Gå til innhold

Julestemning - barndomsminner


Vhanja

Anbefalte innlegg

Hvordan er deres forhold til jul? Da tenker jeg på hva slags barndomsminner dere har med dere inn i voksen alder?

Det er mange ting jeg har issues med når det gjelder min mor, men hvis det er èn ting jeg virkelig kan takke henne for så er det min oppriktige kjærlighet til jul og andre høytidsdager.

Min mor hadde (og har enda) en oppriktig og barnlig glede over jul som har smittet over på meg. Hun hadde faste "regler" som f.eks at ingen pynting eller julemusikk skulle skje før 01. desember. Da jeg ble eldre kunne jeg begynne å mase på henne de siste dagene av november, men hun var urokkelig. 01. desember kom julestjernen opp i vinduet, aldri en dag for tidlig og aldri en dag for sent.

Vi hadde flere LPer og kassetter med julemusikk (ja, jeg er så gammel), men spesielt den ene var mye spilt. Den hadde de "barnslige" sangene som "Så går vi rundt om en enerbærbusk" og "Musevisa" på side A og de mer alvorlige, religiøse sangene på side B (som f.eks "Glade Jul" og "Deilig er den Himmel Blå"). Side A ble spilt fra 01. desember, side B nærmere jul.

Mor pyntet og laget julekaker. Ene gangen laget hun så mange pepperkaker at vi hadde til langt ut i februar selv på en famile på fem med masse besøk.

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er selv en person som er utrolig nostalgisk. Mye mer enn mine søsken. Det gjør at når jeg hører de klisjèfylte og teite julesangene som jeg vokste opp med så får jeg fortsatt, som voksen, tårer i øynene. Jeg gleder meg til alt som har å gjøre med jul. All julepynt, alle julesanger, all julebakst og alle gaver minner meg om mine barndomsjul, som min mor var med på å gjøre magiske. Det er noe jeg alltid vil være takknemlig til henne for.

God førjulstid!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fantastisk minner om julaften og dagene mellom jul og nyttår.  Men kan ikke huske noen juleforberedelser.  Mora mi bakte aldri en kake, men det tror jeg rett og slett hun ikke hadde tid til merd full jobb og hus og hjem.  Dette er så mange år siden at gifte kvinner satte sin ære i å holde huset like rent og ordentlig som hjemmeværende husmødre 😉.

Jeg tror at for meg forsvant julestemningen da foreldrene mine døde.  Og har aldri klart å finne den igjen.  Og ser at ungene mine heller ikke klarer å finne den etter at alle i forrige generasjon forsvant. I min generasjon er det bare meg igjen da jeg ikke har søsken eller søskenbarn.  Jeg har søskenbarn som bor i en annen del av landet og vi har aldri feiret noen høytider sammen.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se at det er et problem. Min far døde da jeg var 17, men det var min mor som holdt alt slikt i gang. Hadde de begge dødd i ung alder så hadde det nok vært annerledes for oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var ingen stor kokk eller baker, men allikevel husker jeg med varme og stor glede at vi bakte berlinerkranser og sjakkruter (som jeg på ingen måte skjønner vitsen med, de er jo ikke gode! 😂 ) og jeg husker veldig godt at vi kjøpte ferdig marsipan, knadde med ulike konditorfarger og lagde små kuler som vi pakket inn, en og en, i cellofan i ulike farger. Vi fikk en kule av og til, de skulle jo holde hele julen og det var like spennende hver gang å åpne cellofanen og se hvilken farge det var på kulen inni. ❤️ 

Jeg var så ufattelig heldig at jeg alltid feiret jul hos min skjønne mormor som bodde i et hvitt, lite hus ute på landet og med årene pleide den ene søsteren min og jeg å pynte treet da vi kom utover til henne til jul. Julaften var vi ofte i kirken og da måtte vi ta bussen, men ingen klaget på det, sånn var det bare. Julaften var jo ufattelig lang selvfølgelig og mine forslag om å ta oppvasken etter pakkeåpningen gikk aldri gjennom av en eller annen merkelig grunn. ;) Husker også godt første juledags morgen da jeg var den andre som sto opp, mormor satt ved kjøkkenbordet med kaffekoppen og på stua sto kun lysene på juletreet og julestjerna i vinduet på mens resten av stua lå i mørke. Og der lå alle gavene fra kvelden før klare til å utforskes og lekes med. ❤️

Det året jeg var 7 år var det en stor pakke til meg fra mamma og jeg snoket på den flere ganger før jul og stakk fingrene under papiret og kjente at det var noe med pels! Jeg var overbevist om at det var en bamse og samtidig var jeg sikker på at det lå tykt utenpå meg at jeg hadde snoket i pakkene og jeg angret som bare det. På julaften kunne jeg pakke ut en apekatt og den har fulgt meg siden, høyt elsket og lekt fordervet og denne julen fyller mi elskede Julius 47 år og er en godt voksen herremann. ❤️ Når han blir 50 tror jeg sannelig han må få bli med julaften igjen!

