Gå til innhold

Mann i damegarderobe, er det greit?


AnonymBruker

Er det greit at en mann som identifiserer seg som kvinne bruker kvinnegarderoben?  

17 stemmer

  1. 1. Er det greit at en mann som identifiserer seg som kvinne bruker kvinnegarderoben?

    • JA, SELVFØLGELIG
      5
    • NEI, DET SKULLE TATT SEG UT
      11
    • DET VIL JEG IKKE SVARE PÅ
      1


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som er så for kjønnsmangfold (se Pride-tråden), gjerne 72-kjønn som alle skal annerkjennes, syntes dere det er greit at en mann som identifiserer seg som kvinne bruker kvinnegarderoben?

Anonymkode: 17cd1...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir nysgjerrig på hvorfor du uttaler deg slik du gjør. Du velger bevisst å kalle et et menneske som identifiserer seg selv som kvinne - som mann. Du deler oss inn i "vi" og "dem" og bidrar dermed til ytterligere stigmatisering. Å stigmatisere kan være en måte å holde disiplin på, det er ganske vanlig å bruke i tilfeller man føler seg truet, eller dersom noe eller noen avviker fra normalen. Fy skam seg, om man ikke er som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg blir nysgjerrig på hvorfor du uttaler deg slik du gjør. Du velger bevisst å kalle et et menneske som identifiserer seg selv som kvinne - som mann.

Har man penis er man mann.

31 minutter siden, XbellaX skrev:

Du deler oss inn i "vi" og "dem" og bidrar dermed til ytterligere stigmatisering.

Nei, jeg forholder meg til logikk og fakta.

31 minutter siden, XbellaX skrev:

Å stigmatisere kan være en måte å holde disiplin på, det er ganske vanlig å bruke i tilfeller man føler seg truet, eller dersom noe eller noen avviker fra normalen.

Den stråmannsargumentasjonen kan du legge av deg.

31 minutter siden, XbellaX skrev:

Fy skam seg, om man ikke er som alle andre.

Hvorfor er det så vanskelig å svare klart på dette. Ja eller Nei. 

 

 

Anonymkode: 17cd1...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er greit, og heller ikke hvis det er omvendt at en dame som føler seg som en mann går i herregarderoben.  Jeg vet om et sted hvor en dame (menneske med vagina og pupper) gikk gang på gang og kledde av seg i herregarderoben.

Jeg synes hen er uforskammet som ikke tok tiltale og tok kun hensyn til seg selv.  Jeg vil ikke kle av meg ved siden av et menneske med penis.

Anonymkode: 4baf7...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er noe man kan vente med til man har fått kjønnsoperasjon? Etter det er det helt greit i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg blir nysgjerrig på hvorfor du uttaler deg slik du gjør. Du velger bevisst å kalle et et menneske som identifiserer seg selv som kvinne - som mann. Du deler oss inn i "vi" og "dem" og bidrar dermed til ytterligere stigmatisering. Å stigmatisere kan være en måte å holde disiplin på, det er ganske vanlig å bruke i tilfeller man føler seg truet, eller dersom noe eller noen avviker fra normalen. Fy skam seg, om man ikke er som alle andre.

Slik kan det gå galskapen får rå:

https://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-45436953

https://www.theguardian.com/society/2018/oct/11/karen-white-how-manipulative-and-controlling-offender-attacked-again-transgender-prison

En voldtektsmann og pedofil hevder at han er kvinne. Mannen, som bruker navnet «Karen White», har et helt typisk mannlig utseende og bekledning, og en historie med en rekke voldelige seksuelle forbrytelser, men påstår hardnakket at hans identitet er kvinne. Derfor forlangte han å komme i et kvinnefengsel.

I kvinnefengslet New Hall, som også har en mor-barn-avdeling, utførte således den pedofile voldtektsforbryteren «Karen White» seksuelt overgrep på fire nye kvinner. 

Anonymkode: fda7c...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naana47

Nei, det er overhodet ikke greit! Hvorfor skal en såpass marginal gruppe få presse sine egne opplevde følelser over på majoriteten, og forsøke å tvinge gjennom noe slikt? 

Alt er faktisk ikke normalt, og man kan ikke gjøre det unormale til noe normalt, selv ikke under aldri så stort press. 

Det finnes en veldig stor variasjon av mennesker, og det er mange marginale grupper. Om en skal tikrettelegge alt for de som faller innunder lgbtq, må man også gjøre det for andre grupper som sliter med annerledeshet, f. eks rullestolbrukere. (Ja, for selv i 2020 er ikke samfunnet godt nok tilrettelagt for denne gruppen).

Men tilbake til garderoben. Jeg mener at dette er ganske enkelt å svare på; nemlig at de som har guttetiss skifter i herregarderoben, og de som har jentetiss skifter i damegarderoben. De som ikke føler at de kan identifisere seg med noen av disse to kjønnene bør kunne få ha en egen kjønnsnøytral garderobe. 

