Gå til innhold

Glad i min mor, men hun maser konstant og stresser meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i min mor. Men hun er iblant strevsom. Når min mann er bortreist. Noe han er innimellom,  så begynner hun å mase konstant på meldinger og å ringe. Virker som om hun tror at jeg ikke klarer meg uten han.  Jeg er godt voksen. Er nesten 50 år. 

Blir veldig sliten av spørsmål fra morgen til kveld om hva jeg gjør på,  om hvor jeg er , om jeg er tryggt hjemme osv. Jeg vet at hun sier det av godhet, men det er strevsomt. 

Hvordan håndterer du en slik situasjon? Jeg er for all del glad i henne, men det er veldig slitsomt når hun hele tiden virker til å ville følge med på om jeg klarer meg selv uten min mann. 

 

Anonymkode: f01bb...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er glad i min mor. Men hun er iblant strevsom. Når min mann er bortreist. Noe han er innimellom,  så begynner hun å mase konstant på meldinger og å ringe. Virker som om hun tror at jeg ikke klarer meg uten han.  Jeg er godt voksen. Er nesten 50 år. 

Blir veldig sliten av spørsmål fra morgen til kveld om hva jeg gjør på,  om hvor jeg er , om jeg er tryggt hjemme osv. Jeg vet at hun sier det av godhet, men det er strevsomt. 

Hvordan håndterer du en slik situasjon? Jeg er for all del glad i henne, men det er veldig slitsomt når hun hele tiden virker til å ville følge med på om jeg klarer meg selv uten min mann. 

 

Anonymkode: f01bb...5e9

Du må sette grenser for henne. Om hun har ringt flere ganger på en dag så si at du klarer deg helt fint, at du koser deg i eget selskap og at du setter pris på om hun venter til dagen etter med å ringe deg igjen. Og så slår du av lyden på mobilen eller blokkerer henne for en stund så hun ikke forstyrrer deg før du finner ut at det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Du må sette grenser for henne. Om hun har ringt flere ganger på en dag så si at du klarer deg helt fint, at du koser deg i eget selskap og at du setter pris på om hun venter til dagen etter med å ringe deg igjen. Og så slår du av lyden på mobilen eller blokkerer henne for en stund så hun ikke forstyrrer deg før du finner ut at det er greit.

Jeg må nok det. Huff, jeg er jo glad i henne. Men jeg liker ikke det at hun behandler meg som et lite barn. Blir litt stresset når hun gjør det. Men jeg pleier å svare: "ja jeg klarer meg fint. Det går så bra så". Men hun fortsetter å kontrollere. Jeg har sikkert mine feil som mor jeg og. Men det å bli kontrollert om man klarer seg kan være frustrerende. 😅. Men det smarte er å bare la henne vente på svar til jeg får tid. Jeg må ta opp telefonen midt i arbeidstiden for å svare at det går bra for å betryggende henne for ellers begynner min far å sende meldinger om at hun er så bekymret. Men hun må lære seg å kunne vente på svar. Og å få troen på at jeg er godt voksen, forsiktig og jeg klarer meg fint. Ingen fare 😅

Ja, jeg må finne en måte å få henne til å forstå at jeg ikke kan svare henne hele tiden. 

Anonymkode: f01bb...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg må ta opp telefonen midt i arbeidstiden for å svare at det går bra for å betryggende henne for ellers begynner min far å sende meldinger om at hun er så bekymret.

Si til henne at "Nå er jeg på jobb og kan ikke snakke med deg, men alt er helt fint! Nå skrur jeg av telefonen til jeg kommer hjem i kveld så jeg kommer ikke til å svare mer i dag." Og så gjør du det.  Hvis du av andre grunner ikke kan skru helt av så blokker henne til du kommer hjem.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Si til henne at "Nå er jeg på jobb og kan ikke snakke med deg, men alt er helt fint! Nå skrur jeg av telefonen til jeg kommer hjem i kveld så jeg kommer ikke til å svare mer i dag." Og så gjør du det. 

