Gå til innhold

Spørsmål ang. spørsmål om medisinanbefalinger


Vhanja

Anbefalte innlegg

Det er èn ting jeg har stusset litt på her på forumet som jeg gjerne kunne tenke meg tilbakemeldinger på. Dette er ikke ment som kritikk, men som et åpent spørsmål fordi det innebærer en praksisk jeg ikke er vant med.

Jeg ser det er mange som spør etter anbefalinger om konkrete medisiner, enten de sliter med søvn, uro, ekstraslag på hjertet, angst, eller andre psykiske lidelser.

Dette er for meg en uvant praksis, fordi jeg tenker at det kun er ens egen lege/psykiater/spesialist som kan vite konkret hvilken medisin de mener kan hjelpe deg. Man kan liste opp ulike medisiner som skal hjelpe mot et bestemt problem, men de må jo ofte ses i sammenheng med pasientes historikk, andre medisiner, andre evt fysiske eller mentale lidelser osv. 

F.eks så går jeg på blodfortynnende, men det er enkelte typer blodfortynnende jeg - pga min sykehistorie - ikke kan ha. Da hadde det ikke hjulpet om noen ga meg navn på ulike blodfortynnende midler for jeg kan ikke ta dem. 

Hvis f.eks jeg hadde følt at en av mine medisiner ikke fungerte slik den burde, så hadde min første innskytelse vært å ta kontakt med fastlegen - evt kardiolog hvis det var snakk om hjertemedisiner - og fått deres ekspertisesvar. Jeg hadde ikke kommet på å spørre på et forum. Kanskje fordi jeg har erfaring med at legene og spesialistene jeg har vært borti har såpass kompetanse at de vet hvilke medisiner de vil anbefale - og hvilke alternativer de vil (eller ikke vil) anbefale hvis førstevalget ikke fungerer. Hvis det er et alternativ de ikke har nevnt, så er det sannsynligvis en grunn for det.

Er det noen som kan oppklare dette for meg? Hva er grunnen til at det virker å være forholdsvis vanlig at man spør her på forumet om hvilke medisiner man vil anbefale, i stedet for å spørre ens lege/spesialist? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er forslag man kan drøfte med egen lege.

Kun leger skriver ut medisiner - det er ingen fare å foreslå medisiner, da egen lege uansett må skrive dem ut. Råd om å endre doseringer er selvsagt noe annet. Det gjør vi ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg stusser fordi jeg hadde stolt på at legen hadde oversikt over de forslagene selv, uten å trenge dem fra meg. Min første innskytelse hvis jeg følte jeg trengte ny/annerledes medisin hadde vært å spørre legen - som første instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg stusser fordi jeg hadde stolt på at legen hadde oversikt over de forslagene selv, uten å trenge dem fra meg. Min første innskytelse hvis jeg følte jeg trengte ny/annerledes medisin hadde vært å spørre legen - som første instans.

Min erfaring er at legen min bare er glad når jeg kommer med forslag. Han kan f.eks si; god ide, det hadde jeg ikke tenkt på, det prøver vi. 

Hadde jeg foreslått noe helt idiotisk ville han selvsagt satt ned foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fora der en kan stille slike spørsmål hadde ikke eksistert om det hadde vært enkelt å få en fastlege eller en spesialist i tale på telefonen. Dessverre er mange psykiatere utilgjengelige på telefon selv for fastleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 timer siden):

Fordi det er forslag man kan drøfte med egen lege.

Kun leger skriver ut medisiner - det er ingen fare å foreslå medisiner, da egen lege uansett må skrive dem ut. Råd om å endre doseringer er selvsagt noe annet. Det gjør vi ikke her.

I tillegg til det du skriver tenker jeg at fastleger har det så travelt og har så mange pasienter idag, at om vi kommer med behandlingsforslag så kan vi faktisk spare legen for lltt tid også. Eller er jeg litt på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (5 timer siden):

Jeg tror jeg stusser fordi jeg hadde stolt på at legen hadde oversikt over de forslagene selv, uten å trenge dem fra meg. Min første innskytelse hvis jeg følte jeg trengte ny/annerledes medisin hadde vært å spørre legen - som første instans.

