Gå til innhold

Gjennomgått stort hjerteinfarkt og nylig ADHD-diagnose.


Hjerte75

Anbefalte innlegg

Jeg gjennomgikk et stort hjerteinfarkt for 10 år siden. Det medførte også en liten hjertesvikt. Men jeg har trent meg godt opp med årene og er en aktiv mellom/ langdistanseløper og har målt 60 på en Vo2max-test for en stund tilbake, og det er jo mer enn greit for en 47-åring med min sykehistorie. Vil ellers nevne at nylige blodprøver har vist at alt er vel, men har ikke vært hos kardiolog siden 2019.

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på, eller har forslag til hvordan jeg kan løse:

Har hatt mye problemer med søvn, og sovemedisin opp igjennom, og for noen måneder siden ble det antydet fra min fastlege at jeg nok sannsynligvis har en underliggende diagnose, nemlig ADHD. Jeg ble henvist til nevropsykolog som i sin rapport havnet på det samme. Hun tipset meg og en privat psykiater et annet sted på Østlandet (jeg er bosatt i Oslo) som etter en konsultasjon (hadde med nylig EKG som viser gjennomgått infarkt med påfølgende svikt) 9 februar ga meg ADHD-diagnose og satte meg på 10mg (lav dose) Ritalin med modifisert frisetting i en uke. Etter en sms-utveksling (som jeg ble bedt om å sende) ville han at jeg skulle begynne med 10mg morgen og 10mg tre timer senere.

Jeg må si st effekten på dagtid har vært overraskende god, og har hjulpet på mange av mine symptomer. Men: helt fra dag en, når medisinen begynner å forlate kroppen, har jeg fått ganske betydelig pulsøkning (til meg å være) og blodtrykk, og i går med dobbel dose gikk det ikke ned igjen når jeg sovnet heller, noe som er svært uvanlig for meg (bruker Apple Watch og diverse apper). Har heller ikke følt at det er innafor å løpe etter oppstart, men har gjort det ved to anledninger, og det har vært blytungt. Har hatt mye høyere puls enn det som er normalt for meg, og restituert dårlig. I dag har jeg droppet medisin (ikke fått kontakt med utskrivende psykiater ang problemstillingen min) og tatt en joggetur. Samme resultat, og føler meg fortsatt helt off. Har også følt at hjertet har slått veldig ujevnt til tider.

Er det noen som har hørt om noe lignende? Er det slik at jeg med min hjertehistorie ikke skulle vært startet opp på Ritalin i det hele tatt? Har i ettertid lest meg til at det i hvert fall ikke er anbefalt. Det hele har uansett ført til enda større helseangst, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Er dette bare naturlige og ufarlige bivirkninger som vil gå over av seg selv?

Håper på tips, hint eller konkret kunnskap om dette:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det mottas med stor takk! Ja, i morgen går helt fint, men tror jeg kommer til å ligge unna medisin til jeg vet litt mer.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke peiling slik ISW blant annet har. Men ville bare si at jeg som er helt frisk reagerer likt på Ritalin. Jeg har dog ikke bekreftet ADHD, bare en mistenkt en som aldri ble fulgt opp. Altså har jeg brukt Ritalin uten lov. Ellers hatt god virkning av det. Men denne blytunge følelsen og hjerterytmen gjør at jeg egentlig ikke ville brukt den hver dag. MEN jeg har selvsagt brukt høyere doser enn deg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva

Når du skriver at medisinene forlater kroppen, er dette før du tar 2.dose eller på kvelden når siste er på vei ut?

Jeg måtte ta EKG når jeg skulle starte på mine også. Jeg har forsøkt så mange forskjellige doser. For meg var Ritalin deilig de 2 første ukene, men effekten tok av og det hjalp ikke å øke. Men jeg husker jeg kjente hjertet mitt slå ekstra den første dagen. Jeg ble satt over på Aduvanz, og de forøkte flere doser på meg, ble satt på 70mg som er den høyeste. Da hadde jeg masse hjertebank. Den dosen var for høy, siden jeg fikk en latterlig dårlig matlyst og følte meg direkte kunstig. 
 