Takk for ideen. God ide  :) . Jeg må gjøre det. Kan ikke la meg stresse på den måten.  Hun har alltid vært en veldig bekymret kontrollerende person. 

Anonymkode: f01bb...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min mor også. Kjempe irriterende. Jeg er en år yngre enn deg men jeg tror det blir det samme når jeg er 50. Hun behandler meg som en tenåring i opprør… 

Anonymkode: dbd6f...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Sånn er min mor også. Kjempe irriterende. Jeg er en år yngre enn deg men jeg tror det blir det samme når jeg er 50. Hun behandler meg som en tenåring i opprør… 

Anonymkode: dbd6f...dbd

Haha samme her 😆. Hun behandler meg som både en tenåring i opprør, og et lite barn som ikke har begynt på skolen ennå 😅. De mener det nok godt da, men det kan bli litt slitsomt når hun tror at hun er avhengig av at mannen min passer på meg. 😆. Jeg klarer meg selv, med og uten min mann. 

Anonymkode: f01bb...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kan også ringe meg flere ganger om dagen, gjerne flere ganger i løpet av en time, uten at det hun skal si er noe viktig. Hun ringer flere ganger i uken bare for å prate. Hun er av typen som gjentar alt hun sier så 90% av alt hun sier har jeg hørt utallige ganger før. Hun prater også på inn- og utpust så jeg kommer ikke til. Er mentalt sliten og ør i hodet etter å ha pratet med henne.

Så jeg har alltid telefonen på lydløs og ringer henne når jeg har overskudd.

Anonymkode: 8f65f...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg må ta opp telefonen midt i arbeidstiden for å svare at det går bra for å betryggende henne for ellers begynner min far å sende meldinger om at hun er så bekymret.

Da svarer du bare "Er på jobb, tar kontakt senere". Hver eneste gang du får meldinger mens du er på jobb. Slik kan hun forhåpentligvis venne seg til at hun ikke alltid kan få raskt svar og senker bekymringsnivået litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 16.57):

Min mor kan også ringe meg flere ganger om dagen, gjerne flere ganger i løpet av en time, uten at det hun skal si er noe viktig. Hun ringer flere ganger i uken bare for å prate. Hun er av typen som gjentar alt hun sier så 90% av alt hun sier har jeg hørt utallige ganger før. Hun prater også på inn- og utpust så jeg kommer ikke til. Er mentalt sliten og ør i hodet etter å ha pratet med henne.

Så jeg har alltid telefonen på lydløs og ringer henne når jeg har overskudd.

Anonymkode: 8f65f...6c3

Man skal jo være der for sin mor, men det fins grenser også. Man må ta hensyn til sin egen helse og velferd også  

Jeg har begynt å vente med å svare til jeg har tid. Og å lytte til egen helse. Jeg var syk forleden,  og det som skjedde var jo at hun begynte å skrive: når kommer du på besøk om igjen og om igjen. Må vente til jeg er bra igjen, skrev jeg. Og plutselig blir hun bekymret og skriver: er du ikke bra ennå? Og da har jeg kun vært syk i 2 dager med sterk forkjølelse. Men jeg er nødt å sette grenser. 

Hun er snill og koselig. Jeg er glad i henne. Men det slitsomme er at i hennes verden så er jeg fortsatt et lite barn som må snakkes til og passes på. Og det kan være slitsomt. 

laban skrev (På 4.10.2022 den 20.39):

Da svarer du bare "Er på jobb, tar kontakt senere". Hver eneste gang du får meldinger mens du er på jobb. Slik kan hun forhåpentligvis venne seg til at hun ikke alltid kan få raskt svar og senker bekymringsnivået litt.

Hun er veldig sånn at hun blir lett såret for avvisninger. Men beste er å skrive rett ut. Er på jobb, skriver senere. Sant det 👌💖

Anonymkode: f01bb...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...