Og hvis man blir opprørt og krenket av at jeg kan mene noe sånt, så spør jeg hvem  vi skal og bør ta mest hensyn til? Leif på 54 som føler seg som Laila 49, eller Lise på 4 og Ellen på 30 som begge er redd for menn og mannetisser pga seksuelle overgrep? 

Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke greit andre veien heller med at kvinner får gå i herregarderoben. Mange menn vii av ulike grunner føle det ukomfortabelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
2 timer siden, XbellaX skrev:

Du deler oss inn i "vi" og "dem" og bidrar dermed til ytterligere stigmatisering

Nå var det ikke meg du svarte her, men jeg har bare en liten kommentar til dette. 

Det behøver ikke å være noe stigmatiserende eller annet vondt bak å dele noen inn i "vi" og "dem". Det finnes mange eksempler på en slik inndeling overalt i samfunnet uten at det er noe stigmatiserende ved det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik kan det gå galskapen får rå:

https://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-45436953

https://www.theguardian.com/society/2018/oct/11/karen-white-how-manipulative-and-controlling-offender-attacked-again-transgender-prison

En voldtektsmann og pedofil hevder at han er kvinne. Mannen, som bruker navnet «Karen White», har et helt typisk mannlig utseende og bekledning, og en historie med en rekke voldelige seksuelle forbrytelser, men påstår hardnakket at hans identitet er kvinne. Derfor forlangte han å komme i et kvinnefengsel.

I kvinnefengslet New Hall, som også har en mor-barn-avdeling, utførte således den pedofile voldtektsforbryteren «Karen White» seksuelt overgrep på fire nye kvinner. 

Anonymkode: fda7c...3fb

Om man vil begå overgrep så gjør man det uavhengig av ens kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, og det er heldigvis like straffbart og galt. Å derimot bruke dette som et slags bevis for at transpersoner er overgripere og farlige er usmakelig. Transpersoner kjemper i dag den samme viktige kampen som homofile gjorde (og i blant fortsatt gjør enkelte steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Naana47 skrev:

Nå var det ikke meg du svarte her, men jeg har bare en liten kommentar til dette. 

Det behøver ikke å være noe stigmatiserende eller annet vondt bak å dele noen inn i "vi" og "dem". Det finnes mange eksempler på en slik inndeling overalt i samfunnet uten at det er noe stigmatiserende ved det. 

Nja, det kommer særdeles sjeldent noe fruktbart ut av å tro man er noe annerledes enn alle andre. Vi er mennesker med de samme behovene for å bli sett og hørt. I dette eksemplet er det relativt tydelig at det handler om distansering og andregjøring.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Nja, det kommer særdeles sjeldent noe fruktbart ut av å tro man er noe annerledes enn alle andre. Vi er mennesker med de samme behovene for å bli sett og hørt. I dette eksemplet er det relativt tydelig at det handler om distansering og andregjøring.

Vi er alle annerledes fordi vi alle er unike som enkeltpersoner. 

Vi har alle behov for å bli sett og hørt ja, men det behøver ikke å bety at man alltid kan få vilja si i alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik kan det gå galskapen får rå:

https://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-45436953

https://www.theguardian.com/society/2018/oct/11/karen-white-how-manipulative-and-controlling-offender-attacked-again-transgender-prison

En voldtektsmann og pedofil hevder at han er kvinne. Mannen, som bruker navnet «Karen White», har et helt typisk mannlig utseende og bekledning, og en historie med en rekke voldelige seksuelle forbrytelser, men påstår hardnakket at hans identitet er kvinne. Derfor forlangte han å komme i et kvinnefengsel.

I kvinnefengslet New Hall, som også har en mor-barn-avdeling, utførte således den pedofile voldtektsforbryteren «Karen White» seksuelt overgrep på fire nye kvinner. 

Anonymkode: fda7c...3fb

"There is no evidence that letting transgender people use public facilities that align with their gender identity increases safety risks, according to a new study  from the Williams Institute at UCLA School of Law. The study is the first of its kind to rigorously test the relationship between nondiscrimination laws in public accommodations and reports of crime in public restrooms and other gender-segregated facilities. Opponents of public accommodations laws that include gender identity protections often claim that the laws leave women and children vulnerable to attack in public restrooms,” said lead author Amira Hasenbush. “But this study provides evidence that these incidents are rare and unrelated to the laws.”

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13178-018-0335-z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Naana47 skrev:

Vi er alle annerledes fordi vi alle er unike som enkeltpersoner. 

Vi har alle behov for å bli sett og hørt ja, men det behøver ikke å bety at man alltid kan få vilja si i alt. 

Få viljen sin i alt du, ja si det til de menneskene jeg møter som har opplevd stigmatisering og utenforskap hele livet :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, XbellaX skrev:

Om man vil begå overgrep så gjør man det uavhengig av ens kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk,

Disse overgrepene hadde ikke kunne skjedd hvis denne kjønnsidentiteten ikke hadde sporet av.