Får du spist? Disse medisinene blir veldig påvirket av hva du spiser. Fet og proteinrik mat bremser de negative effektene, men du som har hjerteproblemer skal kanskje også være forsiktig med fett… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da mener jeg på kvelden når siste er på vei ut. Jeg har spist og drukket godt, men visste ikke det med protein -og fettrik mat. Tror ikke det et noe stort problem for meg, men nå har jeg hvertfall enn så lenge kuttet medisineringen.

Takk for din historie og svar!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Hjerte75 skrev (6 timer siden):

Hei.

Da mener jeg på kvelden når siste er på vei ut. Jeg har spist og drukket godt, men visste ikke det med protein -og fettrik mat. Tror ikke det et noe stort problem for meg, men nå har jeg hvertfall enn så lenge kuttet medisineringen.

Takk for din historie og svar!😊

Det er nok for eksperter å svare på hvorfor pulsen stiger når medisinen går ut. Det har jeg ikke hørt om. Det vanlige er at den stiger når medisinen starter å virke. 
Men jeg vil råde deg til å tenke over det med mat om du går på slike meds. Fett og proteiner bremser de negative effektene. Jeg ga etter for kverket matlyst en lengre periode, og da fikk jeg en stresset kropp og mer nervøs og irritert psyke. Økt tiks og tvangstanker. Disse medsa kan faktisk trigge ocd symptomer, men om jeg passer på å få i meg nok (helst før de starter) så er ikke dette tilstede. 
Har hørt at folk som har problemer med hjertet skal være forsiktige met fet mat, men dette er nok forskjellig fra person til person. Det er mulig at du kan tåle fett «bedre» når du bruker medisinene siden de øker forbrenningen. Dette er bare synsing fra meg, men jeg trenger til min frustrasjon å spise enda mer når jeg bruke de, noe som tyder på at forbrenningen er raskere. I tillegg har jeg lest det. 
Mulig ISW kan svare deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rart dette med at pulsen stiger når medisinen forlater kroppen. Du har rett i at hjertepasienter skal være forsiktige med fett. Jeg tenkte mer at jeg tror det er ok for meg å ha et ganske vanlig kosthold, som også har proteiner og fett, så lenge det dårlige kolesterolet mitt ligger der det skal ligge på blodprøver osv. Jeg prøver jo å spise «sunt», tar to hjertemedisiner, en kolesterolmedisin og prøver å trene en del kondisjon i tillegg. Mulig jeg uansett burde ligge unna, og se å komme meg til kardiolog igjen. Synd å høre at det har rotet med matlysten din og trigget andre symptomer. Dette vet jeg desverre lite om i og med at jeg er relativt ny i gamet, og hvertfall foreløpig nå har kuttet ut Ritalin. Takk for nok et svar, og god helg!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerte75 skrev (19 timer siden):

Jeg gjennomgikk et stort hjerteinfarkt for 10 år siden. Det medførte også en liten hjertesvikt. Men jeg har trent meg godt opp med årene og er en aktiv mellom/ langdistanseløper og har målt 60 på en Vo2max-test for en stund tilbake, og det er jo mer enn greit for en 47-åring med min sykehistorie. Vil ellers nevne at nylige blodprøver har vist at alt er vel, men har ikke vært hos kardiolog siden 2019.

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på, eller har forslag til hvordan jeg kan løse:

Har hatt mye problemer med søvn, og sovemedisin opp igjennom, og for noen måneder siden ble det antydet fra min fastlege at jeg nok sannsynligvis har en underliggende diagnose, nemlig ADHD. Jeg ble henvist til nevropsykolog som i sin rapport havnet på det samme. Hun tipset meg og en privat psykiater et annet sted på Østlandet (jeg er bosatt i Oslo) som etter en konsultasjon (hadde med nylig EKG som viser gjennomgått infarkt med påfølgende svikt) 9 februar ga meg ADHD-diagnose og satte meg på 10mg (lav dose) Ritalin med modifisert frisetting i en uke. Etter en sms-utveksling (som jeg ble bedt om å sende) ville han at jeg skulle begynne med 10mg morgen og 10mg tre timer senere.

