Gå til innhold

Hvor mange kilo er dere og hvor høy?


Thebutterfly

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, cilie skrev:

Er det bare for en anorektiker å skjerpe seg og spise seg opp i normal vekt? 
Det er klart at inntaket henger sammen med vekta, men mitt poeng er at det kan være mer enn «selvdisiplin» som betyr noe.

Jeg tror vi har forskjellig forbrenning.  Jeg gikk ned 10 kg i fjor ved å bare spise normale porsjoner og har hold meg der siden.  Skulle gjerne gått ned 10 kg til, men er altfor glad i god mat.  Jeg har en BMI på 23,7, men føler at det er for mye.  Men jeg har tidligere hatt en BMI på 15.6 pga høyt stoffskifte.  Dit vil jeg ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hun sier at hun blir feit bare av å se på mat, men nei hun sitter og putter i seg noe dritt hele dagen lang.

I det ene øyeblikket skal hun slanke seg og de det neste gomler hun på  kjeks eller noe annet.

Problemet er når det går så langt at man ikke klarer å snu det. Derfor jeg også nå i år begynte å ta tak i det FØR jul og ikke etter. Fort gjort at det plutselig blir for mye å ta tak i.

Følger deg i dette, har samme opplevelser og erfaring. 

Jeg har også gått opp i høst, jeg har hatt flere kvelder på soffan enn jeg vanligvis har, og det betyr mer småsnavling. Jeg skal også skjerpe meg før jul (med unntak av julebordene) sånn at det ikke sklir helt ut. Fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, cilie skrev:

Er det bare for en anorektiker å skjerpe seg og spise seg opp i normal vekt? 
Det er klart at inntaket henger sammen med vekta, men mitt poeng er at det kan være mer enn «selvdisiplin» som betyr noe.

Spiseforstyrrelse er ikke en ernæringsmessig utfordring men en psykisk lidelse. Spiseforstyrrelser behandles via kognitiv terapi og endring av atferd over tid, og det å få pasienten til å se sin egen kropp slik den virkelig ser ut, avstå fra å bruke kroppen for å få en følelse av kontroll og trygghet, og å lære å tåle å spise er vesentlig. Sånn er det ikke for slankeren, og jeg syns spiseforstyrrelser skal holdes utenfor diskusjoner om slanking.

Om jeg skal sammenligne med noe er det kanskje som å slutte å røyke eller snuse. Det er vanskelig å endre vanen når man er vant til at sigaretten eller snusen inngår i hverdagsrutinen, men det er ikke umulig. Røykere/snusere er i sluttfasen en stund, men går senere over i en ny fase som "personer som ikke røyker". I denne fasen er det uaktuelt å røyke, for man er ikke lenger en røyker.

Jeg tror man kan gjøre det samme med overvekt, dvs være i en slankefase en periode, for å å bli "en som har sluttet å spise usunt og for mye" når man har gått ned det man ønsker. Tenker man på samme måte som røykere om egen endring er man ikke på diett og problematiserer at  "kan jeg ikke bare ta eeeen (feks kake) til", man bare lar være å gjøre det for man er ikke lenger en som spiser for mye eller spiser kaloribomber. 

Den metoden der tror jeg at jeg skal lansere et nettbasert kurs på - her er det penger å tjene :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cilie skrev:

Stress, søvnproblemer, depresjon, spiseforstyrrelser, PCOS, lavt stoffskifte, medisinbruk, tarmflora, insulin-status er flere ting som kan påvirke vekten.

@Kayia 

Mine svar her omhandlet mer enn vanlig misnøye med et par jule-kg- og jeg tror det er flere av oss på dol. Her er problematikken for flere langt mer sammensatt. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

@Kayia 

Mine svar her omhandlet mer enn vanlig misnøye med et par jule-kg- og jeg tror det er flere av oss på dol. 

Vet du Cilie, da syns jeg du skal slutte å gi misnøye med kropp og vekt så stor plass i livet ditt. DET hadde jeg likt nemlig, for jeg tror ikke dette fokuset er godt for deg :) Dette er godt ment, håper du skjønner det (og husker det fra andre tråder jeg har svart deg i). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kayia skrev:

Og det jeg prøver å få fram er at det bakenforliggende (og som jeg har sagt før - trening) er gram, mens normal og moderat mengde mat 280-300 hverdager i året er kilo. 

