Gå til innhold

Et ærlig spørsmål om vaksine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (2 timer siden):

Dattera fikk vanvittig sterke blødninger, og vi dro til legevakta, der hun fikk medisin for å stoppe dette. Vet ikke om det er blitt rapportert videre (vi gav beskjed om at hun hadde korona - dette var mens hun var i isolasjon). Hun har også vært slapp og hatt mindre styrke i musklene (hun trener styrketrening jevnlig - før korona var det nesten daglig) og har ikke klart å bygge seg opp igjen på nivået hun var i sommer. Luktesans og smakssans er også endret, selv om totalt fravær bare varte noen uker. Men hun synes det er ekkelt at mat smaker annerledes nå enn før + at hun er veldig sensitiv for matos. Hun har også hatt andre ting, men det er nok mindre koronarelatert.

Vi har det ganske likt hun og jeg ser jeg, bortsett fra at jeg ikke fikk blødningsforandringer. Som jeg skrev lenger opp til Laban er jeg mye kvalm ennå etter nesten et halvår, og jeg har jevnlig diare. Jeg har ok luktesans - tror jeg, for jeg stusser såpass innimellom at jeg har tatt et par hurtigtester for å være på den sikre siden.

Jeg har heller ikke kommet tilbake til gammel form, og selv om jeg ikke fikk det på lungene og er ikke-røyker er jeg innimellom påfallende tungpustet. Hodepinen er også veldig annerledes enn noe jeg har hatt før, og også der får jeg en metallisk "følelse", nesten som om en kald jernhånd legges mellom hjernen og kraniet. Har hun nevnt noe lignende? 

Jeg har heller ikke rapportert dette, og dette med hodepinen har jeg ikke sett omtalt mye. Jeg har imidlertid hørt mange som opplever det samme etter covid.  Kanskje jeg også bør vurdere å rapportere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Såpass ja 😀 Jeg har tatt den, men regner med å få omicron likevel, før eller senere. 

Me 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kayia skrev (36 minutter siden):

Akkurat når det kommer til covidvaksiner har jeg svært lite forståelse for faglig dårlig begrunnet skepsis. 

Som Laban så riktig påpeker er bivirkningene av covid langt større enn bivirkningene av vaksinen både i et helse- og samfunnsperspektiv. Arbeidsfolk er permittert fra jobbene sine nå, rett og slett som en konsekvens av at ikke-vaksinerte fylte opp intensivplassene på sykehusene før jul. Det gjør meg så provosert at jeg har ikke ord.

Greit at du mener det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kayia skrev (25 minutter siden):

Hvilken erfaring da?

Folk som har fått blodpropp og andre alvorlige bivirkninger, og noen forteller om folk som har dødd kort tid etter vaksinen. Alle bivirkningene, er det helt tilfeldig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (1 time siden):

Folk som har fått blodpropp og andre alvorlige bivirkninger, og noen forteller om folk som har dødd kort tid etter vaksinen. Alle bivirkningene, er det helt tilfeldig? 

Mange på FB har fått blodpropp etter Pfizer eller Moderna? Virkelig? Hvilke andre alvorlige bivirkninger er det snakk om da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (6 timer siden):

Skal ta 3 dose på torsdag men er skeptisk hvis det er moderna, min venninne ble så dårlig av den. Har fått to doser av pfiser jeg fra før. 

De to første mine var Pfizer og den siste var moderna.  Den første vaksinen ble jeg bittelitt dårlig av, ikke noe av den andre og ble heller ikke dårlig av den tredje.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kayia skrev (Akkurat nå):

Mange på FB har fått blodpropp etter Pfizer eller Moderna? Virkelig? Hvilke andre alvorlige bivirkninger er det snakk om da? 

 

Begge deler. Jo de får sykdomsfølelse og klarer ikke å fungere normalt, masse slags plager i kroppen og vondt i kroppen. Noen har en brennende og dirrende følelse i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (2 minutter siden):

De to første mine var Pfizer og den siste var moderna.  Den første vaksinen ble jeg bittelitt dårlig av, ikke noe av den andre og ble heller ikke dårlig av den tredje.

Godt å høre det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Jo de får sykdomsfølelse og klarer ikke å fungere normalt, masse slags plager i kroppen og vondt i kroppen. Noen har en brennende og dirrende følelse i kroppen. 

Vel, hvis et såpass lite "inngrep" som en slik vaksine er i en voksen kropp, forårsaker plager, smerter og følelser som gjør det umulig å fungere normalt, vil jeg påstå at disse personene enten bruker veldig mye tid til å kjenne ekstra godt etter, eller så bør de være sjeleglade for at de ikke fikk sykdommen i stedet, for den ville de garantert ikke tålt noe bedre. 

Tenk litt på "de store talls lov". Disse vaksinene settes i tusentall hver dag over hele verden. Det fødes og dør mennesker hele tiden også. Det skal ganske mye til for å kunne fastslå at vaksinen fører til flere dødsfall eller flere tilfeller av alvorlig sykdom enn normalt. Tror du ikke vi hadde visst det nå, hvis de landene som var tidlig ute (Israel m.fl.) med massevaksinasjon, var bekymret over økning av uventede / underlige dødsfall eller av alvorlig sykdom?

