Gå til innhold

Sko som "skviker" mot golvet - tips?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg nye sko på jobben og de SKVIKER skikkelig mot golvet når jeg går! Litt upraktisk kan man si... Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre med sålene så det ikke gneller sånn? Det er nok gummisåler dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det ikke skyldes at såla er våt, tror jeg skviken slites bort. Jeg har ihvertfall hatt nye sko som har skvika pinlig høyt i butikken. Men de har alltid gitt seg med det ganske raskt. Det er utesko da, så såla blir sikkert temmelig raskt full av sand og skit. Tror det gjør at de slutter å svkvike. Men jeg er ingen skvik-ekspert, så dette er kun antakelser basert på egne erfaringer. Mitt tips er å subbe bena bortover en grusvei 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (26 minutter siden):

Hvis det ikke skyldes at såla er våt, tror jeg skviken slites bort. Jeg har ihvertfall hatt nye sko som har skvika pinlig høyt i butikken. Men de har alltid gitt seg med det ganske raskt. Det er utesko da, så såla blir sikkert temmelig raskt full av sand og skit. Tror det gjør at de slutter å svkvike. Men jeg er ingen skvik-ekspert, så dette er kun antakelser basert på egne erfaringer. Mitt tips er å subbe bena bortover en grusvei 😅

Nei, de er tørre. Da får jeg vel bare satse på at skviken blir borte av seg selv - men det er jo nesten flaut sånn som det bråker når jeg går! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
Lillemus skrev (48 minutter siden):

Nei, de er tørre. Da får jeg vel bare satse på at skviken blir borte av seg selv - men det er jo nesten flaut sånn som det bråker når jeg går! 😂

Ikke særlig bedre enn når damer går med "klikk-klakk-sko". Jeg liker å gå så stille som mulig for å ikke vekke oppsikt, så kunne aldri hatt sånne sko 😄 Jeg hadde også følt på skviking. Har ikke andre tips enn det Trine kommer med; å gni de mot sand og grus. Men hvis det er sko som bare brukes inne, og som ikke skal skitnes til ute, vet jeg ikke. Får håpe det går over av seg selv da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (24 minutter siden):

Ikke særlig bedre enn når damer går med "klikk-klakk-sko". Jeg liker å gå så stille som mulig for å ikke vekke oppsikt, så kunne aldri hatt sånne sko 😄 Jeg hadde også følt på skviking. Har ikke andre tips enn det Trine kommer med; å gni de mot sand og grus. Men hvis det er sko som bare brukes inne, og som ikke skal skitnes til ute, vet jeg ikke. Får håpe det går over av seg selv da. 

Hm - da må jeg teste en tur ut skjønner jeg! Joda, de skal være innesko, men såååå blånøye er det ikke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skviker? Hva betyr det? At de knirker? I såfall er jeg redd det ikke forsvinner.

Om de er nye ville jeg klagd. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (1 minutt siden):

Skviker? Hva betyr det? At de knirker? 

Hehe, det lurte jeg også på. Aldri hørt ordet før. Men antar det er slik pipende knirking som kommer når gummisåler er i friksjon med glatt gulv som laminat eller lakkert parkett. Mangler egentlig et ord på lyden, kanskje det er nettopp ordet skviking jeg har manglet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Hehe, det lurte jeg også på. Aldri hørt ordet før. Men antar det er slik pipende knirking som kommer når gummisåler er i friksjon med glatt gulv som laminat eller lakkert parkett. Mangler egentlig et ord på lyden, kanskje det er nettopp ordet skviking jeg har manglet 😅

😂 Jeg antok det samme og redigerte inn et råd basert på egen erfaring med sko som lager lyd ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (54 minutter siden):

Skviker? Hva betyr det? At de knirker? I såfall er jeg redd det ikke forsvinner.

Om de er nye ville jeg klagd. 

Ja, det høres ut som det sier "skiviiik, skviiiik" når jeg går på golvet på jobben. Ikke når jeg går på flis eller parkett, men på golvbelegget hos oss skviker det som bare det... De er kjøpt på nettet og jeg tviler på at det hjelper å klage, jeg liker dem kjempegodt ellers da, bortsett fra denne lyden... Spørs om jeg må ta et par runder ute og se om det gir seg når gummisålene blir litt møkkete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 minutter siden):

Ja, det høres ut som det sier "skiviiik, skviiiik" når jeg går på golvet på jobben. Ikke når jeg går på flis eller parkett, men på golvbelegget hos oss skviker det som bare det... De er kjøpt på nettet og jeg tviler på at det hjelper å klage, jeg liker dem kjempegodt ellers da, bortsett fra denne lyden... Spørs om jeg må ta et par runder ute og se om det gir seg når gummisålene blir litt møkkete. 

Hvilken type materiale er ellers skoen laget av? (vet ikke om det er relevant)

Jeg har et par lærsko med gummisåle som får litt knirk i seg etter hvert. Da må jeg gå på tærne for å unngå skvik:-) men nå jobber jeg ikke på bibliotek, så jeg lever greit med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Lillemus skrev (24 minutter siden):

Ja, det høres ut som det sier "skiviiik, skviiiik" når jeg går på golvet på jobben. Ikke når jeg går på flis eller parkett, men på golvbelegget hos oss skviker det som bare det... De er kjøpt på nettet og jeg tviler på at det hjelper å klage, jeg liker dem kjempegodt ellers da, bortsett fra denne lyden... Spørs om jeg må ta et par runder ute og se om det gir seg når gummisålene blir litt møkkete. 

