Gå til innhold

Air fryer - noen med erfaring?


Kayia

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, er det noen som har erfaring med air fryer? Blir maten god? Gir den vesentlig annerledes resultat enn om man "fryer" uten fett i ovnen? Er dette en nyttig eller nok en unyttig dings man egentlig ikke trenger (ala eggkoker)? 

#julegavemodus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (10 minutter siden):

Som overskriften sier, er det noen som har erfaring med air fryer? Blir maten god? Gir den vesentlig annerledes resultat enn om man "fryer" uten fett i ovnen? Er dette en nyttig eller nok en unyttig dings man egentlig ikke trenger (ala eggkoker)? 

#julegavemodus

Jeg har lurt på det samme, men frykter at det bare blir nok et skapfyll... Som juicepressene for vår del. Eggekokeren går nå titt og ofte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (26 minutter siden):

Jeg har lurt på det samme, men frykter at det bare blir nok et skapfyll... Som juicepressene for vår del. Eggekokeren går nå titt og ofte. :) 

Vi får håpe noen med erfaring svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har airfryer og bruker den relativt ofte. Vi har foreløbig vært lite oppfinnsomme og brukt den hovedsaklig til pommes frites, men den kan fint brukes til ting som laks, kylling og grønnsaker.

Maten blir sunnere fordi man trenger mindre olje enn man ville trengt til vanlig fritering. Ingenting å si på kvaliteten og smaken, blir like bra. Nå har jeg bare pommes frites å sammenligne med, men den blir nesten bedre enn fritert fordi den blir like sprø men mindre fettete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk til jul et år, uten at vi hadde ønska oss det. Den har blitt brukt 4-5 ganger på de åra (husker ikke om det er 2 eller 4 år siden?). Stort sett står den i boden og tar opp plass.

Min erfaring er at jeg egentlig synes både pommes frites og panert kylling (som vel er det jeg har testet) blir vel så godt og sprøtt i oven 🤷‍♀️ Som en bitteliten varmluftsovn? Upraktisk liten.. (vi er 5 stk) Men noe det vel med dem, i og med at så mange er begeistret?

Ting blir jo ikke fritert, det blir jo stekt i varmluft? 🤔 bare at den lufta kommer litt mer fra alle kanter kanskje? Men jeg snur jo litt rundt på ting i ovnen, og da blir det likt for min del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det hørtes skikkelig utakknemlig ut å poengtere at vi ikke hadde ønsket oss det 🙈😂 men det var fordi det da ble et prosjekt å ærlig teste ut noe jeg i utgangspunktet ikke hadde lyst på, og kanskje jeg var/er litt forutinntatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten skrev (1 time siden):

Vi fikk til jul et år, uten at vi hadde ønska oss det. Den har blitt brukt 4-5 ganger på de åra (husker ikke om det er 2 eller 4 år siden?). Stort sett står den i boden og tar opp plass.

Min erfaring er at jeg egentlig synes både pommes frites og panert kylling (som vel er det jeg har testet) blir vel så godt og sprøtt i oven 🤷‍♀️ Som en bitteliten varmluftsovn? Upraktisk liten.. (vi er 5 stk) Men noe det vel med dem, i og med at så mange er begeistret?

Ting blir jo ikke fritert, det blir jo stekt i varmluft? 🤔 bare at den lufta kommer litt mer fra alle kanter kanskje? Men jeg snur jo litt rundt på ting i ovnen, og da blir det likt for min del.

 

Det er som en liten varmluftsovn ja.

Jeg har både airfryer (cosori premium ) og en Tefal oleoclean deep fryer til skikkelig friterting og resultatene kan overhode ikke sammenlignes. Airfryer blir som en liten varmluftsovn, bare at det gjerne går fortere å varme opp enn i vanlig stekeovn. Hvis man kjøper en airfryer og forventer samme resultat som vanlig dypfritering i olje så vil man bli skuffet.

Men jeg elsker airfryeren vår og vi bruker den mange ganger i uka, særlig til lunsj hvor vi spiser til forskjellige tider og ikke orker å varme opp komfyren. Alt fra ostesmørbrød til grønnsaker og proteiner hiver jeg gjerne oppi den når jeg kun lager mat til meg selv. 

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ekstra skrev (1 time siden):

Har ikke airfryer, og vet ikke helt hva det er, men anbefaler dampovn varmt! #saklig

😂 Har slått airfryer fra meg, men det blir nok ikke skifte av ovn heller, den er for ny til det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (15 minutter siden):

 

😂 Har slått airfryer fra meg, men det blir nok ikke skifte av ovn heller, den er for ny til det :P 

Dampovn kommer gjerne i tillegg til, og ikke i stedet for, vanlig varmluftsovn. Genialt - også når du unntaksvis trenger to stekeovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Dampovn kommer gjerne i tillegg til, og ikke i stedet for, vanlig varmluftsovn. Genialt - også når du unntaksvis trenger to stekeovner.

Da må jeg fjerne skap-plass, og så i beita er jeg ikke. :P Har sous vide- maskin og vakuumerer det jeg vil tilberede på annet vis enn i ovnen, og det duger i massevis.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...