Gå til innhold

Et ærlig spørsmål om vaksine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
ISW skrev (7 minutter siden):

Jeg får 3.dose senere denne uka og gleder meg som en liten unge :)

 

Såpass ja 😀 Jeg har tatt den, men regner med å få omicron likevel, før eller senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (21 minutter siden):

Såpass ja 😀 Jeg har tatt den, men regner med å få omicron likevel, før eller senere. 

Ja, men da blir det vel ganske mildt skulle jeg tro, eller asymptomatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok dose 3 tredje juledag. Jeg skulle ha tatt den like før jul, men da ble jeg plutselig nærkontakt til en som var smittet. Den smittede bor utenfor husstanden, men vi hadde sittet ved siden av hverandre både innendørs og i en bil i mange timer, så jeg var nokså sikker på å få positiv test. Men nei - de to dosene jeg allerede hadde tatt, gjorde nytten, selv om det var nesten et halvt år siden den siste.

Hen som var smittet, hadde også tatt to vaksinedoser og var ikke syk i det hele tatt. Eneste symptom var litt hoste. Det viste seg å være omicron. Så hvis den er så smittsom som det påstås, må vaksinen ha beskyttet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (23 minutter siden):

Ja, men da blir det vel ganske mildt skulle jeg tro, eller asymptomatisk.

Ja, håper på det. Det står så mye forskjellig ang den omicronvarianten, så vet ikke helt hva jeg skal tro på. Meldinger fra Afrika tyder på at man får milde symptomer selv uten vaksine. Der er befolkningen ung, så leser at det de er mest usikker på her, er hvordan denne varianten virker på de eldre , de med diabetes, hjerteproblemer osv.

For meg virker det som de ikke vet nok om hvor virksom vaksinen er på omicronvarianten og den ser ut til å ta over  for Delta. 

Men som sagt  Det står så mye forskjellig, så ikke helt lett å bli klok på dette. Smittsomt er det i hvert fall uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (12 minutter siden):

Ja, håper på det. Det står så mye forskjellig ang den omicronvarianten, så vet ikke helt hva jeg skal tro på. Meldinger fra Afrika tyder på at man får milde symptomer selv uten vaksine. Der er befolkningen ung, så leser at det de er mest usikker på her, er hvordan denne varianten virker på de eldre , de med diabetes, hjerteproblemer osv.

For meg virker det som de ikke vet nok om hvor virksom vaksinen er på omicronvarianten og den ser ut til å ta over  for Delta. 

Men som sagt  Det står så mye forskjellig, så ikke helt lett å bli klok på dette. Smittsomt er det i hvert fall uansett. 

Jeg tror ikke, ut fra hva jeg har lest, at Omikron-varianten er så mye mer smittsom i utgangspunktet enn Delta. Men fordi den unngår immunitet fra tidligere sykdom og vaksiner, så blir den i praksis mer smittsom slik verden ser ut i dag.

Jeg tror i alle fall man er godt beskyttet fra alvorlig sykdom med tre vaksinedoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (33 minutter siden):

Jeg tok dose 3 tredje juledag. Jeg skulle ha tatt den like før jul, men da ble jeg plutselig nærkontakt til en som var smittet. Den smittede bor utenfor husstanden, men vi hadde sittet ved siden av hverandre både innendørs og i en bil i mange timer, så jeg var nokså sikker på å få positiv test. Men nei - de to dosene jeg allerede hadde tatt, gjorde nytten, selv om det var nesten et halvt år siden den siste.

Hen som var smittet, hadde også tatt to vaksinedoser og var ikke syk i det hele tatt. Eneste symptom var litt hoste. Det viste seg å være omicron. Så hvis den er så smittsom som det påstås, må vaksinen ha beskyttet meg. 

Sønnen min jobber i barnehage og var nærkontakt til 3 smittede kolleger og flere barn, han hadde hatt barna på fanget osv, en hadde t o m spyttet på ham. Men han ble ikke smittet. Og en annen gutt i nabolaget var smittet med null symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Skal ta 3 dose på torsdag men er skeptisk hvis det er moderna, min venninne ble så dårlig av den. Har fått to doser av pfiser jeg fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Skal ta 3 dose på torsdag men er skeptisk hvis det er moderna, min venninne ble så dårlig av den. Har fått to doser av pfiser jeg fra før. 

Jeg tok tredje dose Moderna i går og kjenner bare litt ømhet i armen, slik var det sist også. Synes ikke du har grunn til å være redd for bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Jeg tok tredje dose Moderna i går og kjenner bare litt ømhet i armen, slik var det sist også. Synes ikke du har grunn til å være redd for bivirkningene.

