Gå til innhold

Forkjølelse. Bra eller bare dårlig?


cathlin

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som har hatt usedvanlig mange forkjølelser i det siste? Kan nesten ikke være under samme tak med folk et par timer uten å snappe opp ett eller annet. Har kroppen blitt vant med isolasjon eller hvor lang tid tar det for immunforsvaret å bygge seg opp igjen? 

Mangler jeg noe vitaminer? 

Jeg har i utgangspunktet tenkt at det er bra å være syk noen ganger, og vil gjerne beholde troen på det. Eller er jeg i ferd med å renne ned i sluket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt umulig for oss å si. Vi vet ingenting om din sykehistorikk, hvor lenge du har vært isolert, hvor ofte du har pleid å være forkjølet tidligere osv. Vi kan i hvert fall ikke vite noe om hva du evt mangler av vitaminer.

Hvis du er bekymret så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med fastlegen. Der kan de også finne mer konkret ut av hva du evt mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et råd ved gjentatte infeksjoner (som f.eks. forkjølelse) er å bytte tannbørste, hvis det er en stund siden forrige gang. Man kan angivelig "smitte seg selv" gjennom den. Uansett er det et rimelig løsningsforsøk uten bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C og D-viaminer er jo et must, men Vhanja har jo et stort poeng her. Du renner nok ikke ned i noe sluk da 🙂 noen får det samme igjen og igjen. En venninne får stadig blærekatarr, ei annen som deg, forkjølet ti ganger i året. Jeg får ofte trøkk i hodet. Det er på grunn av at jeg girer meg ofte opp og er kind of oversensitiv. Mange grunner og det er så individuelt mtp det Vhanja skriver. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (16 timer siden):

Er det bare meg som har hatt usedvanlig mange forkjølelser i det siste? Kan nesten ikke være under samme tak med folk et par timer uten å snappe opp ett eller annet. Har kroppen blitt vant med isolasjon eller hvor lang tid tar det for immunforsvaret å bygge seg opp igjen? 

Mangler jeg noe vitaminer? 

Jeg har i utgangspunktet tenkt at det er bra å være syk noen ganger, og vil gjerne beholde troen på det. Eller er jeg i ferd med å renne ned i sluket. 

Samme her 😑 Jeg kronisk syk, men jeg er sjeldent forkjøla og slikt rusk, men i høst så har jeg tydeligvis fått alt jeg ikke har fått andre år. 

Jeg aner ikke hvorfor jeg får alt mulig nå, vært slik i hele høst. Vi har ikke små barn, er noen ganger med andre sine, men ikke så ofte som jeg har vært syk.

 

Jeg hiver innpå c-vitaminer, om det hjelper vet jeg ikke. D-vitamin også, men jeg sliter med å holde nivået mitt stabilt der.

 

Tipset til laban er lurt, jeg bytter tannkost ganske ofte. Jeg har lest en gang at vi kan smitte oss selv. Så jeg gjør det på automatikk nå.

 

Jeg vurderer faktisk en legetime, for jeg har så mye ørevondt også, har vondt, blir bedre, så vondt igjen. Kanskje det er noko som er gull for kanaler og sånt?

Får tro verken du eller jeg havner i sluket! Kanskje vi bør legge oppi sånn hårsamler i sluket? Selges veldig billig på eBay, så er en mulighet for å redde noe med en slik. 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (11 minutter siden):

Samme her 😑 Jeg kronisk syk, men jeg er sjeldent forkjøla og slikt rusk, men i høst så har jeg tydeligvis fått alt jeg ikke har fått andre år. 

Jeg aner ikke hvorfor jeg får alt mulig nå, vært slik i hele høst. Vi har ikke små barn, er noen ganger med andre sine, men ikke så ofte som jeg har vært syk.

 

Jeg hiver innpå c-vitaminer, om det hjelper vet jeg ikke. D-vitamin også, men jeg sliter med å holde nivået mitt stabilt der.

 

Tipset til laban er lurt, jeg bytter tannkost ganske ofte. Jeg har lest en gang at vi kan smitte oss selv. Så jeg gjør det på automatikk nå.

 

Jeg vurderer faktisk en legetime, for jeg har så mye ørevondt også, har vondt, blir bedre, så vondt igjen. Kanskje det er noko som er gull for kanaler og sånt?

Får tro verken du eller jeg havner i sluket! Kanskje vi bør legge oppi sånn hårsamler i sluket? Selges veldig billig på eBay, så er en mulighet for å redde noe med en slik. 🫣

Føler meg som en liten slimfabrikk. Bestilte meg en legetime for en sjekk, har frikort så  hvis det er noe som kan gjøres vil jeg ta det på denne siden av nyttår. Jeg tar ikke vitaminer, bare drikker mye væske for å holde produksjonen i gang...

Har du vondt i bihulene eller bare ører? Jeg har heldigvis ikke vondt bortsett fra vond hals første døgn men det gikk over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cathlin skrev (8 minutter siden):

Føler meg som en liten slimfabrikk. Bestilte meg en legetime for en sjekk, har frikort så  hvis det er noe som kan gjøres vil jeg ta det på denne siden av nyttår. Jeg tar ikke vitaminer, bare drikker mye væske for å holde produksjonen i gang...

Har du vondt i bihulene eller bare ører? Jeg har heldigvis ikke vondt bortsett fra vond hals første døgn men det gikk over. 

Jeg drikker også mye, men det gjør jeg alltid pga stomiene mine.

 

Har hatt litt vondt i bihulene, men mest ørene. Så har konstant slim i varierende mengde, burde sikkert fått noe for det. Det finnes sikkert remedier som kan hjelpe.

Har vondt i bryst og hals, så ikke, så vondt og sårt igjen. 
Noen ganger er kroppen helt kaputt med leddsmerter, generelt vondt og slapp, så bedre, så påan igjen.

Vi burde nok tatt en legesjekk begge to. For dette sliter jo ut både kropp og hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...