Gå til innhold

Tror du religion ville overlevd uten "riset bak speilet"?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Lillemus skrev (5 minutter siden):

De mener ikke at det er rett, de skal bare tjene penger. De lovte jo at dersom man betalte flere tusen kroner (?) så skulle man bli bedt for slik at man ikke ble smittet av corona... De tror jo ikke det selv, de vet jo utmerket godt at det er ren og skjer svindel det de driver med. Men folk lar seg lure...

Ja det er trist at folk lar seg lure, men tror du virkelig at de ikke tror på det selv? De virker så overbevisende, det er stygt gjort hvis de selv vet at det er svindel. Har hørt på når de har tigget om penger, det skal føre til god helse og et bedre liv hvis du sår inn penger. Da skal du høste fruktene av det. 

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er det. Det er et eneste stort virvar av stemmer og meninger og retninger at en kan bli sprø av det. Jeg tror man får det best om en lytter til sin egen stemme og sitt eget hjerte. Så lenge en har en tro som ikke skader  andre eller seg selv, er det vel egentlig fritt fram. Tenker jeg. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Jeg er enig i det, det er bedre å lytte til sitt eget hjerte og samvittigheten. Tror samvittigheten er sjelens stemme, den vet hva som er rett og galt. 

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Ja det er trist at folk lar seg lure, men tror du virkelig at de ikke tror på det selv? De virker så overbevisende, det er stygt gjort hvis de selv vet at det er svindel. Har hørt på når de har tigget om penger, det skal føre til god helse og et bedre liv hvis du sår inn penger. Da skal du høste fruktene av det. 

Det er bare tull og piss og det vet de utmerket godt. Hadde gud eksistert så hadde h*n knertet slike mennesker som dem og ikke latt dem få holde på sånn i guds navn. Det er i alle fall ikke en god gud som gjør det!

stjernestøv
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Det er bare tull og piss og det vet de utmerket godt. Hadde gud eksistert så hadde h*n knertet slike mennesker som dem og ikke latt dem få holde på sånn i guds navn. Det er i alle fall ikke en god gud som gjør det!

Nei tror ikke de har støtte fra Gud og Jesus i det de holder på med, tror ikke Jesus gikk rundt og ba om masse penger når han helbredet folk. 

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 timer siden):

Hadde gud eksistert så hadde h*n knertet slike mennesker som dem og ikke latt dem få holde på sånn i guds navn. Det er i alle fall ikke en god gud som gjør det!

Vil ikke være så sikker på det. Jeg tror ikke menneskelig ondskap holder som bevis for at Gud ikke eksisterer. Jeg tror til og med at naturkatastrofer, sult, fattigdom og annen nød ikke er noe bevis for at Gud ikke finnes. 

Mange tror på karma, og det gjør jeg forsåvidt også.. Om en ikke får igjen på denne siden av livet er det godt mulig det en vil få det på den andre siden. Egentlig forestiller jeg meg Gud som en som observerer, noterer og fører regnskap. Så vil regnskapsboka åpnes når vi kommer til doms. Da stoler jeg på det som sies om at han er en rettferdig Gud. Om en vil unngå å komme til doms må en få sine synder tilgitt mens en enda lever. Det er en eldgammel tro, og er årsaken til at en (selv i dag) får tilbud om å snakke med en prest mens en ligger på dødsleiet. Men en prest er ikke nødvendig som en mellommann for å få tilgivelse da alle når som helst kan be om det selv. 

Snakker meg nok helt bort nå, men vil til slutt si noe om en vanlig myte/fordom noen har ift dette med tilgivelse og synd. Noen ser ut til å tro at en bare kan synde i vei og gjøre all mulig faenskap fordi en jo bare kan be om tilgivelse etterpå. Men så enkelt er det jo ikke. Jeg kan si en del om dette også, men velger å gi meg her. Det er jo begrenset hvor mye interesse andre har av min framstilling av kristen tro. Uansett tror jeg vi alle har vår egen tolkning av ting, og min oppfatning trenger ikke å være den som er 100% riktig. Vil heller nesten garantere at den inneholder feil. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (11 timer siden):

Takk ❤️ Det er godt å ha en tro. Ja på visjon norge kaller de homofili og transpersoner for perversiteter, at det er demoner som besetter dem. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det der er bare til å bli sint av! Hvem er de som kan sitte og dømme andre på den måten der? Visjon Norge er en tvilsom kanal med mange tvilsomme budbringere, så jeg anbefaler deg å ikke se programmene deres. 

Jeg siterer deg på nytt og tar med svaret jeg ga til det, for jeg har lyst til å si noe mer om det. 

Ja, jeg kan bli litt provosert av det de mener og sier, men pga ytringsfriheten er de jo i sin fulle rett. Det jeg misliker  mest med dette er at de kan ramme andre med sin innbilte hjemmel fra Gud om å bedømme hva som er rett og galt. Rart at de i det hele tatt tør å uttale seg på vegne av Gud på den måten der. Jeg savner litt mer ydmykhet hos en del kristne, og skråsikkerhet kombinert med pekefinger ovenfor andre synes jeg ikke så mye om.

