Gå til innhold

Henger barna dine på deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har to barn hvorav den ene leker fint for seg selv når vi ikke gjør noe sammen. Det faller ganske naturlig. Den andre eldre sitter og sukker og stønner med en gang hn er hjemme.

Hn eller begge vil absolutt at jeg henter så tidlig som mulig men når hn er der er det bare sukk og stønn. Vi har spist middag sammen, vi har spilt en runde brettspill sammen, pratet om hvordan dagen på skolen var men hn er hele tiden misfornøyd og kjeder seg. Har sagt fra mange ganger at det ikke skjer noe spesielt på hverdager og at hn bare må lære seg å slappe av med seg selv, men det fungerer ikke. Særlig ikke når jeg er sliten selv. Da er jeg visst som en magnet!

Hn har ikke gjort lekser ennå, får hn ikke til å rydde rommet. Jeg får ikke lov til å sette meg i sofaen eller legge meg i sengen for å slappe av. Da er den ene inntil eller oppå meg. Synes det er strevsomt og sier det rett ut. Har spurt om det er noe i veien men får bare piping og klaging tilbake. Blir gal av lyder og stønning. Mye mas indirekte ved at hn hele tiden er en meter i fra meg... Blir helt koko av det. Spør jeg om hn ikke kan treffe venner (jeg kjører!) så kommer en lang klageliste om hvorfor det ikke går. Og alle andre gjør noe gøy hver dag bortsett fra hn. Det teller null at vi tok en spontan aketur i går med boller og kakao. I dag er i dag og hn har det visst helt forferdelig hos meg. Er det sånn hos dere også? Denne jenta er 11. 

Anonymkode: 7ea4a...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør om det er (var) sånn hos oss og svaret er nei. I alle fall ikke så mye som du beskriver. Det får meg til å lure på hva som ligger bak og om alt er greit.

Forresten mener jeg det ikke er helt feil å la barn se på TV eller spille noen ganger, så lenge det ikke tar overhånd. De trenger også litt reell avkobling og alenetid, så lenge det ikke tar overhånd. De har lange dager med andre barn nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (3 minutter siden):

Du spør om det er (var) sånn hos oss og svaret er nei. I alle fall ikke så mye som du beskriver. Det får meg til å lure på hva som ligger bak og om alt er greit.

Forresten mener jeg det ikke er helt feil å la barn se på TV eller spille noen ganger, så lenge det ikke tar overhånd. De trenger også litt reell avkobling og alenetid, så lenge det ikke tar overhånd. De har lange dager med andre barn nå for tiden.

Hva har skjerm med saken her å gjøre? Minste leker med tingene sine og har satt seg ned med pad nå for 10 minutter siden. Problematiserer ikke det. Eldste vil ikke rydde rommet, ikke treffe venner, ikke begynne med lekser... Hun kan egentlig "leke" hun også, men alt er feil og jeg blir kritisert for å være sliten. Hadde hun satt seg på tab nå hadde det vært ok, men det gjør hun ikke. Hun vil ha min oppmerksomhet og jeg får ikke lov til å slappe av. Vi HAR hatt normale samtaler sammen i dag, spist middag, spilt et brettspill. Er ikke det greit nok etter skoletid? Neste uker starter fr.aktiviteter opp igjen... 

Anonymkode: 7ea4a...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger liker jo ikke at foreldre er slitne og går og legger seg. Hun vil du skal ha det bra, og blir nok bekymret for deg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva har skjerm med saken her å gjøre? Minste leker med tingene sine og har satt seg ned med pad nå for 10 minutter siden. Problematiserer ikke det. Eldste vil ikke rydde rommet, ikke treffe venner, ikke begynne med lekser... Hun kan egentlig "leke" hun også, men alt er feil og jeg blir kritisert for å være sliten. Hadde hun satt seg på tab nå hadde det vært ok, men det gjør hun ikke. Hun vil ha min oppmerksomhet og jeg får ikke lov til å slappe av. Vi HAR hatt normale samtaler sammen i dag, spist middag, spilt et brettspill. Er ikke det greit nok etter skoletid? Neste uker starter fr.aktiviteter opp igjen... 

Anonymkode: 7ea4a...93a

Skjerm er en enkel måte å passivisere barn når man er uslitt.

Brettspill, boller, samtaler og aking som du tilbyr er mye bedre. Jeg fikk bare inntrykk av at du ville ha litt fri, så jeg foreslo en enkel løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Unger liker jo ikke at foreldre er slitne og går og legger seg. Hun vil du skal ha det bra, og blir nok bekymret for deg? 

