Gå til innhold

Et ærlig spørsmål om vaksine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Ekstra skrev (Akkurat nå):

De titusenvis som ikke har særlige bivirkninger skriver ikke på sånne sider.

Nei men det er ganske mange medlemmer der. Men får bare ta tredje dose uansett hva det er da, det er jo flere her som har tatt moderna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (22 minutter siden):

Bare tenker det er jo folk med virkelige opplevelser, og skremmende at de ikke blir tatt på alvor. 

Nå kjenner ikke jeg disse historiene. Men hva betyr det egentlig å "ta dem på alvor" i dette tilfellet? Det er vel sannsynlig at de i første omgang får beskjed om å se det an, og hvis ting forverrer seg eller ikke gir seg, prøver legen å finne ut hvor symptomene kommer fra? Akkurat som når man kommer til legen med diffus "sykdomsfølelse i kroppen" uten å ha tatt noen vaksine. Det skal noe til at den store alarmen går hvis en pasient har uklare symptomer og man ikke finner noe i f.eks. blodprøver. Det er vanlig at det tar tid å finne ut av sånt - og det hjelper ikke at pasienten har egne teorier om årsaken. 

Nedsatt allmenntilstand hos en liten brøkdel kan ikke stoppe noe vaksineprogram. Men vi så jo hva som skjedde når det oppsto alvorlige tilstander som førte til død. Myndigheter og helsevesen har ingen fordeler av å gjøre oss syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (3 minutter siden):

Nå kjenner ikke jeg disse historiene. Men hva betyr det egentlig å "ta dem på alvor" i dette tilfellet? Det er vel sannsynlig at de i første omgang får beskjed om å se det an, og hvis ting forverrer seg eller ikke gir seg, prøver legen å finne ut hvor symptomene kommer fra? Akkurat som når man kommer til legen med diffus "sykdomsfølelse i kroppen" uten å ha tatt noen vaksine. Det skal noe til at den store alarmen går hvis en pasient har uklare symptomer og man ikke finner noe i f.eks. blodprøver. Det er vanlig at det tar tid å finne ut av sånt - og det hjelper ikke at pasienten har egne teorier om årsaken. 

Nedsatt allmenntilstand hos en liten brøkdel kan ikke stoppe noe vaksineprogram. Men vi så jo hva som skjedde når det oppsto alvorlige tilstander som førte til død. Myndigheter og helsevesen har ingen fordeler av å gjøre oss syke. 

Det er bare rart at ikke myndighetene sier noe om de som har bivirkninger, men det er vel det at de ikke kan bevise at det er bivirkninger. 

Ja de stoppet jo den første vaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Det er bare rart at ikke myndighetene sier noe om de som har bivirkninger, men det er vel det at de ikke kan bevise at det er bivirkninger. 

Helsemyndighetene er klar over at vaksiner og legemidler kan ha bivirkninger.  Det er bare å lese et hvilket som helst pakningsvedlegg. Alle kan melde bivirkninger på Helsenorge.no  Men det tar mer tid og krever statistiske kunnskaper for å finne ut om det er årsakssammenhenger, og om bivirkningene er varige eller går over av seg selv. 

Bivirkningene holdes ikke hemmelige: https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/#bivirkninger-eller-symptomer-etter-vaksinasjon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (9 minutter siden):

Helsemyndighetene er klar over at vaksiner og legemidler kan ha bivirkninger.  Det er bare å lese et hvilket som helst pakningsvedlegg. Alle kan melde bivirkninger på Helsenorge.no  Men det tar mer tid og krever statistiske kunnskaper for å finne ut om det er årsakssammenhenger, og om bivirkningene er varige eller går over av seg selv. 

Bivirkningene holdes ikke hemmelige: https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/#bivirkninger-eller-symptomer-etter-vaksinasjon

 

Ok. Bare håper jeg ikke blir en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (27 minutter siden):

Ok. Bare håper jeg ikke blir en av dem. 

Hvis det gikk greit de første gangene, er det svært lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (3 timer siden):

Det vet jeg ikke. 

Jeg fant dette fra oktober i fjor.

35683 innmeldte bivirkninger
3129 av dem alvorlige bivirkninger

Dette av 7,8 millioner doser satt.
 

Dvs at det er innmeldt bivirkninger på 0,46% av doser satt
Alvorlige bivirkninger er 0,04% av doser satt

https://sykepleien.no/2021/10/3129-meldinger-om-alvorlige-bivirkninger-etter-koronavaksine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (10 timer siden):

Jeg fant dette fra oktober i fjor.

