Gå til innhold

Sønnen klarte ikke å betale en regning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var egentlig min skyld. Jeg hadde oversett en regning. Trodde det ikke var en regning. Trodde det var noe annet uviktig pga konvoluttens utseende. Sønnen er registrert bosatt på min adresse men var mye hos faren en periode. Jeg hadde glemt å gi han posten. Han er myndig og derfor åpner ikke jeg hans post uten samtykke. 

Jeg hadde knappt med penger ut denne måneden. Sliter med å få økonomien til å strekke. Og der kom en legeregning.  Noe som er viktig å betale. Den skulle vært betalt 1 juli, men jeg har desverre glemt av brevet og trodd det var noe helt annet. 

Regningen lød på 400 kr. Ikke mye for mange. Men for meg er det mye. Sønnen er 19 år. Han hadde brukt opp lønnen sin men han hadde klart å betale den om jeg hadde gitt beskjed om regningen i tide. Jeg vet at faren tjener flere ganger så mye som meg. Han eier hus , bil og skal ha en tryggere økonomi enn meg derfor ba jeg sønnen spørre om han kunne ta regningen først. Men faren sa nei. Jeg sendte også en melding om regningen til faren og sa at jeg hadde betalt den. Faren skrev at det var fint at jeg hjalp sønnen med å betale regninger. Jeg skrev sannheten om at økonomien min er dårlig men at jeg allikevel betalte. Og at dette var min feil fordi jeg overså regningen.  

Var det dumt av meg å fortelle faren om økonomien min? Jeg gjorde det fordi jeg håpet på at faren påtok seg å betale beløpet slik at jeg slapp å slite så mye økonomisk. 

Hva mener dere?  Vet at 400 kr er ingenting for mange. Men for meg er det matbudsjettet ut måneden egentlig. 

Anonymkode: 8108b...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

dette handler jo ikke om deg men om din sønn, han er 19 og det blir hans problem hvordan han løser dette. 

Anonymkode: bcebe...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette handler jo ikke om deg men om din sønn, han er 19 og det blir hans problem hvordan han løser dette. 

Anonymkode: bcebe...467

Jeg vet. Det er jo valgfritt av meg. Men jeg valgte å hjelpe han å betale regningen fordi jeg ville ikke at han skal få problemer med at han ikke betaler regningene sine. Vil ikke at han skal få betalingsanmerkninger i så ung alder. Men det var vanskelig for meg å hjelpe han, med tanke på at jeg har en svak økonomi. Men fikk dårig samvittighet fordi jeg ba han spørre faren først. Men skal vel ikke ha dårlig samvittighet for det. Jeg tok regningen selv tilslutt. 

Anonymkode: 8108b...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen var ikke å fortelle om økonomen din, men å fortelle om at du hadde betalt, i fars øyne var dette da antakelig ute av verden. Du burde heller sagt at du hadde lagt ut, men at du regnet med at far ville overføre beløpet til deg, ettersom sønn ikke kan betale, og du ikke har økonomi til å dekke. Uansett sommel fra deg bør sønn selvsagt lære at han må dekke egne regninger som det ikke er gjort annen avtale om.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Ekstra skrev:

Feilen var ikke å fortelle om økonomen din, men å fortelle om at du hadde betalt, i fars øyne var dette da antakelig ute av verden. Du burde heller sagt at du hadde lagt ut, men at du regnet med at far ville overføre beløpet til deg, ettersom sønn ikke kan betale, og du ikke har økonomi til å dekke. Uansett sommel fra deg bør sønn selvsagt lære at han må dekke egne regninger som det ikke er gjort annen avtale om.

Jeg forsto det slik at faren ikke ville hjelpe sønnen med regningen. Jeg hadde håpet på at han ville det. Men jeg ønsket ikke at sønnen skulle få ytterligere problemer av det så derfor tok jeg på meg regningen. Sønnen hadde gått tom for penger, men hadde klart regningen om jeg hadde oppdaget regningen i tide.  Er litt kjipt hvis sønnen skulle fått betalingsanmerkninger. Vet at sønnen har problemer med å disponere pengene sine. Og det er nok det faren har sett seg lei på. 

Anonymkode: 8108b...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto det slik at faren ikke ville hjelpe sønnen med regningen. Jeg hadde håpet på at han ville det. Men jeg ønsket ikke at sønnen skulle få ytterligere problemer av det så derfor tok jeg på meg regningen. Sønnen hadde gått tom for penger, men hadde klart regningen om jeg hadde oppdaget regningen i tide.  Er litt kjipt hvis sønnen skulle fått betalingsanmerkninger. Vet at sønnen har problemer med å disponere pengene sine. Og det er nok det faren har sett seg lei på. 

Da har du lagt ut nå, og sønnen betaler deg tilbake ved neste lønning.

Anonymkode: 43447...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto det slik at faren ikke ville hjelpe sønnen med regningen. Jeg hadde håpet på at han ville det. Men jeg ønsket ikke at sønnen skulle få ytterligere problemer av det så derfor tok jeg på meg regningen. Sønnen hadde gått tom for penger, men hadde klart regningen om jeg hadde oppdaget regningen i tide.  Er litt kjipt hvis sønnen skulle fått betalingsanmerkninger. Vet at sønnen har problemer med å disponere pengene sine. Og det er nok det faren har sett seg lei på. 

Anonymkode: 8108b...447

Hvis jeg ikke var klar nok; Du må være tydeligere overfor far (og evt sønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har du lagt ut nå, og sønnen betaler deg tilbake ved neste lønning.

Anonymkode: 43447...1f9

Jeg tar regningen for han siden det er lege. Men andre regninger må han betale selv. Pratet med faren om det nå og han mener sønnen må lære å disponere pengene rett. Og jeg er enig i det. Men denne regningen tar jeg. Han hadde betalt den om jeg hadde gitt den i tide. Men jeg hadde glemt av posten hans. Men sønnen sliter med å disponere forbruket sitt og det skal både jeg og faren jobbe med å hjelpe han med. 

 

Anonymkode: 8108b...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Ekstra skrev:

Hvis jeg ikke var klar nok; Du må være tydeligere overfor far (og evt sønn).

Enig med at det gjelder å være tydelig. Men her var valget enkelt: enten ta regningen eller la legen sende purring. Jeg tok regningen. 

Anonymkode: 8108b...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at 400 kr er ingenting for mange. Men for meg er det matbudsjettet ut måneden egentlig

400 til mat for en halv måned? Da håper jeg du har litt i fryseren. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte også en melding om regningen til faren og sa at jeg hadde betalt den. Faren skrev at det var fint at jeg hjalp sønnen med å betale regninger. Jeg skrev sannheten om at økonomien min er dårlig men at jeg allikevel betalte. Og at dette var min feil fordi jeg overså regningen.  

Var det dumt av meg å fortelle faren om økonomien min? Jeg gjorde det fordi jeg håpet på at faren påtok seg å betale beløpet slik at jeg slapp å slite så mye økonomisk

Hvis noe var dumt her, var det at du ikke kommuniserte poenget ditt i klartekst. Ikke forvent at noen (spesielt ikke menn) skal få med seg skjulte budskap i en tekstmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...