Jeg må si st effekten på dagtid har vært overraskende god, og har hjulpet på mange av mine symptomer. Men: helt fra dag en, når medisinen begynner å forlate kroppen, har jeg fått ganske betydelig pulsøkning (til meg å være) og blodtrykk, og i går med dobbel dose gikk det ikke ned igjen når jeg sovnet heller, noe som er svært uvanlig for meg (bruker Apple Watch og diverse apper). Har heller ikke følt at det er innafor å løpe etter oppstart, men har gjort det ved to anledninger, og det har vært blytungt. Har hatt mye høyere puls enn det som er normalt for meg, og restituert dårlig. I dag har jeg droppet medisin (ikke fått kontakt med utskrivende psykiater ang problemstillingen min) og tatt en joggetur. Samme resultat, og føler meg fortsatt helt off. Har også følt at hjertet har slått veldig ujevnt til tider.

Er det noen som har hørt om noe lignende? Er det slik at jeg med min hjertehistorie ikke skulle vært startet opp på Ritalin i det hele tatt? Har i ettertid lest meg til at det i hvert fall ikke er anbefalt. Det hele har uansett ført til enda større helseangst, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Er dette bare naturlige og ufarlige bivirkninger som vil gå over av seg selv?

Håper på tips, hint eller konkret kunnskap om dette:) 

Hei igjen,

Først av alt, kjedelig å høre at du fikk hjerteinfarkt i veldig ung alder (ble det funnet noen årsak til dette forresten) men veldig bra at du har trent deg opp til VO2Max på 60 til tross for at hjertemuskelen har gjennomgått en del skade. Heldigvis kompenserer den med å fortykke muskulaturen andre steder - med et så høyt oksygenopptak har du garantert god ejeksjonsfraksjon i dag, men det kan jo være greit når du ikke har vært hos kardiolog på 4 år, å ta en sjekk og en ultralyd av hjertet, hovedsakelig for å sjekke at hjertet har remodellert seg bra.

Men til det du spør om:

ADHD-medisin (både metylfenidat og amfetamin) fører til økt adrenerg aktivitet i både nervesystem og kropp/blodet. Ved ADHD er jo teorien at man har for lav adrenerg/dopaminerg stimulering i enkelte områder av hjernen, men en økning av dette med medisiner vil jo nødvendigvis føre til effekter i kroppen. Det kan være endringer i puls og blodtrykk, men også gi et utvalg av arytmier alt ettersom hva man er disponert for. Vanligvis utgår disse arytmiene fra forkamrene (SVES og SVT, evt. kortvarig atrieflimmer), og er av denne grunn som regel uskyldige, men for deg som har gjennomgått et hjerteinfarkt tenker jeg at det er lurt å få "fanget" en av episodene med uregelmessig puls på et langtids-EKG for å være sikker på at det ikke er en behandlingskrevende arytmi du har.

Det er litt vanskelig å si hva du burde gjøre nå. For meg virker det ganske klart at medisinene gjør at hjertet ditt er langt mer eksitert enn uten medisiner, og jobber på et høyere "turtall" både i hvile og under aktivitet. Jeg registrerer at både blodtrykk og puls stiger, og da er det nok et tegn på det jeg skriver (at adrenalinet "pisker" hjertet). Noen får lavere blodtrykk og høyere puls, fordi hjertet kompenserer for at blodårene utvider seg.

Ja, dette kan gå over av seg selv etterhvert som både hjerte og blodårer "venner seg til" den økte adrenerge stimuleringen. Men du har jo også som alternativ å bruke annen ADHD-medisin som f.eks. Strattera. Jeg tror ikke det du opplever er farlig, men jeg ville spandert på meg en time hos kardiolog for vurdering ettersom du ikke har vært der siden 2019.

Altså:

- Ultralyd og 24t EKG hos kardiolog.