Har du undersøkt om du har plattfot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 timer siden):

Nei, de er tørre. Da får jeg vel bare satse på at skviken blir borte av seg selv - men det er jo nesten flaut sånn som det bråker når jeg går! 😂

Ja, det er jo ikke akkurat en veldig behagelig lyd man går rundt og forstyrrer andre med. Men det er nok den som har skoa på bena som legger mest merke til det. Jeg tror det vil gå seg til, ihvertfall hvis du får slitt såla litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 time siden):

Hvilken type materiale er ellers skoen laget av? (vet ikke om det er relevant)

Jeg har et par lærsko med gummisåle som får litt knirk i seg etter hvert. Da må jeg gå på tærne for å unngå skvik:-) men nå jobber jeg ikke på bibliotek, så jeg lever greit med dem. 

Overskoen er i skinn, tror jeg i alle fall, men det er jo en sandal så det er ikke så mye "oversko" heller. Men det er sålen mot golvet som lager lyd, det er det ingen tvil om.

Sophia-Na skrev (1 time siden):

Har du undersøkt om du har plattfot? 

Denne kroppen er skeiv og skakk i alle retninger, men spesielt plattfot er jeg faktisk ikke.

Trine skrev (48 minutter siden):

Ja, det er jo ikke akkurat en veldig behagelig lyd man går rundt og forstyrrer andre med. Men det er nok den som har skoa på bena som legger mest merke til det. Jeg tror det vil gå seg til, ihvertfall hvis du får slitt såla litt :) 

Jeg er dessverre ganske sikker på at de som sitter og leser og ikke har høretelefoner på, hører det og jeg kan ikke skjønne annet enn at de må irritere seg litt også. Jeg får gå litt ute med dem rett og slett. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sophia-Na
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Overskoen er i skinn, tror jeg i alle fall, men det er jo en sandal så det er ikke så mye "oversko" heller. Men det er sålen mot golvet som lager lyd, det er det ingen tvil om.

Denne kroppen er skeiv og skakk i alle retninger, men spesielt plattfot er jeg faktisk ikke.

Jeg er dessverre ganske sikker på at de som sitter og leser og ikke har høretelefoner på, hører det og jeg kan ikke skjønne annet enn at de må irritere seg litt også. Jeg får gå litt ute med dem rett og slett. :D 

Man er ikke en plattfot…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (1 minutt siden):

Man er ikke en plattfot…. 

Jo, eller nei, man er ikke EN plattfot, men man sier at man er plattfot. Tror aldri jeg har hørt noen si at man har plattfot, men det går sikkert an å si det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jo, eller nei, man er ikke EN plattfot, men man sier at man er plattfot. Tror aldri jeg har hørt noen si at man har plattfot, men det går sikkert an å si det også.

Så lenge man har fot er det sikkert ok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Overskoen er i skinn, tror jeg i alle fall, men det er jo en sandal så det er ikke så mye "oversko" heller. Men det er sålen mot golvet som lager lyd, det er det ingen tvil om.

Denne kroppen er skeiv og skakk i alle retninger, men spesielt plattfot er jeg faktisk ikke.

Jeg er dessverre ganske sikker på at de som sitter og leser og ikke har høretelefoner på, hører det og jeg kan ikke skjønne annet enn at de må irritere seg litt også. Jeg får gå litt ute med dem rett og slett. :D 

Kanskje må du begynne å nynne en sang som passer rytmen skvikene skaper for å ta oppmerksomheten bort fra dem:-) Og hva med en liten undulat på skuldra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Ja, det høres ut som det sier "skiviiik, skviiiik" når jeg går på golvet på jobben. Ikke når jeg går på flis eller parkett, men på golvbelegget hos oss skviker det som bare det... De er kjøpt på nettet og jeg tviler på at det hjelper å klage, jeg liker dem kjempegodt ellers da, bortsett fra denne lyden... Spørs om jeg må ta et par runder ute og se om det gir seg når gummisålene blir litt møkkete. 

Du kan også kontakte produsenten og høre, da. Kanskje skoene skulle kommet med en bruks- og vedlikeholdsveiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Ja, det høres ut som det sier "skiviiik, skviiiik" når jeg går på golvet på jobben. Ikke når jeg går på flis eller parkett, men på golvbelegget hos oss skviker det som bare det... De er kjøpt på nettet og jeg tviler på at det hjelper å klage, jeg liker dem kjempegodt ellers da, bortsett fra denne lyden... Spørs om jeg må ta et par runder ute og se om det gir seg når gummisålene blir litt møkkete. 

Skjønner. Da handler dette om at belegget ikke liker sålene på akkurat disse skoene, og det er det lite å gjøre med. Jeg opplever akkurat det samme på jobben med ett av parene, de knirker på vinylbelegget i hovedbygget men ikke på matter eller i kantinen. Eller andre steder forsåvidt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 23.5.2023 den 20.18):

Jeg er dessverre ganske sikker på at de som sitter og leser og ikke har høretelefoner på, hører det og jeg kan ikke skjønne annet enn at de må irritere seg litt også. Jeg får gå litt ute med dem rett og slett. :D 

Jeg hadde sikkert klart å irritere meg litt over det ihvertfall 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...