Gå til innhold

Vin i ukedagene


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg drikker veldig sjeldent, men kjøpte idag en halvannen liter rødvin. Tanken min er å drikke denne i løpet av advent. Da kommer jeg til å drikke i ukedagene også. Kjøpte også en Baileys som også kommer til å komme i kaffen.

Hvis jeg drikker denne halvannenliteten blir det like mye eller mer enn jeg har drukket hele året.

Er det greit å drikke et glass vin om kvelden over en periode på noen uker? 

Er et glass vin lite lurt når en går på medisiner? (Truxal, Alimemazin, Lamictal, Imovane)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Er det greit å drikke et glass vin om kvelden over en periode på noen uker? 

Det er noe svært mange mennesker gjør, f.eks. når de har ferie. Eller omtrent hver eneste dag, hvis man er født i en sørligere del av Europa. Helt i orden, forutsatt at ikke medisinene (som jeg ikke har peiling på, derfor tar jeg forbehold) gjør at det bør unngås. 

Hvis du får et anfall av moralisme, er det jo bare å hoppe over en kveld, så får du en bekreftelse på at du ikke er på vei mot stupet 🤣 Men halvannen liter på flere uker er ikke akkurat noe kritisk forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (14 minutter siden):

Det er noe svært mange mennesker gjør, f.eks. når de har ferie. Eller omtrent hver eneste dag, hvis man er født i en sørligere del av Europa. Helt i orden, forutsatt at ikke medisinene (som jeg ikke har peiling på, derfor tar jeg forbehold) gjør at det bør unngås. 

Hvis du får et anfall av moralisme, er det jo bare å hoppe over en kveld, så får du en bekreftelse på at du ikke er på vei mot stupet 🤣 Men halvannen liter på flere uker er ikke akkurat noe kritisk forbruk. 

 

ISW skrev (12 minutter siden):

Å drikke ett glass vin om dagen, forutsatt at man ikke har alkoholproblemer fra før, er ikke skadelig.

Det er helt vanlig i store deler av verden.

Da drikker jeg med god samvittighet i ukedagene også.

Jeg har hatt som nyttårsforsett i mange år at jeg vil drikke mer, men sliter med å få det til. Før jeg drakk eksen var alkohol en positiv ting i mitt liv. Jeg drakk i veldig mye, men koste meg med det. Så kom eksen med sin alkoholisme inn i bildet og da ble forholdet mitt til alkohol ødelagt. Nå vil jeg gjerne ha det inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (30 minutter siden):

 

Da drikker jeg med god samvittighet i ukedagene også.

Jeg har hatt som nyttårsforsett i mange år at jeg vil drikke mer, men sliter med å få det til. Før jeg drakk eksen var alkohol en positiv ting i mitt liv. Jeg drakk i veldig mye, men koste meg med det. Så kom eksen med sin alkoholisme inn i bildet og da ble forholdet mitt til alkohol ødelagt. Nå vil jeg gjerne ha det inn igjen. 

Jeg skal ha som nyttårsforsett å drikke mindre.

Har en jobb hvor det er mye sosialt, i tillegg til venner som støtt og stadig drar meg med på ting. Summen blir litt i overkant - ikke skadelige mengder men greit å holde litt igjen på det. Ikke minst også av hensyn til kaloriene.

Hvis man drikker 4 halvlitere fredag og lørdag, er det ca 2.000 kalorier. I løpet av et år tilsvarer det 104.000 kalorier, som utgjør nesten 20 kg flesk.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har god kontroll på mengde alkohol pr dag, så jeg har ingenting å tilføre til det andre sier om dette.

Likevel er det noe som får meg til å stoppe opp og fundere litt over hva du egentlig sier i innlegget ditt. "Å ha som målsetting" er en talemåte jeg bruker om det å ønske å trene så-og-så-mye, spise sunt, legge meg tidlig etc, mens det å ha som målsetting å drikke alkohol hver dag høres bare så rart ut? Det er noe med problemstillingen som skurrer, hvorfor har du som mål å drikke alkohol hver dag liksom? Hvorfor ikke heller etterstrebe å ha et såpass avslappet forhold til alkohol at du drikker litt alkohol de gangene du føler for det eller er i en setting der det føles naturlig? Og hvordan kan du vite i dag at du ønsker å drikke i morgen? Hadde jeg visst i dag at jeg hadde lyst til å drikke i morgen hadde jeg nemlig trukket i bremsen fordi jeg hadde følt at alkoholen hadde kontroll over meg.