35683 innmeldte bivirkninger
3129 av dem alvorlige bivirkninger

Dette av 7,8 millioner doser satt.
 

Dvs at det er innmeldt bivirkninger på 0,46% av doser satt
Alvorlige bivirkninger er 0,04% av doser satt

https://sykepleien.no/2021/10/3129-meldinger-om-alvorlige-bivirkninger-etter-koronavaksine

Litt av problemet er vel at tall ikke biter på fatalister. Om det så er 1 av 1 million som får bivirkninger, vil de regne med at det nettopp er de selv som er utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Litt av problemet er vel at tall ikke biter på fatalister. Om det så er 1 av 1 million som får bivirkninger, vil de regne med at det nettopp er de selv som er utsatt.

Men det rare er at de ikke regner seg selv som utsatt for selve sykdommen.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (14 timer siden):

Det er bare rart at ikke myndighetene sier noe om de som har bivirkninger, men det er vel det at de ikke kan bevise at det er bivirkninger. 

Ja de stoppet jo den første vaksinen. 

Men myndighetene gjør da det, men de forholder seg til systematisk innhentet og fagvurderte konsekvenser. De du refererer til - slik Laban sier - kan oppleve noe "diffust" selv, som ikke nødvendigvis viser seg å være en alvorlig konsekvens av vaksinen. Av de bivirkningene du nevnte er det kun blodpropp som er alvorlig, og da dette ble avdekket i forbindelse med AZ-vaksinen ble den trukket fra programmet. Det er vel ikke et stort antall på disse sidene som påstår at de har fått blodpropp av Pfizer eller Moderna? I så fall må jeg innrømme at jeg ikke tror de snakker sant. 

Å kjenne at man er stukket og å føle seg småsyk og pjusk etter vaksine er vanlig, både når det kommer til covidvaksine, influensavaksine eller andre vaksiner. Dette er en naturlig virkning, og heller ikke nødvendigvis en uønsket virkning, og dette er det viktig å skille mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kayia skrev (2 minutter siden):

Men myndighetene gjør da det, men de forholder seg til systematisk innhentet og fagvurderte konsekvenser. De du refererer til - slik Laban sier - kan oppleve noe "diffust" selv, som ikke nødvendigvis viser seg å være en alvorlig konsekvens av vaksinen. Av de bivirkningene du nevnte er det kun blodpropp som er alvorlig, og da dette ble avdekket i forbindelse med AZ-vaksinen ble den trukket fra programmet. Det er vel ikke et stort antall på disse sidene som påstår at de har fått blodpropp av Pfizer eller Moderna? I så fall må jeg innrømme at jeg ikke tror de snakker sant. 

Å kjenne at man er stukket og å føle seg småsyk og pjusk etter vaksine er vanlig, både når det kommer til covidvaksine, influensavaksine eller andre vaksiner. Dette er en naturlig virkning, og heller ikke nødvendigvis en uønsket virkning, og dette er det viktig å skille mellom. 

Er klar over at folk kan bli dårlig noen dager men når det varer i måneder er det ikke normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg tok 3. dose i går - Moderna på begge to (vi kunne velge). Jeg er litt øm på stikkstedet, som forventet, ellers ingen ubehag. Mannen har ikke sovet så godt, kjenner seg matt og slapp og har vondt i armen. Dette er vel også helt som forventet. Han fikk Pfizer de to første gangene, mens jeg fikk Pzizer først, og så Moderna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Er klar over at folk kan bli dårlig noen dager men når det varer i måneder er det ikke normalt. 

Det kommer litt an på. Mange føler seg litt uforklarlig pjusk og dårlig jevnlig, og da er jo det deres "normal" på et vis. Det er naturlig å søke forklaring når man har det sånn, og det er også naturlig å utvikle en egen teori om det. Å peke på årsaker utenfra som feks mobilstråling, stoffer i kostholdet, stress, bestemte hendelser i fortiden - eller nå - vaksiner - er ikke uvanlig, men det betyr ikke at ens ens egen teori stemmer. Det er derfor man skal lytte til ekspertisen som gjør systematiske og faglig begrunnede analyser, og ikke til de som på egen hånd mener å ha funnet årsaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (19 timer siden):

Vi har det ganske likt hun og jeg ser jeg, bortsett fra at jeg ikke fikk blødningsforandringer. Som jeg skrev lenger opp til Laban er jeg mye kvalm ennå etter nesten et halvår, og jeg har jevnlig diare. Jeg har ok luktesans - tror jeg, for jeg stusser såpass innimellom at jeg har tatt et par hurtigtester for å være på den sikre siden.