Jeg skal si deg en ting, og det er at min fastlege har liten peiling på AD og virkninger og bivirkninger, egentlig er det sjokkerende. Kunne skrevet mer, men det vil bli veldig avslørende. Jeg har fått mer hjelp her  mtp bivirkninger og reduksjon av AD enn jeg kunne fått hos fastlegen min. Og det er ikke alle som har enkel tilgang til spesialister, iallfall innen psykiatri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (41 minutter siden):

I tillegg til det du skriver tenker jeg at fastleger har det så travelt og har så mange pasienter idag, at om vi kommer med behandlingsforslag så kan vi faktisk spare legen for lltt tid også. Eller er jeg litt på bærtur nå?

Ja det kan vi - både tid og ideer. Jeg vet som sagt at i alle fall min fastlege er glad for at jeg kommer til timen forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (8 timer siden):

Jeg skal si deg en ting, og det er at min fastlege har liten peiling på AD og virkninger og bivirkninger, egentlig er det sjokkerende. Kunne skrevet mer, men det vil bli veldig avslørende. Jeg har fått mer hjelp her  mtp bivirkninger og reduksjon av AD enn jeg kunne fått hos fastlegen min. Og det er ikke alle som har enkel tilgang til spesialister, iallfall innen psykiatri. 

Jeg forventer ikke at en fastlege har spesialkompetanse om AD. På samme måte som min fastlege ikke har spesialkompetanse ang de hjertemedisiner jeg tar. Men har jeg spørsmål ang min hjertemedisin, så spør jeg en kardiolog, ikke på et forum. Men forstår utfra svarene at en psykolog kan være vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg forventer ikke at en fastlege har spesialkompetanse om AD. På samme måte som min fastlege ikke har spesialkompetanse ang de hjertemedisiner jeg tar. Men har jeg spørsmål ang min hjertemedisin, så spør jeg en kardiolog, ikke på et forum. Men forstår utfra svarene at en psykolog kan være vanskelig å få tak i.

Tidligere var det mange kompetente legespesialister som svarte på doktoronline. I tillegg til vår psykiater, så var det også kardiolog, urolog, sexolog, barnelege, spesialist i allergi, allmennmedisin mm. - og alle spesialistene var svært anerkjente fagpersoner. Dermed ble det også naturlig for mange å stille spørsmål til legene her inne, - og tjenesten ble et svært godt supplement til det offentlige helsevesenet.  Her på psykiatriforumet har vi jo fortsatt en bruker med svært høy fagkompetanse,  noe som er verdifullt for mange. 

Jeg tror også at det for nåtidens pasienter ikke lenger er en selvfølge å tenke at den legen man har fått tildelt, nødvendigvis har full oversikt over den situasjonen man er i. Moderne pasienter liker i større grad selv å ha oversikt over relevant behandling.

På sitt beste anser jeg det som svært nyttig å kunne stille spørsmål til fagpersoner på et forum, - ulempen er selvfølgelig at man også risikerer å få feilaktig informasjon (ofte som følge av at man har presentert sitt problem uten å oppgi alle relevante opplysninger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (10 timer siden):

Jeg forventer ikke at en fastlege har spesialkompetanse om AD. På samme måte som min fastlege ikke har spesialkompetanse ang de hjertemedisiner jeg tar. Men har jeg spørsmål ang min hjertemedisin, så spør jeg en kardiolog, ikke på et forum. Men forstår utfra svarene at en psykolog kan være vanskelig å få tak i.

Så fint for deg at du kan få svar fra din spesialist når du trenger det. Men psykiatere er umulig å få tak i for meg. Så hvis jeg har spørsmål ang AD, så spør jeg gjerne på et forum. 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...