Gå til innhold

Nå kan 10-åringer velge «annet» kjønn i elevundersøkelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

XbellaX skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde psykedeliker var mann, trodde jeg så det i en annen tråd og derav kommentaren.

Du trodde riktig. Men det forandrer uansett ikke poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (50 minutter siden):

Det et definisjonsspørsmål, altså kommer det an på hva man vil se eller ikke se. Der andre ser normer, ser jeg mennesker som blander seg inn i ting de ikke har noe med å gjøre, og så håndterer jeg situasjonen deretter.

Jeg tror du overvurderer bevissthetsnivået til oss mennesker en smule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du overvurderer bevissthetsnivået til oss mennesker en smule

Jeg tror de fleste undervurderer sitt eget bevissthetspotensiale. Og da blir jo resultatet deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Man skulle tro det ikke betyr noen ting, men statistisk henger det sammen med karriere, kriminalitet og helse. Jeg tenker det er greit å unngå flytende definisjoner når msn lager staistikk.

Jeg ville er ikke så fjern at jeg  faktisk ville spurt om folk har penis. Jeg ville nok fort endt tre kategorier for å unngå vonde situasjonersånn som samfunnet har blitt. Når jeg tenker meg om er jeg enig med @Kayia. Det er interessant å se hva ikkebinære svarer.

Det er den minst alvorlige siden av saken. Den andre siden er at jeg tror forestillingen om å være født i feil kropp rett og slett er en skadelig vrangforestilling for noen. Kanskje en kombinasjon av aspegers og en følelse av å ikke passe inn med andre jenter.

For andre kan det være det perfekte ungdomsopprør siden ingen ting gjør foreldrene mer opprørt.

Jeg tror noen faktisk har en medfødt mismatch mellom kropp og hode. 

 

Vi er nok enige mye. Jeg tror det er viktig å utvide rommet for kjønn, for måter å være i verden på. Kjønnsperspektiver i forskning er uhyre viktig. Reproduksjon av kategoriene mann/kvinne kan føre til skjeve funn fordi alle ikke identifiserer seg slik. Mener jeg så det var utarbeidet en veileder for inkludering av flere kategorier i forskning. Og så tror jeg denne født i feil kropp"-forståelsen kan være en ganske farlig/skadelig måte å omtale/forstå trans på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (1 minutt siden):

Og så tror jeg denne født i feil kropp"-forståelsen kan være en ganske farlig/skadelig måte å omtale/forstå trans på.

Det er jo transpersoner selv som fremmer denne. Jeg har ihvertfall hørt det fra dem flere ganger. Når det gjelder måter å være i verden på fremstår det som om noen sparker inn åpne dører her. Hva med å spørre dem som har gått annerledesveien før?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bør ikke kjønn regulere bl.a. hvilken garderobe man bruker?

Anonymkode: 558e7...c58

Jo, så nye bygg bør alltid planlegge for unisexgarderober, i tillegg til jente- og guttegarderober der dette tilbys. I likhet med andre samfunsendringer vil det ta noe tid å tilpasse omgivelsene slik at alle folk opplever å ha lik tilgang på areal og funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (9 minutter siden):

Jo, så nye bygg bør alltid planlegge for unisexgarderober, i tillegg til jente- og guttegarderober der dette tilbys. I likhet med andre samfunsendringer vil det ta noe tid å tilpasse omgivelsene slik at alle folk opplever å ha lik tilgang på areal og funksjoner.

Hvem skal betale for dette da? Vi er allerede 15 millioner kroner i MINUS per jente (penger som må trylles frem), så skal vi på toppen bygge ekstra garderober og alt mulig rart. (penger som også skal trylles frem)

Kanskje vi heller bør gå motsatt vei, hva med 1 garderobe for alle, det er jo DET dere woke folket bør argumentere for, kjønn betyr ingenting, alle er like. etc etc. 

Kanskje vi bør pålegge alle woke en ekstraskatt på 15 millioner kroner per levetid (300k i ekstra skatt per år fra alder 20-70 f.eks). DET er vel rettferdighet og likestilling. Greit å be om alt mulig rart, men betale for det nei daaa blir det plutselig stille.....

Av alle problemer vi faktisk har, et system på vei mot total kollaps, et land uten fremtid om vi fortsetter som før, er det bare absolutt idioti som fokuseres på

Og ja dette gjelder for hus tilrettelagt for alt mulig rart. Alle hus treger ikke å være tilrettelagt for alle funksjonshemminger, det er en enorm sløsing med ressurser

Anonymkode: 7200f...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem skal betale for dette da?

DU skal selvfølgelig betale for dette, siden du var tåpelig nok til å stille spørsmålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (4 timer siden):

Det er jo transpersoner selv som fremmer denne. Jeg har ihvertfall hørt det fra dem flere ganger. 

Det betyr ikke at at begrepet ikke kan være et tjent med et kritisk blikk. Det er også mange som ikke fremmer den og opplever den som dypt problematisk. Begrepets opprinnelse stammer i all hovedsak fra å gjøre seg forstått for å få behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (32 minutter siden):

Det betyr ikke at at begrepet ikke kan være et tjent med et kritisk blikk. Det er også mange som ikke fremmer den og opplever den som dypt problematisk. Begrepets opprinnelse stammer i all hovedsak fra å gjøre seg forstått for å få behandling. 

Helt enig med deg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...