Jeg har heller ikke kommet tilbake til gammel form, og selv om jeg ikke fikk det på lungene og er ikke-røyker er jeg innimellom påfallende tungpustet. Hodepinen er også veldig annerledes enn noe jeg har hatt før, og også der får jeg en metallisk "følelse", nesten som om en kald jernhånd legges mellom hjernen og kraniet. Har hun nevnt noe lignende? 

Jeg har heller ikke rapportert dette, og dette med hodepinen har jeg ikke sett omtalt mye. Jeg har imidlertid hørt mange som opplever det samme etter covid.  Kanskje jeg også bør vurdere å rapportere dette?

Hun har ikke sagt noe om en slik type hodepine. Hun er mest fortvilet over at hun ikke kan trene på samme måte som før, men også det med lukt og smak, at det er så annerledes. Vi hadde sushi i går, som hun elsker, og hun sa at det var noe av det eneste som fremdeles smaker og lukter slik det skal. Pizza, gryterett, lasagne, taco og andre ting vi jevnlig har, er helt annerledes for henne, og hun spiser lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kayia skrev (6 minutter siden):

Det kommer litt an på. Mange føler seg litt uforklarlig pjusk og dårlig jevnlig, og da er jo det deres "normal" på et vis. Det er naturlig å søke forklaring når man har det sånn, og det er også naturlig å utvikle en egen teori om det. Å peke på årsaker utenfra som feks mobilstråling, stoffer i kostholdet, stress, bestemte hendelser i fortiden - eller nå - vaksiner - er ikke uvanlig, men det betyr ikke at ens ens egen teori stemmer. Det er derfor man skal lytte til ekspertisen som gjør systematiske og faglig begrunnede analyser, og ikke til de som på egen hånd mener å ha funnet årsaken. 

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Alternative folk tror jeg har lettere for å merke ubehag, fordi de leter etter det, ubevisst. Det blir som om en som har helseangst får ett panikkanfall, og tror han er hjertesyk. Hvis du forventer og gruer deg til å få vaksinen fordi du har hørt mye "dritt" om den, så vil du antageligvis kjenne mer ubehag, fordi du ubevisst leter etter det. Sånn er jeg selv når det kommer til helseangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (16 minutter siden):

Hun har ikke sagt noe om en slik type hodepine. Hun er mest fortvilet over at hun ikke kan trene på samme måte som før, men også det med lukt og smak, at det er så annerledes. Vi hadde sushi i går, som hun elsker, og hun sa at det var noe av det eneste som fremdeles smaker og lukter slik det skal. Pizza, gryterett, lasagne, taco og andre ting vi jevnlig har, er helt annerledes for henne, og hun spiser lite.

Kanskje det er kjøtt eller tomat hun smaker annerledes nå da? Jeg syns forresten også at tomat smaker metall og kjøttdeig smaker gummi. Rart, håper smaksansen blir som før etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Worriesome Plenty 2 skrev (8 minutter siden):

Alternative folk tror jeg har lettere for å merke ubehag, fordi de leter etter det, ubevisst. Det blir som om en som har helseangst får ett panikkanfall, og tror han er hjertesyk. Hvis du forventer og gruer deg til å få vaksinen fordi du har hørt mye "dritt" om den, så vil du antageligvis kjenne mer ubehag, fordi du ubevisst leter etter det. Sånn er jeg selv når det kommer til helseangst.

Jeg gruer meg sånn jeg nå, så er det sikkert masse folk der og da får jeg angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Jeg gruer meg sånn jeg nå, så er det sikkert masse folk der og da får jeg angst. 

Ja, det skjønner jeg godt. Jeg tar benzo før jeg vaksinerer meg. Har litt angst rundt vaksiner jeg og. Men det er jo helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Kanskje det er kjøtt eller tomat hun smaker annerledes nå da? Jeg syns forresten også at tomat smaker metall og kjøttdeig smaker gummi. Rart, håper smaksansen blir som før etterhvert. 

Hun spiser ikke kjøtt, så det er ikke det. Men tomat kan det jo være. Vi bruker mye crusha tomater. Og hvitløk. Skal teste det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...