Gå til innhold

Min dominerende og maktsyke mor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun bestemmer alt i familien. Det er udiskutabelt å komme med andre meninger enn  hennes. Vi barna er godt voksne. Fremdeles styrer hun som om vi andre ikke har noe vi skal ha sagt. Er dette normalt?

Anonymkode: 7a701...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bestemmer alt i familien. Det er udiskutabelt å komme med andre meninger enn  hennes. Vi barna er godt voksne. Fremdeles styrer hun som om vi andre ikke har noe vi skal ha sagt. Er dette normalt?

Anonymkode: 7a701...28d

Hvis hun aldri har blitt motsagt så kjenner hun vel ikke til annet. Om dere er voksne så kan dere jo hevde egne meninger overfor henne, hva skjer om dere gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis hun aldri har blitt motsagt så kjenner hun vel ikke til annet. Om dere er voksne så kan dere jo hevde egne meninger overfor henne, hva skjer om dere gjør det? 

Da vil hun nok klikke fullstendig, men det kan kanskje være verdt et forsøk.

Anonymkode: 7a701...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil hun nok klikke fullstendig, men det kan kanskje være verdt et forsøk.

Anonymkode: 7a701...28d

Hun vil neppe forandre seg om hun får fortsette på samme måten i alle fall. Du/dere får vurdere som er det verste som kan skje og om det er verdt det. Om hun vil kutte kontakten liksom eller om hun bare blir sur der og da og blir blid igjen etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lillemus skrev:

Hun vil neppe forandre seg om hun får fortsette på samme måten i alle fall. Du/dere får vurdere som er det verste som kan skje og om det er verdt det. Om hun vil kutte kontakten liksom eller om hun bare blir sur der og da og blir blid igjen etter kort tid.

Man forventer kanskje at en omsorgsperson skal være stabil og ikke svinge så mye i humør og sinnsstemning da. Jeg hører jo om andre foreldre men forventer liksom ikke at sin egen mor skal ha en slik adferd da. Det er litt rart og tenke på.

Anonymkode: 7a701...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man forventer kanskje at en omsorgsperson skal være stabil og ikke svinge så mye i humør og sinnsstemning da. Jeg hører jo om andre foreldre men forventer liksom ikke at sin egen mor skal ha en slik adferd da. Det er litt rart og tenke på.

Anonymkode: 7a701...28d

Kanskje hun skulle hatt en diagnose? Om hun svinger veldig tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2020 den 12.15, AnonymBruker skrev:

Hun bestemmer alt i familien. Det er udiskutabelt å komme med andre meninger enn  hennes. Vi barna er godt voksne. Fremdeles styrer hun som om vi andre ikke har noe vi skal ha sagt. Er dette normalt?

Anonymkode: 7a701...28d

Nei det er ikke normalt. Har hun en psykisk diagnose? Hvilken relasjon har hun til evt barnebarn, øvrig familie og egne venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kayia skrev:

Nei det er ikke normalt. Har hun en psykisk diagnose? Hvilken relasjon har hun til evt barnebarn, øvrig familie og egne venner?

Nei, hun har ikke noe diagnose. Det er min far som har en del personlighetsproblematikk. Så hun blir vel en slags co-dependent i forhold til han da.

Anonymkode: 7a701...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.9.2020 den 12.15):

Hun bestemmer alt i familien. Det er udiskutabelt å komme med andre meninger enn  hennes. Vi barna er godt voksne. Fremdeles styrer hun som om vi andre ikke har noe vi skal ha sagt. Er dette normalt?

Anonymkode: 7a701...28d

Nei min mor er og sånn. Bestemmer nesten hva jeg skal tenke. Hun glemmer at jeg er voksen og bestemmer enda mye over meg. 

Anonymkode: eab96...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei min mor er og sånn. Bestemmer nesten hva jeg skal tenke. Hun glemmer at jeg er voksen og bestemmer enda mye over meg. 

Anonymkode: eab96...ef4

La med sitere min kusines gode setning til bruk i slike situasjoner:

»Mor, hva er det ved mitt «nei» som du ikke forstår?»

Anonymkode: fa03d...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

La med sitere min kusines gode setning til bruk i slike situasjoner:

»Mor, hva er det ved mitt «nei» som du ikke forstår?»

Anonymkode: fa03d...1f6

Det funker ikke noe som er problemet. Ender alltid med pekefinger og konkurranse om siste ord. Svarer jeg ikke fortsetter det på sms. Når hun først begynner stopper hun ikke før hun bestemmer det. 

Anonymkode: eab96...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det funker ikke noe som er problemet. Ender alltid med pekefinger og konkurranse om siste ord. Svarer jeg ikke fortsetter det på sms. Når hun først begynner stopper hun ikke før hun bestemmer det. 

Anonymkode: eab96...ef4

Nettopp denne setningen gir din mor det siste ordet. Det er en setning som lar henne få ha det, men du gir deg selv en retorisk status ved å la det henge i luften...uansett hva som måtte komme etterpå.

Ikke gå inn i noen konkurranse om det siste ordet. Det funker ikke som du skriver. Styrken ligger i å _ikke_ føle seg avhengig av «det siste ordet».

Eller en annen setning som min onkel lærte meg: «Du får rett, og jeg får fred»....og så går du!!!!

Anonymkode: fa03d...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp denne setningen gir din mor det siste ordet. Det er en setning som lar henne få ha det, men du gir deg selv en retorisk status ved å la det henge i luften...uansett hva som måtte komme etterpå.

Ikke gå inn i noen konkurranse om det siste ordet. Det funker ikke som du skriver. Styrken ligger i å _ikke_ føle seg avhengig av «det siste ordet».

Eller en annen setning som min onkel lærte meg: «Du får rett, og jeg får fred»....og så går du!!!!

Anonymkode: fa03d...1f6

Den siste setningen tar jeg å kopierer. Den var veldig bra. Det verste hun vet er når jeg går når jeg er rasende. Men det tar aldri mer enn 2 min så kommer de sykt irriterende meldingene av noen avhandlinger om -denne måten og oppføre seg på er ikke greit, osv lang novelle med oppdragelse- som om jeg er fire år. Det er utrolig provoserende. 

Anonymkode: eab96...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...