Gå til innhold

Hvor mange kilo er dere og hvor høy?


Thebutterfly

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, cilie skrev:

Takk for hyggelige og oppmuntrende ord! 
Jeg vet ikke helt hva som er høna og egget mer for å være ærlig, og jeg tar/ har tatt tak i noe uten at det nødvendigvis hjelper så mye pr nå. Jeg har i hvert fall vært på jobb og holdt meg på matta hva angår mat. 

Vet ikke om jeg skal mase (misjonere?) mer om god og sunn mat jeg, men en av tipsene på siden jeg linket til i går er godt. Lag en liste over sunn mat du liker, det er jo så mye sunt og kalorifattig som er supergodt!

Akkurat på dager som du har i dag høres sikkert "sunn" ut som "rug-tørt-kjedelig-ingen saus-bare kjipt", men sånn er det jo ikke :) Selv digger jeg trukket lettsaltet torsk med ertepurre og dampede gullrøtter foreksempel, og det er ikke vanskelig å lage en litt letter saus til fisken. Selv lager jeg ertepure med frosne erter og kraft (evt buljongterning), salt, pepper og sitron, så der er det ikke noe fett. Gullrøttene dampes eller kokes i biter, og får en liten smørlatt (en ts) og en liten klunk lettfløte over seg før servering. Dette helles over fisken før servering, og, og voila - sunn og god mandagsmiddag som holder deg mett lenge.

Jeg er ikke så glad i salater som eneste rett, for meg er salat tilbehør. Jeg må ha noe varmt, og andre ting jeg ville satt på min "sunt men likevel godt"-liste er

- spinat- og fetaostpai med salat

- hjemmelaget tomatsuppe med egg og brødkrutonger

- stekt laks med gullrøtter og bønner + en liten klatt rømme mixet sammen med melk, bittelitt honning, sitronsaft og pepper, evt grillet laks med sprø ovnsstekt grønnkål

- diverse tomatsausbaserte gryter, feks chili con carne, biffgryte med oliven, sjalottløk og paprika etc

- linsesuppe med tomatsaus og balsamico-topping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
2 timer siden, Kayia skrev:

Vet ikke om jeg skal mase (misjonere?) mer om god og sunn mat jeg, men en av tipsene på siden jeg linket til i går er godt. Lag en liste over sunn mat du liker, det er jo så mye sunt og kalorifattig som er supergodt!

Akkurat på dager som du har i dag høres sikkert "sunn" ut som "rug-tørt-kjedelig-ingen saus-bare kjipt", men sånn er det jo ikke :) Selv digger jeg trukket lettsaltet torsk med ertepurre og dampede gullrøtter foreksempel, og det er ikke vanskelig å lage en litt letter saus til fisken. Selv lager jeg ertepure med frosne erter og kraft (evt buljongterning), salt, pepper og sitron, så der er det ikke noe fett. Gullrøttene dampes eller kokes i biter, og får en liten smørlatt (en ts) og en liten klunk lettfløte over seg før servering. Dette helles over fisken før servering, og, og voila - sunn og god mandagsmiddag som holder deg mett lenge.

Jeg er ikke så glad i salater som eneste rett, for meg er salat tilbehør. Jeg må ha noe varmt, og andre ting jeg ville satt på min "sunt men likevel godt"-liste er

- spinat- og fetaostpai med salat

- hjemmelaget tomatsuppe med egg og brødkrutonger

- stekt laks med gullrøtter og bønner + en liten klatt rømme mixet sammen med melk, bittelitt honning, sitronsaft og pepper, evt grillet laks med sprø ovnsstekt grønnkål

- diverse tomatsausbaserte gryter, feks chili con carne, biffgryte med oliven, sjalottløk og paprika etc

- linsesuppe med tomatsaus og balsamico-topping

Hva slags bønner bruker du til laks ? 

Jeg bruker brokkoli, men trenger ideer til noe annet innimellom 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hva slags bønner bruker du til laks ? 

Jeg bruker brokkoli, men trenger ideer til noe annet innimellom 🙂

Var upresis der, jeg bruker asbargesbønner. Damper dem, og lar dem få en liten klatt smør over etterpå, evt steker noen skiver oppskåret spekeskinke og vender dem i dette + litt smør :) Kler laks kjempegodt.

