Gå til innhold

Grenser for hva som er rare tanker.


Kashmir

Anbefalte innlegg

Jeg blir ganske overrasket over hvor mange som reagerer på blant annet redsel for at naboen vil en vondt. Ref tråden om redsel for at naboen skal ganne vedkommende. 

Ja, det er ganske paranoide tanker, men jeg skjønner faktisk tankene, og jeg kan iblant bli skeptisk selv til ene naboen. Jeg leser mye mennesker i forskjellige situasjoner, og har lest en del om gjerningsmamnsprofiler osv. Det er veldig interessant, akkurat som psykologi forøvrig. Tankene på at hvem som helst kan snappe, uten synlig forvarsel, gjør jo at man kan bli småparanoid nå og da. Nok om skepsis til andre, for det er jo tusenvis av annet rart folk har for seg. Jeg har venninner som helt seriøst ikke går under stiger, på kumlokk osv. Jeg har venner som har tenkt ut de forferdeligste hevntanker når typen har slått opp eller vært utro! Det er virkelig helt ekstremt. Noen har i fantasien planlagt kriminelle handlinger, og jeg har også snakket med en som drømte om å stalke noen! Det er veldig mange rare tanker der ute, men skal ikke nevne de aller verste. Så kan en jo diskutere når det blir sykt.

Det er jo når tankene forfølger en. Hvis man blir hemmet av dem. Hvis jeg personlig da, lot være å gå ut på grunn av naboen. At jeg ble redd når jeg så vedkommende, eller trakk for gardiner i tilfelle jeg trodde at akkurat den naboen ville glo inn. Slikt er litt sykt, eller mye sykt, for da slipper ikke tankene og de går ut over livskvaliteten.

Jeg vil bare frem til at det skal litt til før man kan kalle tanker syke. Nå er jeg jo allerede skeptisk til at alt må kontrolleres og settes i bås, for mennesker blir veldig ufrie på den måten. Jeg syns grensen for å kalle ting "unormalt", "sykt" og "rart" må være mye større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Kashmir skrev (21 timer siden):

Jeg blir ganske overrasket over hvor mange som reagerer på blant annet redsel for at naboen vil en vondt. Ref tråden om redsel for at naboen skal ganne vedkommende. 

Ja, det er ganske paranoide tanker, men jeg skjønner faktisk tankene, og jeg kan iblant bli skeptisk selv til ene naboen. Jeg leser mye mennesker i forskjellige situasjoner, og har lest en del om gjerningsmamnsprofiler osv. Det er veldig interessant, akkurat som psykologi forøvrig. Tankene på at hvem som helst kan snappe, uten synlig forvarsel, gjør jo at man kan bli småparanoid nå og da. Nok om skepsis til andre, for det er jo tusenvis av annet rart folk har for seg. Jeg har venninner som helt seriøst ikke går under stiger, på kumlokk osv. Jeg har venner som har tenkt ut de forferdeligste hevntanker når typen har slått opp eller vært utro! Det er virkelig helt ekstremt. Noen har i fantasien planlagt kriminelle handlinger, og jeg har også snakket med en som drømte om å stalke noen! Det er veldig mange rare tanker der ute, men skal ikke nevne de aller verste. Så kan en jo diskutere når det blir sykt.

Det er jo når tankene forfølger en. Hvis man blir hemmet av dem. Hvis jeg personlig da, lot være å gå ut på grunn av naboen. At jeg ble redd når jeg så vedkommende, eller trakk for gardiner i tilfelle jeg trodde at akkurat den naboen ville glo inn. Slikt er litt sykt, eller mye sykt, for da slipper ikke tankene og de går ut over livskvaliteten.

Jeg vil bare frem til at det skal litt til før man kan kalle tanker syke. Nå er jeg jo allerede skeptisk til at alt må kontrolleres og settes i bås, for mennesker blir veldig ufrie på den måten. Jeg syns grensen for å kalle ting "unormalt", "sykt" og "rart" må være mye større. 

Mulig du får flere svar om du legger innlegget på psykiatri. Jeg tror ikke du vil finne mange her som kjenner seg igjen i det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Mulig du får flere svar om du legger innlegget på psykiatri. Jeg tror ikke du vil finne mange her som kjenner seg igjen i det du skriver. 

Det er ikke så nøye. Jeg bare delte noen tanker og ingen bør føle seg forpliktet til å svare. Er forøvrig godt vant med at folk kjenner seg lite igjen i mine tanker 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig. Dvs at, som eksempel, tanker om at naboen ganner deg, sannsynligvis er tanker som kommer av paranoia. Men som du sier hvis det ikke fører til funksjonssvikt i hverdagen så kan man legge det til tanker som er til å leve med. Det kommer jo an på hvor mye man selv føler det er til plage.

Når jeg blir veldig depressiv og føler at universet vil at jeg skal straffes, og dermed føler meg helt tvunget til å gjøre selvstraffende handlinger så er det jo problematisk. Det er et symptom jeg får når jeg er langt nede og det er jo noe sykelig ved det. Nå derimot har jeg ikke en eneste selvstraffende tanke eller adferd. Tror ikke det er av psykotisk art da, men en sterk overbevisning er det, og manglende tro på at jeg ikke må gjøre som tankene sier som jo kan føre til mye dumt.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 27.11.2022 den 11.33):

Jeg blir ganske overrasket over hvor mange som reagerer på blant annet redsel for at naboen vil en vondt. Ref tråden om redsel for at naboen skal ganne vedkommende. 

Jo, ganning er jo mer vanlig blant det samiske folket, og vi kan jo tenke at det er merkelig å ha offersteiner, og tenke at om en knuser denne steinen under et veiarbeid, vil det gå personen og prosjektet ille. Jeg tenker i utgangspunktet at vi skal respektere andres religioner og trosretning, all den tid ikke barn og voksne lider under det. Da blir det mer problematisk. Og hvor går den grensen? Å velge å ikke gå under en stige og ikke gå på komlokk, kan jeg ikke se at hindrer daglig funksjon. Men ganning kan gå til personforfølgelse i ytterste konsekvens - jeg har ikke lest tråden du refererer til.

Om en ser kritisk på kristendom, har den også en del merkelige ritualer rundt seg, som en i utgangspunktet, sett isolert utenfra uten å se bakgrunnen, ser nokså merkelig ut, men der vet vi som kjenner til religionen hvorfor det skjer... Som å hive vann over hodet til en baby, gi et lite brød og noe drikke... Og det samme kunne en sagt om andre trosretninger, som å gå fra dør til dør, nekte å ha blodoverføring ved sykdom, dåp ved hel kroppsneddykkelse (beklager feil ord) som tenåring/voksen etc. - det er en logikk i alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...