Jeg må innrømme at jeg har lagt merke til at de av dere som er misfornøyd med vekten også er de samme som forteller at dere rett som det er har "sprukket", "spist for mye i helga", "gått bananas i godteriskålen men nå er det slutt", "drukket for masse øl/vin/brus i sommer" etc.etc. Jeg skjønner at det er kjipt å høre, men det er nok dette som legger seg på hoftene når det skjer ofte nok, ikke intoleransen for karbo eller noe annet... ;)  

Sorry - vet jeg er irriterende nå... :rolleyes:

Nei, synes ikke du er irriterende,  det bare viser at du mangler en del kunnskap. De aller fleste mennesker vet hvorfor de legger på seg, men de greier ikke å gjøre noe/nok med det. Og det er det mange grunner til.

Bl.a søvnmangel gir forandringer i hormonene som gjør en mye mer sulten/fysen.

En del medisiner gir en enorm sultfølelse og fysing

Spiseforstyrrelser gjør det vanskelig å gå ned.

Alle mennesker har bare en viss mengde av viljestyrke og når den er brukt opp, så er det tomt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, emilie321 skrev:

Nei, synes ikke du er irriterende,  det bare viser at du mangler en del kunnskap. De aller fleste mennesker vet hvorfor de legger på seg, men de greier ikke å gjøre noe/nok med det. Og det er det mange grunner til.

Bl.a søvnmangel gir forandringer i hormonene som gjør en mye mer sulten/fysen.

En del medisiner gir en enorm sultfølelse og fysing

Spiseforstyrrelser gjør det vanskelig å gå ned.

Alle mennesker har bare en viss mengde av viljestyrke og når den er brukt opp, så er det tomt.  

 

Hvorfor være på diett/slankekur og rapportere vektendring fra uke til uke, om dere ikke har tro på at det finnes metoder som virker ;) 

Les denne, den ligner på det jeg praktiserer og tror på. Jeg nekter faktisk å tro at dette ikke vil funke positivt for de fleste :)

https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kayia skrev:

Hvorfor være på diett/slankekur og rapportere vektendring fra uke til uke, om dere ikke har tro på at det finnes metoder som virker ;) 

Les denne, den ligner på det jeg praktiserer og tror på. Jeg nekter faktisk å tro at dette ikke vil funke positivt for de fleste :)

https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne

Jeg tror på at det finnes metoder som virker, men da må samtidig andre ting også være på plass. Jo, jeg tror på  at jeg skal få det til, etterhvert. Jobber stadig med saken.  Og jeg jobber i terapi med ting som vil gjøre at en varig vektnedgang vil være innen rekkevidde.  For noen så vil en slik tråd om vektnedgang være positiv. Et lite dytt bak til å klare det. Og det er iallefall derfor jeg skriver i en slik tråd. Nå er jeg veldig glad i Ole Brumm,  Ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kayia skrev:

Hvorfor være på diett/slankekur og rapportere vektendring fra uke til uke, om dere ikke har tro på at det finnes metoder som virker ;) 

Les denne, den ligner på det jeg praktiserer og tror på. Jeg nekter faktisk å tro at dette ikke vil funke positivt for de fleste :)

https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne

Det er ikke kunnskap eller metode det går på. Innholdet i artikkelen er nok kjent og prøvd for mange her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria

Jeg er feit og har hatt anoreksi/bulimi men la på meg pga medisiner selv om jeg kastet opp

men jeg skal bli syltynn nå:) kutte alt av meds og spy hver gang jeg har spist for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, cilie skrev:

Stress, søvnproblemer, depresjon, spiseforstyrrelser, PCOS, lavt stoffskifte, medisinbruk, tarmflora, insulin-status er flere ting som kan påvirke vekten. Flere og flere ser på vekt på en annen måte enn tidligere hvor mantraet var mindre fett, mer trening. Det er for n o e n gunstig å kutte ned på brød og melk osv. Mens andre kan sitte der tynn som en strek og spise 4+ skiver til lunch som en kollega gjør. 

En fin blogg for folk som har intoleranser og som ikke bør (eller kanskje ikke kan) spise karborik mat, som f.eks. diabetikere, er denne:

http://mintype1mat.no

Jeg har funnet mye godt inne på den bloggen - både sjokolademousse og bakst. Jeg har bare forsøkt et begrenset antall oppskrifter. Selv må jeg heldigvis ikke holde meg til et lavkarbo- eller ketogent kosthold, men jeg er interessert i mat. Akkurat nå er det mye julemat på bloggen ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Glitter skrev:

Ja det trigget meg i alle fall, og jeg har spiseforstyrrelse. Som jeg har sånn høvelig under kontroll selv om det plager meg hver dag. Veier som sagt 64 kg på 174 cm, men jeg har godt med muskler i underkroppen. Føler magen min er for tjukk selv om den er flat. Fra midjen og opp ser jeg derimot skrapa ut, og det jeg får av tilbakemeldinger er at jeg er for tynn. Jeg jobber stadig vekk med meg selv om at jeg ikke skal være tynnere enn 63-64 kg fordi jeg mister menstruasjon ved 62 kg og ved 63-64 kg sliter jeg allerede med kraftige blodtrykksfall. Da jeg var akkurat undervektig så jeg mye mer undervektig ut enn antall kg skulle tilsi. Sikkert fordi jeg trener så mye og har muskler. Slike innlegg som det der trigger meg derimot til å tenke at jeg bør gå ned flere kg enn det lille kg jeg jobber med å gå ned. Som er det mine behandlere prøver å få meg til å holde meg til fordi jeg egentlig alltid ønsker å være tynnere enn jeg er. Men jeg bruker topper og kjoler i xs liksom så har egentlig ikke godt av å være tynnere. 

Samtidig vil det jo være ting som trigger over alt. Så jeg prøver å ikke la det gå inn på meg, men stort sett klarer jeg ikke det. 

Kropper er ulike selv om de har samme vekt og høyde. Kommer an på kroppssammensetning av fett og muskler og hvor fettet legger seg. 

 

Det er heldigvis valgfritt hva man klikker seg inn på og ikke på internett - også på DOL. Du visste godt hvilket emne som ble diskutert i denne tråden og du visste at du ville bli trigget når du klikket deg inn på det, så jeg har dessverre liten forståelse for at du nå klager over at innlegg som dette blir du trigget av. Jeg synes @IsSometingWrong sa det så fint på Psykiatriforumet for et par måneder siden, noe med at man ikke skulle plage andre med sin egen sykdom, men nå finner jeg ikke tråden. Jeg vet at dette virker provoserende, men du provoserer også meg. Samtidig vil jeg si at jeg selv er i mange tilfeller i lignende situasjon som deg hvor jeg trigges. Jeg trigges av nyheter. Min løsning har blitt å holde meg unna direktesendte nyheter på radio og TV så godt jeg kan, men leser selv nyheter på nettet når jeg selv føler meg sterk nok til å håndtere det psykisk. Da vet jeg at jeg kan håndtere triggerne og ha nok egenomsorg til å håndtere det - og jeg ber ikke om at alle hele tiden skal ta hensyn til meg. Verden er dessverre ikke slik. Hver og en av oss må ta hensyn til oss selv fordi det kun er vi som vet om vårt eget behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kayia skrev:

Spiseforstyrrelse er ikke en ernæringsmessig utfordring men en psykisk lidelse. Spiseforstyrrelser behandles via kognitiv terapi og endring av atferd over tid, og det å få pasienten til å se sin egen kropp slik den virkelig ser ut, avstå fra å bruke kroppen for å få en følelse av kontroll og trygghet, og å lære å tåle å spise er vesentlig. Sånn er det ikke for slankeren, og jeg syns spiseforstyrrelser skal holdes utenfor diskusjoner om slanking.

Om jeg skal sammenligne med noe er det kanskje som å slutte å røyke eller snuse. Det er vanskelig å endre vanen når man er vant til at sigaretten eller snusen inngår i hverdagsrutinen, men det er ikke umulig. Røykere/snusere er i sluttfasen en stund, men går senere over i en ny fase som "personer som ikke røyker". I denne fasen er det uaktuelt å røyke, for man er ikke lenger en røyker.

Jeg tror man kan gjøre det samme med overvekt, dvs være i en slankefase en periode, for å å bli "en som har sluttet å spise usunt og for mye" når man har gått ned det man ønsker. Tenker man på samme måte som røykere om egen endring er man ikke på diett og problematiserer at  "kan jeg ikke bare ta eeeen (feks kake) til", man bare lar være å gjøre det for man er ikke lenger en som spiser for mye eller spiser kaloribomber. 

Den metoden der tror jeg at jeg skal lansere et nettbasert kurs på - her er det penger å tjene :) 

En god del av de med betydelig overvekt strever med spiseforstyrrelsen "overspisningslidelse", og en del "kroniske slankere" har bulimi. 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/om-spiseforstyrrelser/definisjon-og-diagnostiske-kriterier

Anonymkode: 4a4a3...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
13 timer siden, Kayia skrev:

Ok, legger hodet på blokka:

Som Xtra skjønner jeg ikke poenget med disse høyde/vekt-trådene. Jeg skjønner ikke poenget med at en gjeng middelaldrende damer (+ deg Gargamel :)) skal drive å meddele hverandre hvorvidt dere har gått opp eller ned noen hundre gram siste uke heller. Tror seriøst ikke det er sunt å fokusere så innmari på vekt, selv om det sikkert er utelukkende godt ment (å motivere) fra de som deltar i trådenes side. 