For min egen del ville jeg mislikt å leve et liv der jeg inntok alkohol hver dag, og i de periodene jeg gjør det - på ferie feks - syns jeg som regel det merkes på kropp og i hode på et vis jeg ikke liker. Jeg tror likevel - basert på det du sier i denne tråden - at mitt totale årskonsum er langt høyere enn ditt, men til tross for det opplever jeg ikke at mitt alkoholkonsum utløser noen form for dårlig samvittighet. Handler dette kun om eksens forhold til alkohol, eller ligger det noe annet bak at du kobler alkohol og samvittighet sammen?

Må bare legge til at "et glass vin om dagen - slik de gjør ved Middelhavet - er sunt" er verdens mest seigpinte myte. Alkohol er gift for kroppen, og i den grad det er sunt så er det fordi det innebærer en form for kos (sosialt, er avslappende, gir en fin state of mind, tilfredsstiller smaksløker etc).

Men altså - alt i alt syns jeg det høres ut som du har fin kontroll over mengde altså :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (5 minutter siden):

Det høres ut som du har god kontroll på mengde alkohol pr dag, så jeg har ingenting å tilføre til det andre sier om dette.

Likevel er det noe som får meg til å stoppe opp og fundere litt over hva du egentlig sier i innlegget ditt. "Å ha som målsetting" er en talemåte jeg bruker om det å ønske å trene så-og-så-mye, spise sunt, legge meg tidlig etc, mens det å ha som målsetting å drikke alkohol hver dag høres bare så rart ut? Det er noe med problemstillingen som skurrer, hvorfor har du som mål å drikke alkohol hver dag liksom? Hvorfor ikke heller etterstrebe å ha et såpass avslappet forhold til alkohol at du drikker litt alkohol de gangene du føler for det eller er i en setting der det føles naturlig? Hvordan kan du vite i dag at du ønsker å drikke i morgen?  

For min egen del ville jeg mislikt å skulle ha et liv der jeg inntok alkohol hver dag, og i de periodene jeg gjør det - på ferie feks - syns jeg som regel det merkes på kropp og hode. Jeg tror likevel - basert på det du sier i denne tråden - at mitt totale årskonsum er langt høyere enn ditt, men til tross for det opplever jeg ikke at mitt alkoholkonsum utløser noen form for dårlig samvittighet. Handler dette kun om eksens forhold til alkohol, eller ligger det noe annet bak at du kobler alkohol og samvittighet sammen?

Må bare legge til at "et glass vin om dagen - slik de gjør ved Middelhavet - er sunt" er verdens mest seigpinte myte. Alkohol er gift for kroppen, og i den grad det er sunt så er det fordi det innebærer en form for kos (sosialt, er avslappende, gir en fin state of mind, tilfredsstiller smaksløker etc).

Men altså - alt i alt syns jeg det høres ut som du har fin kontroll over mengde altså :) 

Det var som jeg var inne på i en annen tråd her, ALLE stoffer er gift så lenge dosen er høy nok :) selv vann.

Helseeffekter av et moderat alkoholinntak kommer an på hvilken lege du spør. En kardiolog ville kunne anbefale det fordi alkohol øker det gode kolesterolet (HDL) og senker blodtrykket (i moderate doser). En annen legespesialitet ville kanskje ha et annet syn på saken. Jeg tror ikke nødvendigvis vi skal konkludere bastant her, men det jeg tror vi skal være enige om, er at et alkoholkonsum over anbefalingene ikke er å foretrekke. I tillegg til de psykologiske utfordringene med å være drita, som ustabilitet, nedstemthet dagen derpå, osv. Det er ikke bra.

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (20 minutter siden):

Det var som jeg var inne på i en annen tråd her, ALLE stoffer er gift så lenge dosen er høy nok :) 

Helseeffekter av et moderat alkoholinntak kommer an på hvilken lege du spør. En kardiolog ville kunne anbefale det fordi alkohol øker det gode kolesterolet (HDL) og senker blodtrykket (i moderate doser). En annen legespesialitet ville kanskje ha et annet syn på saken. Jeg tror ikke nødvendigvis vi skal konkludere bastant her, men det jeg tror vi skal være enige om, er at et alkoholkonsum over anbefalingene ikke er å foretrekke. I tillegg til de psykologiske utfordringene med å være drita, som ustabilitet, nedstemthet dagen derpå, osv. Det er ikke bra.

Litt synd at du tar tak i den ene setningen om myten, for det er egentlig på siden av poenget mitt. Poenget var det med målsetting om å drikke daglig og samvittighet knyttet til alkoholkonsum

Du reagerer imidlertid som de fleste nordmenn gjør, dvs med et slags "forsvar" når det stilles spørsmål rundt alkoholkonsum. Årsaken til at vi gjør dette - mener forskere - er at alkoholkonsum er en så innmari innarbeidet del av vår kultur, av det å leve, så alle tenker at "mitt forbruk av alkohol = ok" nesten automatisk, og (vi) vil ha seg (oss) frabedt at noen skal problematisere det. 

