Gå til innhold

Hvor mye påvirker farger deg?

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg de aller fleste har et bevisst forhold til farger, men jeg tenker at vi også ubevisst reagerer på forskjellige måter på ulike farger. Det ble fks gjort en undersøkelse på hvordan vin smakte i rom med forskjellig farge : de som drakk den i et rom med mest rødt syns vinen smakte søtere, de i et grønt rom syns den smakte mer syrlig osv. 

Jeg er veldig påvirket av farger selv, og kan tilogmed bli sur om jeg må se på en farge for lenge. Et eksempel på farger jeg virkelig misliker er såkalt lakserød og mosegrønn. Det er sikkert navn på dem, men da vet de fleste hva jeg mener. Jeg har også problemer med oransje, for den er angst-triggende for meg. Jeg tåler å se den, og kan en ytterst sjelden gang syns den er fin ( veldig fin med rett nyanse til såkalt militærgrønn! ) men jeg hadde blitt kvalm om jeg måtte oppholde meg i et rom med mye oransje over litt tid. Jeg misliker også hvitt, da det gir meg en skikkelig tomhetsfølelse. I spesielle tilfeller kan det virke beroligende hvis "fargen" går over i offwhite og gultoner. Favorittene er jordfarger. 

Hvilket forhold har dere til forskjellige farger? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470825-hvor-mye-p%C3%A5virker-farger-deg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Nå tror jeg de aller fleste har et bevisst forhold til farger, men jeg tenker at vi også ubevisst reagerer på forskjellige måter på ulike farger. Det ble fks gjort en undersøkelse på hvordan vin smakte i rom med forskjellig farge : de som drakk den i et rom med mest rødt syns vinen smakte søtere, de i et grønt rom syns den smakte mer syrlig osv. 

Jeg er veldig påvirket av farger selv, og kan tilogmed bli sur om jeg må se på en farge for lenge. Et eksempel på farger jeg virkelig misliker er såkalt lakserød og mosegrønn. Det er sikkert navn på dem, men da vet de fleste hva jeg mener. Jeg har også problemer med oransje, for den er angst-triggende for meg. Jeg tåler å se den, og kan en ytterst sjelden gang syns den er fin ( veldig fin med rett nyanse til såkalt militærgrønn! ) men jeg hadde blitt kvalm om jeg måtte oppholde meg i et rom med mye oransje over litt tid. Jeg misliker også hvitt, da det gir meg en skikkelig tomhetsfølelse. I spesielle tilfeller kan det virke beroligende hvis "fargen" går over i offwhite og gultoner. Favorittene er jordfarger. 

Ja jeg har rød alle nivåer av rødt og turkis som triggende farger. Men rødt holder jeg borte fra, det minner meg i blod. Jeg klarer ikke å se blod. 

Anonymkode: 10463...90b

Vhanja skrev (29 minutter siden):

Farger påvirker meg også mye og kan gjøre meg glad eller i dårlig humør. Det er spesielt èn farge jeg ikke takler, det er en helt spesiell tone mellom rosa og lilla. Jeg elsker lilla, men akkurat denne fargetonen er fæl.

Bare fordi jeg ble nysgjerrig 🙂 men er fargen på dette kartet? 20230125_100147.jpg.f9da9e29bb5a3d1fcae0bff8f514fafd.jpg

Annonse

Glitter skrev (7 minutter siden):

Hm. Er det vanlig å ha et bevisst forhold til farger? 

Jeg er ikke så glad I skrikende og skarpe farger som neongul og grønn. Liker mer rolige farger. 

Jeg trodde det 🙂 Grønn er favorittfargen min, men det kommer an på hvor den blir brukt og på hva.

Skarpe farger gir vel mer energi, men kan nok gå over til psykedelisk. Det er mulig at det bare er litt overtro, jeg vet ikke. Det virker jo sannsynlig. 

Kashmir skrev (19 minutter siden):

Jeg trodde det 🙂 Grønn er favorittfargen min, men det kommer an på hvor den blir brukt og på hva.

Skarpe farger gir vel mer energi, men kan nok gå over til psykedelisk. Det er mulig at det bare er litt overtro, jeg vet ikke. Det virker jo sannsynlig. 

Jeg synes i hvert fall at skarpe farger skjærer inn i hjernen min. Men det kommer jo an på hva fargen er på. Om det er vegger, klær eller en nøkkelring liksom. Neongrønne vegger hadde jeg ikke taklet, men en nøkkelring jo for all del. 😛

Grønt er fint det, men jeg har ikke klær i den fargen tror jeg. 

