Gå til innhold

Operasjonsarr og synlighet


Vhanja

Anbefalte innlegg

Jeg ble jo hjerteoperert i slutten av mars og har dermed et operasjonsarr som går nedover brystet. Såret er lukket og grodd nå, det er ingen skorper eller noe. Men det er fortsatt rødt noen steder. 

Jeg er usikker på hva som er "kutymen" (hvis det er noen) på det å gå med synlig arr. Ikke at jeg går med så dype utrigninger, men en vanlig topp som viser hals og øverste del av brystet er jo nok til at det viser. Jeg vil ikke at folk skal synes det ser ekkelt ut, men samtidig har jeg ikke lyst å måtte "dekke meg til" hele tiden heller. Per nå har jeg gått med skjerf i halsen på jobb hvis jeg har på meg en topp hvor noe av arret vises.

Siden jeg ble hjerteoperert første gang da jeg var syv måneder så har jeg alltid hatt arr der, men det var i det minste helet og hvitt da jeg ble gammel nok til å tenke over det. Så har ikke vært borti denne situasjonen før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg ble jo hjerteoperert i slutten av mars og har dermed et operasjonsarr som går nedover brystet. Såret er lukket og grodd nå, det er ingen skorper eller noe. Men det er fortsatt rødt noen steder. 

Jeg er usikker på hva som er "kutymen" (hvis det er noen) på det å gå med synlig arr. Ikke at jeg går med så dype utrigninger, men en vanlig topp som viser hals og øverste del av brystet er jo nok til at det viser. Jeg vil ikke at folk skal synes det ser ekkelt ut, men samtidig har jeg ikke lyst å måtte "dekke meg til" hele tiden heller. Per nå har jeg gått med skjerf i halsen på jobb hvis jeg har på meg en topp hvor noe av arret vises.

Siden jeg ble hjerteoperert første gang da jeg var syv måneder så har jeg alltid hatt arr der, men det var i det minste helet og hvitt da jeg ble gammel nok til å tenke over det. Så har ikke vært borti denne situasjonen før.

 

Det synes jeg ikke du skal tenke på, vis det med stolthet. :) Både sønnen min og mannen min har tildels store arr på overkroppen, begge går med bar overkropp om sommeren uten å ofre det en tanke. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det synes jeg ikke du skal tenke på, vis det med stolthet. :) Både sønnen min og mannen min har tildels store arr på overkroppen, begge går med bar overkropp om sommeren uten å ofre det en tanke. Heldigvis!

Ja, det blir noe annet når arret er ferdig helet og er helt hvitt, da bryr jeg meg ikke. Jeg tenkte mer nå som det fortsatt er litt rødlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du er komfortabel med at det synes så er det det du fokuserer på. Om andre mennesker mot formodning synes det er ekkelt er det deres problem, ikke ditt. Bær arret med stolthet over den «kampen» du har hatt og ikke bry deg med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke skjønne at noen skal reagere på et arr, om det er synlig, rødt eller hvitt 🙂 Eller reagere vil nok noen, men synes at det er ekkelt? Nei. Med mindre de har en slags fobi eller noe da. Jeg syns du fint kan bruke klær hvor det er synlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes som de andre at dette trenger du ikke tenke over. :) Jeg har mange arr, og det vises jo hva de kommer av dessverre, men går i t-skjorte på sommeren likevel. Selv om noen av de er røde. Jeg har tenkt over saken og valgt å ikke dekke meg til og heller leve mest mulig normalt. Unntak er feks i familieselskap med storfamilien i jula. Da blir jeg ukomfortabel og velger kjoler med lange armer feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange fine svar! Jeg vil som sagt ikke bry meg når det er helt hvitt, har jo hatt arr der hele livet, men vil ikke være "ekkel" og gå med et synlig arr som fortsatt er rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes - heldigvis - ingen regler. Jeg håper du ender opp med å gå med akkurat det du selv ønsker 😊

Heier på alle som klarer å ikke gjemme vekk helt naturlige ting som likevel ikke er vanlige, for det gjør det lettere for nestemann 👏 (ikke at det er ditt ansvar, det er bare en bonus av et evt valg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg ble jo hjerteoperert i slutten av mars og har dermed et operasjonsarr som går nedover brystet. Såret er lukket og grodd nå, det er ingen skorper eller noe. Men det er fortsatt rødt noen steder. 

Jeg er usikker på hva som er "kutymen" (hvis det er noen) på det å gå med synlig arr. Ikke at jeg går med så dype utrigninger, men en vanlig topp som viser hals og øverste del av brystet er jo nok til at det viser. Jeg vil ikke at folk skal synes det ser ekkelt ut, men samtidig har jeg ikke lyst å måtte "dekke meg til" hele tiden heller. Per nå har jeg gått med skjerf i halsen på jobb hvis jeg har på meg en topp hvor noe av arret vises.

Siden jeg ble hjerteoperert første gang da jeg var syv måneder så har jeg alltid hatt arr der, men det var i det minste helet og hvitt da jeg ble gammel nok til å tenke over det. Så har ikke vært borti denne situasjonen før.

 

Som andre i denne tråden, så tenker jeg at du velger selv hva du er konfortabel med. 

Siden folk sitt blikk ofte helt automatisk trekkes mot noe som avviker fra det "vanlige", så vil nok folk legge godt merke til arret inntil det fremstår som "gammelt" - og noen vil sannsynligvis stirre litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri gjort noe for å skjule det første arret fra operasjonen da jeg var syv måneder. Jeg tenker mer på nå som det enda er nytt og dermed fortsatt litt rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være kledt slik du ønsker, uten å måtte skjule det. Men så lenge det er rødt, er det jo noe som skiller seg ut, og noen vil kanskje, mer eller mindre bevisst, kikke ned mot brystet ditt i stedet for på øynene dine når dere snakker sammen. Dette er jo som regel bare fordi det er annerledes enn normalen, ikke fordi de synes det er stygt eller skjemmende.

Jeg har et stort arr på magen. Det skjules jo lettere enn oppe på brystet, men om sommeren, i dusjen i svømmehallen etc, så har jeg ikke brydd meg om noen så det. Jeg ble riktignok operert på høsten, så det hadde jo bleknet frem mot sommeren da det kunne sees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...