Ungene mine er også veldig glade i julen, jentungen noe mer enn guttungen - hun er like glad i julen som meg, minst! Vi har juleverksted en helg før jul hvert år fremdeles. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 minutter siden):

Min mor var ingen stor kokk eller baker, men allikevel husker jeg med varme og stor glede at vi bakte berlinerkranser og sjakkruter (som jeg på ingen måte skjønner vitsen med, de er jo ikke gode! 😂 ) og jeg husker veldig godt at vi kjøpte ferdig marsipan, knadde med ulike konditorfarger og lagde små kuler som vi pakket inn, en og en, i cellofan i ulike farger. Vi fikk en kule av og til, de skulle jo holde hele julen og det var like spennende hver gang å åpne cellofanen og se hvilken farge det var på kulen inni. ❤️ 

Jeg var så ufattelig heldig at jeg alltid feiret jul hos min skjønne mormor som bodde i et hvitt, lite hus ute på landet og med årene pleide den ene søsteren min og jeg å pynte treet da vi kom utover til henne til jul. Julaften var vi ofte i kirken og da måtte vi ta bussen, men ingen klaget på det, sånn var det bare. Julaften var jo ufattelig lang selvfølgelig og mine forslag om å ta oppvasken etter pakkeåpningen gikk aldri gjennom av en eller annen merkelig grunn. ;) Husker også godt første juledags morgen da jeg var den andre som sto opp, mormor satt ved kjøkkenbordet med kaffekoppen og på stua sto kun lysene på juletreet og julestjerna i vinduet på mens resten av stua lå i mørke. Og der lå alle gavene fra kvelden før klare til å utforskes og lekes med. ❤️

Det året jeg var 7 år var det en stor pakke til meg fra mamma og jeg snoket på den flere ganger før jul og stakk fingrene under papiret og kjente at det var noe med pels! Jeg var overbevist om at det var en bamse og samtidig var jeg sikker på at det lå tykt utenpå meg at jeg hadde snoket i pakkene og jeg angret som bare det. På julaften kunne jeg pakke ut en apekatt og den har fulgt meg siden, høyt elsket og lekt fordervet og denne julen fyller mi elskede Julius 47 år og er en godt voksen herremann. ❤️ Når han blir 50 tror jeg sannelig han må få bli med julaften igjen!

Ungene mine er også veldig glade i julen, jentungen noe mer enn guttungen - hun er like glad i julen som meg, minst! Vi har juleverksted en helg før jul hvert år fremdeles. ❤️ 

Jeg elsker slike minner, de er så varme og sterke. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg elsker slike minner, de er så varme og sterke. ❤️ 

Og disse blir bare varmere og sterkere for hvert år hos meg. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Og disse blir bare varmere og sterkere for hvert år hos meg. ❤️ 

Ja, blir litt sånn hos meg og. Dvs, jeg kan egentlig ikke påstå at de blir varmere og sterkere fordi de har alltid vært varme og sterke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver Vhanja. Jeg har også arvet mamma sin barnlige glede rundt jul. Det er merkelig at jeg blir deprimert i desember hvert år, for jeg gjør virkelig mye med kosefaktor, kjenner på mye takknemlighet osv. 

Jeg husker jeg pleide dra på en hobbybutikk for å kjøpe greier til å lage julegave til pappa. Blant annet lagde jeg tre nydelige engler som 13 år som pappa og de ennå har. Da begynte jeg som 11 år, imens jeg lagde disse gavene, å høre på en av mammas CDer, den norske opera. Det var ganske voksen julemusikk egentlig, men jeg elsket den fra første stund. Hører på O hellige natt fra den norske opera i skrivende stund faktisk. 

Jeg liker førjulstiden bedre enn romjulen. :) Men fortsatt må jeg se de samme filmene hvert år. Det starter med tre nøtter til Askepott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår og gjenkjenner noe av dine nostalgiske tanker i forhold til jul.

Det som nok også har smittet litt over fra min mor, er en følelse av stress i forbindelse med juleforberedelser. Da jeg vokste opp skulle huset være gullende rent til jul, vi skulle pusse alt av sølv, planlegge og pakke inn gaver, bake mange ulike slags julekaker og lage annen julemat, med mer. Mer jobb enn kos. Min mor var også i full jobb og dette skjedde kvelder og helger. Jeg har på ingen måte videreført alt dette, men kjenner likevel litt på stresset, også fordi det bestandig er mye å gjøre på jobb mot slutten av året. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 timer siden):

Jeg forstår og gjenkjenner noe av dine nostalgiske tanker i forhold til jul.

Det som nok også har smittet litt over fra min mor, er en følelse av stress i forbindelse med juleforberedelser. Da jeg vokste opp skulle huset være gullende rent til jul, vi skulle pusse alt av sølv, planlegge og pakke inn gaver, bake mange ulike slags julekaker og lage annen julemat, med mer. Mer jobb enn kos. Min mor var også i full jobb og dette skjedde kvelder og helger. Jeg har på ingen måte videreført alt dette, men kjenner likevel litt på stresset, også fordi det bestandig er mye å gjøre på jobb mot slutten av året. 

 

Tillegg til det jeg skrev:

Som @Dorthe også var inne på, var datidens mødre de som skulle klare alt av husarbeid og juleforberedelser, i tillegg til full jobb. Min far deltok i mye hjemme i forhold til mange andre menn i sin generasjon, men juleforberedelsene tror jeg min mor mer eller mindre hadde monopol på. Uten at vi barna stusset over det, den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var samme her. Var mor som gjorde det meste av juleforeberedelser og hun som hadde kontroll og oversikten. Men det kom nok også av at min far jobbet offshore så han var borte flere uker av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg husker alt styret min mor satte gang før det ble julestemning og koselig.  I mitt barndomshjem skulle alle vegger og tak vaskes i alle rom og alle skuffer og skap. Alt sto på hodet i en periode, før pyntinga startet. Min mor var flink til å lage julestemning, men all vaskinga av vegger og tak var overdreven. Jeg dro med meg dette og holdt på på samme måten da ungene var små . Alt skulle være perfekt. Jeg har lagt i fra meg dette nå heldigvis :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...