Gå til innhold

Et ærlig spørsmål om vaksine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Kayia skrev (4 minutter siden):

Det er ikke det tilfeldige ikke-kvalifiserte personer på FB skriver du skal lese og forholde deg til, men det FHI skriver.

Ok. Men det der jo folk der med erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (Akkurat nå):

Da kan du - slik det sikkert stod i din epost og sms også - ringe. Vær forberedt på lang ventetid.

Ja, men det er ikke noe problem å vente til de passende datoene kommer, ingen kø hos oss. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Liviane skrev (4 minutter siden):

Du er kanskje ikke rette mottaker for det jeg vil si nå, men jeg leste om en sykepleier som sa det så fint ang vaksinemotstandere: "Merkelig nok er det ingen vaksinemotstandere som er behandlingsmotstandere. Her (på intensiven) trøkker vi dem virkelig fulle av diverse stoffer og preparater -uten en eneste protest".  Et aldri så lite paradoks der, altså. 

De var jo ikke motstandere i første omgang. Da de ble dårlige ville de ikke ha flere doser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Du får la være å lese mer. Du får stole på myndighetene. Astra zeneca hadde jeg bestemt meg for ikke å ta og det viste seg å være en riktig avgjørelse, men de andre vaksinene er trygge. 

Det er positivt å blitt dårlig. Det er et tegn på at vaksinene virker bedre. 

Ok. Hører jo på hva myndighetene sier og. Får bare se hvordan det går denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ok. Får se hva det der da, må kanskje vente lengre hvis jeg sier jeg kun vil ha pfiser. 

Kjenner at det rykker i meg når jeg leser dette, ærlig talt. Har du mer kompetanse enn helsemyndighetene om hva som fungerer du da tenker du? Slutt med dette tullet, vær heller takknemlig for at du er blant de heldige på kloden som får vaksine, og ta i mot den som er tilgjengelig med stor takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Ja tåler å være dårlig litt men blir redd av alt som blir skrevet om bivirkninger på FB side. Det er jo ikke måte på.

Jeg mener bestemt at jeg har hørt og lest en del om virkninger av koronasykdom også, både akutt og etter lang tid? Det var riktignok ikke på FB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kayia skrev (2 minutter siden):

Kjenner at det rykker i meg når jeg leser dette, ærlig talt. Har du mer kompetanse enn helsemyndighetene om hva som fungerer du da tenker du? Slutt med dette tullet, vær heller takknemlig for at du er blant de heldige på kloden som får vaksine, og ta i mot den som er tilgjengelig med stor takk. 

Ehe ok, det må være lov å være skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (2 minutter siden):

Jeg mener bestemt at jeg har hørt og lest en del om virkninger av koronasykdom også, både akutt og etter lang tid? Det var riktignok ikke på FB. 

Ja man kan jo bli skikkelig dårlig av corona .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helseekspert så jeg overlater slike avgjørelser til fagpersoner. Når min fastlege mener jeg bør ha ny dose så tar jeg ny dose. Han sitter på fagkunnskapen, ikke meg. Tok 3. dose i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (22 minutter siden):

Du kan melde inn til fastlegen eller koronatjenesten i kommunen dersom du opplever bivirkninger. Spesielt viktig er det dersom du får uvanlige bivirkninger som ikke allerede er registrert som "hyppig" eller "vanlig". De du nevner er allerede registrert som "vanlig", og din henvendelse er således mindre viktig. 

Dattera fikk vanvittig sterke blødninger, og vi dro til legevakta, der hun fikk medisin for å stoppe dette. Vet ikke om det er blitt rapportert videre (vi gav beskjed om at hun hadde korona - dette var mens hun var i isolasjon). Hun har også vært slapp og hatt mindre styrke i musklene (hun trener styrketrening jevnlig - før korona var det nesten daglig) og har ikke klart å bygge seg opp igjen på nivået hun var i sommer. Luktesans og smakssans er også endret, selv om totalt fravær bare varte noen uker. Men hun synes det er ekkelt at mat smaker annerledes nå enn før + at hun er veldig sensitiv for matos. Hun har også hatt andre ting, men det er nok mindre koronarelatert.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (33 minutter siden):

Jeg ville gjerne ha Moderna tredje gangen også, men jeg fikk ikke velge.Du skal bare være fornøyd om det er Moderna du får. 

Jeg trodde alle fikk velge nå, men var det kanskje ikke flere Moderna igjen den dagen? Jeg får dose 3 i morgen, og vurderer å be om Moderna. Har 2xPfizer fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde alle fikk velge nå, men var det kanskje ikke flere Moderna igjen den dagen? Jeg får dose 3 i morgen, og vurderer å be om Moderna. Har 2xPfizer fra før.

Jeg har en av hver fra før. hvis jeg kan velge, bør jeg velge Moderna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Jeg har en av hver fra før. hvis jeg kan velge, bør jeg velge Moderna da?

Jeg tror de er tilnærmet jevngode, og jeg tar gladelig imot en tredje dose Pfizer dersom det tilbys. Men jeg tenkte at en blanding kanskje gjør det litt bedre enn bare alt av samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Takk - det skal vi gjøre.

Men altså - dette gjelder bivirkninger av vaksiner og legemidler, ikke langtids-/ettervirkninger av sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Men altså - dette gjelder bivirkninger av vaksiner og legemidler, ikke langtids-/ettervirkninger av sykdom

Å ja! Da tror jeg at vi heller melder fra direkte til fastlegen neste gang hun skal dit. Jeg pleier å være med, så skal prøve å huske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
morsan skrev (34 minutter siden):

Jeg trodde alle fikk velge nå, men var det kanskje ikke flere Moderna igjen den dagen? Jeg får dose 3 i morgen, og vurderer å be om Moderna. Har 2xPfizer fra før.

Jeg fikk ikke velge nei. De sa de hadde bare Pfizer den dagen.  Det kan jo ha vært en hvit løgn fordi jeg hadde 2 x ganger Moderna i fra før og at de ville spare til de som bare hadde Pfizer. Greit nok i så fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Jeg mener bestemt at jeg har hørt og lest en del om virkninger av koronasykdom også, både akutt og etter lang tid? Det var riktignok ikke på FB. 

Nettopp!

Jeg er en av dem som fikk korona i september, etter to vaksiner. Jeg ble sengeliggende i fire dager, og hadde feber i ni. I ettertid har jeg vært svært trøtt, og må hvile nesten hver dag etter jobb. Jeg har ikke vært sykemeldt, men har heller ikke hatt noe særlig aktiv fritid fordi jeg ikke har hatt ork. Jeg har fått tilbake luktesansen, men smakssansen er fremdeles annerledes. Jeg får metallsmak av feks fisk og te, og mye smaker mindre eller annerledes enn før. Jeg er også mye plaget av den rare covid-hodepinen, har jevnlig diare og er mye kvalm.  Jeg må si jeg er GLAD for at jeg hadde to vaksiner innabords da jeg ble smittet. Både min fastlege og en venninnes mann ble syk 2019 før de hadde fått vaksine, og har fremdeles verken smak- eller luktesans tilbake. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Ehe ok, det må være lov å være skeptisk. 

Akkurat når det kommer til covidvaksiner har jeg svært lite forståelse for faglig dårlig begrunnet skepsis. 

Som Laban så riktig påpeker er bivirkningene av covid langt større enn bivirkningene av vaksinen både i et helse- og samfunnsperspektiv. Arbeidsfolk er permittert fra jobbene sine nå, rett og slett som en konsekvens av at ikke-vaksinerte fylte opp intensivplassene på sykehusene før jul. Det gjør meg så provosert at jeg har ikke ord.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...