Ok, det var jo bra. Min venninne har vært dårlig i mange måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Ok, det var jo bra. Min venninne har vært dårlig i mange måneder. 

Det tror jeg er høyst uvanlig og jeg undres nesten om det kan komme av annet enn vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Ok, det var jo bra. Min venninne har vært dårlig i mange måneder. 

Jeg vet også om en som ikke har kommet seg helt etter det hun tror var bivirkninger av dose 3, selv om det har gått flere måneder. Men vi må huske på at vi utsettes for veldig mange virus i løpet av en vinter. Det kan være en kombinasjon av smitte, vaksine og andre helseforhold som gjør at allmenntilstanden blir redusert mens kroppen henter seg inn igjen. Det kan også være tilfeldige sammenfall i tid, men vi blir ekstra obs når vi tar en vaksine. 

Det er alltid noen som bruker lang tid på å komme seg etter sesonginfluensa også. Det er nesten umulig å gardere seg mot sånt. Men de aller fleste får bare kortvarige, bagatellmessige bivirkninger. Det er ikke sånn at det blir verre for hver gang for de fleste.

Jeg har kjent litt i armen dagen etter hver dose. Men det var også det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (16 minutter siden):

Det tror jeg er høyst uvanlig og jeg undres nesten om det kan komme av annet enn vaksinen.

Hun sier det er pga vaksinen, har sprunget masse til leger pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (2 minutter siden):

Jeg vet også om en som ikke har kommet seg helt etter det hun tror var bivirkninger av dose 3, selv om det har gått flere måneder. Men vi må huske på at vi utsettes for veldig mange virus i løpet av en vinter. Det kan være en kombinasjon av smitte, vaksine og andre helseforhold som gjør at allmenntilstanden blir redusert mens kroppen henter seg inn igjen. Det kan også være tilfeldige sammenfall i tid, men vi blir ekstra obs når vi tar en vaksine. 

Det er alltid noen som bruker lang tid på å komme seg etter sesonginfluensa også. Det er nesten umulig å gardere seg mot sånt. Men de aller fleste får bare kortvarige, bagatellmessige bivirkninger. Det er ikke sånn at det blir verre for hver gang for de fleste.

Jeg har kjent litt i armen dagen etter hver dose. Men det var også det hele. 

Ok. Hun mener bestemt det er pga vaksinen. Fikk du moderna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Hun sier det er pga vaksinen, har sprunget masse til leger pga det. 

 

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Ok. Hun mener bestemt det er pga vaksinen. Fikk du moderna? 

Med mindre hun har mye mer kompetanse enn legene kan hun ikke vite at det komme av vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (1 minutt siden):

 

Med mindre hun har mye mer kompetanse enn legene kan hun ikke vite at det komme av vaksinen.

Hun er overbevist om det, gikk til mange leger før en tok henne seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Hun er overbevist om det, gikk til mange leger før en tok henne seriøst. 

En overbevisning betyr ikke at det stemmer. Men hvordan klarer man å "springe masse til leger"? Bor hun et sted hvor fastlegeordningen ikke er helt oppe og går? Det vanlige er to bytter i halvåret, så hvis hun som andre må følge det, har hun vel i praksis bare vært hos to leger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Liviane skrev (3 minutter siden):

En overbevisning betyr ikke at det stemmer. Men hvordan klarer man å "springe masse til leger"? Bor hun et sted hvor fastlegeordningen ikke er helt oppe og går? Det vanlige er to bytter i halvåret, så hvis hun som andre må følge det, har hun vel i praksis bare vært hos to leger. 

Mange ulike vikarer, fastlegen er syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (22 minutter siden):

Fikk du moderna? 

Nei, jeg har tatt Pfeizer x 3. Jeg vet ikke hva hun jeg skrev om, fikk. Men jeg tror mannen min har tatt Moderna x 3, og han har heller ikke merket noe mer enn ømhet i armen + litt feberfølelse etter dose 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Hun er overbevist om det, gikk til mange leger før en tok henne seriøst. 

La meg gjette - hun var en av de som var skeptiske til vaksinen i utgangspunktet. Da er det raskt å anta årsakssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg har tatt Pfeizer x 3. Jeg vet ikke hva hun jeg skrev om, fikk. Men jeg tror mannen min har tatt Moderna x 3, og han har heller ikke merket noe mer enn ømhet i armen + litt feberfølelse etter dose 2. 

Ok. Kommer til å spør hva det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...