Gå til innhold

Strømstøttens påvirkning av kostnad ved fastprisavtale


Kayia

Anbefalte innlegg

Jeg kikket litt på strømutgiftene i desember-mars i fjor, og kom til at jeg hadde lite lyst på 5000 i stømregning slik jeg hadde for desember måned i fjor. Jeg gamblet derfor litt på at prisene ville øke pga tørr høst, og tegnet fastprisavtale på strøm ut april på 72 øre/kwt inkl mva før tilbudet forsvant fra markedet. Nå skjønner jeg ikke helt hvordan jeg kan følge med på hvordan min nettleie påvirkes av strømstøtte.

Etter at jeg tegnet avtalen har spotpris ganske riktig steget mye fra nesten gratis strøm, og siste halvannen uke har spotpris vært mellom 100 og 280 øre/kwt.

Jeg har skjønt at strømstøtte beregnes for 90% av kostnader over 87,5 øre/kwt inkl mva, og at også vi med fastprisavtale får strømstøtte i periodene spotprisen er høyere enn 87,5 øre/kwt. Betyr dette at min nettleie trekkes tilsvarende differansen mellom gjeldende spotpris pr time minus 87,5 øre/kwt selv om jeg bare faktureres for 72 øre, dvs at jeg trekkes samme sum i nettleie som det de med spotprisavtale gjør? I såfall har jeg gjort en god deal her.

@ISW, kanskje du vet dette? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var i alle fall slik du skisserer, og jeg tror ikke det er endret selv om man nå har gått over til avregning time for time. Dette styres via netteier og de har ikke oversikt over hvilken strømavtale du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (5 timer siden):

Det var i alle fall slik du skisserer, og jeg tror ikke det er endret selv om man nå har gått over til avregning time for time. Dette styres via netteier og de har ikke oversikt over hvilken strømavtale du har. 

Takk for svar👍 Jeg får svaret først over jul. Tensio sender faktura hver tredje måned, så det blir først i februar jeg ser hvordan dette slår ut😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...