Gå til innhold

Barn og forstoppelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.. har jente på 7,5 år som har vært forstoppet det 5 månedene , vi har vært innom sykehus og tatt tester mot allergier og andre diagnoser, hun hadde ikke det:) Hun drikker mye vann, opp til 2 liter hver dag. Hun går på toalettet opp til 7 ganger pr dag å tisser, da kommer det meste av urin, vi var inne på ultralyd for 1 uke siden av blæren, da hadde hun mye resturin. Så om ikke det blir bedre så må hun tømmes med kateter i blæren, det hadde hun ingen ønsker om. Men jeg fikk henne til å tømme blæren på sykehus uten at hun fikk traumer ( det kom rundt 200 ml urin ut av kateter) Etter på kjente en sykepleier på magen hennes, den var hard. Så den siste uken har jeg og min mann planlagt å få tømt henne, vi har testet ut movicol i flere uker med det fungerte dårlig. Så når vi var innom fastlegen på fredag som sa hun at prøv klyster ( Toilax) eller dulcolax stikkpille. Så nå etter hun har stått opp så spurte jeg om hun ønsket å tømme rumpen ( tømme tarmen) Ja sa hun med en gang,  jeg viste henne Toilax tuben og forklarte henne om hvordan det fungerer, sånn cirka rundt kl 08.30 så fikk jeg henne til å ligge på siden med en engangs kladd under seg og satt 2 Toilax tuben, jeg ba henne ligge på siden grunnet at det skal virke i cirka 15 min, etter 15 min så gikk vi til toalettet der hun satte seg ned og presset, kom ikke noe, hun satt på toalettet og jeg klemte på magen hennes, ikke noe avføring kom ut. Så kom hennes bror å måtte på toalettet, ja ja tenkte jeg, det kommer nok til å gå ille med henne. Når vi venter på at bror sitter på toalettet, sånn cirka 10 min etter bror hadde låst døren inn til toalettet sa datteren at hun må på do igjen, jeg fant frem den potten hun brukte når hun var litt mindre, hun satte seg på huk over den og mye avføring kom. Så kom bror ut fra toalettet, da løftet jeg henne over til toalettet og der sitter hun ennå nå kl 10. Men er det noen som har tips og erfaring med det?? Hvordan få henne til å få normal avføring som før?

 

 

Anonymkode: 49e65...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke noe om det gjelder noe spesielt for barn, men for voksne er det å gå veldig stimulerende for tarmen. Og samtidig spise mye mat med fiber.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.. har jente på 7,5 år som har vært forstoppet det 5 månedene , vi har vært innom sykehus og tatt tester mot allergier og andre diagnoser, hun hadde ikke det:) Hun drikker mye vann, opp til 2 liter hver dag. Hun går på toalettet opp til 7 ganger pr dag å tisser, da kommer det meste av urin, vi var inne på ultralyd for 1 uke siden av blæren, da hadde hun mye resturin. Så om ikke det blir bedre så må hun tømmes med kateter i blæren, det hadde hun ingen ønsker om. Men jeg fikk henne til å tømme blæren på sykehus uten at hun fikk traumer ( det kom rundt 200 ml urin ut av kateter) Etter på kjente en sykepleier på magen hennes, den var hard. Så den siste uken har jeg og min mann planlagt å få tømt henne, vi har testet ut movicol i flere uker med det fungerte dårlig. Så når vi var innom fastlegen på fredag som sa hun at prøv klyster ( Toilax) eller dulcolax stikkpille. Så nå etter hun har stått opp så spurte jeg om hun ønsket å tømme rumpen ( tømme tarmen) Ja sa hun med en gang,  jeg viste henne Toilax tuben og forklarte henne om hvordan det fungerer, sånn cirka rundt kl 08.30 så fikk jeg henne til å ligge på siden med en engangs kladd under seg og satt 2 Toilax tuben, jeg ba henne ligge på siden grunnet at det skal virke i cirka 15 min, etter 15 min så gikk vi til toalettet der hun satte seg ned og presset, kom ikke noe, hun satt på toalettet og jeg klemte på magen hennes, ikke noe avføring kom ut. Så kom hennes bror å måtte på toalettet, ja ja tenkte jeg, det kommer nok til å gå ille med henne. Når vi venter på at bror sitter på toalettet, sånn cirka 10 min etter bror hadde låst døren inn til toalettet sa datteren at hun må på do igjen, jeg fant frem den potten hun brukte når hun var litt mindre, hun satte seg på huk over den og mye avføring kom. Så kom bror ut fra toalettet, da løftet jeg henne over til toalettet og der sitter hun ennå nå kl 10. Men er det noen som har tips og erfaring med det?? Hvordan få henne til å få normal avføring som før?

 

 

Anonymkode: 49e65...635

Hva slags kost spiser hun? Jeg ville begynt med endringer i kostholdet, mer fiber og hjemmelaget, mindre "ferdig"

Anonymkode: f9ce0...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

God dagen igjen.. Jo da hun spiser mye fiber rik mat og kostholdte er sunt. Jeg har fått tatt en lang prat med henne om magen og hva som gjør det, hun sa at det er toalettet på skolen, der gutten kom innom og tittet på de flere ganger i uken ( Gamle toaletter og med mye hull på dører og sidevegger, tror de er bygd på tidlig 60 tallet. )Jeg har sendt en lang epost til skolen og kommunen, har også snakket med flere foreldre som har venninner av min som sier det samme. Vi får vente å se hva som skjer til høsten.
Ellers så har vi tatt to tømminger til av hennes tarm med dulcolax stikkpille, de siste 2 døgnene så har hun hatt på seg dry nights bleie om det skulle skje ulykke, hennes storebror bruker det grunnet at han er sengevæter. Hun våknet tidlig i går, da hadde hun hatt uhell på natten. Men like etter hun sto opp i dag og gikk på toalettet, så ba hun meg komme inn, da hadde hun tisset og bæsjet. Så jeg tror nok at hun har blitt kvitt det forstoppelse.

 

Anonymkode: 49e65...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...