Gå til innhold

Barnet mitt må tisse hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun er 5 år. Har virus luftveisinfeksjon, men god allmenntilstand og ingen feber forøvrig. Hun drikker normale mengder væske. Mest saft nå i jula. Hun må likevel tisse hele tiden. Gjerne flere ganger i timen. Når hun er oppspilt eller stresset kan det bli 3 ganger i halvtimen. Feks ved leggetid eller når hun ikke får sove. Hun tisser bare en skvett, men avkrefter smerter eller ubehag ved vannlatning. Heller ikke i mageregionen. Hun føler seg ikke syk.
 

Vi har målt fastende blodsukker av henne 3 dager på rad og blodsukkeret har vært fint på mellom 4-5. Hun utrykker heller ikke mer tørste enn ellers, så vi har lagt vekk tanken om mulig diabetes.

Tenker jo det må være en eller annen form for urinveisinfeksjon. Men er vel neppe noe legen gjør noe med så lenge formen er topp og hun ikke har smerter når hun tisser og/eller feber? Vi gir henne ihvertfall mye drikke nå- vann og appelsinjuice.

Har noen peiling på hva annet kan dette være?

Tar kontakt med lege i morgen eller i overmorgen om det er like gale, men kommgjerne med tips og råd i mellom tiden🌸

Anonymkode: 7b86b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter hadde også en sånn periode da hun var 4-5 år. Det skyldtes rett og slett at hun hadde kommet inn i en dårlig vane hvor evnen til å holde seg over litt lengre tid hadde forsvunnet for en periode. Løsningen var å gradvis trene opp blæren igjen til å holde seg lenger. Vi innførte belønningssystem med stjerneklistremerker for hver gang hun klarte å holde seg over en slik "tissetrang-episode". Hun sa ifra når hun måtte tisse og jeg oppmuntret til å vente, og så fikk hun klistremerke for hver gang hun klarte å utsette det. Begynte i det små og økte intervallene etterhvert. I løpet av en ukes tid hadde hun gjenvunnet kontrollen og kunne holde seg normalt lenge mellom hvert toalettbesøk. Og da vanket det en litt større premie enn bare disse klistremerkene. 😊

Kanskje er det noe lignende med datteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (9 minutter siden):

Min datter hadde også en sånn periode da hun var 4-5 år. Det skyldtes rett og slett at hun hadde kommet inn i en dårlig vane hvor evnen til å holde seg over litt lengre tid hadde forsvunnet for en periode. Løsningen var å gradvis trene opp blæren igjen til å holde seg lenger. Vi innførte belønningssystem med stjerneklistremerker for hver gang hun klarte å holde seg over en slik "tissetrang-episode". Hun sa ifra når hun måtte tisse og jeg oppmuntret til å vente, og så fikk hun klistremerke for hver gang hun klarte å utsette det. Begynte i det små og økte intervallene etterhvert. I løpet av en ukes tid hadde hun gjenvunnet kontrollen og kunne holde seg normalt lenge mellom hvert toalettbesøk. Og da vanket det en litt større premie enn bare disse klistremerkene. 😊

Kanskje er det noe lignende med datteren din?

Takk for svar! Og kjempegodt råd/tips🤗

Det kan absolutt være noe slik hos henne også 🌹

Anonymkode: 7b86b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Og kjempegodt råd/tips🤗

Det kan absolutt være noe slik hos henne også 🌹

Anonymkode: 7b86b...8fc

Bare hyggelig, men ta kontakt med legen for sikkerhets skyld hvis dette vedvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun er 5 år. Har virus luftveisinfeksjon, men god allmenntilstand og ingen feber forøvrig. Hun drikker normale mengder væske. Mest saft nå i jula. Hun må likevel tisse hele tiden. Gjerne flere ganger i timen. Når hun er oppspilt eller stresset kan det bli 3 ganger i halvtimen. Feks ved leggetid eller når hun ikke får sove. Hun tisser bare en skvett, men avkrefter smerter eller ubehag ved vannlatning. Heller ikke i mageregionen. Hun føler seg ikke syk.

Anonymkode: 7b86b...8fc

Jeg synes så absolutt at dette burde sjekkes hos legen. Det er ofte akutte UVI-er man kjenner ved å få smerter under vannlatningen. Særlig bør det sjekkes opp før dere ev. setter i gang med et treningsprogram for at en 5-åring skal lære seg opp til å holde seg lengre igjen - før slike tiltak, må fysiske og ev. andre årsaker først utelukkes tenker jeg. Det vil jeg tro du først har tenkt på også.

Men jeg fikk bare en tanke i hodet - er disse hyppigere vannlatningsbehovene situasjonsbestemt? Kan det settes i sammenheng med ulike følelser, som latter, nervøsitet, trøtthet e.l.? Om det ikke skulle være UVI, kan det være nyttig å nevne for legen i en ev. videre utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (56 minutter siden):

Særlig bør det sjekkes opp før dere ev. setter i gang med et treningsprogram for at en 5-åring skal lære seg opp til å holde seg lengre igjen - før slike tiltak, må fysiske og ev. andre årsaker først utelukkes tenker jeg.

Vil bare si at vi selvfølgelig hadde vært hos lege med henne først og utelukket sykdom. Det var legen som anbefalte denne opptreningen av blæra da det ikke ble funnet noe UVI eller annen sykdom. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Jeg synes så absolutt at dette burde sjekkes hos legen. Det er ofte akutte UVI-er man kjenner ved å få smerter under vannlatningen. Særlig bør det sjekkes opp før dere ev. setter i gang med et treningsprogram for at en 5-åring skal lære seg opp til å holde seg lengre igjen - før slike tiltak, må fysiske og ev. andre årsaker først utelukkes tenker jeg. Det vil jeg tro du først har tenkt på også.

Men jeg fikk bare en tanke i hodet - er disse hyppigere vannlatningsbehovene situasjonsbestemt? Kan det settes i sammenheng med ulike følelser, som latter, nervøsitet, trøtthet e.l.? Om det ikke skulle være UVI, kan det være nyttig å nevne for legen i en ev. videre utredning.

Takk for godt svar. Har vært likt med tissingen i dag, så tar nok med en urinprøve til legen i morgen ja. De ser jo fort om der er infeksjon eller ei og er det d, så er nok ikke blæretrening det beste tidspunktet nå nei😅

Anonymkode: 7b86b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for godt svar. Har vært likt med tissingen i dag, så tar nok med en urinprøve til legen i morgen ja. De ser jo fort om der er infeksjon eller ei og er det d, så er nok ikke blæretrening det beste tidspunktet nå nei😅

Anonymkode: 7b86b...8fc

Lykke lykke til begge to - og ev. husk belønning om hun kvier seg :) Det bør ikke være negativt å ta antibiotika i så ung alder, mener jeg. Dere får kanskje forskrevet flytende antibiotika, og den smaker ikke bedre den, vil jeg tro, enn mange av tablettene.

Jeg har gått på en hestedose av en antibiotikakur for UVI siden julaften, og har fremdeles en halv uke igjen, og dette er første antibiotikaen jeg faktisk har opplevd en virkelig kraftig fatigue på (jeg har i snitt 5-6 kurer i løpet av ett år). Jeg følte meg så ekstremt slapp og sliten og sov 7-8 timer på dagtid i tillegg til natt. Da jeg så etter i bivirkningene, som jeg gjør når det oppstår noe, så jeg at det overraskende sto fatigue. Heldigvis lite plaget med irritert og plaget mage... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...