Gå til innhold

Jeg hater mørketida


Savannah

Anbefalte innlegg

Jeg synes denne tiden av året er den vanskeligste.  Det er så mørkt og selvom været har vært fint her hvor jeg bor, så synes jeg det er vanskelig når det blir mørkt ved fire-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (7 minutter siden):

Jeg synes denne tiden av året er den vanskeligste.  Det er så mørkt og selvom været har vært fint her hvor jeg bor, så synes jeg det er vanskelig når det blir mørkt ved fire-tiden.

Enig i at det er tungt. Mørkt når jeg går på jobb og mørkt når jeg er på vei hjem. Forsøker så godt jeg kan å få litt dagslys hver dag, i det minste i helgene.

Blir hakket bedre når snøen kommer, det blir lysere og jeg kan etter hvert glede meg over å gå på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ganske mange år siden tok jeg en runde med meg selv på det der. Jeg fant ut at årstider og været er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Så jeg kan velge å være negativ til det eller jeg kan lete etter det som er positivt og få en bedre hverdag.

Mørketiden er tiden for indre refleksjon. Det er tiden for å pynte med lys, lage varm kakao og kose seg i sofaen med ullpledd og en god bok eller tv-serie. Jeg går litt "i hi" i mørketiden, koser meg innomhus med meg og mitt.

Jeg synes også det er noe eget med å gå på jobb når det er mørkt. Sitte foran PCen når det er mørkt utenfor mens jeg holder rundt en kopp kaffe for å få varmen i med meg. Ser etter som tidene går hvordan dagen våkner og lyset kommer. 

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt rar, for jeg liker mørketiden (Men den kunne vært litt kortere). Samtidig liker jeg enda bedre når det begynner å bli vår og det blir lysere og lysere. Blir nok litt mettet av mørketiden.  Det jeg absolutt ikke liker med vinteren, er glatta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i kjipt snøvær, men har ikke noe imot at det blir mørkt ute. Da tenner jeg lys inne. 

Nå blir jeg som oftest dårlig i mørketiden da, men jeg har ikke noe imot mørketiden i seg selv fordiom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært travle dager med mye kjøring mange mil de siste dagene, og det er nitrist med dette mørket. Kjører inn i en tunnel i sånn grått dagslys, og det var mørkt da jeg kjørte ut av den liksom. Da blir milene lange 🙃 tusen tunneler også da...

Men så var det sol et par ganger også, så det hjalp jo på langs kysten. Norge er så utrolig vakkert også, og frisk luft overalt! Og så var jeg i begravelse, og det er nok den fineste begravelsen jeg har vært i ( en gammel person og naturlig død ), så det ble noen vakre timer, mer på grunn av mørketiden også. 

Så det nitriste mørket kan jo forsterke det fine også! 

Så bare nitrist er det ikke nødvendigvis, men jeg sier mer enn ja takk til litt snø igjen snart! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (På 15.11.2023 den 16.25):

For ganske mange år siden tok jeg en runde med meg selv på det der. Jeg fant ut at årstider og været er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Så jeg kan velge å være negativ til det eller jeg kan lete etter det som er positivt og få en bedre hverdag.

Mørketiden er tiden for indre refleksjon. Det er tiden for å pynte med lys, lage varm kakao og kose seg i sofaen med ullpledd og en god bok eller tv-serie. Jeg går litt "i hi" i mørketiden, koser meg innomhus med meg og mitt.

Jeg synes også det er noe eget med å gå på jobb når det er mørkt. Sitte foran PCen når det er mørkt utenfor mens jeg holder rundt en kopp kaffe for å få varmen i med meg. Ser etter som tidene går hvordan dagen våkner og lyset kommer. 

Veldig enig i det. Man kan finne kosen i den endringen årstidene har.

Jeg finner også hyggen med mørketiden. Levende lys, peis om man har, strikke og lese. Finne roen, pakke seg inn i deilig pledd og se på gode filmer. Listen er lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Veldig enig i det. Man kan finne kosen i den endringen årstidene har.

Jeg finner også hyggen med mørketiden. Levende lys, peis om man har, strikke og lese. Finne roen, pakke seg inn i deilig pledd og se på gode filmer. Listen er lang. 

Det er noe med at man kan sitte inne og kose seg med god samvittighet og ikke tenke at "nei, nå burde jeg være ute!" ja. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det er noe med at man kan sitte inne og kose seg med god samvittighet og ikke tenke at "nei, nå burde jeg være ute!" ja. :D 

Nettopp, ikke noe FOMO her (Fear Of Missing Out)😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne sommeren på Østlandet med regn og grå himmel i tre måneder, hadde jeg ikke klart høsten og vinteren nå.  Jeg koser meg i sola og 24+- akkurat nå og fryder meg over blå himmel.

Savannah skrev (På 15.11.2023 den 16.12):

Jeg synes denne tiden av året er den vanskeligste.  Det er så mørkt og selvom været har vært fint her hvor jeg bor, så synes jeg det er vanskelig når det blir mørkt ved fire-tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

November er jo den "emosjonelt" mørkeste måneden. Ja, desember er statistisk sett mørkere, men da er det mer julebelysning utendørs, man har juleaktiviteter og selskaper å glede seg over, og ikke minst har man juleFERIE, med flere muligheter til å komme seg ut på dagtid og få litt dagslys. Pluss at det selv på sentrale Østlandet er større sjanse for snø, hvilket jo lyser opp.

På den positive side er at jeg unngår konflikt på jobb om persiennene inn mot kontorlandskapet skal være nede eller oppe - jeg vil helst overstyre persiennene slik at dagslys/sollys strømmer inn, mens andre vil helst sitte i et slags tussmørke. Nå er det jo "tussmørke" per default for alle.😆

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...