioriterte sånn var vi ikke del av noe forbrukersamfunn og galskap av effektivitetskrav så der får du nesten bare snakke for deg selv. I dag jobber jeg mye og trives med det, og det «rammer» ingen i min nærhet siden jr er voksen. 

Skal alle bare ha dittogdatt og forlange å få alt dekket av stat eller kommune, smuldrer velferdstaten opp. For at dette systemet skal funke må voksne arbeidsføre mennesker jobbe, og i historisk og internasjonal sammenheng er ikke 37,5 time jobb pr uke mye. 

Jeg synes egentlig du illustrerer mitt poeng ganske bra. Du hadde dårlig råd som småbarnsmor, og du hadde ikke 100% jobb. Du var student, og tok noen dager fri for å få det til å gå rundt. (Jeg for min del jobbet 100% og tok aldri fri, bare så det er sagt.)

Nå som du er eldre har du mye mer tid til å jobbe. Jeg vil anta at du også har mye høyere inntekt og formue i dag enn den gang.

Det er litt gøy at økonomien stadig blir bedre gjennom livet, men det er veldig dårlig samsvar mellom når man har penger og når man trenger dem. Tenk på boligmarkedet de unge skal inn i. Jeg vet ikke om det er et praktisk bra forslag akkurat å sponse redusert arbeidstid, men jeg tenker: Hvorfor ikke? Hvorfor ikke lette livet til de som trenger det aller mest, på bekostning av de som har overflod av både tid og penger (De over 40, på gruppenivå)

Fun fact: Pensjonister har i snitt 700 000 på bok i Norge. Som gruppe er de rike. Fattigdom er mye mer utbredt blant unge voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...