Gå til innhold

Baby ligger på magen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han er straks 4 mnd og sover absolutt best på magen. Han sover toppen 1-2 timer i strekk på ryggen og gjerne opp til 4 timer på magen. Derfor lar jeg ham ofte ligge på magen når jeg er i rommet og våken. Men er jo litt nervøs og. Mtp faren for krybbedød. Han sover jo helt klart mye tyngre denne veien og puster svært rolig, nesten lydløst. Så er ikke alltid vi hører ham likegodt. Er jeg vi skal være for uoppmerksomme noen minutter og ikke merke om han slutter å puste.

Noen som vet ca hvor stor risikoen faktisk er for pustestopp/krybbedød ved mageleie?

 

Hilsen fersk mamma

Anonymkode: 149d4...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet ca hvor stor risikoen faktisk er for pustestopp/krybbedød ved mageleie?

Det er ikke mulig å gi noe godt svar på dette, fordi det dør så få småbarn i krybbedød nå. Men som kjent gikk antallet ned da man endret anbefalingen fra mageleie til ryggleie.

Her står det mye fornuftig:

https://ekspertsykehusetblog.wordpress.com/2017/08/14/krybbedod-nar-spedbarn-dor-uventet/

https://www.helsenett.no/hjerteflimmer-pasienter/178-sykdommer/barnesykdommer/barnesykdommer/16477-ny-forskning-om-krybbedod.html

Hvis han ligger i egen seng på en nokså fast madrass uten pute og har blitt sterk nok i nakken til å snu hodet fra side til side selv om han ligger på magen (typisk at de gjør det f.eks. når de begynner å våkne), er nok risikoen svært lav. Men det er lenge siden jeg fulgte med på dette, så spør helsesøster om hun er enig!

Min eldste er født i 1990, da var det giftstoffer fra madrassen som var den mest omtalte teorien. Så hun rakk å komme gjennom babyfasen før magesoving ble feil. Heldigvis - for både hun og vi foreldrene fikk det svært mye bedre da hun begynte å sove på magen. Men jeg ventet til jeg så at hun kunne snu hodet hvis noe ble ubehagelig.

Lykke til med babyen, prøv å kose dere og ikke være for bekymret 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...