18 minutter siden, XbellaX skrev:

og det er heldigvis like straffbart og galt. Å derimot bruke dette som et slags bevis for at transpersoner er overgripere og farlige er usmakelig. 

Det er det ingen som har hevdet. 

Men jeg kan fortsatt ikke se at du har klart å svare et klart ja eller nei på åpningsspørsmålet.

Anonymkode: 17cd1...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, XbellaX skrev:

Nja, det kommer særdeles sjeldent noe fruktbart ut av å tro man er noe annerledes enn alle andre. Vi er mennesker med de samme behovene for å bli sett og hørt. I dette eksemplet er det relativt tydelig at det handler om distansering og andregjøring.

Hvor går grensen? Født i feil art, er det reelt? 

Denne kvinnen hevder hun er katt (Nei, det er ikke humor).
 

Blir hun distansert, fremmedgjort og diskriminert hvis hun ikke blir tatt alvorlig? 

 

Anonymkode: 17cd1...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok en historie fra virkeligheten. Hvilke selvopplevde identiteter skal aksepteres?

Rachel Dolezal har hvite foreldre, men mener selv hun er svart.

 

 

Anonymkode: 17cd1...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
4 timer siden, XbellaX skrev:

Få viljen sin i alt du, ja si det til de menneskene jeg møter som har opplevd stigmatisering og utenforskap hele livet :- )

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men hvis man har hatt eller har et problem pga stigmatisering og utenforskap, så hjelper det i alle fall svært lite å stå og vifte med stumpen fra en lastebil eller å kle seg i latex med et piggete hundehalsbånd. Generelt er det vel gjerne sånn at hvis man er redd for stigmatisering og utenforskap så prøver man heller å blende inn. Da går man vel ikke rundt med knallrosa hår og mange tatoveringer og piercinger i trynet. Man kler seg vel heller ikke ut i all offentlighet som dame med håndveske og høyhælte lakksko hvis man opplagt er en mann. Slikt vil jo bare vekke negative reaksjoner hos en del, noe denne gruppen jo for alt i verden vil unngå. Så hvor er logikken? 

Det er er uttrykk som liksom skal være morsomt som går sånn: "En får værra som en er om en itte vart som en sku' '". Noen har omskrevet den til "En får værra som en er, bare en ikke er det her". Den første versjonen er jeg ikke så glad i, men den andre kan jeg være ganske enig i undrer visse kriterier. Begrunnelsen er at jeg ikke synes at man har noen som helst rett til å trøkke sin egen filosofi, religion, etc i andres ansikt uten at de har bedt om det. Jehovas vitner kan f.eks bare holde seg unna vanlige folk og heller utøve praksisen sin sammen med trosfellene på et sted egnet for det. De trenger ikke å gjøre det "her". 

I Norge i dag er det rom for alle, heldigvis. Alle oppegående og opplyste mennesker tillater (skulle da bare mangle) at andre får lov til å være seg selv fullt ut og gjøre som de selv vil, bare de følger samfunnets normer og regler og ikke skader andre. Sånn sett mener jeg at kampen allerede er vunnet, så hva er da vitsen med å kjempe videre for aksept når alle faktisk er akseptert? Men det går jo en grense for hva som bør være en privatsak og hva som kan være offentlig. Alt som har med seksualitet å gjøre er et eksempel på noe som bør tilhøre det private rom, synes jeg. Man kan være hvem/hva man vil og gjøre hva man vil innenfor sitt eget privatområde, så lenge det er med en eller flere samtykkende voksne. Men offentligheten trenger da ikke å vite om det! (Derav uttrykket "ikke her" over). Jeg er i alle fall ikke nysgjerrig på eller opptatt av hva Knut og Per, Anne og Siri, Mari og Pål gjør på soverommet og hva slags seksuelle preferanser de har, og jeg tipper det er mange med meg. 

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Grrrr... Nå kom jeg på ting jeg ville ha strøket ut og ting jeg ville ha lagt til, og ting jeg ville ha sagt annerledes, men nå er fristen for redigereing gått ut. Jeg synes jeg virker som veldig trangsynt og ikke-inkluderende i det jeg skriver over. Noen ting kom ut helt feil, og det er jeg lei meg for. Huff, tror det er best å holde seg unna debatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samfunnet går i oppløsning. Barn og unge er forvirret og identitetsløse. Alt skal ofres fordi en gruppe i samfunnet ser det som mål at hele samfunnet må innordne seg etter de. Hvorfor skal man ta hensyn til majoriteten det er jo minoritetene som teller i dette landet. Alle vi andre må bare dilte med og får høre at vi bør skamme oss hvis vi mener noe annet. Problemet er at det ikke lenger skal finnes grenser for noe.  Jeg tror ikke at vi blir et bedre samfunn når majoriteten ikke lenger tørr å si hva de mener. Å respektere hverandre er å lytte og forstå begge veier. Regner med at det jeg skriver blir analysert i senk og jeg blir sett på som en som stigmatiserer. 

Anonymkode: be316...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...