- Vurdering av mindre sentralstimulerende medisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Hjerte75 skrev (1 minutt siden):

Ja, det er rart dette med at pulsen stiger når medisinen forlater kroppen. Du har rett i at hjertepasienter skal være forsiktige med fett. Jeg tenkte mer at jeg tror det er ok for meg å ha et ganske vanlig kosthold, som også har proteiner og fett, så lenge det dårlige kolesterolet mitt ligger der det skal ligge på blodprøver osv. Jeg prøver jo å spise «sunt», tar to hjertemedisiner, en kolesterolmedisin og prøver å trene en del kondisjon i tillegg. Mulig jeg uansett burde ligge unna, og se å komme meg til kardiolog igjen. Synd å høre at det har rotet med matlysten din og trigget andre symptomer. Dette vet jeg desverre lite om i og med at jeg er relativt ny i gamet, og hvertfall foreløpig nå har kuttet ut Ritalin. Takk for nok et svar, og god helg!😊

Jeg kan ikke noe om hjertemedisiner. Det kan kanskje ha med disse å gjøre da? At pulsen stiger når medisinen forlater kroppen din? For dette er ikke vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, ISW for meget informativt svar. Her var det mye å tenke på og ta med videre til kardiolog, og ev annen/ ny medisinering. Har nå fått snakket med psykiater. Og han er enig med meg om å i alle fall i første omgang kutte Ritalin helt ut, og komme meg en tur innom kardiolog først. Vi skal på neste time diskutere hva annet som ev kan være aktuelt. Har en egen (sikkert ikke holdbar) teori om litt av grunnen til at pulsen stiger utover ettermiddagen: at Ritalinen faser ut den blodtrykksdempende effekten av Ramipril mer og mer utover dagen (når også konsentrasjonen av Ramipril avtar litt), og at pulsen først blir normal igjen når det tilføres ny Ramipril neste morgen. Kan der være noe i det? Jeg skal få kommet meg til kardiolog snarest mulig og få tatt 24-timers EKG, slik du anbefaler, med eller uten medisin.

Takk igjen for at tok deg tid til å svare så grundig. Og god helg!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det 90tallsbarn, som jeg også skrev til ISW her, men det er bare basert på følelsen og synsing. Takk for all hjelp!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerte75 skrev (5 minutter siden):

Tusen takk, ISW for meget informativt svar. Her var det mye å tenke på og ta med videre til kardiolog, og ev annen/ ny medisinering. Har nå fått snakket med psykiater. Og han er enig med meg om å i alle fall i første omgang kutte Ritalin helt ut, og komme meg en tur innom kardiolog først. Vi skal på neste time diskutere hva annet som ev kan være aktuelt. Har en egen (sikkert ikke holdbar) teori om litt av grunnen til at pulsen stiger utover ettermiddagen: at Ritalinen faser ut den blodtrykksdempende effekten av Ramipril mer og mer utover dagen (når også konsentrasjonen av Ramipril avtar litt), og at pulsen først blir normal igjen når det tilføres ny Ramipril neste morgen. Kan der være noe i det? Jeg skal få kommet meg til kardiolog snarest mulig og få tatt 24-timers EKG, slik du anbefaler, med eller uten medisin.

Takk igjen for at tok deg tid til å svare så grundig. Og god helg!😊

Hei,

Det var da så lite :) Bare hyggelig!

Når du bruker depottabletter (altså tabletter med forsinket frigjøring av virkestoff) oppnår du, i motsetning til med vanlige tabletter, en "topp" i konsentrasjonen av medisinen ganske sent. Metylfenidat har en halveringstid på 3,5 timer, men med modifisert frigjøring oppnår du denne toppen etter ca 8 timer. Det kan godt være at du har mye medisin i blodet du merker.

Ramipril har ingen antiadrenerg effekt (som f.eks. alfablokkere og betablokkere har) - den virker ganske utelukkende ved å redusere sammentrekningen av blodårene. Altså senker den ikke pulsen. Jeg tror altså mer at det er metylfenidat som gir denne effekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ISW.  Der ser du hvor mye jeg vet.🤣 Men den virker på blodtrykket, eller er jeg helt på bærtur der også? Det er det nok som du sier, at det rett og slett er mer medisin jeg merker.

Glemte at du spurte om årsak, og kondolerte med lav alder.

Jeg vet ikke helt (husker ikke hva som ble sagt, og det står ikke noe om det i epikrisen). Men, det jeg kan si er at: jeg levde et hardere rock n’ roll-liv da. Drakk en del, røykte en del (men det gjorde mine medsammensvorne også, uten st det gikk slik med dem). Sikkert noe genetikk inni der, og så vil jeg si svært mye stress og traumer i forbindelse med mye alvorlig sykdom i nærmeste familie. Er Enebarn. Kanskje hadde min udisgnostiserte ADHD en finger med i spillet?