Endret av Glitter
Vhanja skrev (1 time siden):

Nei, egentlig ikke. Hvis du tar de mørkeste lilla og de kraftigste rosa på dette bildet og blander, så får du mer den tonen jeg tenker på.

Noe sånt som dette:

3M 2330-64 Dark Pink H 610 mm

Jeg elsker den fargen! 😍 Har faktisk på meg en kjole med den fargen i bunnen i dag. :D

Ja, jeg påvirkes til en viss grad av farger. Trives i varme og rolige farger. Misliker farger som ser syntetiske ut.

Erfarer imidlertid at de aller fleste farger kan være vakre, avhengig av materiale, lys og sammenheng. F.eks. er fargene på gode silkestoffer vakre uansett, synes jeg. Selv de i utgangspunktet peneste farger kan bli skjærende på plast.

UtakknemligDiva

Jeg påvirkes. La merke til en lampe i en butikk. Ene var svart og andre sølv, samme lampe og lys. Men lyset på den sorte virket ekstremt mye sterkere enn den i sølv. 

Jeg ser på hvilke farger jeg hadde valgt i en stue feks. Jeg liker pastellfarger :) lys blå med mitt grått i. Eller rosabeige. 

Kashmir skrev (23 timer siden):

Hm, jeg har ikke noe bevisst forhold til farger. Kan jo synes en farge er penere enn en annen (f.eks. når vi skal pusse opp og male et rom), men det kommer jo an på konteksten og lyset i rommet, andre møbler og sånn. Jeg har ingen kroppslige reaksjoner på noen farger, tror jeg. Er generelt glad i blått, og helst blå som har en antydning rødt i seg, altså ikke mot grønt. Er forsåvidt bevisst ved at jeg kan "lese" farger nøye iht fargesirkelen, og ser mye klarer enn f.eks. min datter om hvordan en farge er bygget opp.

Annonse

påskelilje skrev (6 timer siden):

Hm, jeg har ikke noe bevisst forhold til farger. Kan jo synes en farge er penere enn en annen (f.eks. når vi skal pusse opp og male et rom), men det kommer jo an på konteksten og lyset i rommet, andre møbler og sånn. Jeg har ingen kroppslige reaksjoner på noen farger, tror jeg. Er generelt glad i blått, og helst blå som har en antydning rødt i seg, altså ikke mot grønt. Er forsåvidt bevisst ved at jeg kan "lese" farger nøye iht fargesirkelen, og ser mye klarer enn f.eks. min datter om hvordan en farge er bygget opp.

Det å se hvordan en farge er bygget opp måtte jeg lære meg, og kan ha problemer med å se fremdeles. Et problem når jeg skal blande farger. Syns det må være en fin evne å ha! Jeg har god fargesans ellers, som at jeg ser hvilke som passer sammen. En kunstner tok et triks på meg, og det er at du skal stirre på en farge en stund. Så skal du se på et hvitt ark, og hvis komplementærfargen dukker opp, så har man god fargesans på det området. Altså hvis du stirrer på rødt og så flytter blikket til et hvitt ark, og grønt "dukker opp" der. Jeg ville heller hatt evnen din til å se hvordan en farge er bygget opp, da det er mer nyttig for meg. Farhesirkelen kan jeg jo tross alt sjekke og forholde meg til uten å se på hvitt ark. Det er mer for gøy. 

Endret av Kashmir
Vhanja skrev (På 25.1.2023 den 10.14):

Nei, egentlig ikke. Hvis du tar de mørkeste lilla og de kraftigste rosa på dette bildet og blander, så får du mer den tonen jeg tenker på.

Noe sånt som dette:

3M 2330-64 Dark Pink H 610 mm

Den fargen er jo så fin 🤩

Jeg har ikke et veldig bevisst forhold til farge. Har levd i rom preget av oransje, blått, rosa, bruntoner og sikkert andre farger også. Nå har jeg blå stue og synes det er veldig deilig fordi jeg har levd så lenge med hvit.

Men da jeg studerte så måtte jeg alltid gå til de lilla lesepultene i lesesalen. Kunne til nøds ha turkis, men hvis det bare var røde ledige var det krise. (Kjente jeg gleder meg til å studere igjen bare ved å skrive dette)

Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Den fargen er jo så fin 🤩

Jeg har ikke et veldig bevisst forhold til farge. Har levd i rom preget av oransje, blått, rosa, bruntoner og sikkert andre farger også. Nå har jeg blå stue og synes det er veldig deilig fordi jeg har levd så lenge med hvit.