Jeg synes altså at de bør kunne få si og mene det de vil, men være seg litt mer bevisst hvordan de sier ting. De vet ikke så mye om hvem som sitter og lytter til dem der ute. Kanskje er det en søkende og litt forvirret ung jente eller gutt med identitetsproblemer som bare vil få det enda mer vanskelig av å høre slike fordømmende ord, og bli vettskremt av å høre at de er besatt av demoner.

Jeg tror ikke det er vår oppgave å dømme andre i det hele tatt, men møte mennesker med vanlig nestekjærlighet og respekt, og gi et forsøk på å forstå og hjelpe. Og de som mener seg å være kristne og samtidig har så mye makt at de kan nå ut til veldig mange med sitt budskap, synes jeg har et særskilt ansvar for å ikke tråkke på andre. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selv om det ikke var meg du ga dette svaret til, vil jeg likevel komme med noen betraktninger. 

Først må jeg jo si at jeg synes det er en smule underlig med et så sterkt hat og så mye bitterhet mot en gud du ikke en gang tror på? Du kaller deg ateist, men da forstår jeg ikke hvorfor du er sint på Gud? Jeg er ikke sint på Det flygende spaghettimonsteret, simpelthen fordi jeg ikke tror han/hun finnes eller er i stand til å gjøre godt eller ondt. 

Det jeg tror er saken med deg er at du dessverre har blitt grundig såret og følt deg veldig avvist av en gud du trodde var god og kjærlig. Du har kanskje tryglet om hjelp men ikke fått det, og det har jeg stor forståelse for er fryktelig vondt. Jeg synes at det er veldig leit at du fikk så negative erfaringer med Gud. Men noen ganger kan det være mennesker som ødelegger gudsbildet for en, uten at jeg påstår at det har skjedd i ditt tilfelle.  Menneskelig ondskap kan urettvis bli tillagt Gud, og moren til ei venninne av meg har et eksempel på det. Hun vokste opp i et kristent hjem og gikk kristen grunnskole. Dessverre ble hun og noen andre jenter seksuelt misbrukt av en som gikk for å være en kristen lærer der, og på grunn av det la hun Gud for hat. I voksen alder skjønte hun imidlertid at hun ikke kunne legge skylden på Gud for menneskelig svikt og menneskelig ondskap. Den som står ansvarlig for ondskapen som er begått er mennesket selv, ikke Gud.

Men hvorfor Gud tilsynelatende hjelper noen og ikke andre, har jeg dessverre ikke noe godt svar på. Gud kan virke både lunefull og urettferdig på grunn av det, men jeg velger å tro at han likevel ikke er det siden det er så mye vi ikke vet og ikke forstår i den store sammenhengen. Men jeg tror at han vil ta imot alle som kommer til ham av et oppriktig hjerte. Gud ønsker seg jo "barn" til sitt himmelrike, derfor tror jeg vel at både du og stjernestøv et blitt hørt, sett og akseptert. 

Jeg tror også at vi kan velge å tro eller ikke tro. Troen er en gave står det, og en kan fritt velge om en vil ta imot gaver eller ikke. Kanskje kreves det et visst nivå av naivitet for å tro, jeg vet ikke. Jeg er nok naiv ift mye.. 

Jeg synes ab ..837 ga deg et veldig fint svar på hvordan Jesus var/er. Som hn sa så kaltes Jesus for tolleres og synderes venn, og var i så måte absolutt ikke dømmende. De mest dømmende er nok en del kristne som setter seg på sin høye hest og retter pekefingeren mot all mulig "synd". Man får ikke mange tilhengere ved en slik adferd.. Jesus sa at det største budet er å elske Gud og sin neste som seg selv. Han sier også at vi skal gjøre mot andre som vi vil at de skal gjøre mot oss. Det blir litt som Kardemommeloven, at vi skal være gode og snille og forøvrig gjøre hva vi vil. I mine øyne er ingenting synd hvis ikke det går utover andre på en negativ måte. Jeg tilhører nok den liberale delen av kristenheten. En naiv, men liberal troende hehe. 

Håper ab.. 837 kan gi deg et bedre svar enn det dette ble. Og så håper jeg at du har det så bra som du kan, og at du vil komme til å ha det bra i fortsettelsen. Sagt med færre ord så ønsker jeg deg altså alt godt! 🙂

Du tar en viktig feil. Du nærmest insinuerer at jeg tar feil. Det gjør jeg ikke. Jeg vet gud ikke eksisterer. Og hadde jeg trodd det, så ville jeg slett ikke tilbedt han. Det toget har gått. Det er en merkelig innstilling dere kristne har, att alle som ikke tror på gud mangler noe vesentlig. Jeg er mye lykkeligere uten. Att jeg har antipati mot gud, er fordi jeg har dårlige erfaringer, ja der har du helt rett. Dette er ikke det samme som att jeg ønsker meg tilbake til tro på gud.

Gud er en myte. Han lever bare i hodet til folk, og i religionens vesen. Dette er en bakstreversk og ond religion. Det finnes ingenting godt i kristendommen, ingenting. 