Takk for svar igjen!🤝🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjerne legge til noe. Her er det viktig at begge spesialistene vet om begge problemstillinger. Kardiologen må få vite at du sannsynligvis har ADHD og kanskje skal bruke medisin for dette. Kanskje en us hos kardiolog uten Ritalin og en senere lik undersøkelse med Ritalin vil være nyttig. I tillegg må din psykiater få vite om din hjertesykdom. Ta med epikrise.

Så er det slik pga av gammeldagse regler at alle må starte på Ritalin selv om det for de aller fleste voksne ikke er det de skal ha/ender på til slutt etter utprøving.

En annen sak du må tenke over og diskutere med kardiologen er dette: Er livskvalitetforbedringen på ADHD-medisin så stor at det er verdt 20 sek mer på kilometeren om du begynner med betablokker. Svært mange som har hatt hjerteinfarkt bruker betablokker, kolesterolsenkende og Albyl_E (acetylsalisylsyre) forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (44 minutter siden):

Vi gjerne legge til noe. Her er det viktig at begge spesialistene vet om begge problemstillinger. Kardiologen må få vite at du sannsynligvis har ADHD og kanskje skal bruke medisin for dette. Kanskje en us hos kardiolog uten Ritalin og en senere lik undersøkelse med Ritalin vil være nyttig. I tillegg må din psykiater få vite om din hjertesykdom. Ta med epikrise.

Så er det slik pga av gammeldagse regler at alle må starte på Ritalin selv om det for de aller fleste voksne ikke er det de skal ha/ender på til slutt etter utprøving.

En annen sak du må tenke over og diskutere med kardiologen er dette: Er livskvalitetforbedringen på ADHD-medisin så stor at det er verdt 20 sek mer på kilometeren om du begynner med betablokker. Svært mange som har hatt hjerteinfarkt bruker betablokker, kolesterolsenkende og Albyl_E (acetylsalisylsyre) forebyggende.

Hei, og takk for god informasjon, kupton.

Jeg informerte psykiater før vi startet, og han fikk også en nylig EKG. Jeg skal selvsagt informere kardiolog om jeg bare kommer meg dit, også. Fastlegen min sa han hadde henvist meg for noen uker siden, men det aktuelle stedet hadde ikke mottatt noen henvisning. Purret på legekontoret, som sa de skulle informere legen om å henvise meg i dag. Gjenstår å se om det skjer.

Nå har jeg gått to dager uten Ritalin, og er delvis kvitt plagene, selv om det ser ut til at jeg har fått litt høyere hvilepuls permanent. Psykiater var enig med meg om å stoppe til jeg har vært hos kardiolog. Skal til psykiater igjen på torsdag for ev andre stimulanter eller ikkestimulanter. Jeg kunne godt tenke meg å bruke Ritalin eller lignende, siden det har lettet så mange symptomer på dagtid, men selvfølgelig ikke hvis det skader hjertet mitt ytterligere.

Jeg går på Albyl_E 75mg, Lipitor 40mg og Triatec 10mg. Gikk på betablokkere tidligere, men fikk da så utrolig lav hvilepuls, spesielt etter jeg begynte å løpe aktivt. - men hvis det ordner at jeg mer trygt kan bruke sentralstimulerende, så har jeg ikke noe i mot det, tror jeg. At det blir 20 sek ekstra på kilometeren er ikke lenger så nøye for meg. Det viktigste er at jeg kan fortsette å løpe, og helst mye. Hvis det ikke er mulig eller trygt, vil jeg selvsagt prioritere bort ADHD-medisinen. For løpingen HAR virkelig gitt meg bedre livskvalitet. 
 

Takk også for forslag om å ta to EKGer nært opptil hverandre, med og uten medisin. Det skal jeg foreslå til kardiolog når jeg er der. Eller til fastlegen om jeg får tak i han først. Jeg syns jo at dette på en måte haster, og at det burde skjedd i løpet av dager. Hvertfall hvis det er snakk om å fortsette eller prøve andre sentralstimulerende.

Noe forslag til hvor jeg kan få gjort dette fort, hvis stedet det har vært snakk om stadig ikke har mottatt henvisning i morgen?

Tusen takk for informasjonen og tipsene:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...