Gå til innhold

Influenseres eksponering av barn


Kayia

Anbefalte innlegg

Venstre fremmer nå forslag om forbud mot å eksponere egne barn på SoMe. På høy tid spør du meg! Temaet ble belyst på Debatten i går, etter at Selma (14) har fått nok av foreldrenes deling av bilder av henne på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i det. Sosiale medier har tatt alt for stor plass i livet vårt. Ser gamle kjerringer, som et slags væskende SoMe-sår, tigger likes i ymse hobbygrupper. Det er en sykdom.

Alt som får folk til å bruke det mindre er bra. De yngste må beskyttes fra oppmerksomhetssyke foreldre - for det er dét det alltid har handlet om. Å bruke mindreårige for selv å få oppmerksomhet. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett og annet bilde på en lukket Facebook-profil synes jeg er ganske uskyldig, men slik som disse bloggerne holder på, er ikke okei. Så jeg synes det høres fornuftig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Ett og annet bilde på en lukket Facebook-profil synes jeg er ganske uskyldig, men slik som disse bloggerne holder på, er ikke okei. Så jeg synes det høres fornuftig ut. 

Ingen Facebookprofiler er lukkede. Aldri helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (41 minutter siden):

Ingen Facebookprofiler er lukkede. Aldri helt.

Åja. Men jeg tror ikke folk som ikke er venner kan se bilder man legger ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (27 minutter siden):

Åja. Men jeg tror ikke folk som ikke er venner kan se bilder man legger ut? 

Nei, men de hundretusen (millioner?) som jobber Google og Facebook kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Subkutant skrev (38 minutter siden):

Nei, men de hundretusen (millioner?) som jobber Google og Facebook kan

Ja det er vel sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett en som la ut bilde hvor barnet satt på do og fra sykesengen på sykehus, så synes jeg det er på sin plass med en eller annen form for forbud.  Barna må få ha privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (38 minutter siden):

Etter å ha sett en som la ut bilde hvor barnet satt på do og fra sykesengen på sykehus, så synes jeg det er på sin plass med en eller annen form for forbud.  Barna må få ha privatliv.

Enig. Stakkars barn. Jeg fikk, på snap, en gang et bilde av en som passet en venninne sitt barn. Et sykt barn, hadde pustemaske osv. Jeg sa tydelig ifra at det ikke er greit å sende sånne bilder, ble forbanna.

Det er SÅ MANGE som deler slikt. For å få oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler bilder av sønnen min på Facebook. Har alltid gjort det. Men det er snakk om rundt fire-fem dager i året. Et sommerbilde, et bursdagsbilde,  et julebilde og av og til et nyttårsbilde. Bortsett fra bursdagsbilde et jeg ofte med på de andre bildene. For meg fungerer det som en liten hilsen fra oss til venner, som feks et julekort. Dere begynte jeg med da han var ganske liten. Fra han var ca tre år har han fått være med å godkjenne bildene. Jeg vil synes det var veldig trist om man skulle kutte ut alle bilder av barn. 

På snap legger jeg ut langt flere bilder. Da legger jeg like greit ut bilder av han som av meg. Han godkjenner alltid bildet først.

Jeg har mer tro på opplæring enn forbud. Jeg tror generasjonene fremover kommer til å ha et mer bevisst forhold til SoMe enn vi som var der da det kom kanskje hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (16 minutter siden):

Jeg deler bilder av sønnen min på Facebook. Har alltid gjort det. Men det er snakk om rundt fire-fem dager i året. Et sommerbilde, et bursdagsbilde,  et julebilde og av og til et nyttårsbilde. Bortsett fra bursdagsbilde et jeg ofte med på de andre bildene. For meg fungerer det som en liten hilsen fra oss til venner, som feks et julekort. Dere begynte jeg med da han var ganske liten. Fra han var ca tre år har han fått være med å godkjenne bildene. Jeg vil synes det var veldig trist om man skulle kutte ut alle bilder av barn. 

På snap legger jeg ut langt flere bilder. Da legger jeg like greit ut bilder av han som av meg. Han godkjenner alltid bildet først.

Jeg har mer tro på opplæring enn forbud. Jeg tror generasjonene fremover kommer til å ha et mer bevisst forhold til SoMe enn vi som var der da det kom kanskje hadde. 

Ja, for en treåring vet hva det innebærer å si ja liksom. Det er hele poenget - ingen under 16 år vet hva det vil si å si ja (for da blir mamma glad).

Endret av Subkutant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (2 minutter siden):

Ja, for en treåring vet hva det innebærer å si ja liksom. Det er hele poenget - ingen under 16 år vet hva det vil si å si ja (for da blir mamma glad).

Nei, en treåring vet ikke hva det innebærer. Men det er starten av en opplæring som sier at man kan si nei til et bilde og at en alltid skal spørre om lov. Det er mye vi lærer barna våre som de ikke forstår hele rekkevidden av før de er langt over tjue. Men vi lærer dem trinn for trinn. Jeg begynte å trene aktivt på nettvett fra han var tre. Det er holdninger som må innarbeides gjennom hele barndommen.