Derimot har vi en årsakssammenheng som er klar og tydelig: Svært mange blir smittet av koronavirus, mange blir syke av det, og ikke så rent få dør. Noen av de som overlever, har langvarige plager (som er langt mer alvorlige enn "sykdomsfølelse"). Det er snart to år siden dette ble klart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Folk som har fått blodpropp og andre alvorlige bivirkninger, og noen forteller om folk som har dødd kort tid etter vaksinen. Alle bivirkningene, er det helt tilfeldig? 

Hvor mange har fått alvorlige bivirkninger vs hvor mange som har tatt vaksinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Den tredje dosen Moderna er bare halvparten av de 2 første, så stjernestøv, du vil nok ikke få så mange bivirkninger.

 

Selv tok jeg moderna som dose 1 og 2. På dose 1 fikk jeg feber og var uvel dagen etter, men det ga seg ganske fort. 2dre dose merket jeg ikke noe av, annet enn litt uggen følelse. Dose 3 som var pfizer merket jeg ikke noe til i det hele tatt. Men jeg hadde tatt moderna kunne jeg velge. Den er mest effektiv fordi det er større dose virkestoffer. 3 ganger så mange som i pfizer på de 2 første. Mens boosteren bare er halv dose, men da fortsatt mer virkestoff enn i en pfizer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
laban skrev (1 time siden):

Vel, hvis et såpass lite "inngrep" som en slik vaksine er i en voksen kropp, forårsaker plager, smerter og følelser som gjør det umulig å fungere normalt, vil jeg påstå at disse personene enten bruker veldig mye tid til å kjenne ekstra godt etter, eller så bør de være sjeleglade for at de ikke fikk sykdommen i stedet, for den ville de garantert ikke tålt noe bedre. 

Tenk litt på "de store talls lov". Disse vaksinene settes i tusentall hver dag over hele verden. Det fødes og dør mennesker hele tiden også. Det skal ganske mye til for å kunne fastslå at vaksinen fører til flere dødsfall eller flere tilfeller av alvorlig sykdom enn normalt. Tror du ikke vi hadde visst det nå, hvis de landene som var tidlig ute (Israel m.fl.) med massevaksinasjon, var bekymret over økning av uventede / underlige dødsfall eller av alvorlig sykdom?

Derimot har vi en årsakssammenheng som er klar og tydelig: Svært mange blir smittet av koronavirus, mange blir syke av det, og ikke så rent få dør. Noen av de som overlever, har langvarige plager (som er langt mer alvorlige enn "sykdomsfølelse"). Det er snart to år siden dette ble klart.  

Du har et poeng, likevel er det skremmende å lese på den gruppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vhanja skrev (32 minutter siden):

Hvor mange har fått alvorlige bivirkninger vs hvor mange som har tatt vaksinene?

Det vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Worriesome Plenty 2 skrev (23 minutter siden):

Den tredje dosen Moderna er bare halvparten av de 2 første, så stjernestøv, du vil nok ikke få så mange bivirkninger.

 

Selv tok jeg moderna som dose 1 og 2. På dose 1 fikk jeg feber og var uvel dagen etter, men det ga seg ganske fort. 2dre dose merket jeg ikke noe av, annet enn litt uggen følelse. Dose 3 som var pfizer merket jeg ikke noe til i det hele tatt. Men jeg hadde tatt moderna kunne jeg velge. Den er mest effektiv fordi det er større dose virkestoffer. 3 ganger så mange som i pfizer på de 2 første. Mens boosteren bare er halv dose, men da fortsatt mer virkestoff enn i en pfizer.

Ok, håper du har rett i det. 

Jeg fikk bare vondt i armen av mine to doser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (42 minutter siden):

Du har et poeng, likevel er det skremmende å lese på den gruppa. 

Så la være å lese sånt. Det har virkelig ingen ting for seg. Les deg heller opp på FHI og i seriøse aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tredje dose i går og ble som tidligere beskrevet litt øm i armen, men dro allikevel på trening i dag. Der kjente jeg lite til armen, men derimot kjente jeg meg utrolig svak og fikk nesten litt forbigående "sykdomsfølelse" da jeg tok i ;).  Var kanskje i overkant optimistisk å skulle trene hard styrketrening dagen etter vaksinen, men fikk da trent litt likevel :) .

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ekstra skrev (17 minutter siden):

Så la være å lese sånt. Det har virkelig ingen ting for seg. Les deg heller opp på FHI og i seriøse aviser.

Bare tenker det er jo folk med virkelige opplevelser, og skremmende at de ikke blir tatt på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (17 minutter siden):

Bare tenker det er jo folk med virkelige opplevelser, og skremmende at de ikke blir tatt på alvor. 

De titusenvis som ikke har særlige bivirkninger skriver ikke på sånne sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...