Syns ellers det er kjempegodt med mango og paprika med litt fersk chili og ingefær til laks. Av og til lager jeg bare dette, andre ganger tilsetter jeg kokt ris sammen med mangoblandingen. Til begge deler halkker jeg terninger av mangoen og paprikaen, og finkutter chili og ingefær og vender rundt. Lar dette stå i ovnen i 10 min dersom jeg baker laksen, og gir jeg dem et oppkok med sitron-og-bittelitt-sukker-tilsatt vann dersom laksen stekes i panne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kayia skrev:

Vet ikke om jeg skal mase (misjonere?) mer om god og sunn mat jeg, men en av tipsene på siden jeg linket til i går er godt. Lag en liste over sunn mat du liker, det er jo så mye sunt og kalorifattig som er supergodt!

Takk for tips! Men det er vanskelig å forklare helt hvordan det er, for det er ikke nødvendigvis slik at en bolle er bedre enn en kreps - likevel vil jeg ha bollen. Jeg klarer jo ikke å tro på at det skal gå - samtidig drømmer jeg om 5 kg ned til Julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2019 den 9.14, Glitter skrev:

Nå synes jeg du overreagerer kraftig. Jeg sa meg bare enig i at en uttalelse om at hva man skal og ikke skal veie kan virke triggende på spiseforstyrrelser. Tråden handlet ikke om hva man SKAL veie. Den handlet om hva folk her inne veier. Da er det unødvendig med en slik uttalelse. I tillegg skrev jeg selv at triggende ting møter man jo over alt. Så sånn er det bare. Jeg mente på ingen måte at noen skulle ta noe som helst hensyn til min sykdom. Det har jeg ikke bedt om en eneste gang så hvor du har det fra det vet ikke jeg. Å svare på et innlegg om at ja, dette kan være triggende og forklare hvorfor er ikke det samme som å "hele tiden be verden om å ta hensyn". Jeg ber ALDRI folk ta hensyn til meg. Jeg er den som alltid tar hensyn til andre og gjerne blir overkjørt i prosessen. 

Og nei jeg visste ikke jeg kom til å bli trigget jeg er helt vant til å lese hva folk veier. Det er når det kommer bastante meninger om hvor tynn man skal være det kan bli ubehagelig. Og jeg var ikke den eneste som reagerte på den gamle formelen som ikke lenger brukes i dag. 

Kjenner jeg ble skikkelig provosert av innlegget ditt. 

 

Nå har jeg lest svaret ditt og svaret mitt i tillegg til å ha sovet på det en natt, og jeg ser at jeg overreagerte. Jeg beklager det og ønsker å si unnskyld til deg. Håper du kan ta unnskyldningen min til deg og at vi kan være vel forlikte igjen. Det var ikke meningen å si at du ber om at andre skal ta hensyn til deg, for jeg innser at du faktisk ble såret av den uttalelsen når du er en som kanskje gjør det motsatte. Som jeg skrev til en anonym bruker på psykiatriforumet, kjenner jeg deg ikke, bortsett fra et og annet innlegg jeg har lest, men jeg er ikke så flink som enkelte andre brukere her til å koble sammen informasjon om brukere med samme brukernavn. Igjen beklager.

Jeg kan være ærlig og direkte og i blant si uheldige ting eller at noe blir sagt på en uheldig måte, men heldigvis har jeg evne til å kunne si unnskyld eller beklager til en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Nå har jeg lest svaret ditt og svaret mitt i tillegg til å ha sovet på det en natt, og jeg ser at jeg overreagerte. Jeg beklager det og ønsker å si unnskyld til deg. Håper du kan ta unnskyldningen min til deg og at vi kan være vel forlikte igjen. Det var ikke meningen å si at du ber om at andre skal ta hensyn til deg, for jeg innser at du faktisk ble såret av den uttalelsen når du er en som kanskje gjør det motsatte. Som jeg skrev til en anonym bruker på psykiatriforumet, kjenner jeg deg ikke, bortsett fra et og annet innlegg jeg har lest, men jeg er ikke så flink som enkelte andre brukere her til å koble sammen informasjon om brukere med samme brukernavn. Igjen beklager.

