Gå til innhold

Løker som lukter mugg.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg kjøpte noen løker på hagemessen i april. Det er fjellplanter som har ligget i en pose i boden i påvente av at snøen skulle forsvinne utenfor hytta. Til slutt måtte jeg legge dem ut på terassen, fordi de hadde ligget så lenge at det begynte å lukte mugg av posen :(

Nå lurer jeg på: Er de ødelagt nå eller er det håp for dem ? Tenke å plante dem i helga, men vil ikke forpeste bilen med mugglukt hvis de likevel er ødelagt.

Noen som har greie på det ? Lillemus kanskje ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte noen løker på hagemessen i april. Det er fjellplanter som har ligget i en pose i boden i påvente av at snøen skulle forsvinne utenfor hytta. Til slutt måtte jeg legge dem ut på terassen, fordi de hadde ligget så lenge at det begynte å lukte mugg av posen :(

Nå lurer jeg på: Er de ødelagt nå eller er det håp for dem ? Tenke å plante dem i helga, men vil ikke forpeste bilen med mugglukt hvis de likevel er ødelagt.

Noen som har greie på det ? Lillemus kanskje ? 

Eller knoller heter det kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hvis de ikke er råtne (våte og i oppløsning), så tror jeg nok de spirer greit. Skader ikke å prøve i alle fall. Legg dem i en lukket pose i bilen (evt i en plastboks med lokk), så forpester de nok ikke bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (16 minutter siden):

Hvis de ikke er råtne (våte og i oppløsning), så tror jeg nok de spirer greit. Skader ikke å prøve i alle fall. Legg dem i en lukket pose i bilen (evt i en plastboks med lokk), så forpester de nok ikke bilen.

Da prøver jeg. Tar meg en tur på Clas Ohlson i lunspausen og kjøper plastboks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (27 minutter siden):

Jeg kjøpte noen løker på hagemessen i april. Det er fjellplanter som har ligget i en pose i boden i påvente av at snøen skulle forsvinne utenfor hytta. Til slutt måtte jeg legge dem ut på terassen, fordi de hadde ligget så lenge at det begynte å lukte mugg av posen :(

Nå lurer jeg på: Er de ødelagt nå eller er det håp for dem ? Tenke å plante dem i helga, men vil ikke forpeste bilen med mugglukt hvis de likevel er ødelagt.

Noen som har greie på det ? Lillemus kanskje ? 

Nja... Jeg kjøpte selv en haug med løk for et par år siden og de ble liggende for lenge. 3 store liljeløk var såpass myke og mugne at jeg hadde mine tvil og ganske riktig, de har ikke kommet opp. Tror jeg. Det kommer en eller annen løkvekst der jeg satte den ene så jeg er ikke sikker før om en god stund når jeg får se hva det egentlig er. :D Men jeg ville definitivt satt dem i jorda, det kan jo hende de overlever.

Det er for øvrig forskjell på løk og knoller... En blomsterløk ser jo ut som en løk, en knoll ser helt annerledes ut og skal ofte tas opp av jorda om høsten, lagres mørkt, kjølig, men frostfritt og plantes igjen om våren, typisk for georginer og Skaugumbegonia, har lite erfaring med slike da jeg ikke gidder drive å grave opp og ned slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (28 minutter siden):

Her er et bilde :)20230526_092519.thumb.jpg.721d394227c343cb3871da6d0dc8e571.jpg

 

Hva slags plante er de tre svarte "gulrøttene" i forkant der? Med mindre de er råtne, men fremdeles er faste så hadde jeg plantet dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (18 minutter siden):

Hva slags plante er de tre svarte "gulrøttene" i forkant der? Med mindre de er råtne, men fremdeles er faste så hadde jeg plantet dem. :) 

Jeg husker ikke lenger hva jeg har kjøpt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nå har jeg i hvert fall fått alt i jorda, så nå er det bare å vente i spenning på om det blir noe ut av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe å tape på å få dem i jorda, men ikke så sikkert de kommer til å spire. Kjekt å forsøke å ikke puste inn så mye mugg, da.

Ikke legg pakk levende knoller i plast. Det skaper fuktighet og mugg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...