Vel - dett var dett - now cut! :D 

 

Treningstråden fungerer veldig bra som motivasjon. Det at jeg har satt et må og rapporterer det hver uke gjør faktisk at jeg trener mer. Ofte blir det et skippertak på søndag for å fylle kvoten. DOL er en måte å "forplikte seg". Å trene med en kompis er en annen måte jeg bruker. Den tredje måten er at jeg setter meg mål i form av konkurranser.

Jeg er usikker på om vekt-trådene fungerer på samme måte. Hvis jeg finner ut at jeg vil gå ned poster jeg der, for da har jeg på en måte forpliktet meg. Problemet er at handler om små valg hver dag og det skjer ikke noe signifikant fra uke til uke. Skippertak fungerer supert på ukentlig trening, men ikke på vektkontroll. Kanskje det fungerer for de som har konkrete mål om å ligge helt unna sjokolade e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god del av de med betydelig overvekt strever med spiseforstyrrelsen "overspisningslidelse", og en del "kroniske slankere" har bulimi. 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/om-spiseforstyrrelser/definisjon-og-diagnostiske-kriterier

Anonymkode: 4a4a3...d3a

Skjønner ikke helt hva du argumenterer for her? Vi diskuterer vekttråden og kontinuerlig slanking - du mener at det er flere med spiseforstyrrelse som deltar i tråden og dermed feil av meg å ville skille? Dersom det er dette du vil påpeke taler det vel for å droppe disse trådene?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg testet min Bmi akkurat nå. Den er 18,9 og jeg er 2-3 kilo over der jeg liker å være , men helt greit nå om vinteren. 

Jeg mener bestemt uansett hva som blir sagt her, at min beinbygning er spinkel og lett.

Det er masse forskning også som kobler f.eks omkretsen på håndleddet til hvor stor kroppsmasse man har utenom fett, Myten må være at selve beinbygningen er tung.

Hvis du googler "Large frame body" finner du mange vitenskapelige artikler om temaet, Jeg tror ikke det er omdiskutert at det har noe å si. I følge Wikipedia utgjør forskjellen ca 10%. Altså at med med "grov beinbygning" veier 10% mer enn en med spinkel beinbygning, uten å ha høyere fettprosent. Har man stort hode, store hender og føtter, bred ryggtavle etc så har man i utgangspunktet mer muskler, bein, innvoller etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bruke meg selv som eksempel: 

Natt m lite søvn. Våkner med kvalme og hodepine og «deppa tankesett.»  Har startet med sunn frokost og eneste tanke er «å holde ut jobb». Trening er utelukket resten av dagen, og jeg blir enda mer kvalm av å tenke på sunn og lite mat resten av dagen. 
Slike dager har jeg mange av og da tas ofte feil valg. Kroppen skriker etter karbo, og jeg orker ikke ordne sunn lunsj/middag eller trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Det er heldigvis valgfritt hva man klikker seg inn på og ikke på internett - også på DOL. Du visste godt hvilket emne som ble diskutert i denne tråden og du visste at du ville bli trigget når du klikket deg inn på det, så jeg har dessverre liten forståelse for at du nå klager over at innlegg som dette blir du trigget av. Jeg synes @IsSometingWrong sa det så fint på Psykiatriforumet for et par måneder siden, noe med at man ikke skulle plage andre med sin egen sykdom, men nå finner jeg ikke tråden. Jeg vet at dette virker provoserende, men du provoserer også meg. Samtidig vil jeg si at jeg selv er i mange tilfeller i lignende situasjon som deg hvor jeg trigges. Jeg trigges av nyheter. Min løsning har blitt å holde meg unna direktesendte nyheter på radio og TV så godt jeg kan, men leser selv nyheter på nettet når jeg selv føler meg sterk nok til å håndtere det psykisk. Da vet jeg at jeg kan håndtere triggerne og ha nok egenomsorg til å håndtere det - og jeg ber ikke om at alle hele tiden skal ta hensyn til meg. Verden er dessverre ikke slik. Hver og en av oss må ta hensyn til oss selv fordi det kun er vi som vet om vårt eget behov.

