Gå til innhold

Hva skal du ha til middag i dag?

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (5 timer siden):

Hvordan lager du rømmegrøten deres? Vi har hatt rømmegrøt mange år på 17. mai fordi mannen hadde tradisjon med det. Svigermor lærte meg å lage den. Etter hvert har det vist seg at det egentlig ikke var så ange i familien som likte det - det er ekstremt mektig, og det er spesielt når en ser fettet flyte gult i grøtbollen 😮 Jeg kan gjerne spise en liten klatt, men det er mye arbeid for en bitteliten glede (tar lang tid å koke).

Vår rømmegrøt lages på seterrømme, kremfløte, kefir, litt lettrømme og bittelitt hvetemel (sånn etter husken). Den er veldig syrlig, og så strør vi litt sukker og evt kanel oppå. Den skal kokes på en spesiell måte slik at fettet tyter frem (svigermor har et spesielt verb for det, som jeg ikke husker nå 😄 ) Konsistensen er litt kornete.

Jeg smakte en helt annen type rømmegrøt en gang, som var helt annerledes i smak og konsistens. Den var ikke særlig syrlig og var helt homogen.

Var første gangen jeg lagde det i dag og det var en lettvint lavkarbo-variant, ikke noe utkoking av smør nei. 2 ss smør smeltes i en kasserolle, 1-2 ts xanthan gum has i (jeg hadde litt for lite så den ble litt tynn), vispes godt. Ha i 500 g rømme + 1 dl vann og rør godt. Spe med 0,5-1 dl fløte til passe konsistens. Jeg kunne godt droppet litt av vannet og brukt mer xanthan gum for den ble som sagt litt tynn. 1 klype salt og 1 ts søtning til slutt.

Den ble mer syrlig enn posegrøten fra Toro, men jeg synes den var god, tror ikke mannen var så begeistret. 🤣

Fortsetter under...

I dag aner jeg ikke hva jeg skal lage til middag. Ble litt usunt i går (spiste litt for mye av ungenes kos :p), så bør velge noe som er passelig sunt. 

Det blir noe med oppkuttet salat i alle fall. Kanskje mangolaks i pitabrød? 

Glitter skrev (1 time siden):

I dag aner jeg ikke hva jeg skal lage til middag. Ble litt usunt i går (spiste litt for mye av ungenes kos :p), så bør velge noe som er passelig sunt. 

Det blir noe med oppkuttet salat i alle fall. Kanskje mangolaks i pitabrød? 

Hva med kyllingsalat eller kyllingwrap?

I dag blir det biff her. Hver helg i hele høst har vi hatt argentinsk biff med søtpotetchips, brokkoli og bearnaise. Nam! 

Vi kjøper ellers ganske så lokalt av det meste så denne pampas-biffen er unntaket. Mørere biff har vi aldri smakt! Ikke er den dyrere enn norsk biff heller. 

Annonse

Nicklusheletida

Jeg klarte ikke å begrense meg i går da jeg skulle lage tapas for bare 2 stk. Det ble alt for mye,  så vi skal til å spise tapas nå også. Det er veldig godt da :)

Endret av Nicklusheletida
.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...