Gå til innhold

Kantinemat istedet for niste på ung.skolen?


Gjest vet du?

Anbefalte innlegg

Gjest vet du?

Enda er det noen måneder til min store gutt skal begynne på ungdomsskolen, men her tar vi alle sorger på forskudd:-)

Jeg og faren trodde vi hadde et godt forslag til poden. Han skulle få 30,- til kantinemat en dag i uka, de andre dagene forventet vi at han hadde med nistemat. Utenom dette får han lommepenger og penger til kino, diskotek etc.

Men ta tok gutten helt av, tror han "tilta" (hans uttrykk). "Om jeg virkelig trodde at han skulle ha med seg en slik teit nistepakke når det var kantine på skolen?!!!"

Selvfølgelig trodde jeg det! Og det bør jo være slik at nistepakken er hovedregelen, og kantinemat unntaket..... for 30,- dagen blir mye penger iløpet av et år.

Men hva gjør dere andre - hva er mest vanlig? Og i samme slengen, ukenpenger til en slik "slask", hvor mye og hva skal de da kjøpe/betale selv? Evt. plikter?

Vi venter spent på svar, begge to :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er ikke forelder, er faktisk bare 17 år gammel og går i andre gym, men føler for å uttale meg litt her.

ja, det er stort å kunne kjøpe mat i kantinen når man begynner på ungdomsskolen. sånn er det bare... noen får en fast ukes/månedslønn og får disponere pengene slik de vil der, mens andre spør om penger når de trenger det. det dere evt. kan gjøre (jeg vet ikke hva ordning dere har), er å skrive ned alle pengene han får i løpet av en måned. dere kan evt. sette en grense for hvor mye han får også kan han disponere de selv, det er greiest.

jeg slutta å spise matpakken min da jeg begynte på ungdomsskolen, men jeg kjøpte ikke mat i kantina hver dag heller. det som er litt teit med kantina er at det er så stort de første månedene og man bare må bruke penger der. så blir det en hverdagslig greie og sånn får man et vanvittig pengeforbruk. det kan også gå ut over kostholdet siden ikke all kantinemat er så veldig sunn - og det kan utvikle andre uvaner til seinere som å stikke i butikken i skoletiden å snope å sånn.

nesten alle jeg kjenner som bare kjøpte mat i kantinen går nå i butikken og snoper heller.

jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men måtte bare si min mening om saken.

Konklusjon:

1. sett en grense for hva han kan få i måneden til å disponere selv

2. eller gi han litt penger et par ganger i uka til kantine mat.

til sist: 30 kroner uken er litt lite i kantinen... hvis du slenger på en 20-30 kroner til så skal det holde til mat og drikke i to dager.

bare et tips altså.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Våre har holdt seg selv med lommepenger fra ca. konfirmasjonsalder, dette har dekket kantine, kino, snop, mopedbensin, gaver etc.

De har jobbet (avisbud, butikkjobb etc).

Så har de fått penger til månedskort, kvartalsvise kleskjøp, skolebøker , førerkort og ekstraordinære utgifter av oss.

Våre har ikke hatt kantine før på videregående, så problemstillingen med kantinemat hadde vi ikke før de var såpass store at de hadde egne penger. Men de har smurt matpakke hjemme, og jeg ville ikke sponset kantinemat hver dag.

En dag i uken høres ok ut, da kan de ta pizza eller noe på fredag f.eks.

Etterhvert bør de ha egne tjente penger de kan disponere, da blir de plutselig mye mer økonomiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uke/månedslønn

Synes det blir feil å gi "øremerkede midler" til alle småutgifter når han har blitt såpass stor.

Gi en fast sum i uken / måneden. Så kan han selv bestemme om det skal bli en cd, to kinobesøk, en del kantinemåltider etc ut av disse pengene.

Så smører han selv matpakke om morgenen til de dagene han vil ha med det.

Etter hvert bør han tjene sine egne lommepenger, slik som "hos oss" skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke forelder, er faktisk bare 17 år gammel og går i andre gym, men føler for å uttale meg litt her.

ja, det er stort å kunne kjøpe mat i kantinen når man begynner på ungdomsskolen. sånn er det bare... noen får en fast ukes/månedslønn og får disponere pengene slik de vil der, mens andre spør om penger når de trenger det. det dere evt. kan gjøre (jeg vet ikke hva ordning dere har), er å skrive ned alle pengene han får i løpet av en måned. dere kan evt. sette en grense for hvor mye han får også kan han disponere de selv, det er greiest.

jeg slutta å spise matpakken min da jeg begynte på ungdomsskolen, men jeg kjøpte ikke mat i kantina hver dag heller. det som er litt teit med kantina er at det er så stort de første månedene og man bare må bruke penger der. så blir det en hverdagslig greie og sånn får man et vanvittig pengeforbruk. det kan også gå ut over kostholdet siden ikke all kantinemat er så veldig sunn - og det kan utvikle andre uvaner til seinere som å stikke i butikken i skoletiden å snope å sånn.

nesten alle jeg kjenner som bare kjøpte mat i kantinen går nå i butikken og snoper heller.

jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men måtte bare si min mening om saken.

Konklusjon:

1. sett en grense for hva han kan få i måneden til å disponere selv

2. eller gi han litt penger et par ganger i uka til kantine mat.

til sist: 30 kroner uken er litt lite i kantinen... hvis du slenger på en 20-30 kroner til så skal det holde til mat og drikke i to dager.

bare et tips altså.

lykke til

Vår jente skal begynne på ungdomsskolen til høsten.

Er sannelig ikke sikker på om det er kantine der, jeg da.

Foreløpig har hun ikke fått ukepenger, men får når hun trenger. Men med evt. kantinemat hver dag, tror jeg det er på tide å forandre litt på det.

Da vil jeg gå for en fast sum pr. uke - 14.dag eller måned, så får hun selv lære seg å prioritere.

Trur eg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest østfold

Eldstemann i huset går første året på en ungdomskole med kantine, og hun får lov til å kjøpe kantinemat 1. dag pr. uke. Viktig å lære dem hvor lurt det er å ha med matpakke. Blir jo dyrt i lengden hvis man bare skal spise mat fra kantina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...