Jeg kan være ærlig og direkte og i blant si uheldige ting eller at noe blir sagt på en uheldig måte, men heldigvis har jeg evne til å kunne si unnskyld eller beklager til en person.

Tusen takk for det. :) Det er en veldig positiv egenskap. Og jeg skal i samme slengen si at jeg hadde en veldig dårlig dag i går og tok det nok dårligere enn jeg ville tatt på en bedre dag og ble nok i overkant provosert. Kunne nok ha pustet litt før jeg svarte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
På 25.11.2019 den 19.17, Kayia skrev:

Var upresis der, jeg bruker asbargesbønner. Damper dem, og lar dem få en liten klatt smør over etterpå, evt steker noen skiver oppskåret spekeskinke og vender dem i dette + litt smør :) Kler laks kjempegodt.

Syns ellers det er kjempegodt med mango og paprika med litt fersk chili og ingefær til laks. Av og til lager jeg bare dette, andre ganger tilsetter jeg kokt ris sammen med mangoblandingen. Til begge deler halkker jeg terninger av mangoen og paprikaen, og finkutter chili og ingefær og vender rundt. Lar dette stå i ovnen i 10 min dersom jeg baker laksen, og gir jeg dem et oppkok med sitron-og-bittelitt-sukker-tilsatt vann dersom laksen stekes i panne. 

Takk for tips. Blir jo sulten bare av å lrse, selv om det ikke er lenge siden jeg spiste middag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Takk for tips. Blir jo sulten bare av å lrse, selv om det ikke er lenge siden jeg spiste middag 🙂

Akkurat kommet, og har med en Salmalaks og mango hjem. Fikk skikkelig lyst på det selv nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Akkurat kommet, og har med en Salmalaks og mango hjem. Fikk skikkelig lyst på det selv nå :) 

Jeg pleier å lage laks med mangochutney, creme fresh, god salat med fetaost og et pitabrød til. Og mango i salaten da. Det er veldig godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplegg i dag. Max 3 timer søvn og orker knapt se lys. Jeg har prøvd al l t. 
Og jeg har så mye symptomer. Ironisk nok forsvinner ikke matlysten. Dvs lysten på mat er ikke-eksisterende - kun søtsaker. (Som jeg ikke skal ha) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 timer siden, cilie skrev:

Samme opplegg i dag. Max 3 timer søvn og orker knapt se lys. Jeg har prøvd al l t. 
Og jeg har så mye symptomer. Ironisk nok forsvinner ikke matlysten. Dvs lysten på mat er ikke-eksisterende - kun søtsaker. (Som jeg ikke skal ha) 

Jeg fikk også lyst på sjokolade i dag, kjøpte det ikke for det. Må man gjøre at man har lyst til ? 

Få i deg sunn mat, så kanskje forsvinner godtesuget etter hvert.

Når det gjelder søvnproblemene og det at du ikke tåler dagslys synes jeg det høres ganske alvorlig ut 😢

Jeg kan dessverre ikke gi deg råd, men anbefaler at du søker eksperthjelp iom at du har slitt så lenge med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg fikk også lyst på sjokolade i dag, kjøpte det ikke for det. Må man gjøre at man har lyst til ? 

Få i deg sunn mat, så kanskje forsvinner godtesuget etter hvert.

Når det gjelder søvnproblemene og det at du ikke tåler dagslys synes jeg det høres ganske alvorlig ut 😢

Jeg kan dessverre ikke gi deg råd, men anbefaler at du søker eksperthjelp iom at du har slitt så lenge med det. 

