Gå til innhold

Usikker om jeg skal bli lege eller noe innen samfunsfag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så jeg er 16 og det er på tide å velge fag du vil ha de neste årene. Hvis jeg skal bli lege, må jeg velge kjemi og matematikk i år og neste år kjemi + fysikk + matematikk. Jeg har valgt psykologi rettslære and sociolohi and socialantrophologiJeg kan endre det) Fordi ærlig talt synes jeg de “samfunnsmessige” fagene / feltene er mer interessante. Jeg er smart og får bare A-er, så jeg har alltid blitt fortalt at jeg skulle bli lege. Og jeg tror jeg kunne klare det også. Jeg har tenkt på det selv også, men det var før. Problemet er at jeg ikke vet om jeg har interessen. Disse fagene er egentlig ikke favorittene mine (de pleide å være, men hadde noen og lærere i det så syntes det ble vanskelig) så jeg vet ikke om medisin virkelig er noe for meg, fordi jeg tror jeg sannsynligvis må like de felt for å bli lege. Selv om jeg elsker å hjelpe mennesker og ønsker å tjene gode penger ... men de andre fagene jeg har valgt, synes jeg er mye mer interessant. Problemet er at jeg ikke vil bli psykolog, eller advokat (jeg liker fagene, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha en hverdag med dem) og sosialantropolog, jeg vet ikke om de tjener gode penger (og de hjelper ikke egentlig folk) SÅ Jeg vil ha en jobb som jeg kan hjelpe folk i, tjene gode penger og muligens reise litt (ikke et must kan droppes). Jeg lurer på om det er noe humanitært for eksempel som en tjener gode penger på, hjelper mennesker og som kan passe til interessene mine (er interessert i hvordan folk tenker vitenskap  og rettferdighet osv.). Er det noen jobber der ute som kan passe til mine interesser / felt og som hjelper folk, tjene gode penger og som jeg kunne like (eller i det minste passe noen av boksene) Dette er så vanskelig, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Ville være glad for all respons som fører meg til min fremtidige karriere.

Anonymkode: b4927...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er smart og får bare A-er, så jeg har alltid blitt fortalt at jeg skulle bli lege.

Det er mange flinke 16-åringer som blir pådyttet andres ambisjoner. Full realfagsfordypning er krevende, så du bør være reelt interessert i disse fagene.

Jeg vil ikke gi deg karriereråd, men ikke velg fagkombinasjon eller studium som du egentlig ikke er motivert for. Det kan bli tungt nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg er 16 og det er på tide å velge fag du vil ha de neste årene. Hvis jeg skal bli lege, må jeg velge kjemi og matematikk i år og neste år kjemi + fysikk + matematikk. Jeg har valgt psykologi rettslære and sociolohi and socialantrophologiJeg kan endre det) Fordi ærlig talt synes jeg de “samfunnsmessige” fagene / feltene er mer interessante. Jeg er smart og får bare A-er, så jeg har alltid blitt fortalt at jeg skulle bli lege. Og jeg tror jeg kunne klare det også. Jeg har tenkt på det selv også, men det var før. Problemet er at jeg ikke vet om jeg har interessen. Disse fagene er egentlig ikke favorittene mine (de pleide å være, men hadde noen og lærere i det så syntes det ble vanskelig) så jeg vet ikke om medisin virkelig er noe for meg, fordi jeg tror jeg sannsynligvis må like de felt for å bli lege. Selv om jeg elsker å hjelpe mennesker og ønsker å tjene gode penger ... men de andre fagene jeg har valgt, synes jeg er mye mer interessant. Problemet er at jeg ikke vil bli psykolog, eller advokat (jeg liker fagene, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha en hverdag med dem) og sosialantropolog, jeg vet ikke om de tjener gode penger (og de hjelper ikke egentlig folk) SÅ Jeg vil ha en jobb som jeg kan hjelpe folk i, tjene gode penger og muligens reise litt (ikke et must kan droppes). Jeg lurer på om det er noe humanitært for eksempel som en tjener gode penger på, hjelper mennesker og som kan passe til interessene mine (er interessert i hvordan folk tenker vitenskap  og rettferdighet osv.). Er det noen jobber der ute som kan passe til mine interesser / felt og som hjelper folk, tjene gode penger og som jeg kunne like (eller i det minste passe noen av boksene) Dette er så vanskelig, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Ville være glad for all respons som fører meg til min fremtidige karriere.

Anonymkode: b4927...0b0

På vgs er det greit å ta de fagene du trenger for å komme inn på de studiene som er aktuelle. Så kan du heller ta det store valget når du begynner å studere. Dette forutsetter at du syns de førstnevnte fagene er litt interessante og at du tror du kan klare de karakterene du trenger. Men det er ditt valg. Er det noe du ikke vil, så tar du de fagene som er mest interessante. 

Anonymkode: f82cb...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg er 16 og det er på tide å velge fag du vil ha de neste årene. Hvis jeg skal bli lege, må jeg velge kjemi og matematikk i år og neste år kjemi + fysikk + matematikk. Jeg har valgt psykologi rettslære and sociolohi and socialantrophologiJeg kan endre det) Fordi ærlig talt synes jeg de “samfunnsmessige” fagene / feltene er mer interessante. Jeg er smart og får bare A-er, så jeg har alltid blitt fortalt at jeg skulle bli lege. Og jeg tror jeg kunne klare det også. Jeg har tenkt på det selv også, men det var før. Problemet er at jeg ikke vet om jeg har interessen. Disse fagene er egentlig ikke favorittene mine (de pleide å være, men hadde noen og lærere i det så syntes det ble vanskelig) så jeg vet ikke om medisin virkelig er noe for meg, fordi jeg tror jeg sannsynligvis må like de felt for å bli lege. Selv om jeg elsker å hjelpe mennesker og ønsker å tjene gode penger ... men de andre fagene jeg har valgt, synes jeg er mye mer interessant. Problemet er at jeg ikke vil bli psykolog, eller advokat (jeg liker fagene, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha en hverdag med dem) og sosialantropolog, jeg vet ikke om de tjener gode penger (og de hjelper ikke egentlig folk) SÅ Jeg vil ha en jobb som jeg kan hjelpe folk i, tjene gode penger og muligens reise litt (ikke et must kan droppes). Jeg lurer på om det er noe humanitært for eksempel som en tjener gode penger på, hjelper mennesker og som kan passe til interessene mine (er interessert i hvordan folk tenker vitenskap  og rettferdighet osv.). Er det noen jobber der ute som kan passe til mine interesser / felt og som hjelper folk, tjene gode penger og som jeg kunne like (eller i det minste passe noen av boksene) Dette er så vanskelig, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Ville være glad for all respons som fører meg til min fremtidige karriere.

Anonymkode: b4927...0b0

Hva slags skole går du på som bruker bokstavkarakterer?

 

Anonymkode: 4792a...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...