Så takk for at du ønsker meg alt godt, men da bør du ikke ønske meg religiøs. Hvorfor er det så vanskelig for kristne å akseptere att folk ikke vil være kristne? Jeg tror det handler om at de kristne er redde for å miste troen selv, når de hører kraftige bevis mot gud. Grunnen til at jeg bruker tid og krefter på å være blasfemisk, er ren terapi. Det er ett takk for sist til en religion som viste seg å være 100% bortkastet. Og hadde gud eksistert, så ville jeg ikke tilbedt han noen gang igjen. Men det gjør han altså ikke. Det går an å være hatsk mot en ide uten att man i hemmelighet ønsker seg tilbake i den klamme folden den ideen representerer. Litt som når en nazist tar avstand fra nazismen. Kristendommen er ikke så forskjellig fra andre totalitære ideer. I hvert fall i fortiden. I dag er kristendommen en liten skygge av seg selv. For nå tror folk flest ikke så veldig hardt på det. Det har blitt en liten rest som fortsatt tror Jesus er en slags hippie de kan være kompis med i hodet sitt.

Så jeg ønsker deg også alt godt, og att du en dag kan våkne fra din religiøse tilstand, og begynne å tenke selv :) Tenk så befriende det ville vært å kunne baser din moral på empati og nestekjærlighet heller enn noen antikke brev skrevet av forvirrede ørkenvandrere, som ikke viste noe om hvordan verden var. Og som etter fattig evne fant på en religion, slik at de skulle ha en måte å forklare verden på. 

Anonymkode: 7ac96...8e5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar en viktig feil. Du nærmest insinuerer at jeg tar feil. Det gjør jeg ikke. Jeg vet gud ikke eksisterer. Og hadde jeg trodd det, så ville jeg slett ikke tilbedt han. Det toget har gått. Det er en merkelig innstilling dere kristne har, att alle som ikke tror på gud mangler noe vesentlig. Jeg er mye lykkeligere uten. Att jeg har antipati mot gud, er fordi jeg har dårlige erfaringer, ja der har du helt rett. Dette er ikke det samme som att jeg ønsker meg tilbake til tro på gud.

Gud er en myte. Han lever bare i hodet til folk, og i religionens vesen. Dette er en bakstreversk og ond religion. Det finnes ingenting godt i kristendommen, ingenting. 

Så takk for at du ønsker meg alt godt, men da bør du ikke ønske meg religiøs. Hvorfor er det så vanskelig for kristne å akseptere att folk ikke vil være kristne? Jeg tror det handler om at de kristne er redde for å miste troen selv, når de hører kraftige bevis mot gud. Grunnen til at jeg bruker tid og krefter på å være blasfemisk, er ren terapi. Det er ett takk for sist til en religion som viste seg å være 100% bortkastet. Og hadde gud eksistert, så ville jeg ikke tilbedt han noen gang igjen. Men det gjør han altså ikke. Det går an å være hatsk mot en ide uten att man i hemmelighet ønsker seg tilbake i den klamme folden den ideen representerer. Litt som når en nazist tar avstand fra nazismen. Kristendommen er ikke så forskjellig fra andre totalitære ideer. I hvert fall i fortiden. I dag er kristendommen en liten skygge av seg selv. For nå tror folk flest ikke så veldig hardt på det. Det har blitt en liten rest som fortsatt tror Jesus er en slags hippie de kan være kompis med i hodet sitt.

Så jeg ønsker deg også alt godt, og att du en dag kan våkne fra din religiøse tilstand, og begynne å tenke selv :) Tenk så befriende det ville vært å kunne baser din moral på empati og nestekjærlighet heller enn noen antikke brev skrevet av forvirrede ørkenvandrere, som ikke viste noe om hvordan verden var. Og som etter fattig evne fant på en religion, slik at de skulle ha en måte å forklare verden på. 

Anonymkode: 7ac96...8e5

Hehe, jeg kan ikke huske at jeg har skrevet noe om at jeg tror du vil tilbake til Gud? Det har jeg skjønt for lenge siden at du ikke vil. 😉

Jeg tror ikke vi kommer noe videre i "debatten" vår. Vi får vel bare være enige om at vi har forskjellig tro og syn på ting. Det hindrer ikke at at vi likevel kan respektere hverandre. Jeg respekterer deg og anerkjenner din opplevelse, og jeg synes helt ærlig at det er veldig bra at du føler at du har det nye bedre uten religion. Jeg synes at enhver bør gjøre og følge det som kjennes best og mest riktig for en selv, så sant det ikke skader andre. God natt! 🙂

stjernestøv skrev (På 5.5.2021 den 11.37):

Jeg har vært så desperat til tider at jeg har bedt med de på visjon norge, livet ble ikke bedre og jeg ble ikke frelst. Har mang en natt bedt Jesus om å komme inn i hjertet mitt og sagt jeg legger livet mitt i hans hender, har bedt om hjelp rett og slett. Men det har ikke hjulpet, er jeg ikke verdig nok? 

Samme her

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...