Første setning skjønner jeg ikke helt hva du vil med i denne sammenhengen. For meg blir det bare et forstyrrende sidespor å skulle snakke om at også gulerøtter vil være giftig for kroppen i store mengder når man snakker om det stoffet som kanskje tar mest liv og skaper mest uhygge om man overforbruker bare litt eller tåler effekten dårlig. Les dessuten ny forskning om sammenhengen mellom alkohol og kreft, resultatene er ikke akkurat oppløftende. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (8 minutter siden):

Litt synd at du tar tak i den ene setningen om myten, for det er egentlig på siden av poenget mitt. Poenget var det med målsetting om å drikke daglig og samvittighet knyttet til alkoholkonsum

Du reagerer imidlertid som de fleste nordmenn gjør, dvs med et slags "forsvar" når det stilles spørsmål rundt alkoholkonsum. Årsaken til at vi gjør dette - mener forskere - er at alkoholkonsum er en så innmari innarbeidet del av vår kultur, av det å leve, så alle tenker at "mitt forbruk av alkohol = ok" nesten automatisk, og (vi) vil ha seg (oss) frabedt at noen skal problematisere det. 

Første setning skjønner jeg ikke helt hva du vil med i denne sammenhengen. For meg blir det bare et forstyrrende sidespor å skulle snakke om at også gulerøtter vil være giftig for kroppen i store mengder når man snakker om det stoffet som kanskje tar mest liv og skaper mest uhygge om man overforbruker bare litt eller tåler effekten dårlig. Les dessuten ny forskning om sammenhengen mellom alkohol og kreft, resultatene er ikke akkurat oppløftende. 

Tja, jeg synes vel ikke denne målsetningen er så gal selv om jeg ikke har den selv. Det handler om at Fru2020 har levd sammen med en alkoholiker og opplevd mye vondt. Å «normalisere» sitt forhold til alkohol ser jeg på som at traumene slipper og at det sånn sett er sunt.

Det jeg mente var at jeg synes det er galt å konkludere ubetinget med at alkohol er gift. Mange stoffer vi trenger (f.eks kalium) er ekstremt toksiske i for høye doser. Kalium brukes til å henrette fanger i USA. Men det er et livsviktig stoff. Alkohol er selvsagt ikke det, men positive/negative helseeffekter av et moderat alkoholinntak er en omfattende diskusjon. Jeg synes du konkluderer for hastig selv om innlegget ditt ellers var reflektert og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (14 minutter siden):

Det var som jeg var inne på i en annen tråd her, ALLE stoffer er gift så lenge dosen er høy nok :) selv vann.

Helseeffekter av et moderat alkoholinntak kommer an på hvilken lege du spør. En kardiolog ville kunne anbefale det fordi alkohol øker det gode kolesterolet (HDL) og senker blodtrykket (i moderate doser). En annen legespesialitet ville kanskje ha et annet syn på saken. Jeg tror ikke nødvendigvis vi skal konkludere bastant her, men det jeg tror vi skal være enige om, er at et alkoholkonsum over anbefalingene ikke er å foretrekke. I tillegg til de psykologiske utfordringene med å være drita, som ustabilitet, nedstemthet dagen derpå, osv. Det er ikke bra.

 

Enig i at det er uavklart hvordan små mengder alkohol påvirker helse. Men for en del år siden ble det hevdet med stor kraft at et glass vin om dagen var sunt (og dermed anbefalelsesverdig), og akkurat dette er det reist betydelig tvil om stemmer. 

Her er en studie som sier noe om alkohols påvirkning av hjernen: Et glass vin om dagen kan endre hjernen din (forskning.no)

Slik jeg ser det, så ville jeg vært uhyre forsiktig med alkonol om jeg hadde en psykisk lidelse som innebar manglende emosjonell stabilitet og i tillegg brukte flere psykofarmaka. Jeg tenker at man hjelper hjernen sin ved å ikke belaste den med alkohol i tillegg til alt annet. 

Når dette er sagt, så har jeg ingen mening om trådstarters planlagte konsum for desember.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Kayia skrev (46 minutter siden):

Det høres ut som du har god kontroll på mengde alkohol pr dag, så jeg har ingenting å tilføre til det andre sier om dette.

Likevel er det noe som får meg til å stoppe opp og fundere litt over hva du egentlig sier i innlegget ditt. "Å ha som målsetting" er en talemåte jeg bruker om det å ønske å trene så-og-så-mye, spise sunt, legge meg tidlig etc, mens det å ha som målsetting å drikke alkohol hver dag høres bare så rart ut? Det er noe med problemstillingen som skurrer, hvorfor har du som mål å drikke alkohol hver dag liksom? Hvorfor ikke heller etterstrebe å ha et såpass avslappet forhold til alkohol at du drikker litt alkohol de gangene du føler for det eller er i en setting der det føles naturlig? Og hvordan kan du vite i dag at du ønsker å drikke i morgen? Hadde jeg visst i dag at jeg hadde lyst til å drikke i morgen hadde jeg nemlig trukket i bremsen fordi jeg hadde følt at alkoholen hadde kontroll over meg.