Men da jeg studerte så måtte jeg alltid gå til de lilla lesepultene i lesesalen. Kunne til nøds ha turkis, men hvis det bare var røde ledige var det krise. (Kjente jeg gleder meg til å studere igjen bare ved å skrive dette)

Bare litt fun fact om du ikke vet det da, men blå er den fargen flest mennesker har som favoritt rundt i verden. Ganske morsomt at den fargen heller ikke "eksisterte" i lang tid. Homer skrev bla om at havet var dypt rødt, og det ble diskutert og diskuteres enda om himmelen faktisk er blå. Hvis man ser på div fargekart med bla grønntoner og én blå, så har mange problemer med å oppdage den blå fargen. Den finnes også veldig lite i naturen opprinnelig, og de fleste blomster som er blå er menneskeskapt. 

Jeg håper ikke at jeg virker "belærende" ! 😱 jeg syns bare at det er interessant med farger altså. 

Kashmir skrev (46 minutter siden):

Bare litt fun fact om du ikke vet det da, men blå er den fargen flest mennesker har som favoritt rundt i verden. Ganske morsomt at den fargen heller ikke "eksisterte" i lang tid. Homer skrev bla om at havet var dypt rødt, og det ble diskutert og diskuteres enda om himmelen faktisk er blå. Hvis man ser på div fargekart med bla grønntoner og én blå, så har mange problemer med å oppdage den blå fargen. Den finnes også veldig lite i naturen opprinnelig, og de fleste blomster som er blå er menneskeskapt. 

Jeg håper ikke at jeg virker "belærende" ! 😱 jeg syns bare at det er interessant med farger altså. 

Jeg visste ikke at blå ikke fantes, men at man ikke finner den i naturen visste jeg. Blå var jo lenge et forbudt fargestoff i norsk mat.

Jeg har alltid likt blått. Det første kunstverket jeg kjøpte gikk i blått. Eksmannen min malte alle bildene sine i blått så jeg hadde huset fullt av malerier i forskjellige blåfarger. Nå har jeg en mørk og dyp blåfarge på veggen som skaper en god atmosfære i rommet.

Endret av Fru2020
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg visste ikke at blå ikke fantes, men at man ikke finner den i naturen visste jeg. Blå var jo lenge et forbudt fargestoff i norsk mat.

Jeg har alltid likt blått. Det første kunstverket jeg kjøpte gikk i blått. Eksmannen min malte alle bildene dine i blått så jeg hadde huset fullt av malerier i forskjellige blåfarger. Nå har jeg en mørk og dyp blåfarge på veggen som skaper en god atmosfære i rommet.

Jeg visste ikke at blått var forbudt fargestoff i mat 🙂

Jeg syns også blått er fint, og mørk blått spesielt på interiør. Beroligende. Så er jeg veldig begeistret for lys blått på klær. Det ser alltid delikat og litt eksklusivt ut, og jeg tror de fleste kler det? Kona til Trump var helt fantastisk nydelig kledd da han ble innsatt som president 🙂

Jeg følger forøvrig en kunstner som også helst maler i blått!

Kashmir skrev (1 time siden):

At blått ikke finnes i spiselige vekster (bortsett fra blomster og nei, blåbær er ikke blå som i himmelblå) har folk visst i alle tider og det er nettopp derfor man ofte pleide å male kjøkkenskapene blå i gamle dager - slik at fluene ikke skulle tiltrekkes kjøkkenet. :)

Lillemus skrev (Akkurat nå):

At blått ikke finnes i spiselige vekster (bortsett fra blomster og nei, blåbær er ikke blå som i himmelblå) har folk visst i alle tider og det er nettopp derfor man ofte pleide å male kjøkkenskapene blå i gamle dager - slik at fluene ikke skulle tiltrekkes kjøkkenet. :)

Aha. Så derfor de malte blått! Jeg er så forelsket i en viss blåfarge som jeg har sett på gamle kjøkken! Den er ikke mørk, men helt nydelig! Jeg var rundt i Norge og mye i gamle stuer ( stuer som i boliger fra gamle dager ), og da dukket den blå fargen opp flere ganger. Den er så fin! Men da malte de den sikkert så ofte på kjøkken på grunn av insekter/ fluer da sikkert! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...