Det er vi som foreldre som står som ansvarlig for våre barn. Vi har en stor makt i våre hender. Jeg tror på opplæring og holdningskapende arbeid i stedet for forbud. Skulle vi forby alt vi foreldre potensielt kan skade våre barn ville vi måttet ha mange forbud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad sosiale medier ikke var vanlig da jeg var barn!

Jeg ble syk med masse sykehusinnleggelser allerede som femåring, og jeg grøsser av tanken på at hadde jeg vært født 20 år senere så hadde jeg risikert at moren min hadde delt masse personlige bilder og informasjon om meg.Heldigvis er det omtrent ingen bilder fra denne tiden, og informasjonen ble delt med nærmeste familie som kjente meg godt.

Se på Løvemammaene ,hvor det sitter en haug med grenseløse mødre uten sperrer som deler alt fra hvordan kjønnsorganet til barnet ser ut ned til minste detalj til inngrep, mengde oppkast, operasjoner, humørsvingninger osv. Dette er i tillegg barn som ikke har en like sterk stemme som friske barn!

Hadde mine foreldre solgt barndommen min på nett på den måten der så hadde jeg ikke nølt med å gå rettens vei som voksen. Det har allerede vært et par eksempler på hvor barn av influencere og familievloggere nå er så store at de har valgt å saksøke foreldrene for å ha frarøvet dem en digital identitet, og  og det tror jeg vi kommer til å få se mer av fremover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (6 timer siden):

Nei, en treåring vet ikke hva det innebærer. Men det er starten av en opplæring som sier at man kan si nei til et bilde og at en alltid skal spørre om lov. Det er mye vi lærer barna våre som de ikke forstår hele rekkevidden av før de er langt over tjue. Men vi lærer dem trinn for trinn. Jeg begynte å trene aktivt på nettvett fra han var tre. Det er holdninger som må innarbeides gjennom hele barndommen.

Det er vi som foreldre som står som ansvarlig for våre barn. Vi har en stor makt i våre hender. Jeg tror på opplæring og holdningskapende arbeid i stedet for forbud. Skulle vi forby alt vi foreldre potensielt kan skade våre barn ville vi måttet ha mange forbud.

 

Selvfølgelig, men her er det snakk om at foreldrene skader barna. Vil man dele barna med folk som bor 100 mil unna, kan man sende en mms, sosiale medier er stort sett eid av Google og bildene misbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (1 time siden):

Selvfølgelig, men her er det snakk om at foreldrene skader barna. Vil man dele barna med folk som bor 100 mil unna, kan man sende en mms, sosiale medier er stort sett eid av Google og bildene misbrukes.

I gamle dager satte man bilder av barna inn i avisene i forbindelse med bursdagen. Jeg ser på det å legge et bilde av barnet ut på Facebook som litt av det samme. Bildet skal være av en slik kvalitet at det tåler å bli vist frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Har delt minimalt med bilder av barna selv, og noen i omgangskretsen har kommentert det som om jeg var gjerrig. Har i ettertid slettet noen sjeldne unntak.  Regler trengs for å beskytte barna, de kan ikke samtykke til deling før tidligst i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (8 minutter siden):

I gamle dager satte man bilder av barna inn i avisene i forbindelse med bursdagen. Jeg ser på det å legge et bilde av barnet ut på Facebook som litt av det samme. Bildet skal være av en slik kvalitet at det tåler å bli vist frem. 

En avis er et øyeblikksbilde, papiraviser ble kastet og bilder ble borte. Bilder på nett er der for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 minutter siden):

En avis er et øyeblikksbilde, papiraviser ble kastet og bilder ble borte. Bilder på nett er der for alltid.

Ja er jo klar over det. Derfor er det viktig å være nøye med hvilke bilder vi velger. Frem til gutten vår var gammel nok til å si sin mening om han likte bildet eller ikke publiserte vi bare bilder av han bakfra. Nå er han stor nok til å si selv om han synes bildet er fint eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Ja er jo klar over det. Derfor er det viktig å være nøye med hvilke bilder vi velger. Frem til gutten vår var gammel nok til å si sin mening om han likte bildet eller ikke publiserte vi bare bilder av han bakfra. Nå er han stor nok til å si selv om han synes bildet er fint eller ikke.

Barn skal ikke ta stilling til om ting skal publiseres. Om de synes et bilde er fint er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (13 timer siden):

Venstre fremmer nå forslag om forbud mot å eksponere egne barn på SoMe. På høy tid spør du meg! Temaet ble belyst på Debatten i går, etter at Selma (14) har fått nok av foreldrenes deling av bilder av henne på nett. 

Det er et aktuelt tema som jeg har vært bevisst i flere år og følger diskusjonen med interesse. Men trenger vi virkelig en helt ny lov for å regulere området? Burde det ikke holde med Barnekonvensjonen, Personvernforordningen - og sikkert menneskerettighetene... Er det en så grunnleggende rettighet at den trenger klargjøres og spesifiseres for oss? Alt som kan bedre barns rettigheter, støtter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...