For min egen del ville jeg mislikt å leve et liv der jeg inntok alkohol hver dag, og i de periodene jeg gjør det - på ferie feks - syns jeg som regel det merkes på kropp og i hode på et vis jeg ikke liker. Jeg tror likevel - basert på det du sier i denne tråden - at mitt totale årskonsum er langt høyere enn ditt, men til tross for det opplever jeg ikke at mitt alkoholkonsum utløser noen form for dårlig samvittighet. Handler dette kun om eksens forhold til alkohol, eller ligger det noe annet bak at du kobler alkohol og samvittighet sammen?

Må bare legge til at "et glass vin om dagen - slik de gjør ved Middelhavet - er sunt" er verdens mest seigpinte myte. Alkohol er gift for kroppen, og i den grad det er sunt så er det fordi det innebærer en form for kos (sosialt, er avslappende, gir en fin state of mind, tilfredsstiller smaksløker etc).

Men altså - alt i alt syns jeg det høres ut som du har fin kontroll over mengde altså :) 

Endret av Sophia-Na
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (24 minutter siden):

Tja, jeg synes vel ikke denne målsetningen er så gal selv om jeg ikke har den selv. Det handler om at Fru2020 har levd sammen med en alkoholiker og opplevd mye vondt. Å «normalisere» sitt forhold til alkohol ser jeg på som at traumene slipper og at det sånn sett er sunt.

Akkurat slik er det jeg tenker om det. Hvis jeg seirer over mitt anspente forhold til alkohol betyr det at traumene har fått mindre plass. Jeg hater at eksmannen har ødelagt noe som kan gi stor glede.

Kayia skrev (59 minutter siden):

Det høres ut som du har god kontroll på mengde alkohol pr dag, så jeg har ingenting å tilføre til det andre sier om dette.

Likevel er det noe som får meg til å stoppe opp og fundere litt over hva du egentlig sier i innlegget ditt. "Å ha som målsetting" er en talemåte jeg bruker om det å ønske å trene så-og-så-mye, spise sunt, legge meg tidlig etc, mens det å ha som målsetting å drikke alkohol hver dag høres bare så rart ut? Det er noe med problemstillingen som skurrer, hvorfor har du som mål å drikke alkohol hver dag liksom? Hvorfor ikke heller etterstrebe å ha et såpass avslappet forhold til alkohol at du drikker litt alkohol de gangene du føler for det eller er i en setting der det føles naturlig? Og hvordan kan du vite i dag at du ønsker å drikke i morgen? Hadde jeg visst i dag at jeg hadde lyst til å drikke i morgen hadde jeg nemlig trukket i bremsen fordi jeg hadde følt at alkoholen hadde kontroll over meg.

For min egen del ville jeg mislikt å leve et liv der jeg inntok alkohol hver dag, og i de periodene jeg gjør det - på ferie feks - syns jeg som regel det merkes på kropp og i hode på et vis jeg ikke liker. Jeg tror likevel - basert på det du sier i denne tråden - at mitt totale årskonsum er langt høyere enn ditt, men til tross for det opplever jeg ikke at mitt alkoholkonsum utløser noen form for dårlig samvittighet. Handler dette kun om eksens forhold til alkohol, eller ligger det noe annet bak at du kobler alkohol og samvittighet sammen?

Må bare legge til at "et glass vin om dagen - slik de gjør ved Middelhavet - er sunt" er verdens mest seigpinte myte. Alkohol er gift for kroppen, og i den grad det er sunt så er det fordi det innebærer en form for kos (sosialt, er avslappende, gir en fin state of mind, tilfredsstiller smaksløker etc).

Men altså - alt i alt syns jeg det høres ut som du har fin kontroll over mengde altså :) 

Jeg forklarte meg nok litt dårlig. Jeg har ikke som mål å drikke et glass vin til dagen hele året. Det ville for meg vært umulig tror jeg.

Å drikke hver dag var noe jeg la til juleaktiviter. Da tenker jeg på aktiviteter jeg gjør alene, som å lage julegaver. Jeg drikker ikke i selve julehøytiden, så blir det nok ikke hver dag når sønnen er her. Så det blir nok ikke så ofte som jeg tenker nå heller.

Mitt mål med å drikke mer er kanskje å øke det til en eller to kvelder i måneden. Jeg kjøper de minste flaskene på polet så det blir bare et glass.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...