 

Ja. Men da har jeg tapt uansett. Jeg gjør jo aktiviteter med barna til tross for å være sliten. Det ar jeg er sliten har jeg ikke ønsket meg selv heller. Kan heller ikke skjønne annet enn at andre foreldre heller ikke "gjør noe" hver er bidige dag etter skolen/jobben. 

Grendel skrev (8 minutter siden):

Skjerm er en enkel måte å passivisere barn når man er uslitt.

Brettspill, boller, samtaler og aking som du tilbyr er mye bedre. Jeg fikk bare inntrykk av at du ville ha litt fri, så jeg foreslo en enkel løsning.

Den eldste har avslått tilbud om tab hele ettermiddagen. Jeg sier sånt som at jeg har ladet taben hennes om det er en serie hun har lyst til å se videre på etc. Det er jo ofte helt topp det, men når jeg sier det fordi jeg er sliten selv så er hun slik som dette. Forstår jo at det ikke er vondt ment men jeg gjør ikke noe voldsomt provoserende annet enn å legge meg av og til. Det med aking var i går. Brettspill var i dag. Men det er altså ikke nok... 

Anonymkode: 7ea4a...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Men da har jeg tapt uansett. Jeg gjør jo aktiviteter med barna til tross for å være sliten. Det ar jeg er sliten har jeg ikke ønsket meg selv heller. Kan heller ikke skjønne annet enn at andre foreldre heller ikke "gjør noe" hver er bidige dag etter skolen/jobben. 

Den eldste har avslått tilbud om tab hele ettermiddagen. Jeg sier sånt som at jeg har ladet taben hennes om det er en serie hun har lyst til å se videre på etc. Det er jo ofte helt topp det, men når jeg sier det fordi jeg er sliten selv så er hun slik som dette. Forstår jo at det ikke er vondt ment men jeg gjør ikke noe voldsomt provoserende annet enn å legge meg av og til. Det med aking var i går. Brettspill var i dag. Men det er altså ikke nok... 

Anonymkode: 7ea4a...93a

Ok. Er du helt ærlig om at du trenger å hvile?

Det er veldig fort gjort for foreldre å si at "du tremger å komme deg ut og få frisk luft" når sannheten er "jeg trenger å hvile meg litt alene".

Barnet naturligvis har sterke meninger om egne behov, men det er ikke like lett å protestere hvis du er ærlig på at det handler om deg.

Det er kun en idé. Jeg vet ikke hvordan det fungerer hos dere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (36 minutter siden):

Ok. Er du helt ærlig om at du trenger å hvile?

Det er veldig fort gjort for foreldre å si at "du tremger å komme deg ut og få frisk luft" når sannheten er "jeg trenger å hvile meg litt alene".

Barnet naturligvis har sterke meninger om egne behov, men det er ikke like lett å protestere hvis du er ærlig på at det handler om deg.

Det er kun en idé. Jeg vet ikke hvordan det fungerer hos dere. 

 

Ja. Hvis de gjør en sak ut av det sier jeg hvorfor, men kommenterer ikke hvis ikke de spør. Men det er del av problemet at det ikke blir bedre om jeg sier at jeg er sliten. Da blir det heller verre for det er nemlig ikke greit. Takk for forslaget. Nå har jeg bare sendt alle i seng her. 

Anonymkode: 7ea4a...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eldste vil ikke rydde rommet, ikke treffe venner, ikke begynne med lekser... Hun kan egentlig "leke" hun også, men alt er feil og jeg blir kritisert for å være sliten. Hadde hun satt seg på tab nå hadde det vært ok, men det gjør hun ikke. Hun vil ha min oppmerksomhet og jeg får ikke lov til å slappe av. Vi HAR hatt normale samtaler sammen i dag, spist middag, spilt et brettspill. Er ikke det greit nok etter skoletid? Neste uker starter fr.aktiviteter opp igjen... 

Nå er vel ikke denne uka den enkleste i året, det er mange - også voksne - som føler litt frustrasjon i overgangen mellom ferie og hverdag. Dere må nesten prøve å holde ut til det blir helg. Jeg synes alle kan få sløve litt (hver på sin måte, du også) akkurat i det dere kommer hjem, men så du kan kreve at det gjøres lekser før du tilbyr noen form for underholdning. Hold deg i nærheten i tilfelle det trengs hjelp, men sitt gjerne og les eller noe annet som ikke er slitsomt for deg. 

Hvis det fortsetter å være vanskelig etter at fritidsaktivitetene kommer i gang og ettermiddagene får mer innhold, tror jeg det trengs en fastere struktur: Legg en plan for ettermiddagene og hold fast på den, inntil dere har kommet i gjenge igjen. Ikke gi inntrykk av at du er en tjener eller et underholdningstilbud, men at dere alle har ting som må gjøres for at dere skal rekke aktivitetene og dagen skal gå som planlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...