Ja, det beste er jo å avstå. Lett i teorien, men ikke i praksis. Jeg får dog i meg sunn mat mesteparten av tiden. Ikke meningen å dra inn søvnH mitt her, annet enn for å forklare settinger det ofte glir ut. (Jeg har fått all hjelp som er å få for søvn og jobber med det) Jeg tåler dagslys, det var mer for å beskrive følelsen: Hodepine, trøtt og kvalm og uggen og med kun et mål om å holde ut et minimum på jobb. For mange slike dager kan resultere i at jeg gir etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 8.06, cilie skrev:

Samme opplegg i dag. Max 3 timer søvn og orker knapt se lys. Jeg har prøvd al l t. 
Og jeg har så mye symptomer. Ironisk nok forsvinner ikke matlysten. Dvs lysten på mat er ikke-eksisterende - kun søtsaker. (Som jeg ikke skal ha) 

Huff, det høres ikke greit ut😕 Håper du har en bedre dag i dag! Sender gode tanker❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, chickpea skrev:

Huff, det høres ikke greit ut😕 Håper du har en bedre dag i dag! Sender gode tanker❤️

Takk🤗 - og litt bedre i dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks. igjen fra i dag: Kun 4,5 t søvn. Er kvalm og rar i magen. Rakk ikke ordne sunn lunch. Ble en vaffel. Problemstilling videre: Klare å la det bli med denne usunnheten og ikke la det bli et nederlag som resulterer i samme «sort» til middag og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Eks. igjen fra i dag: Kun 4,5 t søvn. Er kvalm og rar i magen. Rakk ikke ordne sunn lunch. Ble en vaffel. Problemstilling videre: Klare å la det bli med denne usunnheten og ikke la det bli et nederlag som resulterer i samme «sort» til middag og. 

Planlegg morgendagens lunsj i dag. Problemet med usunn / sunn lunsj er løst. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Planlegg morgendagens lunsj i dag. Problemet med usunn / sunn lunsj er løst. :) 

Ja, bør være konsekvent med det, men når formen suger på morgenen, er jeg bare fornøyd med å k o m m e meg på jobb...

For en person som meg er det egentlig tungt med jul (og påske) mtp at jeg lett bytter ut gourmet-mat mot skumnisser og nisse-sjokolader og kakemenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cilie skrev:

Ja, bør være konsekvent med det, men når formen suger på morgenen, er jeg bare fornøyd med å k o m m e meg på jobb...

For en person som meg er det egentlig tungt med jul (og påske) mtp at jeg lett bytter ut gourmet-mat mot skumnisser og nisse-sjokolader og kakemenn. 

Sett klart i kjøleskapet det du skal ha med deg til lunsj, det tar 3 sekunder å åpne kjøleskapsdøra, ta ut lunsjen og putte den i en pose og ta den med. Ingen unnskyldning akseptert. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cilie skrev:

For en person som meg er det egentlig tungt med jul (og påske) mtp at jeg lett bytter ut gourmet-mat mot skumnisser og nisse-sjokolader og kakemenn. 

Det trenger ikke være gourmet- mat, men tror du ikke at mer «skikkelig» mat i kroppen vil minske trangen til «nissematen»?

Hva om du lover deg selv en kakemann/skumnisse etter at du har spist en skål havregrøt, en skyr + frukt, eller omelett f.eks? Det er mat som metter, er rask å lage og tilfører kroppen næringsstoffer - ikke bare tomme kalorier. 

Jeg kan aldri spise sjokolade når jeg er sulten, for da greier jeg ikke stoppe. Men etter middag kan jeg holde meg til 1 bit, som jeg har bestemt meg for. Hvis man er smart, kan man få inn litt kosemat selv i et nokså stramt kaloribudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160 cm og idag 85 kg, var over 90 i oktober, skal ned til rett under 70. Nå kommer sikkert noen og sier «men da er du fortsatt overvektig bla bla!!!» NEI! Jeg blir ikke det! Har trent mye styrke og skal starte opp med det igjen og har MYE av vekta på hofter og pupper. Nå også mage, men det skal vekk/ hvis jeg går ned til 50 kg der jeg skal ligge ifølge bmi vil det trigge spiseforstyrrelsen for da har jeg ikke så store pupper lenger og vil fokusere på å bli minst mulig og bruke de minste størrelsene og se ribbeina mine og gå ned til 44 

PT min har sagt jeg bare trenger gå ned til 70 pga styrketreningen, iallfall ikke så mye mer og jeg er helt enig og det sier alle mine venner og

jeg har rett og slett den type kropp som er slank nok med litt for høy bmi! Da jeg veide 90 trodde legen på Akuttpost at jeg veide 76!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men nå blir jeg vel HETSET og FAT SHAMET!

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...