Gå til innhold

De vil jeg skal innlegges og jeg vil ikke - HVA GJØR JEG?

Anbefalte innlegg

Ok, skal forsøke forklare saken helt kort: Jeg er i en forholdsvis dårlig periode nå og de i kommunen vil jeg skal innlegges og jeg vil ikke. Også føler jeg de i kommunen blir mer og mer pressende ift innleggelse. Jeg liker av mange grunner ikke å være innlagt. Unngår det så langt som mulig. Men samtidig vil jeg jo ikke la det gå så langt at jeg ender opp tvangsinnlagt. HVA GJØR JEG?

Anonymkode: c0591...cd6

Fortsetter under...

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, skal forsøke forklare saken helt kort: Jeg er i en forholdsvis dårlig periode nå og de i kommunen vil jeg skal innlegges og jeg vil ikke. Også føler jeg de i kommunen blir mer og mer pressende ift innleggelse. Jeg liker av mange grunner ikke å være innlagt. Unngår det så langt som mulig. Men samtidig vil jeg jo ikke la det gå så langt at jeg ender opp tvangsinnlagt. HVA GJØR JEG?

Hvorfor skulle du blibtvangsinnlagt?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det depresjon du har?

Anonymkode: 26834...63b

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er du så dårlig at de vil tvangsinnleggelser deg?

Du sørger for å ikke oppfylle 2 av 3 kriterier for grunn til tvunget innleggelse. Folk kan legges inn når 

- de uansett ikke er samtykke kompetente 

- det er fare for liv og helse

- når det ligger en alvorlig sinnslidelse til grunn

Om jeg ikke husker feil 

Anonymkode: 56ca1...438

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du sørger for å ikke oppfylle 2 av 3 kriterier for grunn til tvunget innleggelse. Folk kan legges inn når 

Om jeg ikke husker feil 

Hva kvalifiserer til en alvorlig sinnslidelse?

Annonse

Etter å ha lest vært her i ett års tid, så virker det som at dere som ikke vil bli innlagt, får råd og anbefalinger av heldepersonell om å nettopp innlegges. 

De som gjerne vil får ofte ikke tilbudet eller blir fortalt at de må vente fordi de ikke trenger det der og da.

Hva kommer dette av?? 

Jeg syns du skal høre på dem, for de sier jo ikke at du bør det uten grunn? 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Etter å ha lest vært her i ett års tid, så virker det som at dere som ikke vil bli innlagt, får råd og anbefalinger av heldepersonell om å nettopp innlegges. 

De som gjerne vil får ofte ikke tilbudet eller blir fortalt at de må vente fordi de ikke trenger det der og da.

Hva kommer dette av?? 

Enig! Ta imot råd og hjelp fra helsevesenet.

Kashmir skrev (41 minutter siden):

Hva kommer dette av??

Dette er mitt inntrykk også. 

Anonymkode: 96fb4...81a

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva kvalifiserer til en alvorlig sinnslidelse?

Litt usikker på den. Men én eller annen tungtveiende diagnose. Psykose helt sikkert. Men vet ikke helt forskjell da på punkt 1 og 3. Man er vel aldri samtykkekompetent om man er psykotisk uansett eller? Men kanskje det går an å ha en alvorlig diagnose (sinnslidelse) og være samtykkekompetent og allikevel legges inn grunnet fare for egen eller andres liv og helse. Da oppfyller også 2 av 3. Vet ikke hva som kvalifiserer som alvorlig sinnslidelse. 

Kashmir skrev (55 minutter siden):

Hva kommer dette av?? 

Dette er bare spekulasjoner men hvis man har såpass innsikt at man forstår at man er syk og er åpen for behandling og hjelp, så ses man vel på som såpass oppegående at man uansett ikke vil utgjøre noe fare for seg selv eller andre. Gjelder mer akuttinnleggelser da. Er det så mye nedskjæringer nå på psykisk helse sengeposter at folk som er der stort sett er der på tvang kanskje? 

Når det gjelder andre planlagte innleggelser og behandlinger har jeg ikke peiling. Det er vel en rekke kriterier som skal oppfylles. Og man henvises vel stort sett gjennom en behandler man allerede har, eller gjør man det selv? 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er bare spekulasjoner men hvis man har såpass innsikt at man forstår at man er syk og er åpen for behandling og hjelp, så ses man vel på som såpass oppegående at man uansett ikke vil utgjøre noe fare for seg selv eller andre. Gjelder mer akuttinnleggelser da. Er det så mye nedskjæringer nå på psykisk helse sengeposter at folk som er der stort sett er der på tvang kanskje? 

Når det gjelder andre planlagte innleggelser og behandlinger har jeg ikke peiling. Det er vel en rekke kriterier som skal oppfylles. Og man henvises vel stort sett gjennom en behandler man allerede har, eller gjør man det selv? 

Angående det første du skriver så kommer alltid dette på om man har pårørende/foreldre eller ikke. Dersom man har det og de kjemper for deg så blir man ofte innlagt uten å trenge å gjøre noe selv og vil da også bli sett på som en som bare vil være innlagt og samtykkekompetent. 

I motsatt fall så har man de der foreldrene har mye av kontakten med helsevesenet, selvom personen er over 18,da vil også denne pasienten mye lettere bli vurdert som ikke samtykkekompetent og sykere

Anonymkode: 0c8d2...b9a

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Angående det første du skriver så kommer alltid dette på om man har pårørende/foreldre eller ikke. Dersom man har det og de kjemper for deg så blir man ofte innlagt uten å trenge å gjøre noe selv og vil da også bli sett på som en som bare vil være innlagt og samtykkekompetent. 

I motsatt fall så har man de der foreldrene har mye av kontakten med helsevesenet, selvom personen er over 18,da vil også denne pasienten mye lettere bli vurdert som ikke samtykkekompetent og sykere

Anonymkode: 0c8d2...b9a

Det første du skriver der angående pårørende forstår jeg ikke helt. Er sikkert treg i oppfattelsen. Du tenker at man generelt sett lettere blir sett på som ikke samtykkekompetent om man har pårørende som støtter innleggelsen, eller hva? Eller man blir innlagt etter pårørendes ønske men blir sett på som egentlig samtykkekompetent og som en som "vil" være innlagt? Forstår ikke :)

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om jeg ikke husker feil 

Eller om du er til fare for andre

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...