Nå synes jeg du overreagerer kraftig. Jeg sa meg bare enig i at en uttalelse om at hva man skal og ikke skal veie kan virke triggende på spiseforstyrrelser. Tråden handlet ikke om hva man SKAL veie. Den handlet om hva folk her inne veier. Da er det unødvendig med en slik uttalelse. I tillegg skrev jeg selv at triggende ting møter man jo over alt. Så sånn er det bare. Jeg mente på ingen måte at noen skulle ta noe som helst hensyn til min sykdom. Det har jeg ikke bedt om en eneste gang så hvor du har det fra det vet ikke jeg. Å svare på et innlegg om at ja, dette kan være triggende og forklare hvorfor er ikke det samme som å "hele tiden be verden om å ta hensyn". Jeg ber ALDRI folk ta hensyn til meg. Jeg er den som alltid tar hensyn til andre og gjerne blir overkjørt i prosessen. 

Og nei jeg visste ikke jeg kom til å bli trigget jeg er helt vant til å lese hva folk veier. Det er når det kommer bastante meninger om hvor tynn man skal være det kan bli ubehagelig. Og jeg var ikke den eneste som reagerte på den gamle formelen som ikke lenger brukes i dag. 

Kjenner jeg ble skikkelig provosert av innlegget ditt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, cilie skrev:

Nå kan jeg bruke meg selv som eksempel: 

Natt m lite søvn. Våkner med kvalme og hodepine og «deppa tankesett.»  Har startet med sunn frokost og eneste tanke er «å holde ut jobb». Trening er utelukket resten av dagen, og jeg blir enda mer kvalm av å tenke på sunn og lite mat resten av dagen. 
Slike dager har jeg mange av og da tas ofte feil valg. Kroppen skriker etter karbo, og jeg orker ikke ordne sunn lunsj/middag eller trening. 

Kjære Cilie, med fare for å gjenta meg selv - jeg skulle ønske du tok ordentlig tak i resten av ditt liv sammen med en god sparringspartner. Du beskriver tanker om håpløshet på så mange områder i ulike tråder, og jeg tror du hadde hatt godt av å nøste og rydde i hva du kan gjøre noe med, og hva du bare bør lære deg å parkere. Du er en så fin og ressursrik dame, og har mer enn nok gjennomføringskraft til å kunne få gjøre valg som fører til at du får det så mye bedre, Vekt og kropp er et sidespor hos deg tror jeg (poengterer tror, jeg kjenner deg jo bare via DOL, endog gjennom mange år!), men det at du bruker energien på å ha det vondt hjemme og med deg selv fører til at det ikke mer energi igjen for å gjøre de grepene du egentlig har lyst til.

Ps. Det er et alternativ å ikke gi dette med kropp og vekt særlig plass i det hele tatt, men akseptere at det er sånn det er akkurat nå. Det krever imidlertid litt kognitiv trening :) Du er ikke den eneste som opplever at kroppen endres med økt alder, og du er heller ikke den eneste som lengter tilbake til en størrelse og form som ikke lenger er realistisk uten at du bruker like mye tid og krefter på å målrettet trening og spising som feks FunkyGine gjør, og det gidde de færreste av oss :)

Mandagsklem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kayia skrev:

Kjære Cilie, med fare for å gjenta meg selv - jeg skulle ønske du tok ordentlig tak i resten av ditt liv sammen med en god sparringspartner. Du beskriver tanker om håpløshet på så mange områder i ulike tråder, og jeg tror du hadde hatt godt av å nøste og rydde i hva du kan gjøre noe med, og hva du bare bør lære deg å parkere. Du er en så fin og ressursrik dame, og har mer enn nok gjennomføringskraft til å kunne få gjøre valg som fører til at du får det så mye bedre, Vekt og kropp er et sidespor hos deg tror jeg (poengterer tror, jeg kjenner deg jo bare via DOL, endog gjennom mange år!), men det at du bruker energien på å ha det vondt hjemme og med deg selv fører til at det ikke mer energi igjen for å gjøre de grepene du egentlig har lyst til.

Ps. Det er et alternativ å ikke gi dette med kropp og vekt særlig plass i det hele tatt, men akseptere at det er sånn det er akkurat nå. Det krever imidlertid litt kognitiv trening :) Du er ikke den eneste som opplever at kroppen endres med økt alder, og du er heller ikke den eneste som lengter tilbake til en størrelse og form som ikke lenger er realistisk uten at du bruker like mye tid og krefter på å målrettet trening og spising som feks FunkyGine gjør, og det gidde de færreste av oss :)

Mandagsklem til deg!

Takk for hyggelige og oppmuntrende ord! 
Jeg vet ikke helt hva som er høna og egget mer for å være ærlig, og jeg tar/ har tatt tak i noe uten at det nødvendigvis hjelper så mye pr nå. Jeg har i hvert fall vært på jobb og holdt meg på matta hva angår mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...